Teveel haantjes en niemand wil ze

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor elderman9 » 22 jul 2008 19:06

Hoi Shamma


Ik heb helemaal niet de eieren onder mijn hen gestopt, dat heeft ze dus helemaal zelf gedaan.
Toen ik erachter kwam lagen er dus 19 eieren onder haar, daarvan heb ik er 15 weggenomen.
Dus heeft ze op 4 eieren zitten broeden waarvan er dus 1 hennetje is.
Ik heb genoeg ruimte voor een aantal hennen erbij, maar op x aantal hanen in een nieuwbouw zit niemand op te wachten. Ik heb de ruimte om ze groot te laten worden, maar niet zoveel dat ze allemaal apart kunnen.
Als ik de ruimte had en niet in de nieuwbouw zat dan gingen ze helemaal niet, ik heb dus geen andere keus.
En ik geef ruimschoots toe dat ik niet aan de gevolgen van veel hanen heb gedacht, hoewel mijn man dat meerdere keren tegen mij zei.
Ik heb dus gewoon mijn kop in het zand gestoken. Ik zit er nu mee, en probeer dat zelf of met raad van jullie op te lossen.
En trouwens, ik denk dat ik niet de enigste ben die meerdere hanen kuikens heeft, en dat er meer mensen zijn met dit probleem. En daarom is dit mijn eerste nest maar tevens ook mijn laatste nest kuikens.




Ineke

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor Ruben » 22 jul 2008 19:18

shamma schreef:En dat je een kuiken toch op z'n minst tot zijn volwassen leeftijd aan de broek hebt, dat had ik jou ook vantevoren kunnen zeggen. Of het nu een hen of een haan is.

Niet mee akkoord! Er zijn er genoeg die kuikens verkopen die zelfs nog onder de lamp moeten. Hier vertrekken ook dieren vanaf 8 weken. Op die manier krijg je meer plaats voor de dieren die je wil houden en de kopers hebben jonge kipjes die ze nog gemakkelijk handtam kunnen maken indien gewenst én de prijs is een pak lager omdat die beesten geen 5-7 maand dure korrel hebben gegeten: vgl 2€ per dier op 8-10 weken en 10€ per dier aan kosten tegen dat het volwassen is.

Als "niet-emotionele" slachter zijn haantjes hier nooit een probleem. In vergelijking met kwartel op restaurant merk je dat krielhaantjes van 8 weken oud ook al "een flinke brok" vlees kunnen leveren...
Mocht je nu in de buurt wonen, dan had je ze mogen binnenbrengen en had je ze 20 minuten later versneden terug mee naar huis gekregen, maar 335 km is wel wat veel, lijkt me ;)

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor shamma » 22 jul 2008 23:19

Ruben schreef:
shamma schreef:En dat je een kuiken toch op z'n minst tot zijn volwassen leeftijd aan de broek hebt, dat had ik jou ook vantevoren kunnen zeggen. Of het nu een hen of een haan is.

Niet mee akkoord! Er zijn er genoeg die kuikens verkopen die zelfs nog onder de lamp moeten. Hier vertrekken ook dieren vanaf 8 weken. Op die manier krijg je meer plaats voor de dieren die je wil houden en de kopers hebben jonge kipjes die ze nog gemakkelijk handtam kunnen maken indien gewenst én de prijs is een pak lager omdat die beesten geen 5-7 maand dure korrel hebben gegeten: vgl 2€ per dier op 8-10 weken en 10€ per dier aan kosten tegen dat het volwassen is.

Als "niet-emotionele" slachter zijn haantjes hier nooit een probleem. In vergelijking met kwartel op restaurant merk je dat krielhaantjes van 8 weken oud ook al "een flinke brok" vlees kunnen leveren...
Mocht je nu in de buurt wonen, dan had je ze mogen binnenbrengen en had je ze 20 minuten later versneden terug mee naar huis gekregen, maar 335 km is wel wat veel, lijkt me ;)


In jouw geval heb je daar zeker gelijk in. Mijn gedachte was eerder dat je een haan van 8 weken niet zomaar in zijn eentje in een harem van oudere kippen stopt, gezien het hier alleen maar om 3 hanen gaat en niet om het afgeven van een koppel. En uit ervaring weet ik, dat als je een goed thuis voor een kip zoekt, je geduld moet hebben.
Ik hoop in ieder geval, dat je ze een goed plekje kunt geven en niet hoeft te slachten. Bel ook gewoon eens bij boerderijen aan en hang een briefje op bij de boerenbond winkel.
Groet Shamma

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor Robbedoes » 23 jul 2008 06:10

Robijntje schreef:
elderman9 schreef:Hoi Allemaal


Wat moet je eigenlijk doen als je je haantjes aan de straatstenen niet kwijt kunt??
Ik heb ze gratis op marktplaats, heb kinderboerderijen gebeld, ben de boeren in onze omgeving langs geweest er is niemand die ze wil. Ik heb ze aangeboden voor slacht en ook daar geen reacties. Ik heb er gelukkig maar 3.
Ze zijn 8 weken en beginnen tot bloedends toe te vechten, ik heb geen extra ruimte en kan er ook geeneen houden omdat ik zelf al een volwassen haan heb en ik in de nieuwbouw woon.
En dood maken daar ben ik de mens niet voor,dat kan ik niet over mijn hart krijgen. Had al iemand gevraagd maar die wil geen gezonde dieren afmaken, en daar denk ik ook zo over, maar wat wel te doen.
Een ding is zeker: er komt bij mij nooit geen uitbreiding meer,niet om de kuikens maar omdat ik ze weg moet doen.
ik had voor 1 haantje een tehuis, maar die mensen zeiden direkt dat als het hun uit kwam de dieren :!: :!: :!: eten kregen, en zeker geen opfokkorrel/legkorrel. En toen kregen ze het haantje niet mee.

Je wil geen gezonde haantjes afmaken, maar je biedt ze wel aan voor de slacht?
Je stelt wel voedseleisen aan de nieuwe eigenaar, maar biedt ze wel aan voor de slacht?

In mijn gedachten is dit allemaal niet te rijmen...

Maar goed; een oplossing...
Graag wil ik je wijzen op Stichting Melief. Ze hebben een eigen site; Google maar even.

Stichting Melief vangt allerlei dieren op, en deze dieren mogen dat de rest van hun leven daar blijven wonen.
Ze worden daarna nooit verhandeld of weer weggedaan.
Alle dieren (geiten, varkens, konijnen, kippen) lopen daar heerlijk bij elkaar, op een enorm groot stuk grond.
De verzorging is uitstekend!

Ik kan je 100% garanderen dat je haantjes daar wel welkom zijn!

Succes!

Hebben jullie andere ideeen???



Groetjes Ineke

Dag Ineke.
Ik krijg een beetje een naar onderbuikgevoel van dergelijke projecten,het zou hobbykwekers die eigenlijk geen hanen kunnen hebben, aanzetten om toch maar door te gaan met de kweek van kippen.
Terwijl als je geen passende oplossing weet voor de hanen gewoon niet kweken moet.
Ik weet het het is leuk kuikens,maar zodra ze gaan kraaien gaat het een vaak onoplosbaar probleem worden.
Om deze reden heb ik ook mijn kleine BM. de deur uit gedaan,want het is mij te lastig om op een goede manier haantjes te plaatsen.
Maar gelukkig is er mocht het zo ver komen jouw noodsprongadres,maar alleen voor de echte noodgevallen vind ik en niet voor mensen die maar onbezonnen aan het kweken slaan.
Topicstarter heeft helaas ook ondervonden hoe moeilijk zij van de haantjes afkomt,dus mogelijk vindt zij hier de oplossing en kweekt zij daarna niet meer :roll:

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor nel » 23 jul 2008 09:35

Precies.

Bovendien....bij stichting Melief raakt het op den duur toch ook vol.

En dan nog iets anders. Er zitten daar alleen maar hanen. Wel op een lap grond hoor, maar wat moeten hanen nu met elkaar?
Iedereen die een haan heeft weet dat het zijn lust en leven is om voor de hennen te zorgen.
Daar kunnen ze dat niet doen, dus ze hangen maar wat rond met elkaar en dat is niet de bedoeling van een hanenleven.
Dus eigenlijk heel zielig.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor cetinel » 23 jul 2008 09:42

tja,ik dacht in eerste instantie dat de hanen tussen ander pluimvee zouden terechtkomen.
stichting melief doet fantastisch werk hoor,daar niet van,maar zoals ik het kan zien is het dus eigenlijk voor mishandelde en verwaarloosde dieren,is dus ook een noodoplossing,en iemand die goed voor zijn dieren zorgt zou dus daar toch niet moeten aankloppen? tis al erg genoeg dat er zulke plaatsen nodig zijn vind ik.
is dus een bos waar enkel en alleen hanen zitten,is inderdaad ook niet ideaal voor die beesten.
maar beter dan meegeven met iemand die er toch niet goed voor gaat zorgen.
ik deel ook de mening van rob dat sommige mensen inderdaad dan nogal makkelijk zullen denken: ach wat,kuikentjes zijn leuk en als ik de haantjes niet kwijtraak,dan kunnen ze nog altijd daarheen.....

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor nel » 23 jul 2008 09:52

Daarom moeten we er op blijven hameren : Neem geen kuikens als je niet van tevoren bedacht hebt wat je met de haantjes gaat doen.

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor cetinel » 23 jul 2008 10:05

okee dan maar,komt ie:
:slag: :slag: oeps! das knuppelen(sorry) :hamer: :hamer: :hamer: :hamer: :hamer: :hamer: :hamer: :mrgreen: :mrgreen: :puh2:

Gebruikersavatar
cetinel
Berichten: 8889
Lid geworden op: 22 dec 2003 22:42
Land:
M/V: V
Locatie: belgie-st-niklaas

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor cetinel » 23 jul 2008 10:12

dit is wat stichting melief met het hanebos wil duidelijk maken.....(komt van hun site)

Meestal lijkt een hobbyhouder te laat pas te beseffen dat hij toch eigenlijk geen plaats heeft voor de van pluizige kuikentjes tot luid kukelende haan uitgegroeide dieren. En maar al te vaak wordt er gekozen voor een weinig sierlijke 'oplossing': de overtollige, waardeloze hanen worden ergens gedumpt waar de eigenaar denkt dat ze wel zullen overleven.


Vaak kunnen deze weerloze dieren, die gewend zijn om op een vaste plek en vaste tijd gevoerd te worden, niet overleven in het wild. En zijn ze overgeleverd aan loslopende honden en het verkeer...


Stichting Melief is in de bres gesprongen voor deze dieren. Wij hebben een stuk grond in bruikleen waar deze dieren, gered van allerlei dumpplaatsen, samen rustig rond kunnen lopen: het Hanenbos. Waar ze op vaste tijden eten en drinken krijgen.


Samen staan zij symbool voor alle 'waardeloze' haantjes in Nederland. Hiermee willen we laten zien wat een groot probleem deze wegwerpdieren vormen. Vaak vinden we de dieren meer dood dan levend... eenmaal opgeknapt kunnen ze weer als trotse haan in al hun waardigheid rondscharrelen.


Met het Hanenbos wil Stichting Melief een mentaliteitsverandering bewerkstelligen: mensen moeten beseffen dat ze een verantwoordelijkheid hebben voor hun dieren voordat ze een nest eieren laten uitbroeden, dus ook voor de haantjes!.


Steun het Hanenbos en adopteer hier een haan!
Laatst gewijzigd door cetinel op 23 jul 2008 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Re: Teveel haantjes en niemand wil ze

Berichtdoor wodkacola » 23 jul 2008 10:12

Er word hier al een paar keer gesproken, over dat alles beter is, dan hem naar iemand te doen die er toch niet "goed" voor zorgt.

Volgens mij word dit toch te veel uit het eigen perspectief van kippen houden gezien.

ik zie daarbij, dat iemand lekker veel grond heeft, een boeren erf of zoiets, dat er al een paar dieren lopen, en dat die dieren keuken afval, en andere resten krijgen, oud brood van de bakker enzo. en daar is helemaal niks mis mee volgens mij. volgens mij is dat nog maar steeds een pracht leven voor kippen.


een leven waar in een ander topic juist over gemijmerd word. http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=35239


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten