Doden van hanenkuikens

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
muts
Berichten: 734
Lid geworden op: 13 mar 2008 20:12
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor muts » 09 dec 2008 21:25

Er bestaat een fabriek in de oostblok waar varkens binnengaan en kippenproducten buiten komen. Komt geen kip meer aan te pas. Daar maakt ook niemand zich druk over. Dat wordt netjes verstopt hoor!


Minder kip eten is zeker een optie , geen kip eten een keuze, maar de overschot gaat gewoon de vuilbak in hoor en er moet een bepaalde productie zijn om de prijzen te houden zoals ze zijn, minder verkopen is automatisch duurder product.

Wat ik nou niet begrijp is waarom ze de moeite doen om ze weg te gooien als ze toch worden geslacht voor ze geslachtsrijp zijn en volgens mij makkelijk even dik worden.....

We zeggen wel wat ze ZOUDEN kunnen doen, maar hoe zie je effectief ook iets gebeuren?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ruben » 10 dec 2008 12:34

@ RH: ok, dat zijn er wel redelijk wat, roofvogels waarschijnlijk? Een liefhebber met één slang bv zou ik gemakkelijk kunnen voorzien met wat er hier de eerste dagen/weken uitgeselecteerd wordt en als ik alles bij houd, dan denk ik dat ik je één dag verder kan helpen ;)

@ Lies: Vleeskuikens zijn geselecteerd op oa snelle groei en vleesaanzet. Legkippen zijn geselecteerd op goede leg en dit is omgekeerd gecorrelleerd met vleesaanzet. Die kuikens moeten dus niet persé snel volgroeid zijn en snel aan de leg zijn, ze moeten een goede legkracht hebben (dus een zeer lange periode elke dag een ei leggen) en of ze dat nu op 16 weken of 18 weken doen, is bij wijze van spreke minder belangrijk, terwijl een week eerder afmesten bij een vleeskuiken op jaarbasis wel een extra ronde betekent (om de 8 weken nieuwe kuikens er in).
Een witte legkip bv weegt gemiddeld 1,4-1,5kg volgroeid, een vleeskuiken haalt dit rond de 5 weken. De haantjes van die legkippen zijn dus alles behalve geselecteerd op snelle groei, maar zullen sneller groeien dan hun zusjes. Dit is echter nog niet genoeg om de kunnen concurreren met zelf hennen van vleeskuikens (die trager groeien dan hanen van vleeskuikens).
Will je dus die hanen afmesten, reken dan toch maar minstens dubbel zo lang om een lager gewicht te halen met veel meer vet aan. Niemand wil dat eten, laat staan de meerkost betalen.

@ Muts: "er bestaat een fabriek in het oostblok", een zin die met zoiets begint, bevat meestal weinig zekere feiten... Hoe dan ook, koop je binnenlandse producten, dan zal je daar weinig last mee hebben (en is ook beter voor je ecologische voetafdruk).

De belangrijkste optie wordt vergeten: zelf dieren houden! Hier wordt zo goed als enkel haan gegeten, die heb je toch al teveel en als je die een week of 8 laat groeien, heb je daar ook al vlees aan. In mijn geval met die krielen is dat vaak niet meer dan een kwartel of een duif, maar kom, daar moet je in bepaalde restaurants ook best veel geld voor betalen.

Elke kip die je eet is geslacht voor ze geslachtsrijp zijn. Geen enkel kuiken van 42 dagen is geslachtsrijp en dat is de filet en de billen die je in de winkel vindt. Leghennen is goed voor videe, kattenbrokken of kipsnacks in de frituur. Ze worden dus zeker niet even dik, zelfs niet als je ze volledig laat uitgroeien, en zullen op dat gewicht dus zoveel vet bevatten, dat niemand ze wil eten. Vetaanzet kost trouwens meer voeder dan vleesaanzet, dus da's duur weggegooid vet dan...

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor gonda » 10 dec 2008 12:49

Ik kan hier niet genoeg hanen kweken om te voldoen aan de vraag, vooral mijn isegemse hanen worden gebruikt om te slachten, het is zelfs zo erg, dat ik dit jaar geen enkele voor mezelf in de diepvries heb kunnen laten belanden.
De mensen die eenmaal dit ras hebben geproefd, die weten wat ze eten, en vinden het ook heel lekker vlees...
Dus hier wordt zeker geen enkele haan uitgeselecteerd..

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ruben » 10 dec 2008 13:35

@RH: zijn het eigenlijk uitgeselecteerde haantjes dat je krijgt of eendagsvleeskuikens?

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor picobello » 10 dec 2008 14:36

@Gonda
Wellicht moet ik mijn mening iets meer onderbouwen:
Meer inmenging in de natuur is in mijn ogen zeker niet perse wenselijk, maar ik vind persoonlijk wel dat in dit geval er een hoop leed en verspilling mee voorkomen kan worden. En daarom vind ik het geen gek idee.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ruben » 10 dec 2008 15:36

Om even te shockeren: met euthanasie van ongeneeslijke ziekten zou ook een hoop leed uitgespaard kunnen worden...

Een kuiken dat op een fractie van (maceratie) of enkele seconden dood is (vergassing), is niets vergeleken met andere vormen van pijn en lijden...
Verspilling is relatief, het wordt gebruikt als "biobrandstof".

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor picobello » 10 dec 2008 15:47

Tja, dat is een punt. Om dat dan nog verder te trekken: als we minder bemoeienis willen in de natuur moeten we eigenlijk stoppen met ziekenhuizen etc. In de natuur overleven zieke dieren het niet of worden gevangen als prooi.
Maar dat gaat een beetje off-topic vrees ik.

De reden waarom ik toch liever zou zien dat er geen hanenkuikens gedood werden is omdat het een uitwas is van de moderne industrie, van de moderne samenleving waarin puur geldelijk gewin als hoogste goed geldt....

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ron » 10 dec 2008 16:37

Ruben schreef:@RH: zijn het eigenlijk uitgeselecteerde haantjes dat je krijgt of eendagsvleeskuikens?


Het mannelijke deel van de legkippen.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ruben » 10 dec 2008 16:51

@ picobello: kijk je naar "de wilde natuur", dan gaat er wel meer dan 50% van de kuikens dood voor ze uitgegroeid zijn. OK, niet enkel de haantjes en niet op de eerste dag, maar de omstandigheden waarin ze daar sterven is wel iets gruwelijker dan wat in "de moderne industrie" gebeurt.
Aangezien je tegen "de moderne samenleving met puur geldelijk gewin als hoogste goed" bent, mag men aannemen dat je hier ook op andere vlakken rekening mee houdt, zoals een tweedehands fiets ipv een mooie auto en zelfgeweven kleren ipv merkkledij? Strikt genomen zijn deze "luxe-dingen" een pak nuttelozer, om van de impact op maatschappij en milieu nog maar te zwijgen...
We wijken wel af idd, maar soms houdt een argument geen steek als je het gaat doortrekken naar analoge zaken, die de mensen wel als "normaal" beschouwen.

@ RH: maar ik vermoed dat het voor je dieren niet zou uitmaken of het nu "leghaantjes" zijn of eendagsvleeskuikens of eendagsleghennetjes? Je kan moeilijk deze praktijk in stand houden, omdat een deel hobbyhouders (die dierentuinen trekken hun plan wel) dat verantwoordelijk is voor slechts enkele procenten ineens duurdere kuikens moet gaan betalen...

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Doden van hanenkuikens

Berichtdoor Ron » 10 dec 2008 17:48

Dat is waar.

Nu wordt het gezien als afval wat nog verkocht kan worden.
Het kost ook niets 10 kg 17 euro.
Wanneer dit er niet meer is dan moet je overschakelen op een ander dier (voer).
En helaas zal weer vele malen duurder zijn dan de haankuikens van nu.

Neem b.v. ratten. 1kg 17 euro. Muizen ook.
Dit krijgen ze wel maar als basis zijn het eendagskuikens.

Een alternatief zou ik ook 1 2 3 niet weten namelijk.
Mocht je ideeën hebben dan hoor ik het graag.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten