je eigen kip eten

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
g.kuik
Berichten: 306
Lid geworden op: 26 jul 2005 11:29
Land:
M/V: V
Locatie: 't Gooi
Contacteer:

Berichtdoor g.kuik » 14 mei 2008 23:04

Ik zou ze wel kunnen eten maar ik kan ze niet slachten.
Zou je ze bij een poelier kunnen brengen of hoe gaat dat bij jullie slachten jullie ze zelf

Gebruikersavatar
ingrid
Berichten: 4040
Lid geworden op: 09 okt 2002 23:08
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland (Tholen)

Berichtdoor ingrid » 14 mei 2008 23:19

In den beginne, toen ik met kipjes begon hoorde ik absoluut thuis in groep 1.
Na verloop van tijd stapte ik over naar groep 2, zolang mijn kipjes maar gewoon rond konden hobbelen tot hun natuurlijke dood vond ik het prima dat anderen wel hun eigen kippen slachtten.
Inmiddels ben ik nu wel zo ver dat ik in staat ben om mijn eigen (toekomstige) jonge haantjes op te eten, mits ik ze zelf maar niet hoef te slachten!! (buurman kan slachten, dus tegen die tijd aan hem de "eer")
Dit zeg ik nu wel stoer, maar diep in mijn hart hoop ik dat het legsel onder de broedse kip alleen maar vrouwelijke dieren bevat...... :oops:
Met andere woorden: ik heb wel de intenties om evt. hanen te (laten) slachten, maar heb er nog nooit daadwerkelijk voorgestaan......ohhhh, help.....begin mezelf nu al tegen te spreken........ :oops: iemand nog intresse voor een leuke toekomstige brahma haan??????? (liever niet voor de slacht..... ;) )

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 14 mei 2008 23:27

Ik zou er geen probleem mee hebben hoor.....MAAR dan moet ik mijn kippen wel voor deze toekomst hebben aangeschaft en niet eerst jaren ze als troetels te hebben en dan als dank opeten.
Ik denk dat die kippen ook moeilijk gaar te krijgen zijn,dan moet de pan denk ik een hele dag opstaan.
Nee mijn kippen gaan niet in de pot,daar krijg ik eitjes van,en als ze niet meer leggen heb ik gewoon pech en dan zijn ze gepensioneerd aanwezig.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Berichtdoor nyckle » 14 mei 2008 23:51

. Oei Fay een gevoelig onderwerp.....
Allereerst, ik fok met Barnevelders. Als je gaat fokken, heb je haantjes...Het is heel jammer voor die haantjes, maar ik kan niet alle haantjes die uitkomen houden.
Ik probeer zo weinig mogelijk eieren uit te broeden. (Ik ga echt niet op eieren zitten hoor:lol: de broedmachine doe dat) Meestal broed ik 20 eieren uit. Theoretisch betekend dit, dat de helft haan is en de andere helft kippetje. Laten er dan nog een paar eieren gelf zijn, dan zit je op 16 kuikens. Goed ik heb nu dus bv 5 kippenkuikens en 11 haantjes. De ramp is, dat eigenlijk geen mens de haantjes wil hebben. "Overschot" noemt men dat zeer onbeleefd.
Heb je geluk, dan wil iemand een toom kippen met een haan. Bij mij gaan dan de kippen van vorig jaar met een hanenkuiken weg.
Ik kan dan de keuze maken, oude hanen weg en vervangen. Dit lost niks op, want ik moet dan hetzelfde aantal slachten.

11 Haantjes voor de bijl dus.
Wil of kun je niet slachten, ga dan nooit fokken. Persoonlijk vind ik het doodzonde om een goed eetbaar dier in de cliko te doen belanden. Ik vind het ethisch niet verantwoord, om een dier waar ik voor gekozen heb dat het op deze wereld komt, NIET zelf op te eten. Daar staat tegenover, dat het hele gezin het een jaar moet doen met de zelf gefokte haantjes. Naar de winkel om bio-kip is d’s echt niet bij hier.

Komen we bij het slachten. Het doden moet snel en zonder stress voor het dier gaan. Kun je een dier niet doden, laat het doen door een ervaren iemand.
Hier zijn de haantjes zo mak, dat ze bij me op schoot komen zitten. Binnen een fractie van een seconde zijn ze dood.
Mijn dochtertje van 10 maakt de haantjes mak. Ze weet wat er gaat gebeuren. En ja, er is altijd een Grote Vriend bij... (laat haar nu een vriendin uit kiezen, die leven veel langer)

Goed, zit je met een dood haantje op schoot. Nooit leuk. Voor het slachten verwijs ik je naar het goed geschreven poll van Gonda.

Als je de kip of haan "klaar" hebt moet je hem/haar niet gelijk in de pan stoppen. Het vlees moet eerst besterven. 3 dagen in de koelkast is voldoende.
Bij het uithalen van de ingewanden moet je er op letten, dat de galblaas niet breekt. Zelfs veel water neemt de bittere smaak niet weg.

Welke kippen zijn lekker. Zijdehoen heb ik nooit gehad. Het vlees schijnt donker te zijn. Maar dat zegt niks over de smaak.

Ik denk, dat de meeste kippen zeer goed te eten zijn.

Gebruikersavatar
jacco
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mei 2008 11:08
Land:
M/V: V

Berichtdoor jacco » 14 mei 2008 23:58

nyckle schreef:.Zijdehoen heb ik nooit gehad. Het vlees schijnt donker te zijn. Maar dat zegt niks over de smaak.

We hadden opeens 3 zijdehoenhanen terwijl de verkoopster dacht dat het hennen waren. Dus moesten ze geslacht worden want ze gingen elkaar heftig te lijf.

Ik ben als slagersdochter opgevoed dus bij mij is het gewoon dat dieren voor het vlees gedood kunnen worden. Dat hoort erbij: wil je vlees eten, is er altijd eerst een beest dood gegaan. Of je nu wel of niet zelf slacht, of het wel of niet van je eigen was.

Wij hebben zomers ook lammetjes die in het najaar geslacht worden. Het was de eerste keer wel wennen. Net als de zwarte botten en vellen van de zijdehoenders. Geroosterd vond ik de pootjes nogal taai en het borstje zeer klein. In de soep smaakte het verrukkelijk.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Berichtdoor nyckle » 15 mei 2008 00:12

zijdehoender is een soepkip :booze:

dat niet alleen... de aaibaarheidsfactor is heel hoog....Arme haantjes.

Fay
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mei 2008 21:56
Land:
M/V: V

Berichtdoor Fay » 15 mei 2008 00:44

Het is inderdaad een lastig onderwerp. Ik respecteer ieders mening en kan me eigenlijk in elk standpunt wel inleven. Ik weet nu in ieder geval dat je het vlees moet laten besterven, en dat zijdehoenders niet de meest voedselrijke kippen zijn, maar in principe zijn alle jonge kippen dus eetbaar.

Wat betreft de discussie, ook nog even mijn mening voor wie het lezen wil: Wat mij betreft zou iedereen die vlees eet eens zelf een beest moeten slachten. Dan leer je je voedsel wel waarderen en de beesten respecteren die jou dienen als voedsel. Ik eet zelf geen vlees omdat ik denk dat als ik de beesten zelf zou moeten slachten, ik toch liever voor wat groenten met kaas of ei ofzo zou kiezen. ZO lekker is vlees nu ook weer niet, dat ik er moord voor zou willen doen. Zeker niet wanneer ik alles behalve trek krijg als ik zie hoe het supermarkt-vlees heeft geleefd. En het is ook niet onmisbaar in gezonde voeding.

Maar een dier weggooien is toch wel heel erg zonde! Zeker als het zo goed is verzorgd... beter een 'gelukkige' kip opeten dan een zielige supermarktkip. Volgens mij zijn gelukkige kippen ook veel gezonder. Bovendien vind ik het wel een mooie 'samenwerking' als ik het zo mag noemen. De kippen worden zo goed mogelijk verzorgd en zetten het voer (en gft-afval) om in eitjes en eetbare haantjes. Daarom hoop ik zelf ooit ook zoiets te kunnen doen, maar tot die tijd neem ik alleen hennetjes (die ik vast ga proberen te knuffelen en namen geven) voor de eitjes en laat ik geen hanen uitbroeden. Trouwens, de broertjes van de hennetjes die je koopt hebben vaak ook geen lang en gelukkig leven, als je perse hennetjes vraagt werk je hier ook aan mee natuurlijk, dus je hebt hoe dan ook wel IETS op je geweten.

Slachten is nooit leuk. Als het je niets meer doet is het denk ik juist niet goed. Maar als je met respect een dier slacht en weet wat vlees eten betekend kan dat volgens mij niet slecht zijn. En een kip kan toch beter snel sterven op schoot dan in een slachtfabriek. Wel iets waar je inderdaad niet mee moet experimenteren. Ik denk dat je het moet leren van iemand die het goed kan zodat het op de beste manier gaat.

Maar voorlopig is dit alles alleen maar stoere praat. Vlees staat er bij mij voorlopig niet op het menu, met uizondering van vlees van een dier waarvan ik weet dat het net zo goed is behandeld als ik zelf zou doen. En dan zou ik het misschien vooral kopen om dit te steunen. Bedankt voor de antwoorden!

Gebruikersavatar
svdb
Berichten: 300
Lid geworden op: 15 jul 2007 09:25
Land:
M/V: V
Locatie: Barneveld

Berichtdoor svdb » 15 mei 2008 08:28

Ik zou het niet kunnen, en waarom zou je het willen in de supermarkt is genoeg kip.

Sander

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Berichtdoor Chantal » 15 mei 2008 13:43

Ik weet niet of ik het zou kunnen. Aan de andere kant ben ik er 200% zeker van dat een kip dat je zelf kweekt totaal anders en véél lekkerder smaakt dan de vaak smaakloze kippen die je koopt in het grootwarenhuis. Zelf slachten zou zeker geen optie zijn want dat durven wij niet. Misschien iemand zoeken die ze slachts en kuist want ik zie me geen dode kip gaan pluimen... hoe het zou aflopen als ik ooit haantjes zou hebben die ik niet kwijt raak, dat weet ik echt niet. Ik vrees dat de enige optie dan is... laten slachten en opeten :?

ruttuh
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 feb 2007 18:01
Land:
M/V: V
Locatie: Eersel

Berichtdoor ruttuh » 15 mei 2008 14:50

Eerst was ik een grote kippenvleeseter. Keek dan ook zeer uit naar de ervaring om eigen kippenvlees te eten. Het slachten viel me zwaar, maar heb het met hulp van de buurman wel gedaan. Het vlees viel me niet tegen, vooral op de BBQ. Ik moest er een beetje aan wennen.

Toen ik laatst goedkoop kippenvlees at van de supermarkt, toen proefde ik pas hoe het verschilt in textuur en smaak. Als je dan weet dat het beestje eigenlijk een peuter is in het lichaam van een volwassen bodybuilder, dan smaakt het je eigenlijk niet meer.

Ik eet nu eigenlijk nooit meer kip, behalve biologische, maar ook daarmee proef ik verschil. Mijn eigen kippen slacht ik liever niet, maar helaas kan ik maar 1 haan houden van het jong spul. Als ik het vlees heb, dan laat ik vrienden proeven. Zij komen dan ook altijd tot dezelfde conclusie als ik. Ook zij eten nu minder kippenvlees als eerst.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten