Legbatterij-kippen => het was een 1-april grap :(

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Buzzypazz
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:50
Land: BE
M/V: V

Berichtdoor Buzzypazz » 29 mar 2008 22:17

het is ook zo'n initiatief van de stad om de gft-berg kleiner te maken, net zoals in diest, 1 kip per gezin.
Ik denk dat ik er toch maar een paar ga nemen, om ze te redden van wetensloze mensen ;)

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Kitty » 30 mar 2008 14:05

monstertruckess schreef:lol
Ik ben verhuisd naar een rijhuis met een millimeter tuin, dus kippen gaan we hier niet houden (gelukkig is het tijdelijk).. maar we hebben nu zo'n kleine GFT-container en in de zomer KRIOELT het van de maden. Die container kan zichzelf bijna wegdragen, het zijn er echt veel !
Dus kippen zouden wel handig zijn want er is toch heel wat voedingsafval (en toch doe ik mijn best om zuinig te zijn met kostbaar voedsel..).

En tis fun om spaghetti-rest aan de kippen te geven. Das bijna zo van: hand met bakje spaghetti zo ver mogelijk van rest van lichaam houden, dan omkiepen (zien dat je geen kip raakt want die staan er altijd onder) en dan snel wegrennen :-D


daar klopt iets niet volgens mij ... maden leven van vlees en in GFT mag geen vlees, enkel groenten-fruit-tuinafval. Ik heb nog noiit maden in mijn container gehad hoor ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 828
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Berichtdoor Jeroen » 30 mar 2008 14:13

Kitty schreef:daar klopt iets niet volgens mij ... maden leven van vlees en in GFT mag geen vlees, enkel groenten-fruit-tuinafval. Ik heb nog noiit maden in mijn container gehad hoor ;)


In NL in ieder geval wel, volgens het ministerie:

6. De volgende producten mag u in de groenbak gooien:

* schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen
* resten van gekookt eten
* vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes)
* pinda- en notendoppen en eierschalen
* plantaardige olie en gestold vet
* theezakjes en filters met koffiedik
* brood en kaaskorsten (zonder plastic)
* onkruid, klein snoeiafval, gemaaid gras en bladeren
* snijbloemen en kamerplanten
* mest van kleine huisdieren met stro
* kattenbakkorrels met milieukeur

7. Welke soorten afval horen niet thuis in de gft-bak?
De volgende afvalproducten zijn géén gft:

* as uit asbak en open haard
* vogelkooizand
* (volle) stofzuigerzakken
* honden- en kattenharen
* luiers
* melk- en vruchtensappakken
* hout en dikke takken
* zand
* kattenbakkorrels zonder milieukeur

Jimmy
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 jan 2007 17:05
Land:
M/V: V
Locatie: Woerden

Berichtdoor Jimmy » 30 mar 2008 14:29

GFT afval wordt toch gecomposteerd?
Op sommige pluimveebedrijven worden de vroegtijdig overleden dieren ook gewoon afgevoerdt en gecomposteerd (Zag ik op dirty jobs :P)

Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Berichtdoor jolanda yvonne » 30 mar 2008 14:55

Bij ons in de gemeente mag je in de GFT bak ook resten van gekookt eten
vlees- en visresten (inclusief graten, schelpen en botjes) gooien, maar ik heb zelf een compost ton (ook van de gemeente trouwens!) en daar zat een handleiding bij dat er GEEN gekookte etensresten en vlees in mag. (en niet te veel schillen van citrusfruit en teveel gemaaid gras).
Dus hoe ze dat doen met de inhoud van al die GFT bakken? Waarschijnlijk gewoon op de grote vuilnishoop, bij de rest.

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Kitty » 30 mar 2008 16:40

bij ons mag dat dus absoluut NIET ! een uittreksel uit de verordeningen van 2 verschillende Vlaamse gemeenten:

vb 1
Wat mag er in uw gft-container?
Zoals de afkorting het zelf zegt, mag er groentenafval (g), fruitafval (f) en tuinafval (t) in de gft-container:

Mest van kleine huisdieren
Van servetten tot keukenrol
Van koffiefilters tot theezakjes
Van snijbloemen tot resten van tuinplanten
Van gazonmaaisel tot klein snoeihout en takken
Van loof tot schillen en resten van groenten en fruit

Wat mag NIET in uw gft-container?

Aarde of zand
Grof snoeihout
Mosselschelpen
Kattenbakkorrels
Stof uit stofzuigerzak
Beenderen en andere dierlijke producten
As van de kachel of open haard, houtskool

vb 2
Wat mag worden aangeboden?
Aardappelschillen, schillen van citrus- of andere vruchten, groenteresten, eierschalen, doppen van noten, theebladeren en theezakjes, koffiedik en koffiefilters, papier van de keukenrol, kleine hoeveelheden etensresten, verwelkte snijbloemen en kamerplanten, versnipperd snoeihout, haagscheersel, gemaaid gras, bladeren, onkruid en resten uit groente- en siertuin.

Wat hoort er niet bij?
Wat zeker niet in de GFT-zak kan, zijn stoffen die het composteringsproces verstoren zoals kattenbakkorrels en vogelkooi(schelp)zand, slachtafval en dode dieren, luiers, houtas en houtskool, grond, slootvuil en de afvalstoffen die thuishoren bij andere inzamelingen.

Jimmy
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 jan 2007 17:05
Land:
M/V: V
Locatie: Woerden

Berichtdoor Jimmy » 30 mar 2008 17:02

Op wikipedia kwam ik behalve een lijst met wat er in mag(waar vlees op stond) ook dit tegen:

Wat precies in de groenbak mag, verschilt per gemeente. Zo zamelen de meeste gemeenten in Flevoland tegenwoordig de luiers via het GFT in.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 828
Lid geworden op: 22 mei 2007 14:43
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nijkerk

Berichtdoor Jeroen » 30 mar 2008 17:06

Jimmy schreef:Op wikipedia kwam ik behalve een lijst met wat er in mag(waar vlees op stond) ook dit tegen:

Wat precies in de groenbak mag, verschilt per gemeente. Zo zamelen de meeste gemeenten in Flevoland tegenwoordig de luiers via het GFT in.

Klopt, op een of andere manier hebben ze een procedé om de materialen hier weer uit terug te winnen voor hergebruik.

Gebruikersavatar
Buzzypazz
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:50
Land: BE
M/V: V

Berichtdoor Buzzypazz » 31 mar 2008 22:26

Kitty schreef:
monstertruckess schreef:lol
Ik ben verhuisd naar een rijhuis met een millimeter tuin, dus kippen gaan we hier niet houden (gelukkig is het tijdelijk).. maar we hebben nu zo'n kleine GFT-container en in de zomer KRIOELT het van de maden. Die container kan zichzelf bijna wegdragen, het zijn er echt veel !
Dus kippen zouden wel handig zijn want er is toch heel wat voedingsafval (en toch doe ik mijn best om zuinig te zijn met kostbaar voedsel..).

En tis fun om spaghetti-rest aan de kippen te geven. Das bijna zo van: hand met bakje spaghetti zo ver mogelijk van rest van lichaam houden, dan omkiepen (zien dat je geen kip raakt want die staan er altijd onder) en dan snel wegrennen :-D


daar klopt iets niet volgens mij ... maden leven van vlees en in GFT mag geen vlees, enkel groenten-fruit-tuinafval. Ik heb nog noiit maden in mijn container gehad hoor ;)


de maden zijn er waarschijnlijk in gekomen via de uitwerpselen van dieren. Ik doe daar de poepjes van mijn 2 klein honden in, maar in de zomer zitten ze vol vliegen, die leggen hun eitjes in, een dag in de hete zon buiten in de gft-bak en voila, een festijn voor de vogeltjes.
---
morgen mogen de kippen worden opgehaald, verdacht nietwaar, op zo'n interessante dag


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten