haan valt mij aan, wat nu doen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor MIC » 06 apr 2012 02:49

de canteclear schreef:laatst flink in de kuiten gepikt door de haan en ,geloof me, ik had geen enkele behoefte hem eens gezellig onder de kin te gaam aaien of liefjes toe te spreken.Flinke schop kan hij krijgen en het helpt meteen.

daarmee reageerde je niet op dit advies in je topic :lol: :lol:

Danuta
Berichten: 866
Lid geworden op: 04 jun 2010 14:02
Land: Oostenrijk
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor Danuta » 06 apr 2012 07:43

Ricck schreef:
de canteclear schreef:laatst flink in de kuiten gepikt door de haan en ,geloof me, ik had geen enkele behoefte hem eens gezellig onder de kin te gaam aaien of liefjes toe te spreken.
Flinke schop kan hij krijgen en het helpt meteen.


Ik wip hem meestal omhoog met mijn voet en dan is het weer een tijd over, maar inderdaad wat je zegt; ik aait hem ook niet onder zijn kin aangezien dat beest me dan probeert te pikken. ;)


Ik ben ook niet van de aaiende, schuif mijn voet eronder en leer hem vliegen... en ik ben wat dat betreft net het amerikaanse rechtssysteem, three strikes and you'r out.....smaken prima met wat goede kruiden....

Ik wil dat kinderen die hier rondlopen veilig zijn en ik wil mijn kippen niet beperken in het los lopen....mijn beide hanen die blijven zijn rustig en behoudend ten op zichte van mensen en mijn honden, verder ehb ik bijna nooit problemen gehad... Ik wil ook niet dat een lijn wordt voortgezet waar een agressieve haan (of wat dat betreft kip) in zit dus als ze echt aanvallend agressief zijn is het einde oefening.

MVG


Danuta

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor Jan Bollen » 06 apr 2012 08:03

Als je hem eenmaal zo ver hebt dat hij aanvalt kan je hem opruimen. Je moet altijd respect tonen voor je hanen. Je moet toelaten dat hij de baas is. Altijd hem eerst iets geven. Niet de hennen voeren zonder dat hij eerst iets gekregen heeft.

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor alain vdb » 06 apr 2012 08:33

Toelaten dat hij de hoogste in rang is tot wanneer je zelf de ren binnenkomt...dan is er een andere pikorde...de hanen hier gaan netjes opzij als ik binnen kom. En zo hoort het te zijn, ze moeten geen schrik hebben maar wederzijds respect! Vorig jaar had ik twee beloftevolle haantjes, waarvan ik er eentje iemand had toegezegd, rond de 15 weken draaide een knopje om en in plaats van uit de hand te eten was het chargeren...diezelfde dag lagen ze te besterven in de koelkast...de ouderdieren waren hele rustige en lieve dieren...maar wat er jaren geleden eens in de lijn heeft gezeten komt er vroeg of laat weer uit...het is niet enkel selecteren naar normen van de standaard maar ook op karakter! Het zal je maar overkomen dat je een toompje verkoopt aan een jong paar en de kleuter word aangevallen spelend in de tuin door jouw haan :?

Danuta
Berichten: 866
Lid geworden op: 04 jun 2010 14:02
Land: Oostenrijk
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor Danuta » 06 apr 2012 08:39

alain vdb schreef:Toelaten dat hij de hoogste in rang is tot wanneer je zelf de ren binnenkomt...dan is er een andere pikorde...de hanen hier gaan netjes opzij als ik binnen kom. En zo hoort het te zijn, ze moeten geen schrik hebben maar wederzijds respect! Vorig jaar had ik twee beloftevolle haantjes, waarvan ik er eentje iemand had toegezegd, rond de 15 weken draaide een knopje om en in plaats van uit de hand te eten was het chargeren...diezelfde dag lagen ze te besterven in de koelkast...de ouderdieren waren hele rustige en lieve dieren...maar wat er jaren geleden eens in de lijn heeft gezeten komt er vroeg of laat weer uit...het is niet enkel selecteren naar normen van de standaard maar ook op karakter! Het zal je maar overkomen dat je een toompje verkoopt aan een jong paar en de kleuter word aangevallen spelend in de tuin door jouw haan :?


Helemaal mee eens........

MVG


Danuta

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor henkzeeland » 06 apr 2012 10:06

Ik heb er hier van het voorjaar ook 2 gehad die van normaal gedrag binnen zeer korte tijd echt agressief werden.
Van schrik heb ik er eentje een schop gegeven toen hij me onverwacht aanviel en dat lijkt dan even te helpen. Totdat je een keertje niet oplet .... Zo'n moment van oplettendheid pikken ze er haarfijn uit en nemen dan hun kans waar. Het was zo erg dat ik niet eens de eieren kon rapen. Van de stok vlogen ze recht in mijn gezicht. Uiteraard is dat maar 1 x gebeurd en lag de betreffende haan de volgende morgen op het hakblok. Van die hanen had ik al een 20-tal kuikens lopen. Geen 1 ervan zal ik in de toekomst durven verkopen om dezelfde reden die Alain beschrijft.
Met deze 2 zal ik sowieso niet verder fokken. Jammer, want het waren mijn mooiste jonge hanen.
Ze smaakten goed.
Ik heb gelukkig nog twee mooie hanen om mee te fokken en die gedragen zich voorbeeldig.

Het lastige is wel dat er bij deze kuikens waarschijnlijk ook een paar fraaie hennen zullen zitten. Een paar houd ik er vanwege de mooie kleur wel aan, maar omdat agressie waarschijnlijk ook via de hennen vererfd kan worden is er dan misschien toch weer kans op agressieve hanen in de toekomst.
We zien wel. Voor mijzelf is het niet echt een probleem en ik verkoop eigenlijk toch nooit kippen.

@ Gonda: werkt jouw methode bij alle (ras)hanen, of zit de agressie bij Vechthoenhanen wezenlijk anders in elkaar ?

Gebruikersavatar
sietske83
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 mei 2011 11:24
Land: Friesland
M/V: V

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor sietske83 » 06 apr 2012 10:13

Ik heb ook een haan die me aanvalt. En het lijkt nu steeds erger te worden. Als ik met een ander paar schoenen aankom moet ik erop verdacht zijn want dan weet ik dat hij me in de schoenen hangt.

Maar helaas krijgt hij ook steeds meer ruzie met de hennen. Die valt hij ook aan zoals hij ook bij mij doet.
De hen gaat ook in verdediging net zolang totdat hij ophoud.
En soms komt 1 van de hennen mij helpen als hij me weer probeerd te pakken.

Ik roep thuis al steeds de haan moet weg. Ook omdat ik een nichtje heb van 3 die gek op mijn kippen is.
Maar ze zijn het hier nog niet overeens dat hij weg moet.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor Jan Bollen » 06 apr 2012 10:53

Toelaten dat hij de hoogste in rang is tot wanneer je zelf de ren binnenkomt...dan is er een andere pikorde...de hanen hier gaan netjes opzij als ik binnen kom


De haan is de baas over de hennen, niet over mij.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor MIC » 06 apr 2012 11:35

Alain schreef:Toelaten dat hij de hoogste in rang is tot wanneer je zelf de ren binnenkomt...dan is er een andere pikorde...de hanen hier gaan netjes opzij als ik binnen kom. En zo hoort het te zijn, ze moeten geen schrik hebben maar wederzijds respect!

Daar ben ik het wel helemaal mee eens en die houding geldt hier ook voor alle dieren (en mensen), herken en respecteer ze en zo verwacht jij het ook van hun.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor José » 06 apr 2012 11:43

Helemaal eens met Alain, Jan, Henk en Danuta. Tot hier en niet verder.
Mijn valse hanen kwamen van een zeer goedmoedige haan en een kreng van een hen. De kuikens van de andere 3 hennen en diezelfde goedzak waren prima qua karakter. In dit geval lag het dus duidelijk in de moederlijn.
Maar zoals hierboven gezegd, ze smaken prima. Op die ene taaie kwaaie pier na dan.

En inderdaad: de haan mag de baas zijn in de ren. Maar zodra ik daar ben ben ik de baas. De huidige haan heeft daar totaal geen moeite mee. Ook niet als ik met harde wind sla voer en het belandt niet voor zijn neus maar een paar meter verder zodat de hennen eerder sla hebben dan hij. Hij klokt ze evengoed bij elkaar.

Valse hanen: direct wintersport. Valse hennen idem. Niet mee fokken vindt ik.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten