Broeds

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
aletta
Berichten: 821
Lid geworden op: 23 jun 2008 09:57
Land:
M/V: V
Locatie: Overijssel

Broeds

Berichtdoor aletta » 30 mar 2009 09:41

Ik geloof dat het zo ver is.

Zwartje is bezig broeds te worden geloof ik. Gister maakte ze al boze geluiden bij het verorberen van een halve maiskolf, ze zat de hele tijd als een boos kind te mopperen tijdens het eten naar Witje kip. Gisteravond om half zeven wilde ze nog een ei gaan leggen. Ik dacht dat wordt niets voor het donker is omdat ze altijd best lang doet over een ei. Dus toen het donker was, toch maar uit het nestje getild om te kijken of er een ei lag, geen ei, naast Witje gezet op de pek waar ze samen slapen, niet op stok dus want dat vertikken de dames, maar eronder. Vanochtend deurtje open, Witje naar buiten en Zwartje blijft stijf zitten waar ze zit, lekker bol en boos. Dus eraf gehaald, buiten gezet, waar ze ook boos bleef zitten. Ze had nog wel een ei gelegd.

Kip opgetild en bij eten gezet. Ze heeft wat gegeten, sjokte mopperend achter Witje aan door de tuin, en toen Witje net een ei ging leggen, is mevrouw weer meegegaan, op een nest gaan zitten en ik geloof niet dat ze nog van plan is om eraf te komen. Iedere keer als ik de deur open doe hoor ik boze geluiden uit de richting van het hok komen.

Als ik straks moet werken zal ik haar nog even bij het eten zetten en als ik weer thuis kom zal ik ze ook buiten zetten en het nachthok even afsluiten. Als ik het goed gelezen heb stopt ze als ze echt broeds is met leggen en krijgt ze een kaal borstje. Vanochtend ging ze ook her en der in de tuin gewoon zitten, net als op het nest, ik denk dat dit ook zo hoort? :roll:

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: Broeds

Berichtdoor anke x » 02 apr 2009 19:57

Hier juist hetzelfde :-D

kun je ze eens niet wat eitjes laten uitbroeden??

Gebruikersavatar
aletta
Berichten: 821
Lid geworden op: 23 jun 2008 09:57
Land:
M/V: V
Locatie: Overijssel

Re: Broeds

Berichtdoor aletta » 03 apr 2009 07:41

Ze is inderdaad broeds. Het wordt iedere dag ietsje erger. Ik til haar (als ik thuis ben) drie keer per dag van het nestje, en iedere dag blijft ze dan korter buiten.

Ik wel overwogen om een keer eitjes uit te laten broeden, maar ik geloof dat als de kuikens er dan zijn de kip met kuikens apart moet zitten. Heb me er nog niet echt in verdiept. Maar dat apart zetten lijkt me lastig, overdag zal nog wel gaan maar ik weet niet waar ik dan 's nachts met de beestjes naar toe moet.

De kat moest het dinsdagavond zelfs ontgelden. Normaal zijn mijn kipjes bang voor Pim de kat, maar toen deze zijn kop om het hoekje van het terras stak, bedacht mijn broeds Zwartje zich geen moment en rende boos en met de veren bol er op af. Hij schrok zich rot. Nu Witje bijna de hele dag alleen door de tuin sjokt komen Pim en Witje al iets dichter bij elkaar in de buurt. :gutgut:

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: Broeds

Berichtdoor Robijntje » 04 apr 2009 12:58

Leuk hoe je dat omschrijft; dat "boos".

Want zo lijkt het inderdaad; lekkere heumerige dames worden het dan.

Ik heb een kriel wyandotte; Zuster Ursula, en ze is zo aandoenlijk klein.
Ik geloof gewoon niet dat ze volgroeid is; ze blijft lijken op een groot kuiken.

Maar ze legt wel eitjes, en is af en toe effe broeds.
Ik geniet dan van haar, en MOET haar dan gewoon effe knuffelen.

Ik pak haar s'avonds van het nest; en zet haar dan op een zitstok.
Het is dan donker, dus kan ze niet verder broeden.

In de ochtend is de broedsheid dan over.
Ze is dan letterlijk "afgekoeld" in de nacht op die stok.

Maar omdat het nu warmer weer gaat worden, zal ze vaker broeds worden.
Jammer, dan moet ze wat vaker afkoelen...


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten