Geef een kooikip een nieuw leven!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
bramtazelaar
Berichten: 288
Lid geworden op: 24 okt 2009 21:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor bramtazelaar » 14 sep 2010 21:57

gaan deze kippen eerder dood ofzo want dat dacht ik en waar heb je ze vandaan :?:

Gebruikersavatar
Frank-
Berichten: 5942
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:21
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor Frank- » 14 sep 2010 22:44

bramtazelaar schreef:gaan deze kippen eerder dood ofzo want dat dacht ik en waar heb je ze vandaan :?:


Vaak gaan ze inderdaad eerder dood. Dit komt omdat ze problemen kunnen krijgen met hun legapparaat e.d.

Antien
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2010 07:37
Land: NL
M/V: V

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor Antien » 15 sep 2010 07:43

Aan een ieder die een reactie heeft achtergelaten:
Bedankt!
Voor wat betreft jullie vragen:

De kippen kom ik zo meekrijgen Geen enkel probleem. Ik moest EUR 2,50 per kip betalen. Wil je serieus een kooikip halen om een leuk leven te bieden: stuur me een PB en ik geef je het adres!
Ze zijn zeker vrij van ziektes. In de legbatterij worden ze continue gevoed met antibiotica's. Wel moeten ze gewoon behandeld worden tegen eventule luizen en wormen. Net als iedere kip.
Het duurde precies een uur voordat deze verknipte kooikippen 'normaal' kippen gedrag gingen vertonen. Na een dag is alleen aan hun kaalgeplukte lijfje nog te zien dat het kooikippen zijn. Qua gedrag niet meer.
Ik heb de kippen niet voor hun eieren. Die hoeven ze van mij nooit meer te leggen. Toch is Katootje na een paar weken gewoon weer eitjes gaan leggen. Niet iedere dag, maar toch.
Of ze eerder dood gaan weet ik nog niet. Maar ook dat kan me niet schelen. Dat wil zeggen: ik zou het natuurlijk heel verdrietig vinden als ze dood gaan, maar dan hebben ze in ieder geval ook een normaal kippenleven gehad. En dat gun ik ze van harte.
Bedenk dat de verkoop van kooi eieren in Nederland verboden is! In Nederlandse legbatterrijen zitten 44 miljoen kippen die eieren leggen voor de export!
Scharrelkippen zijn er inderdaad bijna net zo slecht aan toe. Koop als je eieren koopt alleen biologisch eieren!

Ik hoop hiermee jullie vragen beantwoord te hebben!
Denk er alsjeblieft over na....!

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor lessalines » 15 sep 2010 09:26

Antien schreef:Bedenk dat de verkoop van kooi eieren in Nederland verboden is! In Nederlandse legbatterrijen zitten 44 miljoen kippen die eieren leggen voor de export!


Even een kleine toevoeging. De eieren van kooikippen (in de hele wereld ca 60 % van de eiproduktie) worden ook gebruikt voor de kant-en-klaarprodukten als mayonaise, pasta's met ei, cakes, taarten etc. Het zijn er heel wat als je het echt in de gaten houdt. Als je alleen scharreleieren wilt let daar dan ook op als je die produkten koopt.

Antien
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2010 07:37
Land: NL
M/V: V

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor Antien » 15 sep 2010 09:35

Dat klopt. De verwerking van deze eieren voor ei-prodcten is in Nederland echter niet toegestaan. Dit betekent in de pratijk dat de eieren BUITEN Nederland verwerkt worden. Dat maakt het allemaal zo krom. En ellendig.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor picobello » 16 sep 2010 12:00

Ik heb zelfs nog met mijn kip van 3 euro in Utrecht gezeten toen ze ziek werd, ik was zo dol op haar... Helaas was ze niet meer te redden.
Mijn kipjes leggen nog steeds goed, ik heb ze al meer dan 2 jaar. Eentje begint wat minder te leggen maar wat geeft het.

In het begin waren ze als de dood voor mij, niks gewend. Nu lopen ze als het even kan de huis in en de trap op naar boven :lol:

Dus als je leuke kippen voor weinig zoekt, deze kippen zijn hardstikke leuk!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor Jan Bollen » 16 sep 2010 14:35

Ik vraag me af of jullie weleens hebben overwogen een kooikip een nieuw leven te bieden.
Nee? Doen!
Het is ultiem genieten als je ziet hoe hun verenkleed weer aangroeid en ze voorzichtig alles ontdekken. Het geeft zoveel voldoening!En ook af en toe een ei! Een echt scharrelei!


Heb je voor die kippen moeten betalen? Daar ben ik absoluut tegen want dan steun je die industriele eierproducenten nog een keer. Als die kippen naar de slacht gaan krijgen ze hoogstens een halve euro per kip.
Sommige eierproduczenten profiteren van de onwetendheid van de mensen en verkopen hun uitgelegde dieren aan het vijfvoudige van wat ze normaal krijgen en dan kunnen ze weer wat meer nieuwe batterijkippen kopen om weer eieren te produceren. Je zorgt dat 2 kipjes bij jou een goed leven hebben maar voor het geld wat je gegeven hebt komen er 5 anderen weer in de legbartterij terecht.

Gebruikersavatar
picobello
Berichten: 207
Lid geworden op: 08 mei 2006 16:59
Land: Curacao
M/V: V
Locatie: Curacao

Re: Geef een kooikip een nieuw leven!

Berichtdoor picobello » 16 sep 2010 16:08

De kippen die ik heb gekocht heb werden zowieso verkocht, als soepkippen. Ze worden dan geslacht waar je bij staat.
Ergens heb je misschien wel gelijk, maar de industrie blijft vrees ik toch wel in stand. Laat deze kipjes dan tenminste nog een leuke tweede kans krijgen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten