eieren leeg

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

eieren leeg

Berichtdoor AnjaR » 07 jun 2009 20:34

Het liep tot vorige week zo super goed met de kippen, daar moest wel eens verandering in komen :( . Gelukkig zijn de kippen en kuikentjes helemaal gezond, maar ik heb toch een probleem.

De eieren zijn sinds een week opengemaakt en leeggegeten. Nu was ik er van overtuigd dat de kippen dat zelf doen. Alleen had ik vanmorgen vroeg een ei geraapt dat nog heel was en dat buiten het hok gelegd om het mee naar binnen te nemen. Het ei was ik echter vergeten en dit ei lag net ook open en leeg. Wat voor dieren zouden dit buiten de kippen nog meer kunnen doen. Ik ben zelf aan een ekster aan het denken, daar vliegen er hier steeds meer van rond. De schaal ligt er steeds nog, eigenlijk het hele ei, maar dan met een gat en niets meer erin.

Ik ben mijn fototoestel aan het opladen, die kan ook filmpjes maken. Morgenvroeg zet ik het maar eens een tijdje in het kippenhok, kijken of ik de dader kan "betrappen". Heel de week pas drie of vier eitjes kunnen redden en het is zo'n smeerboel in het legnest :frons: .

Gebruikersavatar
anke x
Berichten: 1765
Lid geworden op: 03 okt 2008 19:24
Land: belgie
M/V: V
Locatie: oost-vlaanderen/lokeren
Contacteer:

Re: eieren leeg

Berichtdoor anke x » 07 jun 2009 20:42

Jep, eksters, kraaien of kauwen...hetzelfde gehad hier als je je ei een uurtje laat buiten liggen en je komt terug, is het leeg...

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: eieren leeg

Berichtdoor cetinel » 07 jun 2009 20:44

bij ons stikt het hier van de eksters!
en brutaal dat ze zijn!! ze komen heel dicht bij huis,de vuilniszakken van zowat iedereen uit de straat worden kapotgepikt en letterlijk"verscheurd" en de inhoud verspreiden ze dan lekker in het rond,en dan kan je beginnen opruimen :puppydogeyes:

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: eieren leeg

Berichtdoor AnjaR » 07 jun 2009 21:21

Ik was er dus al bang voor. Heb ze hier nog niet betrapt in het kippenhok, maar al meerdere keren uit het kippenhok van de buren zien vliegen. Zal daar eens informeren, die zullen dan wel hetzelfde probleem hebben.

Even gaan verzinnen hoe ik ze hier weg kan houden. Misschien de hond eens een dag in het kippenhok leggen. We hebben nogal een groot nachthok van 4 * 4 mtr. en hij is kipvriendlijk. Hopelijk schrikt de ekster wel van hem en blijft hij voortaan weg.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: eieren leeg

Berichtdoor gonda » 07 jun 2009 21:30

vergeet de egels niet: dat zijn de eerste waar je moet aan denken

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: eieren leeg

Berichtdoor AnjaR » 07 jun 2009 22:57

gonda schreef:vergeet de egels niet: dat zijn de eerste waar je moet aan denken


Zou ik die dan niet eens moeten zien?? Ik loop heel regelmatig het hok binnen en heb er nog nooit één gezien.

De kippen zijn de laatste tijd trouwens wel onrustiger en blijven zonder dat ze broeds zijn langer op het nest zitten. Die zullen het er dus ook niet mee eens zijn dat hun eitjes worden leeggesnoept. Denk dat ik in ieder geval dat fototoestel er neer ga zetten morgenvroeg. Ben wel heel erg benieuwd :frons: .

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: eieren leeg

Berichtdoor gonda » 07 jun 2009 23:05

AnjaR schreef:
gonda schreef:vergeet de egels niet: dat zijn de eerste waar je moet aan denken


Zou ik die dan niet eens moeten zien?? Ik loop heel regelmatig het hok binnen en heb er nog nooit één gezien.

De kippen zijn de laatste tijd trouwens wel onrustiger en blijven zonder dat ze broeds zijn langer op het nest zitten. Die zullen het er dus ook niet mee eens zijn dat hun eitjes worden leeggesnoept. Denk dat ik in ieder geval dat fototoestel er neer ga zetten morgenvroeg. Ben wel heel erg benieuwd :frons: .

Anja, een egel is eigenlijk sluw, alleen per toeval zul je hem zien

Gebruikersavatar
AnjaR
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:25
Land:
M/V: V
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: eieren leeg

Berichtdoor AnjaR » 08 jun 2009 11:14

Ik heb "de dief" gefilmd en het is .......... toch een ekster.

Hij vloog snel even het kippenhok in, controleerde de nesten (1 nest zat een hen een ei te leggen, het andere was leeg) en vloog weer razendsnel weg. Nu maar eens mijn hoofd gaan breken hoe ik dit beest uit mijn hok kan houden. Onze kippen hebben een behoorlijk grote uitloop, die kan (en wil) ik niet overdekken. Misschien voor het kippengat een soort tunneltje maken, dan moet hij al meer moeite doen om in het hok te komen. Of heeft er iemand wel eens een soort vliegengordijn gemaakt. Geen idee of de kippen erdoor durven en of het de ekster buiten houdt. Genoeg denkwerk dus, tips zijn welkom!!

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: eieren leeg

Berichtdoor José » 09 jun 2009 12:07

Dat vliegengordijn zat ik ook aan te denken, geen idee of de kippen dat snappen en normaal naar binnen/buiten gaan.

Kan je niet zo'n paar grote stickers van roofvogels in de buurt van het hok ophangen? Eventueel op plastic plaat plakken, uitknippen en aan een draadje ophangen. Dan bewegen de roofvogels en dat schrikt de ekster misschien af (ik roep maar wat want ik weet dat sommige eksters zich door niets laten afschrikken). Heb trouwens geen idee of de kippen daar niet eveneens door worden afgeschrikt.
En anders misschien een ouderwetse vogelverschrikker maken, met veel ritselende geluiden?

Eh, hier houdt de fantasie verder weer even op.

Gebruikersavatar
margoo67
Berichten: 191
Lid geworden op: 07 feb 2009 01:09
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: eieren leeg

Berichtdoor margoo67 » 09 jun 2009 23:00

Ik weet niet of je tuin omheind is met een hoge schutting of zo, maar dan zou je kunnen overwegen om kris kras door je tuin een aantal witte draden in willekeurig patroon van kant tot kant te spannen (eventueel kun je -mochten de draden alleen niet helpen, er plastic zakjes of reepjes zilverfolie tussen/aan hangen). Het ziet er uit of je een tuinfeest gaat geven, je kunt er zelf onderdoor lopen, kleine vogeltjes kunnen er wel door, maar de ekster houdt het wellicht tegen. Wel voorzichtig zijn met het gebruik van een trampoline :lol:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten