Wat doe ik met mijn haantjes

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Centauri167 » 21 jun 2008 02:49

Net nog het topic gelezen waar de moordmachine van KFC wordt veroordeeld door menig forumganger. Maar spijtig genoeg kan ik hier lezen dat veroorden veel simpeler gaat dan zelf iets te veranderen.
Kan best geloven dat je wel eens nakomelingen van je kippen wil, maar zoals ik hier las, 24 eieren uitbroeden, dan weet je dat er miserie van komt. En daar menig persoon deze fout maakt, kan je de advertenties van gratis haantjes bijna niet overzien. De meeste ( op een uitzondering, zoals bv. de mijne na ) zullen geen mooi leven krijgen of belanden in de pot.
Erg dat zelf een hobby dierenleed moet veroorzaken. :cry:

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor gonda » 21 jun 2008 04:52

Centauri167 schreef:Net nog het topic gelezen waar de moordmachine van KFC wordt veroordeeld door menig forumganger. Maar spijtig genoeg kan ik hier lezen dat veroorden veel simpeler gaat dan zelf iets te veranderen.
Kan best geloven dat je wel eens nakomelingen van je kippen wil, maar zoals ik hier las, 24 eieren uitbroeden, dan weet je dat er miserie van komt. En daar menig persoon deze fout maakt, kan je de advertenties van gratis haantjes bijna niet overzien. De meeste ( op een uitzondering, zoals bv. de mijne na ) zullen geen mooi leven krijgen of belanden in de pot.
Erg dat zelf een hobby dierenleed moet veroorzaken. :cry:


Je berichten zijn contradictorisch:
Hoe denk je dat jij aan dieren gaat geraken, indien mensen niet zouden kweken, waar ga jij je dieren dan zoeken?
Bij al die mensen die je hier zit te veroordelen??
want elders schrijf je:

“In de toekomst wil ik hier vlakbij een stukje grond kopen en meerdere rassen houden….”

"kweek niet om te kweken, al de haantjes die je niet kwijt raakt krijgen ook geen mooi leven, das even erg"

"Ik zal echt niet snel nog dieren kopen bij een handelaar, enkel bij mensen die ik ken of waarvan ik weet dat ze goed voor hun dieren zorgen."

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Centauri167 » 21 jun 2008 18:57

@Gonda,
Leer lezen aub. Er staat duidelijk kweken om te kweken. Staat er ergens dat je niet mag kweken. Het gaat over het feit dat men maar kweekt zonder na te denken en dan met een overschot zit. Minder gaat ook hoor. Voor enkele dieren zal men wel een GOED thuis vinden. Maar de rest is overschot waar men op elke wijze probeert af te raken. Die overschot zijn nog altijd levende dieren met gevoelens.
Laatst gewijzigd door Centauri167 op 21 jun 2008 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Loex » 21 jun 2008 19:21

Wel centauri, we gaan hier geen herhaling van zetten produceren. De meesten van ons lopen hier al heel lang mee in het kippenwereldje en zijn natuurlijk bekend met de problematiek en deze discussie is al 1001 keer gevoerd.

Daarom is de FAQ in het leven geroepen zodat eea meteen in de kiem kan worden gesmoord wbt de mogelijkheden van wat doe ik met overtollige haantjes en daar gaat dit topic over.

Met 'iemand zoals jij' en verdere persoonlijke aanvallen schieten we niets op, daar komt weer een hopeloze ruzie uit voort. Dus laat dat svp want dat leidt tot niets.

En dat is dan meteen een oproep aan Gonda om het hier verder bij te laten.

san
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 jun 2007 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor san » 21 jun 2008 19:42

Misschien moet dit topic maar gesloten worden.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor gonda » 21 jun 2008 20:44

ik slaap.......... :gna:

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Centauri167 » 21 jun 2008 22:21

Die laatste zin was er misschien over al vind ik persoonlijk van niet, maar de boodschap is het belangrijkste, daarom is hij verwijdert.

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Ruben » 22 jun 2008 13:47

Centauri167 schreef:Het gaat over het feit dat men maar kweekt zonder na te denken en dan met een overschot zit.

Maar blijkbaar als je kweekt en de overtollige haantjes slacht (dus er over nagedacht hebt), ben je volgens u ook niet goed bezig? :twisted: ;)

Centauri167 schreef:Minder gaat ook hoor. Voor enkele dieren zal men wel een GOED thuis vinden. Maar de rest is overschot waar men op elke wijze probeert af te raken.

Mij lijkt het juist dat het meestal de mensen zijn die minder kweken, die proberen om op elke mogelijke manier van hun "overschot" af te geraken. Iemand die enkele tientallen kuikens op een jaar fokt, zal zijn verantwoordelijkheid wel opnemen en zit niet met overschotten, met overbevolking en gevechten tussen jonge haantjes tot gevolg. Het zijn juist diegene die één of een paar nestjes per jaar broeden (en meestal ook niet voldoende plaats hebben om ze groot te laten worden) die dit wél voorhebben.

En alles laten leven is ook geen oplossing. Neem bv de chabo's hier: vorig jaar hebben we daar maar een paar nestjes van gefokt en het povere eindresultaat was 3 wit zwartstaarthanen en een trio tarwe's. Aangezien ik reeds met een trio wit zwartstaarten en 2-2 tarwe zat, heb ik de wit zwartstaart hanen geslacht.
Stel dat ik die had laten leven en hier had laten lopen, dan hadden er nu 7 hanen gezeten voor 6 hennen. In de winter geeft dat geen problemen, want ze hebben hier 9 are om op rond te lopen en hun hormonen spelen dan nog niet op. Maar denk je dat die hanen en hennen in het voorjaar wel een "leuk" leven gehad zouden hebben? Hanen die vechten of verstoten worden (beeld u maar eens in dat ge heel de tijd eenzaam moet rondlopen en moet toekijken hoe een ander heel de tijd voor uw neus op een knappe hen zit, terwijl ge zelf niet moogt), hennen met kaalgeplukte koppen omdat er teveel hanen op zitten, ...
Stel dat ik ze te koop had gezet en dat ze verkocht waren. Dan had iemand anders met een haantje teveel gezeten en had die het moeten slachten.

Je moet zorgen dat je het contact met de wereld niet verliest: bijna niemand wil evenveel hanen als hennen (burenlawaai, gevechten voor hanen, plaatsgebrek, ... ) dus dan moeten er haantjes dood. Besef dat voor elke haan die jij een goede thuis geeft een ander haantje géén goede thuis heeft en dus ook gedood wordt, is het niet door slachten, dan is het door gevecht of door ziekten ten gevolge van overbevolking in het hok.
Voor je eigen gemoedsrust is het misschien beter, maar utilitaristisch gezien blijft het resultaat hetzelfde.
Dit wil niet zeggen dat je geen dieren te koop mag aanbieden, ik heb die wit zwartstaarthanen eerst ook te koop gezet (je weet nooit dat er iemand juist naar een wit zwartstaarthaan op zoek is), maar als blijkt dat er geen interesse is, laat ze dan niet nog enkele weken zitten met teveel op een te kleine ruimte in de hoop om jouw haantje toch nog te kunnen plaatsen.
Durf op tijd beslissingen nemen en durf ze te (laten) slachten.

Centauri167 schreef:Die overschot zijn nog altijd levende dieren met gevoelens.

Eén keer dood (op een snelle en diervriendelijke manier) voelen die beestjes niet veel meer hoor :twisted:

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Centauri167 » 22 jun 2008 22:05

Beste Ruben,

Altijd een plezier om jouw uiteenzettingen te lezen. Je zou me eens je eindwerk moeten opsturen zal ook wel de moeite zijn.

Je weet dat ik geen voorstander ben van het zelf slachten omdat er maar weinige zijn die dit echt vlug en pijnloos kunnen. Indien je dit wel kan is het zeker een beter alternatief dan ze in slechte omstandigheden houden of ze ergens dumpen.
Het gaat mij er dus om dat er veel mensen zijn die maar eieren in een broedkast steken of hun kippen laten broeden zonder er bij stil te staan dat ze dus achteraf met kippen en vooral hanen gaan zitten waar ze dan geen weet mee weten en ze dan via alle kanalen, meestal gratis, proberen kwijt te raken of ze in de verkeerde omstandigheden, zoals je zelf beschrijft, houden. Die mensen hebben volgens mij dus niet nagedacht vooraleer ze begonnen kweken.
Het is dus geen aanklacht tegen kippen kweken, wel een aanklacht tegen te kweken om te kweken. Of het nu de echte kwekers of de voor de fun-kwekers zijn, dat maakt niet uit. Het belangrijkste is dat je beseft dat de schattige kuikentjes groot worden en dat je dan een oplossing moet hebben.

Daar we elkaar al wat kennen weet ik dat dit bij jou niet het geval is. De beste hou je voor jezelf, de rest probeer je te verkopen en die met minder geluk eindigen in je grote diepvrieskist. Want eerlijk is eerlijk, de laatste categorie heeft minder geluk. Maar je weet dus op voorhand wat je met je kippennakomelingen gaat doen.

Dus voor de rest: bezin eer je begint.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat doe ik met mijn haantjes

Berichtdoor Ron » 22 jun 2008 22:15

Duizend personen, één discusie en duizend meningen.
Ik blijf erbij dat: ik het beste eigen hanen of hennen kan eten zodat ik

a. weet waar mijn vlees vandaan komt.
b. ieder geval zeker weet dat er geen medicijnen of antibiotica in zit.
c. het dier een beter en langer leven heeft gehad dat een mestkuiken die 6 weken oud wordt.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten