Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
eitje kwijt
Berichten: 213
Lid geworden op: 27 mei 2009 10:57
Land: nl
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor eitje kwijt » 05 aug 2010 11:51

Ik wil even kwijt dat ik het super vind dat er mensen zijn als Marit op deze planeet. En je kan niet vaak genoeg over dit soort dingen schrijven. Het interesseert de meeste mensen gewoon geen moer waar hun DAGELIJKSE stukje vlees vandaan komt. Als het maar goedkoop en veel is. En die mentaliteit zou moeten veranderen. Wie zijn hier nou de beesten?

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Joke Brasser » 05 aug 2010 12:14

In 2006 zag ik Ad Verbrugge in Zomergasten en die zei:
"Het is niet belangrijk dat je iets doet wat niet goed is voor jezelf, de dieren (bijv. slecht, goedkoop vlees eten), de maatschappij zolang je je er maar bewust van bent".

We zijn nu eenmaal allemaal mensen met eigen beweegredenen en soms maken we keuzes die wel voor ons maar niet voor andere(n) goed zijn. Als we weten dat we die keuze maken in ons eigen belang is het minder erg dan wanneer je onbewust bent van je handelen.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor picobello » 05 aug 2010 14:42

Voor alle mensen hier die van mening zijn dat dieren geen emoties van verdriet/geluk kennen; lees eens dit boek: pleasurable kingdom van Jonathan Balcombe.

De redenatie 'het is maar 1 kip, het zou erger zijn als het er 1000 waren' vind ik ook nergens op slaan. Leed kun je in mijn ogen het best per individu meten en is dan effectief voor 1 kip net zo erg als voor 1000 kippen apart.

Ik vind het goed dat ook op dit forum misstanden in de bio industrie naar voren worden gebracht. En de een zal zich aangevallen voelen omdat hij/zij zelf ook industrieproducten gebruikt, de ander vindt het onzin en weer een ander zal misschien zijn conclusies trekken. Dat is aan iedereen persoonlijk.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ruben » 05 aug 2010 14:53

Is het daarom dat je een kip met een verminkte snavel als avatar hebt?

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor liefbeesje » 05 aug 2010 15:28

Ruben schreef:
liefbeesje schreef:Kennelijk vind je de huidige gangbare manier van vleeskuikens houden dus ook onwenselijk. Er zijn andere manieren, dat weet jij ook.

Zijn er andere manieren? Theoretisch wel, maar in de praktijk?
2/3 van alle vlees wordt in ontwikkelingslanden geproduceerd. Voor hen is voederconversie (zo weinig mogelijk voeder voor zoveel mogelijk vlees) belangrijk, enerzijds om zo weinig mogelijk voeder te moeten gebruiken en anderzijds om een goedkope bron aan proteïnen te hebben. Kwestie van voldoende voedsel (zowel vlees als graan) te hebben. Het wordt hier door de "tegenstanders" ook al aangehaald: dieren (en dan vooral eenmagigen) zijn voedselconcurrenten van de mens. Maar de mens wil vlees, dus dan moet je het proberen te produceren op de manier die het minste concurreert met voedselvoorziening, dus intensief met optimalisatie van de voederconversie.


Daarom denk ik ook dat de sleutel ligt bij informatie en mentaliteitsverandering. De vleesconsumptie ligt het hoogst in welvarende landen. Hoe meer welvaart, hoe meer vlees er geconsumeerd wordt. Vlees is geen goedkope bron voor proteïnen, juist een dure. Om een kilo vleeseiwit te produceren is een veelvoud van plantaardig eiwit nodig. Het is voor je gezondheid niet nodig om grote hoeveelheden vlees te eten cq iedere dag vlees te eten. En inderdaad: het is nog steeds ongelijk verdeeld: wij donderen grote hoeveelheden vlees in de kliko omdat we toch wat teveel hadden ingekocht, vlees dat deels ook is geproduceerd met eiwitten uit derde wereldlanden, overgewicht is één van de grootste bedreigingen van de volksgezondheid... En toch gaan we maar door. Ik begrijp dat niet.

Maar de enige weg naar verandering is volgens mij bewustzijn en mentaliteitsverandering. Die krijg je door mensen goed te informeren over wat ze eten, waar het vandaan komt, hoe het is gemaakt en wat de consequenties zijn. En door ze duidelijk te maken dat een betere wereld niet begint bij zaniken over die boer en hoe hij met z'n dieren omgaat, maar bij zichzelf als consument.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23283
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Kip La La » 05 aug 2010 15:34

nyckle schreef:Ja, jagers schieten beestjes dood. We gaan niet met een zoutpotje het veld in.


Is dat die methode waarbij je zout op de staart van het dier moet leggen ?

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor picobello » 05 aug 2010 15:49

Ruben schreef:Is het daarom dat je een kip met een verminkte snavel als avatar hebt?


Ja idd. Heb ik niet zelf gedaan hoor ;)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Lies » 05 aug 2010 19:12

Emoties vloepen er uit zonder dat de gene er erg in heeft dat het ondoordacht is.

Nyckle, dit is onzin. Je hebt gevoel en verstand. Dat zijn twee verschillende dingen. Gevoelens/emoties staan los van wel of niet ondoordacht zijn.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 05 aug 2010 21:22

Wat gegevens over de mens en de mening over de bio-industrie.

Je kan voor een winkel mensen een Filmpje over de bio-industrie (het liefst uit een 3e wereld land, die zijn nog 10 keer erger dan de NL) laten
zien.
Men roept ooh ooh wat zielig en vervolgens tijdens het winkelen gooien ze gewoon een kilo Kippenpoten
in de winkelwagen.
Waarom? Mensen associëren namelijk niet hetgeen van het filmpje met datgene wat ze zien liggen op de Vleesafdeling.
Laat staan dat ze er bij nadenken dat een leverworst, pate, filet american etc ook uit de Bio-industrie is.

Zoals altijd worden na de Bio-industrie de jagers er even door heen gehaald.
Altijd leuk, zeker omdat mensen niet (willen) begrijpen wat het nut van een jager is in Nederland.
Bang als we zijn in Nederland, hebben we als eerste maar de Roofdieren verjaagd.
Wolven komen niet meer voor. Waardoor reeën en tegenwoordig herten geen natuurlijke vijanden meer hebben.
Zonder Jagers in Nederland hadden we geen Natuur meer.

Het totale evenwicht zal verstoord worden door teveel dieren op een te klein oppervlak.
Juist wat jullie zo zielig vinden in de Bio-industrie!!!!
De jagers houden van hun hobby en doen er alles aan om deze hobby te behouden, zullen dus nooit teveel dieren
afschieten of in het wilde weg schieten.
Om zich lekker af te reageren gaan ze naar de schietbaan en gaan kleiduiven schieten.

* Kleiduiven is geen duiven ras maar een stuk plat gebakken klei, dit voordat we morgen massaal gaan protesteren tegen
de Kleiduiven moord.


Verder is het werken in JULLIE bio-industrie een prachtig beroep.
Het doel is juist om zoveel mogelijk dieren naar een slachthuis te krijgen.
Het doel is juist om zoveel mogelijk broedeieren te krijgen van de hennen.
En dat gaat alleen lukken door zeer arbeidsintensief werk te verrichten om een optimale gezondheid van de dieren te waarborgen.

En het laatste is het tegenovergestelde van de gedachte over de bio-industrie.

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor liefbeesje » 05 aug 2010 22:43

RH schreef:Wat gegevens over de mens en de mening over de bio-industrie.

Je kan voor een winkel mensen een Filmpje over de bio-industrie (het liefst uit een 3e wereld land, die zijn nog 10 keer erger dan de NL) laten
zien.
Men roept ooh ooh wat zielig en vervolgens tijdens het winkelen gooien ze gewoon een kilo Kippenpoten
in de winkelwagen.
Waarom? Mensen associëren namelijk niet hetgeen van het filmpje met datgene wat ze zien liggen op de Vleesafdeling.
Laat staan dat ze er bij nadenken dat een leverworst, pate, filet american etc ook uit de Bio-industrie is.


Dat denk ik nou ook. Mensen leggen die koppeling niet. Maar hoe komt het nou dat sommige mensen die koppeling wel leggen en anderen niet? n wat kan je doen om meer mensen te laten inzien dat het niet twee verschillende dingen zijn?


* Kleiduiven is geen duiven ras maar een stuk plat gebakken klei, dit voordat we morgen massaal gaan protesteren tegen
de Kleiduiven moord.

*LOL*

Verder is het werken in JULLIE bio-industrie een prachtig beroep.
Het doel is juist om zoveel mogelijk dieren naar een slachthuis te krijgen.
Het doel is juist om zoveel mogelijk broedeieren te krijgen van de hennen.
En dat gaat alleen lukken door zeer arbeidsintensief werk te verrichten om een optimale gezondheid van de dieren te waarborgen.


En met dat laatste ben ik het dus niet eens. Optimale productie en dierenwelzijn staan juist op gespannen voet met elkaar. De onderzoeken die gedaan zijn liegen er niet om. We kweken dieren met een genetische aanleg voor morbide obesitas/verstoord verzadigingspatroon en zetten ze vervolgens een hongerdieet. Een dier met een verhoogde spiegel van stresshormonen, een continu hongergevoel en gestoord gedrag valt niet onder mijn definitie van gezond. En toch is de productie op die manier het meest optimaal.

Ik zou willen dat er wat meer werk gestoken werd in het kweken van gezonde dieren, in plaats van het "in optimale gezondheid" houden van dieren die qua aanleg niet gezond kunnen zijn.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten