In mijn wei gedumpte Australorp haan, moet helaas toch weg

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 04 jun 2008 09:55

Helaas moet ik de haan toch wegdoen.
Gisteren heb ik het zijdehoentje bij mijn dochter moeten weghalen. Het ging steeds slechter. In het begin, leek ze helemaal geaccepteerd, maar mijn zijdehoentje toont abnormaal gedrag. Kan ook niet anders, als je de eerst 5 levensmaanden helemaal alleen in een papegaaienkooi hebt gezeten en nog nooit een andere kip hebt gezien. Ze liet zich niet treden door de haan. Ze maakte zich groot een zette alle veren uit, als de haan maar naar haar keek en dat tolereert een haan niet. Dus hij pikt haar steeds flink en twee van de drie hennen gingen uiteindelijk meedoen.
Dus, het zijdehoentje is weer terug in de wei. Gelukkig laten de anderen haar redelijk haar gang gaan. het had ook kunnen zijn,. dat ze helemaal neit meer terug geaccepteerd werd.
Vanochtend hebben we de haan gevangen. Wilde wilden zien, hoe het ging. Maar, hij viel meteen over haar heen en dat kan echt niet. Het zijdehoentje weegt misschien maar 500 gram en de haan, zoals ik bij de info lees, wel 3000 gr. Doordat hij helemaal opgewonden raakte, moesten de andere hennen het ontgelden. Ook zag ik gisteren, dat de witte hennen hem probeerden te ontwijken, terwijl ze in het begin zo verleidelijk om hem heen draaiden. Dus, ik denk, dat hij ook voor hen te zwaar is.
ik vindt het heel erg jammer. het is zo'n mooi dier. maar, in deze situatie kan ik neit anders. Ik kies dan voor eht zijdehoentje, omdat zij toch al heel wat heeft moeten overwinnen in haar korte leventje. Of het moet al zijn, dat iemand zich over dit "abnormaal "zijdehoentje wil ontfermen.
Dus, liefhebbers van australorphanen. ik zoek een goed thuis voor hem.
Het is zo zielig, hem alleen in de ren te zien, dus ik hoop snel.
Laatst gewijzigd door Ria op 04 jun 2008 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 04 jun 2008 09:58

help

Gebruikersavatar
gijsbert
Berichten: 1528
Lid geworden op: 25 jun 2007 10:54
Land:
M/V: M
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Berichtdoor gijsbert » 04 jun 2008 14:57

Ach acvh, wat jammer nu. Leek je eerst zo'n perfecte oplossing te hebben gevonden ... en nu heb je dit.

Ikn hoop dat je sneln een plekje viondt voor je australorp haan. Voor mijn dwergwyandottes acht ik hem ook te zwaar.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 04 jun 2008 15:41

Ja jammer, bij de wyandottes kan hij niet. Mijn dochter heeft deze ook, anders zou ik met haar haan ruilen.
Ik zou eventueel wel ruilen met een haan, die een slag kleiner is.
ik heb niet zoveel verstand van kippen.
Sinds een driekwart jaar heb ik ze pas, dus ik kan geen ras noemen, dat het best bij de gewone legkip zou passen, en dan ook niet veel te zwaar voor het zijdehoentje zou zijn.

Gebruikersavatar
laguna112
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 jun 2008 14:13
Land:
M/V: V
Locatie: Homoet

Berichtdoor laguna112 » 04 jun 2008 22:16

Ik had 4 Australorp hanen Waarvan ik kon zien dat het hannen zijn) , 3 zwarte en 1 grijs/blauwe.
Ik heb nog een aantal kippen van eind Februari er lopen waar volgens mij ook een haan bij zit maar dit weet ik nog niet zeker.
De grijs/blauwe heeft mijn vader vandaag opgehaald,de 3 zwarte willen wij ook nog kwijt dus als er nog liefhebbers zijn.


Afbeelding

Grijs/Blauwe Australorp haan

-----------------------------------------------------------------------------------

Afbeelding

Grijs/Blauwe en zwarte Australorp


Gr. Marc.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Berichtdoor Kareltje » 04 jun 2008 23:13

is er niemand bij je in de buurt die het zijdehoentje kan huisvesten, kan je de haan houden. ;)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Berichtdoor Lies » 04 jun 2008 23:37

Het ging steeds slechter. In het begin, leek ze helemaal geaccepteerd, maar mijn zijdehoentje toont abnormaal gedrag. Kan ook niet anders, als je de eerst 5 levensmaanden helemaal alleen in een papegaaienkooi hebt gezeten en nog nooit een andere kip hebt gezien.


Ik heb ook zoiets bij de hand gehad. Ik had een zijdehoenkriel kuiken uit het asiel en die was ook gestoord/verstoord geraakt. Door haar op jonge leeftijd bij andere kippen te zetten heb ik het recht kunnen trekken. Het was heel heftig hoor, zij wilde geen andere kippen maar mij en mijn hart is meerdere malen bijna gebroken als ik haar tekeer zag gaan maar mijn harde aanpak heeft gemaakt dat ze zich aan haar eigen soortgenoten heeft weten aan te passen. En dat is een enorm cadeau! Zo kreeg ze een waardig kippen leven. Misschien heb je te snel opgegeven en haar te snel weer opgehaald. Het wennen kan tot 3 weken duren en de aparte hen tijdelijk huisvesten in een konijnenkooi in de ren kan helpen. Verder denk ik aan bachremedies als chestnut bud (nieuwe dingen oppakken) en walnut (nieuwe situatie en bij jezelf blijven ook al is het eng). Bachremedies kunnen enorm veel goed doen en geweldige resultaten bieden. Het is natuurlijk je eigen keuze of je die remedies zou willen proberen.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 05 jun 2008 08:13

Lies schreef:
Misschien heb je te snel opgegeven en haar te snel weer opgehaald. Het wennen kan tot 3 weken duren en de aparte hen tijdelijk huisvesten in een konijnenkooi in de ren kan helpen. Verder denk ik aan bachremedies als chestnut bud (nieuwe dingen oppakken) en walnut (nieuwe situatie en bij jezelf blijven ook al is het eng). Bachremedies kunnen enorm veel goed doen en geweldige resultaten bieden. Het is natuurlijk je eigen keuze of je die remedies zou willen proberen.
.

In dit geval ging het om het ook om het gevoel van mijn dochter. Normaal werkt ze, maar doordat ze tijdelijk met haar voet omhoog moet, is ze thuis en kon ze de hele dag zien, hoe angstig het zijdehoentje was en ze gepikt werd. Ze kreeg hier buikpijn van. Ik ken dat gevoel.
Ook was ik bang, mocht het haar uiteindelijk niet lukken, dat het zijdehoentje, na langere tijd, ook niet meer terug in de wei geaccepteerd werd.
Je gevoel van overwinning ken ik. Dat ze na haar gevangenschap in papegaaienkooi, haar angst had overwonnen en in de wei gelukkig was, maakte, dat ik vaak met een gevoel van opluchting, de wei verliet.

Van de bachremedie, hou ik in gedachte.

Ik heb besloten, om vandaag de haan vrij te laten in de wei en het zijdehoentje in de ren te zetten.
Toen ik gisterenavond naar de wei ging, om de staldeur te sluiten en de paarden voor de nacht te verzorgen, maakte de haan zo'n vreemd geluid. In mijn oren klonk het, alsof hij huilde. Ik had zo met hem te doen, dat hij daar zo alleen in de ren zat. Vandaar, dat ik er maar het beste van probeer te maken, zolang er niet echt een oplossing is.
Het regent heel hard en voor het zijdehoentje is dit niet zo best.

Kareltje, hier lees je dus, waarom ik het zijdehoentje ook moeilijk kwijt kan. Of het moet al zijn, dat iemand net wil beginnen met kippen, zodat ze met een of twee ook vreemde zijdehoentjes, een nieuwe start kan maken.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 06 jun 2008 16:20

Wat gebeurt er in het ergste geval, als de zware australorp haan toch het zijdehoentje probeert te treden? ( dit, als ze al per ongeluk bij elkaar zouden komen)
:crazyeyes:

kippenboerje
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 apr 2008 07:51
Land:
M/V: V
Locatie: braamt en schouwen duiveland

Berichtdoor kippenboerje » 06 jun 2008 19:15

wij kennen een kinderboerderij die hebben een hele grote brahma haan en die treed ook een zijdehoenhennetje en die lijd er schijnbaar niet onder en is niet kaal op de rug


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten