1 haan, 1 kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
daanbeekman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2009 17:33
Land: nederland
M/V: M

1 haan, 1 kip

Berichtdoor daanbeekman » 04 mei 2009 10:44

ik heb in een hok 1 haan en 1 kip kriel zijn het, bruinachtig denk dat jullie wel weten welke ik bedoel.

nu is het grappige ze gaan super goed met elkaar 0m en ze doen elkaar geen vlieg kwaad maar af en toe prikt de kip (hen) met zijn snavel heel zachtjes tegen de nek van de haan. als ze aan het scharrellen zijn.
wat is dit want het ziet er wel grappig en droog uit. waarom doet de hen dit soms?

en nog een vraagje, wat kan ik af en toe in het hok gooien waar ze niet van eten maar wat ze lekker vinden om in e lopen? heb nu zand maar het is ook leuk om er af en toe wat in te gooien om ze te verwennen, soms doe ik een appel maar het is ook leuk om er af en toe at in te gooien waar ze lekker door heen kunnen scharrellen, want gras eten ze op en ze moeten nietr te veel eten met ze 2en zijn ze maar dus

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: 1 haan, 1 kip

Berichtdoor Frank- » 04 mei 2009 11:06

Waarom ze elkaar pikken kan ik je zo geen antwoord op geven. Misschien zijn ze wel gewoon smoorverliefd, haha.

Mijn tuin loopt een beetje schuin af, als het heel veel regent dan is het best wel vochtig ik het kippenhok dan gooi ik er gewoon een flinke laag stro over en daar gaan ze dan heerlijk in zitten.

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1 haan, 1 kip

Berichtdoor Robijntje » 04 mei 2009 12:12

Kippen MOETEN scharrelen.

Wanneer ze niet kunnen scharrelen, worden ze doodongelukkig.

Zand op de vloer is prima, maar gooi er een flinke hoeveelheid herfstbladeren in, waar je wat meelwormpjes tussen verstopt.
Of maak een scharrelmengsel van aarde, bladeren, takjes, stro enz.

daanbeekman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2009 17:33
Land: nederland
M/V: M

Re: 1 haan, 1 kip

Berichtdoor daanbeekman » 04 mei 2009 16:07

leuke tips, ik zal even zeggen waarom ik maar 1 haan en 1 hen heb.
het hok is groot genoeg voor 1 haan en 1 hen , wij gaan binnenkort het hok vergroten en 2 kippen bij nemen dan. alleen we nemen ere natuurlijk geen kippen bij als het hok groter is als we kuikentjes hebben.
ik zag de haan net op de hen zitten en toen ging die heen en weer met ze lichaam en vleugels, daarna sprong hij eraf en ging de hen weer verder scharrellen . is dit een teken dat ze kuikentjes krijgen? zoja wanneer is het de tijd ervoor.

het is trouwens wel heel leuk om kippen te hebben. ze kijken af en toe een beetje naar buiten door het gaas heen en verder lopen ze de hele dag te graven of the pikken in het zand. of ze liggen een beetje in het buitenhok. soms denk 1uur per dag intotaal in het binnenhok .
of te vrijen dus???


als ik langsloop gaan ze niet meer naar binnen maar als ik een tijdje blijf kijken wel, hoe kan ik ervoor zorgen dat dat niet meer gebeurt?
2 vragen dus haha bedankt alvast
:P :P

Gebruikersavatar
tokkietok
Berichten: 2349
Lid geworden op: 25 jul 2008 01:47
Land: nederland
M/V: V
Locatie: stellendam

Re: 1 haan, 1 kip

Berichtdoor tokkietok » 04 mei 2009 16:50

:gutgut: ja @daan als je haan op je hen springt en een beetje heen en weer gaat komen daar meestal wel kuikens van :gutgut:
maar dan moet je wel wachten tot je kip (de hen) broeds wordt.
dan blijft ze de hele dag in het hok zitten .
je kunt de eitjes die ze nu legt even apart houden en met een potlood een kruisje er op zetten dan weet je welke eitjes bevrucht zouden kunnen zijn.
deze zet je bv in een eierdoosje ergens op een koele plek (geen koelkast) en dan moet je ze elke dag even omkeren.
als je kipje dan broeds is kun je ze onder haar stoppen.
en dan als alles goed gaat heb je over 21 dagen kuikens.

en als je langs loopt gaan ze niet meer naar binnen zeg je dan moet je niet meer langs lopen :gutgut:
of ze wennen er maar aan dat je langs loopt .

daanbeekman
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 apr 2009 17:33
Land: nederland
M/V: M

Re: 1 haan, 1 kip

Berichtdoor daanbeekman » 04 mei 2009 17:02

maar misschien leg ik dan wel een onbevrucht ei op haar legnest?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten