Geurhinder kippen - wat te doen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
kippenvrouwtje
Berichten: 1096
Lid geworden op: 05 feb 2008 11:35
Land:
M/V: V

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor kippenvrouwtje » 16 jul 2008 08:58

Ha,ha,ha,ha, Birgit door de bocht :schater: :lachrol: :stoel: ik heb dit wel gemist hoor , en ja het moet nu eenmaal schoon zijn , wel heb ik als we de wateremmer verplaatsen , en ik met het schopje het zand om woel , dan komt er wel een slip achtig luchtje naar boven , dan schep ik die hele plek in een emmer , en ververst het dan meteen , maar je voorbeeld is om te gillen , ;)

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor AnjaR » 16 jul 2008 10:08

Bjorn & Ilona,

Toen ik je stukje las vroeg ik me af of die plastic platen wel goed doen. Deze zullen sneller voor een soort broeivorming zorgen waardoor alles nog sneller gaat stinken. Ik heb de situatie natuurlijk niet in het echt gezien, dus misschien zit ik er wel helemaal langs, maar dit kwam eigenlijk meteen in me op.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt. Het weer van de afgelopen tijd helpt natuurlijk ook niet mee, vochtig en dan weer de zon erop. Maar daar valt niets aan te veranderen helaas :?

Groeten en succes!

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Robijntje » 16 jul 2008 10:33

Lastig probleem...

Maar je denkt inderdaad zelf al in de goede richting.

Kippenontlasting stinkt enorm wanneer het nat wordt/blijft.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik de kippenren aan de buitenkant even "omlijsten" (de bodem) met planken van ongeveer 20 of 25 hoog, en de ren vervolgens ophogen met zand.

Het vocht/water zakt vanzelf weg, en de kippen kunnen heerlijk zandbaden en graven.
Ik denk dat het totale probleem van je buurvrouw direct weg is (zand omhult de poepjes ook direct, waardoor het ze afsluit).
1 keer per week even de bovenste laag een beetje zeven.

Andere forummers hadden ook al meer goede adviezen!
Plastic platen weghalen, en (een goede) wat lekker geurende planten erin. Zullen de kippen ook leuk vinden.
Ik ben overtuigd dat dit probleem makkelijk is op te lossen; don't worry.

En tot slot; wat altijd goed werkt bij buurvrouwen; af en toe een mandje verse eitjes cadeau doen, met een persoonlijk kaartje erbij uit naam van de kipjes zelf; sorry voor de overlast.

Mijn buurvrouwen smelten dan!

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor magreth rozenveld » 16 jul 2008 11:13

Plaats anders eens en foto van de situatie.
Wellicht dat het een beter beeld geeft :-D

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor wodkacola » 16 jul 2008 11:17

dingen als een dikke laag zand, is natuurlijk niet heel fijn voor kipjes, ze kunnen daar weinig in scharellen, en ook weinig voeding vinden.

hout snippers is al een stuk beter.

er zijn ook Bioculturen in de handel, deze zorgen voor een beter compestering, en voor veel minder stank. deze kan je gewoon regelmatig in je ren strooien, of in je hokken. of je kan het door hun drink water heen doen, zodat de kippen ontlasting, zelf al veel minder riekt. het laatste heb ik zelf nog nooit gedaan, dus heb daar geen ervaring mee. maar ik ken fokkers, die dat wel doen, en zeggen, dat je geur nihil is geworden.

ik heb hier BOKASHI, daar heb ik een keer een proefpakket van gehad, ik gebruik het voor mijn kuikenhokken, omdat die in een afgesloten ruimte staan. en ben er tevreden over, het zijn een soort zmemelen, waar iets mee gedaan is, ze ruiken zoet zuur, en ik strooi gewoon een paar handjes door de bodembedekking heen, het is hartsikke makkelijk.

je kan er ook nog een aftreksel van maken, ze hebben daar een soort vaatje voor, en dan zou je het aftreksel in een planten spuit kunnen doen, en dan geregeld je bodem kunnen besproeien. ik heb al werk genoeg, dus ik doe het gewoon met de zemelen, en ik gebruik het alleen maar op bepaalde plekken, want die koeien die hier staan ruik je meer dan mijn kippen ;)

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Robbedoes » 18 jul 2008 16:49

|Ik spuit hier een mengsel van bau bau oid met de plantenspuit en het ruikt heerlijk naar citronella,dan kun je het zand in de ren een dagje later verversen.
Maar hoe dan ook een onfrisse geur betekent meestal: te laat schoonmaken en een klagende buurvrouw kun je niet hebben hoor :?

Barnevelderkriel
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2013 16:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Barnevelderkriel » 25 jul 2013 18:09

Hallo WodkaCola,

Zou je mij in contact kunnen brengen met zo'n fokker die een biocultuur door het voer of water doet?
Ik wil graag weten welk middel ik zou kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23283
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Kip La La » 25 jul 2013 18:41

Dit topic is al vijf jaar oud en degene aan wie je de vraag stelt is al meer dan een jaar niet meer op het forum geweest.
Wellicht een nieuw topic openen over dit onderwerp ?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten