mijn kip overleeft het niet. wie kan mij advies geven.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
monique
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 sep 2002 19:17
Land: nederland
M/V: V
Locatie: hoeksche waard

Berichtdoor monique » 21 mei 2008 18:58

Weet je wel zeker dat je hen een hen is, en niet een onderdrukt haantje?

Kun je haar niet herplaatsen?

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 21 mei 2008 19:01

Appie schreef:Ik ben bang, dat dit uiteindelijk niets uithaalt. Wel, natuurlijk, dat ze kan genezen, maar dat kan ze ook, als het haantje apart zit.
Deze hen, heeft van het begin af aan, zich tegen de haan verzet. Scharrelt daarom ook meestal alleen door de wei. Als ze ook maar merkt, dat de haan naar haar toe komt, maakt ze, dat ze weg komt. Begrijpelijk natuurlijk. Deze hen is groter dan het haantje en heeft zich in het begin erg verzet tegen de haan. Net alsof er een hanengevecht aan de gang was. Zolang er nog veren in haar nek zaten, kon hij haar daarbij pakken, maar ze is nu daar kaal, vandaar, dat hij haar nu bij haar vel pakt. Ze gaat nu ook liggen, maar hij laat haar niet los.
Ik denk dat het haantje gestresst is, doordat hij de dames bij elkaar wil houden, maar dit lukt hem niet.
Toch zitten ze in het nachthok naast elkaar op stok.
Moeilijk, het liefst zou ik willen, dat iemand het haantje ophaalt en goed voor hem zorgt. Ofschoon ik het jammer vind want ik vind het zo mooi, als hij trots zit te kraaien op de afscheiding bij de paardenstal


Als je zijn gekraai dan toch zo zal missen, moet je toch overwegen om datgene te doen wat je hierboven allemaal is aangeraden, en hiermee bedoel ik "de hen en de haan uit elkaar halen". Op welke manier je dat doet, dat is jouw keuze, maar ik zou zoals iemand zei de haan met een paar hennen die hij niet pikt eventjes apart plaatsen. Voor je haan zal dat niets uitmaken en voor ocharme je hennetje zal dat zeker en vast ten goede komen! Verzorg bovendien de wondjes goed, dat je hen goed en snel recupereert ;)

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 21 mei 2008 19:31

Als eerst antwoord op monique. Het is wel degelijk en hen. Ik kocht haar als maatje voor zijdehoentje ( overgenomen van iemand die niet voor haar kon zorgen). Zodat ze met z'n tweetjes in de groep konden. Ook dit advies kreeg ik een half jaar geleden op dit forum. Dat ging goed. De hennen verdragen zich redelijk goed onder elkaar. De witte hen, leg iedere dag een dik wit ei. Het enigste witte, de andere zijn bruin, vandaar, dat ik zeker weet, dat het een hen is. Het is wel een potige kip. Als je haar ziet, en haar gedrag, zou je inderdaad af en toe gaan twijfelen. Maar, het is 100% zeker een hen.

Het antwoord op Ephesus.
Vanavond, als ze in stal op stok zitten, pak ik het haantje en twee á drie kippen, en zet ze in de ren. Waarvan twee vaste wanden en overdekt. Hebben ze helaas geen nachthok. Is dit wel nodig, met deze temperatuur? Misschien een domme vraag. :oops:

VrouwtjeTok
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2007 18:29
Land:
M/V: V
Locatie: Wijchen

Berichtdoor VrouwtjeTok » 21 mei 2008 20:12

Staat dit geval niet als metafoor voor de menselijke wereld?

Geweldsmisdrijven in huiselijke kring? Slachtoffer (in de meeste gevallen een vrouw) wordt mishandeld en vrouw voelt zich zelfs schuldig en verlaat haar man niet. Nu is daar zelfs het beleid op aangepast en wordt de dader (meestal de man, en daarbij veroordeel ik niemand, en hou me enkel aan de naar buiten gebrachte cijfers) dus uit huis geplaatst. Om vrouw die nog niet in staat is zichzelf te beschermen, te beschermen om daarna een oplossing te bedenken.

In deze situatie:
Hen wordt mishandeld door haan, en mensenvrouw beschermt haar kippenvrouw niet...de wet zegt dat je de haan uit huis moet plaatsen op zoek naar een oplossing.

Wat kan ik nog meer zeggen, haal alsjeblieft die haan weg!!!

Sorry mensen als ik hiermee totaal de plank missla. Toch voelde het voor mij zo en dit zegt dus alles over mij...Ik hoop dat jullie ook lezen dat ik erg voorzichtig heb proberen te zijn, wil niemand onnodig kwetsen.

Toch moest het van mijn hart...voel mee met hennetje :cry:

Warme groet,
Ingrid

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 21 mei 2008 20:25

Hallo Vrouwtje tok. Ik ben het helemaal met je eens. Dat betekent niet, dat het mij niet uitmaakt wat met het haantje gebeurt, het dier kan er tenslotte niets aan doen en je kan hem niets aanleren of beter gezegd afleren, zoals je dat bij een hond kan doen. Ik ga hem dan ook apart zetten, totdat er een oplossing komt. Helaas ik denk, dat hij hierdoor niet verandert. Als hij na een tijdje weer vrij rond mag lopen, is ie misschien nog meer gebrandt op de witte hen. Als eerst is belangrijk, dat de witte hen rust krijgt en kan genezen
Ik ben echter bang, dat hij nergens terecht kan en uiteindelijk geslacht word. Geloof me, hier kan ik wakker van liggen.

VrouwtjeTok
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2007 18:29
Land:
M/V: V
Locatie: Wijchen

Berichtdoor VrouwtjeTok » 21 mei 2008 20:28

Ik begrijp het.

Plaats je nu je eigen angstgevoelens boven de lijfelijke pijn van de kip, begrijp ik dat goed?

Sorry, maar dat vind ik niet-functioneel gedrag.

VrouwtjeTok
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2007 18:29
Land:
M/V: V
Locatie: Wijchen

Berichtdoor VrouwtjeTok » 21 mei 2008 20:35

EN je vraagt in de topictitel om advies:

Naast alle goede adviezen die hierboven al staan, wens ik er nog een aan toe te voegen.

Plaats nu je haan even weg, ga rustig slapen en maak morgen een afspraak bij een goeie coach (zoals ik). In één sessie kan er al veel! En zul je in de toekomst totaal anders met dit soort situaties omgaan met veel meer ruimte voor meer keuzemogelijkheden en met meer zelfvertrouwen, want daar heeft kiezen alles mee te maken...

En ... het is enkel maar mijn mening, je mag het niet met me eens zijn

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Berichtdoor Ria » 21 mei 2008 21:01

Nee hoor, ik kan best een keuze maken, maar ik heb respect, voor alles wat leeft. Dus ook de haan. Als er geen andere mogelijkheid is, aarzel ik niet, om het dier te laten slachten.
In het verleden heb ik al vele dieren laten inslapen ( honden en paarden) en dat deed ik echt niet, tot mijn genoegen, maar om langer lijden te voorkomen. Bij mij komt het dier op de eerste plaats. Niet mijn gevoelens.

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 21 mei 2008 21:50

Heb je de haan en die hen al bij elkaar weggehaald Appie?
Ik begrijp dat jij er voor kiest om de haan weg te zetten,maar blijf je dan wel op de hen letten met de wonden,want het kan zijn dat de andere hennen er aan gaan piken!

Marja

Gebruikersavatar
Ephesus
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:42
Land:
M/V: M

Berichtdoor Ephesus » 21 mei 2008 22:20

Appie schreef:Als eerst antwoord op monique. Het is wel degelijk en hen. Ik kocht haar als maatje voor zijdehoentje ( overgenomen van iemand die niet voor haar kon zorgen). Zodat ze met z'n tweetjes in de groep konden. Ook dit advies kreeg ik een half jaar geleden op dit forum. Dat ging goed. De hennen verdragen zich redelijk goed onder elkaar. De witte hen, leg iedere dag een dik wit ei. Het enigste witte, de andere zijn bruin, vandaar, dat ik zeker weet, dat het een hen is. Het is wel een potige kip. Als je haar ziet, en haar gedrag, zou je inderdaad af en toe gaan twijfelen. Maar, het is 100% zeker een hen.

Het antwoord op Ephesus.
Vanavond, als ze in stal op stok zitten, pak ik het haantje en twee á drie kippen, en zet ze in de ren. Waarvan twee vaste wanden en overdekt. Hebben ze helaas geen nachthok. Is dit wel nodig, met deze temperatuur? Misschien een domme vraag. :oops:


U zei dat uw haan de hen 's nachts niet pikt, want ze zijn natuurlijk aan het slapen, dus dit hoef je dan niet te doen. Haal ze 's morgens uit elkaar, zorg er gewoon voor dat de haan de hennetje niet kan pikken. En zie ondertussen ook dat uw hen snel kan recupereren, dus wondjes verzorgen. Want zoals Marja zegt, is de kans groot dat andere hennen naar de wonden beginnen te pikken. Dit is natuurlijk heel vervelend, maar het komt ons jammer genoeg allemaal wel eens over... Dus samen zoeken we graag een oplossing voor u, er is geen reden tot panikeren.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten