spiegel in kippenren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kriellemans
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2007 14:42
Land:
M/V: V

spiegel in kippenren

Berichtdoor Kriellemans » 03 apr 2008 20:28

Ik had het laatst met mijn opa over kippen, hij vertelde dat zijn opa vroeger zo'n 1500 kippen had en dat hij een spiegel in de ren ophing. Alleen wist mijn opa niet meer waarvoor die spiegel diende.
Geen grapjes zoals: dan kunnen ze zien hoe mooi ze wel niet zijn. :lol:

Misschien weten sommige mensen hier meer van, had het een speciaal doel ofzo?
:?:

Groetjes Thomas

Gebruikersavatar
eduardiersel
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 mar 2008 23:09
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gameren

Berichtdoor eduardiersel » 03 apr 2008 20:48

Het zorgt voor afleiding. Als zo'n hen of haan (nog leuker :-D) langs de spiegel loopt zal die zich afvragen waarom die vreemde snuiter precies zo reageerd als hij/ zijzelf.

kim75
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: drenthe

Berichtdoor kim75 » 03 apr 2008 21:41

bij ons vloog de haan bijna dwars door de spiegel heen toen ie ze eigen zag.hij was de kamer ingewandeld en zag ze eigen in de spiegel van de vitrine kast.nekveren overeind en hij erop af lol ;) kim

Gebruikersavatar
rubenv
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:59
Land:
M/V: V
Locatie: Hoevenen Antwerpen

Berichtdoor rubenv » 04 apr 2008 12:18

Ik heb dat ook eens gehoord maar dan bij paarden dat ze ook een spiegel in de stal hingen.
Ik dacht dat het was dat de dieren zich niet eenzaam zouden voelen.
Bij kippen zal het wel iets anders zijn geweest.
Zeker als je 1500 kippen hebt dan hang je geen spiegel omdat de diertjes enzaam zijn.

Kipstra
Berichten: 92
Lid geworden op: 11 jul 2007 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Kipstra » 04 apr 2008 19:06

Wij hebben twee spiegeltjes in de ren hangen. Onze hennen zitten geregeld naar zichzelf te kijken. Ik moet wel zeggen dat het effect na een tijdje wegebt. Dat kan ook zijn omdat de spiegels intussen serieus vuil zijn. ;)

Gebruikersavatar
rubenv
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 jan 2008 20:59
Land:
M/V: V
Locatie: Hoevenen Antwerpen

Berichtdoor rubenv » 04 apr 2008 19:43

Ik ga er toch geen in het hok hangen want mijn haan zal zijn spiegelbeeld gelijk aanvallen.
Wieweet denkt hij dan dat de andere hem verwondt heeft :lol:

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 04 apr 2008 19:54

bij 1500 kippen werkt een spiegel niet, een kip kan niet meer dan een stuk of 60 andere kippen herkennen.

dus dat betekend dat er voor een kip in zo'n groep altijd 1440 wilvreemde kippen lopen. en als je een spiegel ophangt dan lopen er 1441 andere kippen.

lekker belangrijk

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 04 apr 2008 21:18

wodkacola schreef:bij 1500 kippen werkt een spiegel niet, een kip kan niet meer dan een stuk of 60 andere kippen herkennen.

dus dat betekend dat er voor een kip in zo'n groep altijd 1440 wilvreemde kippen lopen. en als je een spiegel ophangt dan lopen er 1441 andere kippen.

lekker belangrijk


Daar ben ik het niet mee eens.
Ik las laatst een artikel over kippen, hierin stond dat kippen een van de meest ingewikkelde sociale rang heeft die er bestaat.
Ze kunnen alle relaties met meer dan 1000 andere soort genoten onthouden.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 04 apr 2008 21:24

mac schreef:Daar ben ik het niet mee eens.
Ik las laatst een artikel over kippen, hierin stond dat kippen een van de meest ingewikkelde sociale rang heeft die er bestaat.
Ze kunnen alle relaties met meer dan 1000 andere soort genoten onthouden.


zou dat ertikel wel eens willen lezen,

als je in je achterhoofd neemt, dat kippen in het wild in groepjes van 2 tot 4 leven. dan vraag ik me af wat het nut is voor een kip om 1000 andere kippen te onthouden, het is pas vanaf de laatste 50 jaar dat kippen in zulke grote groepen bij elkaar zitten.

daarnaast kan ik hier duidelijk aan het gradrag van de groep hier zien, dat sommige beesten elkaar echt niet kennen, ze acsepteren elkaar. maar daar houd het ook mee op, maar dat doen ze ook met de duiven, eenden en alle andere dieren die hier langs komen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Berichtdoor lnge » 06 apr 2008 00:58

Ik herinner mij ook iemand hier die 's avonds de haan in de bijkeuken zette zodat hij 's morgens niet iedereen wakker kraaide. Voor het slapen gaan mocht hij dan nog even in de keuken wandelen, waar hij steeds een gevecht aan ging met de oven. Daar zag hij zijn spiegelbeeld in het raampje.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten