Tam maken, wat doe ik fout??

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor jolanda yvonne » 19 jun 2008 17:41

Hoi,

Sinds anderhalve week heb ik dus 4 chabo kuikens, Ik ben meteen vanaf dag 1 aktief geweest in hun omgeving, heb ze regelmatig in handen genomen en had de hoop leuke tamme kuikens te krijgen.
Nu valt het me sinds gisteren op dat ze steeds schrikachtiger worden, Ze willen zowat de bak uit als ik er maar in de buurt kom. Er is niets vreemds gebeurd, de kinderen hebben ook geen gekke dingen gedaan met ze, de katten zijn niet bij ze in de buurt geweest of wat dan ook, dus heel erg geschrokken kunnen ze niet zijn. Nu had ik het plan om ze dan maar in de kamer te zetten ware het niet dat ik geen idee heb waar ik de lamp op moet hangen en dan moet 's avonds de hele bak weer de kamer uit ivm onze 3 katten.
Wat doe ik fout en wat moet ik doen om tamme kippies te krijgen??

ps, 2 van de 4 staan steeds tegen elkaar op, zijn dat wellicht haantjes? Op welke leeftijd kun je bij chabo s het verschil tusssen hen en haan zien?

Vragen, vragen, vragen, ik weet het maar ik ben nog teeds een lerende kippenbezitster! ;)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Jan Bollen » 19 jun 2008 18:09

Kuikens zijn de eerste 3 weken wel aanhankelijk maar dan krijgn ze nieuwe veertjes en zijn ze niet zo pakkerig. Vanaf een maand of zes kan je ze pas eht tam maken met lekkere dingen. Jammer genoeg zijn chabo's niet zo een knuffelkippen. Ik zou ze nu wat met rust laten. De haantjes zie je rap aan de kammetjes die groter zijn dan die van de hennetjes.

Gebruikersavatar
Jordyy
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 okt 2007 16:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Coevorden
Contacteer:

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Jordyy » 19 jun 2008 19:09

ongeveer na 6 tot 8 weken kun je zien of het een haantje word of hennetje.
Die 2 die tegen elkaar aan het botsen waren zijn inderdaad denk ik haantjes, maar is niet zeker hoor.

Veel plezier met je kuikens!

Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor jolanda yvonne » 19 jun 2008 19:18

Bedankt voor jullie reactie's :-D
Ik wil dus te veel te snel. (en ik heb de verkeerde kips uitgezocht om tam te maken ;) ) We wachten het dus maar af.
Het was/is de bedoeling om 1 haantje in ieder geval te houden dus nu maar hopen dat de andere 2 hennetjes zijn. Het (eventuele ) haantje dat overblijft mag terug naar diegene van wie ik de eieren gekregen heb, dus ik hoef er niet mee te leuren. :-D
(nu maar hopen dat het niet allevier haantjes zijn! :roll: )

[ Haantje ]
Berichten: 97
Lid geworden op: 17 jun 2008 18:07
Land: Nederland
M/V: M

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor [ Haantje ] » 19 jun 2008 20:11

Lijkt me niet, anders zouden ze wel allevier tegen elkaar aanbotsen ;) !

Gebruikersavatar
jolanda yvonne
Berichten: 406
Lid geworden op: 07 aug 2007 16:18
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Ermelo, gelderland

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor jolanda yvonne » 19 jun 2008 20:22

:-D :-D

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Kitty » 22 jun 2008 22:41

hoi Jolanda, dat botsen is niet uitsluitend voor haantjes hoor, ik had hier tien kuikens en die sprongen ook tegen elkaar op met de borst vooruit en uiteindelijk waren het allemaal hennetjes ... en ik me maar zorgen maken voor niks! :gutgut:

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Lies » 22 jun 2008 23:40

Het lijkt me niet dat je proodieren tam krijgt door ze op te pakken.
Beter benader je ze met respect, laat je ze in hun waarde. Je kunt zorgen dat je veel in hun buurt bent (kopje thee drinken ofzo :gulzig: ) en ze uit de hand voeren. Laat ze gewoon rustig aan je wennen. Als ze je vertrouwen kun je ze 'oppakken' door ze als een papegaai op je arm of hand te laten stappen. Prooidieren moet je in principe nooit met de voeten in de lucht houden of machteloos maken door ze vast te klemmen. Daarmee maak je ze panisch.

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Kareltje » 22 jun 2008 23:54

heb ze hier ook met rust gelaten, kip is kip en geen knuffel, en als ik wat in de tuin doet zitten ze als de kippen er bij ;) vooral als je in de grond gaat scheppen, heb bijna een van mijn kips onthoofd hier door :shock: was wel even schrikken, nu moet ik ze gewoon op zij duwen als ik door de tuin loopt :lol:

dus heeeeeeel veeel geduld moet je hebben. ;)

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Tam maken, wat doe ik fout??

Berichtdoor Ruben » 23 jun 2008 11:15

Hoe zou je zelf zijn als er iemand van 500-1000 keer uw formaat elke keer als hij je ziet je zou opnemen en vanaf je begint tegen te sputtelen z'n greep verstevigt...
Zoals Lies al zei: kippen zijn prooidieren, forceer niets. Als ze het willen, dan laten ze het wel toe. Als ze het niet willen, laat het dier dan in z'n waardigheid. Wil je knuffelen, koop dan een pluchen kip...

@ Centauri: snap je nu wat ik bedoel dat je het niet altijd bij tijgers, apen en gifslangen moet gaan zoeken? ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten