Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 07 aug 2010 17:43

liefbeesje schreef:Wat bedoel je daar precies mee?


Een eindprodukt is een vleeskuiken omdat het alleen maar gefokt is voor de snelle vlees aanzet.
Na een 42 dagen heeft het geen toekomst, ze worden te zwaar en zullen last krijgen met lopen.

Je kan ze langzamer laten groeien met meer beweging maar zelfs dan na 6 maanden is het niet
meer een kip wat scharrelt.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23295
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Kip La La » 07 aug 2010 20:08

:gutgut: RH, ik denk dat je tzt beter de jonge :baby: babyvegetariertjes kunt oppeuzelen :eet: want of bijvoorbeeld ik nog lekker mals ben met 41 jaren is wel de vraag...

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 09 aug 2010 16:26

liefbeesje schreef:
Daarom denk ik ook dat de sleutel ligt bij informatie en mentaliteitsverandering. De vleesconsumptie ligt het hoogst in welvarende landen. Hoe meer welvaart, hoe meer vlees er geconsumeerd wordt. Vlees is geen goedkope bron voor proteïnen, juist een dure. Om een kilo vleeseiwit te produceren is een veelvoud van plantaardig eiwit nodig. Het is voor je gezondheid niet nodig om grote hoeveelheden vlees te eten cq iedere dag vlees te eten. En inderdaad: het is nog steeds ongelijk verdeeld: wij donderen grote hoeveelheden vlees in de kliko omdat we toch wat teveel hadden ingekocht, vlees dat deels ook is geproduceerd met eiwitten uit derde wereldlanden, overgewicht is één van de grootste bedreigingen van de volksgezondheid... En toch gaan we maar door. Ik begrijp dat niet.

Maar de enige weg naar verandering is volgens mij bewustzijn en mentaliteitsverandering. Die krijg je door mensen goed te informeren over wat ze eten, waar het vandaan komt, hoe het is gemaakt en wat de consequenties zijn. En door ze duidelijk te maken dat een betere wereld niet begint bij zaniken over die boer en hoe hij met z'n dieren omgaat, maar bij zichzelf als consument.


Even aanvullend. Er zijn vele onderzoeken geweest naar de link tussen overgewicht en het eten van vlees. Dit is één van de laatsten:

Study Links Meat Intake to Weight Gain

LONDON—New research from Imperial College London reveals that individuals who eat a lot of meat, especially poultry, are more likely to gain more weight over five years than those who eat less meat or no meat at all even if they consume the same amount of calories. The study, published in the American Journal of Clinical Nutrition, found that consuming chicken and turkey had the most impact on weight gain, followed by processed meats and red meat.

The study involved more than 100,000 men and 270,000 women from 10 European countries who took part in the large European population who participated in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-Physical Activity, Nutrition, Alcohol, Cessation of Smoking, Eating Out of Home and Obesity (EPIC-PANACEA) project.

Diet was assessed at baseline with the use of country-specific validated questionnaires. A dietary calibration study was conducted in a representative subsample of the cohort. Weight and height were measured at baseline and self-reported at follow-up in most centers. Associations between energy from meat (kcal/d) and annual weight change (g/y) were assessed with the use of linear mixed models, controlled for age, sex, total energy intake, physical activity, dietary patterns, and other potential confounders.

Over a 5-year follow-up period, both men and women gained an average of one pound a year, although women gained a little less. For each additional 250 grams of meat a person ate daily, the 5-year weight gain was 4.4 pounds greater than those who didn’t eat as much meat.
Sources:

* American Journal of Clinical Nutrition: Meat consumption and prospective weight change in participants of the EPIC-PANACEA study.

.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 09 aug 2010 17:31

Als ik zo het topic doorlees, is de rode draad in dit topic niet alleen het wel en wee van de bio-industrie, maar vooral ook een weerstand van bepaalde mensen dat ik dit telkens onder de aandacht wil brengen.

Om in de toekomst telkens maar weer verhitte discussies te voorkomen over zaken die we hier al uit ten treure hebben bediscussieerd is het misschien belangrijk uit te leggen waarom ik dit doe. Het is niet zo dat ik het leuk vind dit te doen. Het is niet zo dat ik loop te zoeken naar kadavers of nog levende uit de vrachtwagen gevallen kalkoenen in de berm. (NB, waarbij het van de kant van Ruben, RH en Nyckle toen wel heel erg stil is geweest toen ik die foto's hier op het forum plaatste) Ik loop er tegenaan. En voor mij mag het allemaal gerelativeerd worden door anderen. Dat respecteer ik. Maar respecteer dan ook dat het voor mij toch iets anders ligt. Voor mij telt ieder dier. Ja ook die van de oostervaarderplassen. Maar het is nu eenmaal zo dat ik daar vanuit hier zelf niet zo veel aan kan doen. Noem het zoals Joke zegt: een groot inlevingsvermogen voor die dieren.

Maar er is ook een andere oorzaak waarom ik hier zo op blijf hameren. 2 gevonden kadavers in de berm kan je vergeten en vervolgens overgaan tot de orde van de dag. Iedere ochtend als ik uit m'n huis stap, komt er een vieze zoete mestgeur op me af en het gekwaak van eenden die worden opgefokt voor de slacht. Ik heb het filmpje hier al eens eerder laten zien. Ik weet hoe ze daar leven, ik weet hoe vies ze zijn, ik weet hoe weinig plaats ze hebben, ik weet dat het hier in huis barst van de vliegen, dus zal het daar nog wel veel erger zijn, ik weet dat eenden graag in water zijn om zich daarna schoon te poetsen en dat ze dat water daar niet hebben. Maar de mensen die hun vlees willen eten, weten dat niet. Omdat men dit over het algemeen niet laat zien. Daarom ga ik door.

Ik wordt er dus dagelijks mee geconfronteerd en naar mijn gevoel is dit niet een manier waarop je met dieren omgaat. Noem me maar van alles wat er in je opkomt, maakt allemaal niet uit en ik reageer er ook niet meer op zoals jullie wel gemerkt hebben. Voor mij is dit niet acceptabel en zo ook vele andere zaken in de bio-industrie niet. Dus ageer ik daar tegen. Niet als aanval op de boeren. De boer die het kadaver heeft laten slingeren zijn waarschijnlijk onze buren, en al ben ik het niet eens met de manier waarop zij hun dieren (zo ook eenden) behandelen, wij gaan als fatsoenlijke mensen met elkaar om. Komen zelfs een paar keer per jaar bij elkaar eten en zij zijn ook weer uitgenodigd voor ons 2-jaarlijks feestje.

Dus, laten we elkaars meningen respecteren en op een minder agressieve manier met elkaar discussieren. Dat zou zo veel leuker zijn en dan kan ik er nog wat van leren! Dan haak ik niet af om leukere dingen te gaan doen. Maar als ik op de vrouw af wordt uitgemaakt voor van alles en nog wat dan moet je niet verwachten dat ik een discussie als deze nog serieus kan blijven nemen. Amen!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Lies » 10 aug 2010 00:45

Maar als ik op de vrouw af wordt uitgemaakt voor van alles en nog wat dan moet je niet verwachten dat ik een discussie als deze nog serieus kan blijven nemen.
Ehm, dat doe je dus wel want je reageert. Maar ik ben met je eens dat de reactie waar je op doelt te kort door de bocht was en niet kon. Ik las hem en het gaf mij een naar gevoel.

Wat de eenden betreft. Het klopt dat eenden graag schoon zijn en zich naar voelen (jaja ;) ) als ze besmeurd zijn met drek wat in de bio-industrie orde van de dag is. Monique heeft dit ooit eens beschreven en aangezien zij een enorm hart voor vogels en speciaal voor eenden heeft èn al jaren lang in een vogelasiel werkt neem ik haar woorden serieus. En haar woorden bevestigen wat jij nu schrijft over eenden. Eenden willen schoon zijn en niet vuil.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Jack de Mos » 10 aug 2010 02:09

Als houder van eenden ben ik het daar helemaal mee eens!

Gr. Jack

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ruben » 10 aug 2010 10:25

@ Marit: interessant om weten, die studie van de invloed van pluimveevlees op gewicht. Meestal wordt dit toch als "het gezondste" afgeschilderd.
Ik heb het onderzoek zelf nog niet gelezen, maar er borrelen al een aantal bedenkingen bij me op op basis van dit onderzoek. Een eerste zaak is bv. dat er naar calorie-intake gekeken wordt, maar gewichtstoename wordt door meerdere parameters veroorzaakt: de intake is belangrijk, maar ook de verbranding, dus zowel het persoonlijk metabolisme als de inspanningen die de persoon moet leveren. Het is logisch dat een vrouw (gewoon omdat er meer dan dubbel zoveel vrouwen als mannen gebruikt zijn in de studie) die de hele dag weinig beweegt (type kassierster die met de brommer naar haar werk gaat en 's avonds voor de tv ploft, kwestie van even clichématig te denken) en dan een stuk kip eet "om gezond te zijn" meer bij komt dan een zelfstandige aannemer die van 's morgens tot 's avonds zware lichamelijke inspanningen levert en een stuk rood vlees is "omdat ne goeie steak energie geeft". In veel van die onderzoeken wordt levensstijl niet in rekening gebracht en diegene die het wel doen, zeggen dat dit zo gecompliceerd is, dat hun resultaten slechts een ruwe indicatie zijn (lees als: zij die er niet aan denken, denken dat ze goed bezig zijn en zij die er wel aan denken, weten dat ze niet goed bezig zijn). In dit onderzoek hebben ze daar normaal gezien rekening mee gehouden, maar het zou kunnen dat de pers bepaalde aspecten uitfiltert en uitvergroot, zodat de noodzakelijke nuances verloren gaan (net zoals bv Meat the Truth deed).

Ik heb er ook geen problemen mee dat je bepaalde wanpraktijken aankaart en laat zien aan de mensen. Eenden hebben een drang om te wassen, kippen hebben een drang om te scharrelen... en daar moet aan gewerkt worden. De consument moet wakkergeschud worden, maar op de juiste manier. Een stukje stront met twee poten is niet direct "een schandaal", want een dood kuiken, dat kan overal gebeuren, ook bij iemand die zijn kippen vrij op een groot stuk grond laat scharrelen. Meer nog, percentueel gezien gebeurt "een dood kuiken" minder bij zo'n grote stal dan bij die vrij scharrelende vrolijke kippen.
Het is niet gemakkelijk om te kiezen wat het beste is, want als je hier zegt "scharrelen", dan zeg je eigenlijk "en dan heb ik er voor over dat er tientallen/honderden/duizenden/tienduizenden/honderdduizenden vleeskuikens meer sterven, maar zij die het overleven hebben dan een iéts gelukkiger leven gehad". Idem voor die broiler breeder paradox: stress door honger is niet goed, maar gezondheidsproblemen door overgewicht is ook niet goed. Kies dan maar het beste van de twee...

Dat van die kalkoenen moet me ontgaan zijn, ik kan het alleszins niet herinneren.
Zonder het te willen goedpraten: mensen maken fouten en waar mensen iets doen, kan dus iets fout gaan. Ik weet niet of je ooit al eens geholpen hebt bij afvangen, ikzelf alleszins niet, maar van personen die het wel gedaan hebben, weet ik dat het geen lachtertje is. Op een zo kort mogelijke tijd in een stoffige, stinkende omgeving met blauw licht alle dieren afvangen en in kratten krijgen... Dat er dan al eens eentje niet goed afgesloten is (afhankelijk van het systeem), kan gebeuren, dat die dieren er dan uitvallen ook. Niet leuk, voor niemand.
Ik koop al jaren geen kalkoen en dat zal zo blijven tot ik plaats heb om kalkoenen te houden.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 10 aug 2010 10:50

Ruben schreef:
Dat van die kalkoenen moet me ontgaan zijn, ik kan het alleszins niet herinneren.
Zonder het te willen goedpraten: mensen maken fouten en waar mensen iets doen, kan dus iets fout gaan. Ik weet niet of je ooit al eens geholpen hebt bij afvangen, ikzelf alleszins niet, maar van personen die het wel gedaan hebben, weet ik dat het geen lachtertje is. Op een zo kort mogelijke tijd in een stoffige, stinkende omgeving met blauw licht alle dieren afvangen en in kratten krijgen... Dat er dan al eens eentje niet goed afgesloten is (afhankelijk van het systeem), kan gebeuren, dat die dieren er dan uitvallen ook. Niet leuk, voor niemand.
Ik koop al jaren geen kalkoen en dat zal zo blijven tot ik plaats heb om kalkoenen te houden.


Gek genoeg heb ik aangeboden de buren hierbij te helpen. Helemaal in het begin toen ik nog helemaal niets van deze sector in de bio-industrie afwist. En we stonden allemaal klaar toen de vrachtwagen kwam. Maar toen ik zag dat er ééntje onder de wagen met de containers werd geplet ben ik afgehaakt en huilend terug naar huis gelopen. Het is geen pretje voor de ruimers, maar zeker ook niet voor de dieren. En ik ben blij dat er gezocht wordt naar alternatieven om dit probleem op te lossen.

Een ongelukje met inladen kan gebeuren, maar jammergenoeg gebeuren dit soort zaken vaker dan nodig. En dat schrijf je zelf ook al. Ik heb bij de buren meerdere keren een kalkoen aan z'n poot buiten de container/vrachtwagen zien hangen. Bij één wilde ik net de buren gaan waarschuwen toen ik zag dat het dier op het eind niet meer bewoog. Het had niet veel zin meer, het was al dood.
Laatst gewijzigd door lessalines op 10 aug 2010 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23295
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Kip La La » 10 aug 2010 10:55

Carnivoren hebben korte darmen.
Mensen niet.
De stank die vleesetende mensen op het toilet produceren is al een indicatie dat het het voedsel zich te lang in het lichaam heeft bevonden en ontzettend is gaan rotten.
Het is wel voedsel maar zou pas op het tweede plan moeten komen. ( bv in tijden van voedselschaarste)
Aan de andere kant is ook niet elk mens dat geen vlees tot zich neemt automatisch slank natuurlijk (zie Kip La La zelf als voorbeeld ), er zijn meer producten waar men zich mee kan overeten.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 10 aug 2010 11:53

Lies schreef:
Maar als ik op de vrouw af wordt uitgemaakt voor van alles en nog wat dan moet je niet verwachten dat ik een discussie als deze nog serieus kan blijven nemen.
Ehm, dat doe je dus wel want je reageert. Maar ik ben met je eens dat de reactie waar je op doelt te kort door de bocht was en niet kon. Ik las hem en het gaf mij een naar gevoel.

Wat de eenden betreft. Het klopt dat eenden graag schoon zijn en zich naar voelen (jaja ;) ) als ze besmeurd zijn met drek wat in de bio-industrie orde van de dag is. Monique heeft dit ooit eens beschreven en aangezien zij een enorm hart voor vogels en speciaal voor eenden heeft èn al jaren lang in een vogelasiel werkt neem ik haar woorden serieus. En haar woorden bevestigen wat jij nu schrijft over eenden. Eenden willen schoon zijn en niet vuil.


Weet je Lies, waarom ik ook reageer? Het is iets wat ik van heel dichtbij meemaak en dat moet soms van m'n hart, zoals anderen graag weer anderen dingen met elkaar willen delen.

Wat die eenden betreft. Die zullen zeer spoedig uit hun lijden zijn verlost. Op dit moment worden ze ingeladen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten