Op zijn kop getikt, Pikorde?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor lupolo » 23 apr 2010 06:25

Ik heb een groep van 5 Zijdehoender kippen (alle dames), nu zag ik vanmorgen opeens dat er een steeds op haar kop werd gepikt, en bij nadere inspectie had ze bijna een kale kop waarvan de 'huid' ook licht was beschadigd, dis is dus vermoedelijk al een tijd aan de gang.

Wat valt hieraan te doen? en wat zou het kunnen betekenen, ze loopt er ook niet voor weg, en 'lijkt' verzwakt, de groep is nu denk reeds 2 tot 3 jaar samen, en heb dit nog nooit gezien.

Heb de dame momenteel alleen opgesloten in het nachthok, natuurlijk met eten en water, en ze heeft er erg last van daar ze steeds op een positie blijft staan en met de kop schud, eten doet ze prima!

Iemand tips? Misschien insmeren met een vies goedje? Had er al wat vettigheid opgedaan maar dat schud ze eraf.
Laatst gewijzigd door lupolo op 23 apr 2010 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Op zijn kop getikt

Berichtdoor lupolo » 23 apr 2010 16:30

Niemand?

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor mac » 23 apr 2010 17:37

Is de huid gebroken? Dus dat het gebloed heeft? Want kippen worden gek van bloed! Die rode kleur daagt ze uit tot pikken, en dan blijven ze door gaan.

Dat ze gepikt word is al duidelijk dat het niet goed gaat.
Geef haar wat vitamines en verzorg de wond eventueel met wondzalf.
Als het in paar dagen niet over is zeker mee naar de dierenarts gaan!

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor lupolo » 23 apr 2010 17:58

Gebroken? De huis is erg roze en lichtelijk gebubbeld, zover ik ken zien heeft het niet gebloed

Maar waar duid het op dat het niet goed gaat, gezondheid? Ze is erg ontdaan en op de hoede als ze de andere hoort, heb het nachthok verdeelt in twee stukken, maar voor de rest lijkt het prima qua eten en drinken.

Vitamine, ga ik morgen halen, en wondzalf had ik nog liggen van de hond :) Maar niet goed, je bedoelt met de kop?

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor Marti » 23 apr 2010 18:14

Hoeveel ruimte hebben de dieren, en hoe is de inrichting (beplanting enz)?

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor lupolo » 23 apr 2010 19:15

Heb een ren met nachthok, Ren = 3x1,5, Nachthok = 1,5x1

Maar heb de Ren altijd openstaan, en hebben dus mijn gehele tuin, en deze is best fors, met veel beplanting en beschutting, ik zag het voor het eerst vanmorgen toen ik naar buiten keek, en dit was in mijn tuin waar ze de gehele ruimte hebben en de pispaal in het verhaal liet het gewoon toe en blijf na het wegjagen ook gewoon zitten en stil tokkelen.

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor lupolo » 27 apr 2010 19:11

Van het weekend vitamine druppels gehaald, gelijk een kuur voor alle kippen mee gestart.

Net even de kip die gepikt word weer in de groep gezet, wat mij opviel is dat ze maar door 1 van de andere wordt 'gepikt' .. zal dit pikorde zijn? Ze gaat er ook niet tegen in, maar loopt er nu wel voor weg.

Ik merkte wel dat ze diarree had wat naar mij weten ook niet goed is. Voor de rest is ze opper best.

lupolo
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 mar 2008 20:52
Land:
M/V: V
Locatie: Amsterdam

Re: Op zijn kop getikt, Pikorde?

Berichtdoor lupolo » 10 mei 2010 22:25

Excuses voor de late reactie, maar hierbij even een update .. na twee dagen apart te hebben gehouden en aan de vitamine, gelijk de rest van de clan ook .. had ik er weer bij de groep gedaan, het heeft vanaf dat moment 3 dagen geduurd voordat ze weer bij de groep meegenomen werd.

Maar inmiddels is dr kop genezen en weer vol veren, en wordt ze niet meer gepikt, heel apart ..

bedankt voor de tips!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten