Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor Chantal » 09 jul 2008 15:02

Een vraagje voor de bezitters van brahmahoenders. Ik had graag geweten of jullie de haan altijd bij de kippen laat zitten. Ook had ik graag eens geweten wat de beste verhouding is in aantal, haan en hennen. Waarom ik dat nu wil weten ? Ik heb dus drie hennen en tja, twee hennen die kort na elkaar broeds werden en kuikens hadden... onze haan had dus maar één kip om te dekken. Ocharme mijn kippetje, ze is niet alleen maar pluimen kwijt aan haar staart en aan één kant onder haar vleugel... ik heb haar daarstraks opgenomen en ze heeft ook een lelijke korst onder haar vleugel. Dat is dus een kwetsuur van onze bedrijvige haan. Wat jammer. Hoe moet ik dat gaan oplossen. Onze haan die is nog jong en natuurlijk vol vuur... hij kan niet lang van zijn dames blijven. Zo een zadeltje is dat een optie ? Zijn er mensen onder jullie die zo iets gebruiken. Misschien gaan jullie zeggen, de haan appart zetten... maar dan moet ik de ren gaan herverdelen... en waar moet hij dan gaan slapen... het tweede hok is nu in gebruik door de patrijshen en haar kuikens. Wat een vervelende zaak zeg, en dan vraag ik mij af of een haan alleen, die de hennen vanachter de draad steeds ziet, niet agressief zal worden. Ik zou misschien nog een hen of twee moeten gaan kopen voor hem ? Wat ik precies van hennen heb bij mijn vijf kuikens weet ik immers nog niet en tegen dat hij ze zal kunnen dekken... dat is nog een hele tijd natuurlijk. Een haan is een pronkstuk in de kippenren maar als ik zie hoe hij de kip kan kwetsen vind ik het wel niet meer zo tof :?

Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor gs.jerry » 09 jul 2008 15:08

Tja hier zowat hetzelfde scenario. 1 haan voor 3 kippen; 1 kip broeds en de 2 andere hennen zien er niet uit. :nee:
Nu moet ik wel erbij zeggen dat onze Guus volgens mij een heel hoog libido heeft. :puh2: Per dag, per kip toch zo'n 5 à 6 keer vermoed ik - of is dat normaal? Verder geen klagen over meneer - hij draagt zorg voor z'n dames.
Dus mocht iemand tegelijk tips hebben over één of ander drankje, pilletje of wat dan ook om meneer wat rustiger te krijgen - altijd welkom.
In de toekomst, maar nog niet zo nabij - zullen er wel meer hennen bijkomen zodat de dames meneer kunnen uitputten ipv nu andersom

Gebruikersavatar
Kareltje
Berichten: 3002
Lid geworden op: 04 jul 2006 13:59
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor Kareltje » 09 jul 2008 15:13

heb nog geen brahma haan :frons:
maar mijn zijdehoenhaan doet het alleen maar met een hen :shock: en niet zo overdreven.

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor Chantal » 09 jul 2008 15:26

gs.jerry schreef:Tja hier zowat hetzelfde scenario. 1 haan voor 3 kippen; 1 kip broeds en de 2 andere hennen zien er niet uit. :nee:
Nu moet ik wel erbij zeggen dat onze Guus volgens mij een heel hoog libido heeft. :puh2: Per dag, per kip toch zo'n 5 à 6 keer vermoed ik - of is dat normaal? Verder geen klagen over meneer - hij draagt zorg voor z'n dames.
Dus mocht iemand tegelijk tips hebben over één of ander drankje, pilletje of wat dan ook om meneer wat rustiger te krijgen - altijd welkom.
In de toekomst, maar nog niet zo nabij - zullen er wel meer hennen bijkomen zodat de dames meneer kunnen uitputten ipv nu andersom



heeft jou kip ook kwetsuren ? Moest ik iemand in de buurt kennen die mij twee brahamhennen kan verkopen van ongeveer 1 jaar dan zou ik er wel twee halen... ofwel moet ik contact opnemen met de fokker van mijn hennen, misschien kan hij er mij nog een stuk of twee verkopen die ongeveer zo oud zijn. Zou het niet beter verdeeld zijn met een paar hennen meer ?

Gebruikersavatar
gs.jerry
Berichten: 346
Lid geworden op: 25 jan 2007 12:30
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Olen

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor gs.jerry » 09 jul 2008 15:36

Zou het niet beter verdeeld zijn met een paar hennen meer ?


Ik vermoed van wel. Toen onze Guus nog 3 dames ter beschikking had, was het enkel z'n lieveling Jasmijn die kale plekken en een kwart staart vertoonde. Maar sinds zij apart zit met broeden en nu haar kleintjes, merk ik hetzelfde fenomeen bij de 2 andere hennen.
Dus enkele hennen erbij zal volgens mij toch al soelaas bieden voor de geteisterde dames.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor Jan Bollen » 09 jul 2008 15:55

De oplossing staat hier :

http://www.orpingtonkriel.nl/zadels.html

De hennen zien er niet uit omdat hun veren ook versleten zijn binnen enkele maanden krijgen ze nieuwe en dan kunnen ze er weer beter tegen.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor wodkacola » 09 jul 2008 17:02

zoals jan al opmerkte is het een einde van het verenseizoen kwestie. en komen ze straks mooi terug.

zou niet naar extra dieren kijken, want je hebt al kuikens (dus volgend jaar meer hennen als je wilt), en tot de rui blijven deze diertjes er toch niet uitzien. de schade is er al.

Gebruikersavatar
sanne
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:26
Land:
M/V: V
Locatie: Gasselternijveenschemond

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor sanne » 09 jul 2008 17:44

Wij hebben 7 hennen en 1 haan maar de haan pakt bijna altijd dezelfde hen dus tja......meerdere hennen is niet altijd de oplossing!! :-D

Gebruikersavatar
Chantal
Berichten: 6985
Lid geworden op: 12 mar 2007 14:19
Land: BELGIE
M/V: V
Locatie: BELGIE

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor Chantal » 09 jul 2008 19:34

Ok, hopelijk blijft de schade nu beperkt. Gelukkig is het een stevig korstje zonder etter. Wat vinden de kippenkenners eigenlijk van zo een zadeltje ? Ik kan goed overweg met de naaimachine... zou het dus zeker kunnen namaken. Maar is het eigenlijk wel fijn voor de kip... en misschien kruipen er daar dan beestjes onder die je niet direct kan zien...
Wie weet heb ik straks misschien zeker twee nieuwe hennen als ik het geslacht van de kuikens zeker zal kennen.

Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: Vraag voor wie brahmahoenders heeft

Berichtdoor kippenvrouwtje » 09 jul 2008 19:48

Mijn schoonzusje gaat ze voor mij ook maken , maar aan ongedierte had ik nog niet gedacht , goed dat je dat zegt , jeetje nu even goed nadenken , dank je wel voor de tip ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten