LEUK! Mijn haan valt me aan!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
RRietdijk
Berichten: 248
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:51
Land:
M/V: M
Locatie: Omgeving Emmen
Contacteer:

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor RRietdijk » 12 apr 2009 06:42

Ik heb een grijze "in de tuin werk broek" en daar reageert mijn (grijze) haan dus wel op.
Gisteren stond de BBQ in de tuin en die spiegelt aan één kant!!!! Nou hij heeft de hele middag zitten zoeken naar die lummel die achter die BBQ stond. Af en toe de BBQ aanvallen, het kan ook zijn dat hij wil voorkomen dat hij ooit braadhaantje gaat worden.

Gebruikersavatar
jzuul
Berichten: 701
Lid geworden op: 29 jun 2008 15:00
Land: belgie
M/V: M
Locatie: anzegem(W.VL)
Contacteer:

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor jzuul » 12 apr 2009 12:09

:lolbord: :schater: :schater: :stoel: :lachrol: :lachuit: :leipie: :whoea: :whoea: :whoea:@RRietdijk :daar heeft hij groot gelijk in

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor José » 12 apr 2009 21:06

Tja, ik weet het niet hoor, maar ik heb zulke dunne beentjes. Als ik met blote voeten en benen een ren binnen stap denken ze vast dat er twee bovenmaatse regenwormen binnenkomen.
Wat doe je dan als haan? Juist.... :gulzig:

(ik weet niet hoe jouw benen er aan toe zijn?!)

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Robijntje » 13 apr 2009 15:46

Jan Sch schreef:Ik vindt dat niet leuk dat een haan je pakt. Normaal betekent dat een ding; de pot in. Mijn ervaring is dat dit gedrag erfelijk is. Heb kleinkinderen en die komen met plezier naar de kippen kijken. Zo'n haan kan je dit dan mooi verpesten.


Ach Jan; ten eerste; ik heb zelf geen kinderen.

Balthazar is geen gevaar, voor niemand.

En hij maakt mij niet bang hoor!

Ik wordt verdrietig als ik lees, dat sommigen hun haan slachten, wanneer hij agressief is.

Ik ga niet fokken met Balthazar!
Ik kan maximaal 1 haan hebben, en de kans dat er bij de kuikentjes nieuwe haantjes zitten, is te groot.
Ik hoef gewoon geen kuikens; klaar!

Mijn Balthazar is een schat! Ik hou van hem, en ik ben trots op hem.
En een dier, blijft een dier.
Dus hij zal regelmatig zijn instinctieve gedrag tonen.
Dat hoort er bij, en dat accepteer ik.

Maar ookal valt hij me (soms) aan; het blijft mijn Balthazar.
En op andere momenten kan ik hem weer rustig knuffelen hoor!

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Robijntje » 13 apr 2009 15:48

Lies schreef:Je kunt je nog eens afvragen of er misschien iets (anders dan anders?) was waardoor Balthazar zo reageerde. Ik moet zeggen dat ik je reactie zeer verfrissend vind :cool:



Kan je mij wat hints geven? Wat dat zou kunnen zijn?

Het maakt mij niet uit hoor, hoe zijn gedrag is.
Maar als ik het enigzins in goede banen kan lijden...
Ik zou niet willen, dat hij stress heeft, door iets wat ik doe.

Wat zou het allemaal kunnen zijn, denk jij?

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Robijntje » 13 apr 2009 15:50

EWH schreef:
Je kunt je nog eens afvragen of er misschien iets (anders dan anders?) was waardoor Balthazar zo reageerde.
Misschien geschrokken van de blote voeten met korte broek? :shock:


Dit zou heel goed kunnen :gutgut:

Ik heb niet echt de mooiste blote benen.

Maar Balthazar heeft ze al tientallen keren gezien...
;)

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Jack de Mos » 15 apr 2009 15:50

Tja,

Het is puur instinctief. Dat betekent waarschijnlijk ook dat hij zijn hennen tegen roofdieren zal beschermen.
Mijn eigen haan is een doetje. Hij is bang voor alles. De hennen vallen nog eerder een object aan, dan hijzelf.
Laatst kwam er een vreemde hond op bezoek bij ons, heel leuk. Die hond rende op de zijtuin af, waar de dieren loslopen en de hennen zetten allemaal de kraag op en sprongen tegen het gaas het. Meneer niet, nee. Hij vloog twee meter in de lucht, zo de vijver in. haha

Een agressieve haan is natuurlijk en zo zou het ook moeten zijn.
Het zou juist goed zijn om de kleinkinderen wat te leren over het gedrag van dieren, wild of tam.
Dan neemt men maar geen haan! Das mijn radicale mening :P.

gr. Jack

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor lessalines » 15 apr 2009 16:12

Ik ben dan wel geen Lies, maar precies dat wat zij schreef kwam ook bij mij in me op toen je schreef dat je met blote benen in korte broek de ren in stapte. Dit zal misschien de eerste keer zijn dit jaar dat je een korte broek aan hebt buiten. (ons is het nog niet gelukt met dit pokkeweer hier ;) ).

Dus er was misschien ineens iets heel anders dan anders (kippen zijn gevoelig voor veranderingen) en daar reageerde hij op. En de angst die hij misschien had kan zich uiten als agressie.

Ik vind je berichtje ook heel erg leuk en nuchter geschreven. En die Balthasar mag er van mij ook zeker wezen. Een haan met karakter!

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Ruben » 15 apr 2009 16:37

Jack de Mos schreef:Een agressieve haan is natuurlijk en zo zou het ook moeten zijn.
Het zou juist goed zijn om de kleinkinderen wat te leren over het gedrag van dieren, wild of tam.
Dan neemt men maar geen haan! Das mijn radicale mening :P.


Voor zover het gedrag van een haan met een paar hennetjes in een relatief klein, afgesloten rennetje als "natuurlijk" beschouwd kan worden.
Waarschijnlijk ben je zelf nog nooit door een haan aangepakt geweest, anders zou je niet schrijven dat je kleinkinderen dat zouden moeten leren kennen. Die sporen gaan diep in je vlees en als het slechts je been is, heb je geluk. Het is om ze een levenslange schrik van kippen te laten krijgen. Dan liever eentje meer in de pot. Een hond die een kind aanvalt, wordt ook afgemaakt, dan zeg je ook niet "laat ze maar kennis maken met het gedrag van het dier, wild of tam".

Voor het eerst sinds lang heb ik nog eens een haantje met karakter: de Gele van Mehaigne-fokhaan. Verder dan wat imponeren en dreigen is het nog niet gekomen en gelukkig maar, want er is geen reservehaan, dus uitselecteren is hier geen mogelijkheid.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor nyckle » 15 apr 2009 17:09

Met mijn eerste haan had ik het zeker niet getroffen. Hij bleef aanvallen.. Hij heette Foppe de haan. Logisch.
Zijn kind Pytje was nog erger.
Vrouwlief durfde de tuin niet meer in als Pytje buiten liep met de Pytjes. Uit dat zelfde broedsel waar Pytje uit kwam, had ik ook een ei van de hybride gelegd. Een haan natuurlijk. Deze haan vloog schoondochter letterlijk naar de keel toen het nog een kuiken van 8 weken was. Hij was de eerste die het tijdelijke voor het eeuwige moest verwisselen.
Gelukkig heb ik nu een haan die er niks om geeft, dat er mensen en andere dieren hier op het erf rond scharrelen. Jouke de Haan.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten