Broedsheid?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 mar 2024 18:43

baklap schreef:De ene is in 2 jaar 1x broeds geweest en na 2 weken ging het vanzelf het hok weer uit, de andere is wel 4x per jaar broeds en die gaat vaak na 3 weken het hok weer uit.
Dan zullen we wel 2 uitersten met broedheids hebben :mrgreen:


Ja, ik vind dat echt heel gek.
Nu ja, broedsheid is ook heel wisselend. Maar zeker bij een ras dat erom bekend staat zo goed te broeden is het toch bijzonder dat 3 weken het maximum is terwijl dat het minimum is om een kuiken te bekomen.
Hier is er ook eentje, een raszuivere cochin kriel, broeds. En omdat Karlien, die al 1 week op eitjes zit, nog erg jong is en ook al wel 4 of 5 dagen broeds was voordat ik er eitjes onder kon leggen, vertrouw ik het niet helemaal. Dus was ik aan het denken van die cochin eens niet broeds af te maken zodat ze kan overnemen moest Karlien er vroegtijdig mee stoppen.
En als het niet nodig zou zijn ( wat ik uiteraard wel hoop he) kan ik nog eens kijken wanneer die cochin er dan vanzelf mee ophoudt. Misschien is dat ook wel na 3 weken...

Ik zal het hier dan eerlijk komen zeggen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Evy Silkie » 29 mar 2024 09:34

Even ter info over mijn 6 zijdehoentjes, ras dat queen van de broedsheid is, broeds ZONDER eieren:

Zwarte kip: in haar 2 jaar 1 maal 5 dagen broeds geweest, voor de rest elke dag een ei.

Witte kip: om de 2-3 maanden broeds, zit altijd minstens 3 weken, ook al eens bijna 6 weken.

Bruine kip: 2-3 keer per jaar broeds, geeft er ook sneller dan 3 weken de brui aan (vorige maand minder dan een week) maar gaat vaak voor de gezelligheid wat binnen bij andere broedse dames zitten, komt dan meteen naar buiten als ze mij hoort voor het geval er eten is te krijgen. Verder gedraagt ze zich niet broeds.

Blauwe kip: 2-3 keer per jaar broeds, houdt het kort als ze concurrentie heeft (ze staat laag op de ladder en wordt gepikt als ze binnen wil gaan), maar 1 maal toch voor de volle 3 weken gegaan. Volgens mij ook veel te verzot op eten om serieus te broeden, want s'morgens vind ik haar altijd terug naast de voedertoren die ik s' nachts binnen plaats, al broedend met haar hoofd boven het eten. :gutgut:

Koekoek kip: net een jaar oud en net 2 weken bezig, ze neemt het heel serieus want als ik haar uit het hok zet blijft ze gewoon verder plat als een pannenkoek broeden tot ik haar wakker kriebel.

Zilverpatrijs kip: net een jaar oud, net gisteren begonnen...

Ik vind het ergens opvallend dat mijn standaard kleur wit het meest en best broeds is, misschien wordt broedsheid wat minder als er andere kleuren in gekruist worden.

Nog even bij vermelden dat ik iedereen dagelijks 2 maal buiten zet bij het voeren, de eerste week laat ik ze verder gerust, 2de week durf ik ze bij goed weer overdag ook eens buiten te zetten. Zeker als de andere een stofbad aan het nemen zijn dat zet ik ze er gewoon bij en beginnen ze er ook aan. Ook merk ik dat ze na die eerste week al eens wat langer buiten blijven om beestjes te zoeken in de mesthoop.

Als het te lang begint te duren naar mijn gedacht sluit ik ze bij goed weer ook al eens buiten het hok. Maar voor de rest doe ik er niks mee om ze broedsaf te maken.

Trouwens vind ik ook dat ze de eerste week vaak heel hardnekkig zijn, niet opkijken als de deur opengaat en zo, maar dat betert richting de 2 weken, dan kijken ze wel op en gaan ze soms vlot zelf naar buiten om te eten.

Dus ja, ik maak niet broedsaf maar probeer ze toch nog leuke dingen te laten doen. Ik hoop ook dat het betert met de leeftijd. Ze zouden van mij wel eens kuikens mogen, maar ik wil het niet doen wegens risico op te veel haantjes.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 apr 2024 01:06

Pearlsofpassion schreef:
baklap schreef:De ene is in 2 jaar 1x broeds geweest en na 2 weken ging het vanzelf het hok weer uit, de andere is wel 4x per jaar broeds en die gaat vaak na 3 weken het hok weer uit.
Dan zullen we wel 2 uitersten met broedheids hebben :mrgreen:


Ja, ik vind dat echt heel gek.
Nu ja, broedsheid is ook heel wisselend. Maar zeker bij een ras dat erom bekend staat zo goed te broeden is het toch bijzonder dat 3 weken het maximum is terwijl dat het minimum is om een kuiken te bekomen.
Hier is er ook eentje, een raszuivere cochin kriel, broeds. En omdat Karlien, die al 1 week op eitjes zit, nog erg jong is en ook al wel 4 of 5 dagen broeds was voordat ik er eitjes onder kon leggen, vertrouw ik het niet helemaal. Dus was ik aan het denken van die cochin eens niet broeds af te maken zodat ze kan overnemen moest Karlien er vroegtijdig mee stoppen.
En als het niet nodig zou zijn ( wat ik uiteraard wel hoop he) kan ik nog eens kijken wanneer die cochin er dan vanzelf mee ophoudt. Misschien is dat ook wel na 3 weken...

Ik zal het hier dan eerlijk komen zeggen. :mrgreen:


Nou, mevrouw zit nog steeds. 4 weken en counting. Het ziet er nog niet naar uit dat ze ermee op zal houden..
Ondertussen zijn er nog 2 kippen mee aangestoken en zitten ze met z'n 3en gezellig bij elkaar te broeden..
Die 2 andere zal ik wss wel broeds af maken. Ik vind er niets aan zo...
Ondertussen wacht ik dus zoals beloofd af of mevrouw er zelf mee op wil houden of niet..
Ze zit nochtans enorm in het zicht, met perioden van de dag zelfs in de zon, dus daar kan het niet aan liggen.

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Broedsheid?

Berichtdoor baklap » 24 apr 2024 14:58

Houd ze goed vol!

De periodes dat ze buiten blijft worden niet langer?

Marije41
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Marije41 » 24 apr 2024 15:04

Hier zelfde verhaal…al 4 weken broeds en ze komen echt niet uit het hok als ik ze er niet uithaal. Ik haal ze overdag vaak lange tijd uit hok zodat ze even in de zon zitten en eten en drinken maar dan worden ze vrij snel onrustig en gaan rond het dichte hok hangen en geluiden maken en aangezien kip nummer 3 wel een eitje wil leggen doe ik het hok wel weer open gedurende de dag.

Ik heb spijt dat ik ze niet meteen in het begin broeds af heb gemaakt maar had toen geen idee dat het zolang ging duren.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 apr 2024 15:11

baklap schreef:Houd ze goed vol!

De periodes dat ze buiten blijft worden niet langer?


Denk het niet.
Lijkt me ook onlogisch moet ik zeggen.

Shanna Bartels
Berichten: 1478
Lid geworden op: 21 jun 2022 13:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Shanna Bartels » 26 apr 2024 13:14

Dit jaar heb ik 2 broedse hennen gehad.
1 zwarte, waar wel iets cochin in zit denk ik.
1 blauwe, waar iets van Hollandse kriel in zit.

Die 2e heeft nogal een temperament en was ook mega gestressed in de bench. Dat gaat me wel aan het hart, maar na 2-3 dagen was ze wel rustig in de bench en na testen broedsaf. :-)

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 apr 2024 07:13

Oei, das ook niet de bedoeling natuurlijk... :?

Zou kunnen dat mijn cochin er nu na 4,5 weken toch mee gestopt is. Ze stond gisteren al bij de draad voordat ik met eten kwam. Normaal wacht ze met komen tot ik strooi.
Maar kan ook zijn dat ze weer terug zit vandaag natuurlijk. Dat ze gewoon reuze honger had...

Wel grappig, sinds een paar dagen 'voert' ze haar eten aan imaginaire kuikens. Dus lokgeluiden en het weer neerleggen ipv het meteen op te eten.

Gebruikersavatar
Evy Silkie
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 okt 2023 11:04
Land: Belgie
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Evy Silkie » 27 apr 2024 08:35

Ze zouden daar toch eens een pilletje voor moeten uitvinden. :gutgut:

Marije41
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 feb 2024 11:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broedsheid?

Berichtdoor Marije41 » 27 apr 2024 08:47

Ja ik vind het echt sneu maar wil ze ook niet nu na bijna 5 weken ineens in een kaal hok gaan zetten. Vraag me bijna af of het ooit stopt


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast