LEUK! Mijn haan valt me aan!

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Lies » 15 apr 2009 17:14

Een hond die een kind aanvalt, wordt ook afgemaakt, dan zeg je ook niet "laat ze maar kennis maken met het gedrag van het dier, wild of tam".


Interessante vergelijking als je in overweging neemt dat het grootste deel van honden vals gemaakt wordt.. dat is bij kippen ook zo, daarvan ben ik overtuigd. Dat gaat dan niet bewust (!)maar vanuit onbegrip en het treft juist de dieren met karakter die ik persoonlijk het liefste zie. Slappe mutsen bestaan ook hoor tussen konijnen en kippen, het is maar net waar je van houdt.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Jack de Mos » 17 apr 2009 02:54

Voor zover het gedrag van een haan met een paar hennetjes in een relatief klein, afgesloten rennetje als "natuurlijk" beschouwd kan worden.
Waarschijnlijk ben je zelf nog nooit door een haan aangepakt geweest, anders zou je niet schrijven dat je kleinkinderen dat zouden moeten leren kennen. Die sporen gaan diep in je vlees en als het slechts je been is, heb je geluk. Het is om ze een levenslange schrik van kippen te laten krijgen. Dan liever eentje meer in de pot. Een hond die een kind aanvalt, wordt ook afgemaakt, dan zeg je ook niet "laat ze maar kennis maken met het gedrag van het dier, wild of tam".

Voor het eerst sinds lang heb ik nog eens een haantje met karakter: de Gele van Mehaigne-fokhaan. Verder dan wat imponeren en dreigen is het nog niet gekomen en gelukkig maar, want er is geen reservehaan, dus uitselecteren is hier geen mogelijkheid.


Hey,

Ja, ik bedoelde eigenlijk meer het leren kennen van dieren, tam of wild, in de theorie. Niet letterlijk in de praktijk! Van mij hoeven de kleinkinderen heus niet gepakt te worden door de haan :P.
Ik ben wel eens gegrepen :-D . Geen pretje inderdaad.
Voor zover het gedrag van een haan met een paar hennetjes in een relatief klein, afgesloten rennetje als "natuurlijk" beschouwd kan worden. Daar ben ik het mee eens. Natuurlijk is het niet.
Ik ben zelf voorstander van een groter natuurlijker verblijf, waar het natuurlijke gedrag van een dier tot stand kan komen.

Gr. Jack

Robijntje
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 jul 2008 12:02
Land: Nederland
M/V: V

Re: LEUK! Mijn haan valt me aan!

Berichtdoor Robijntje » 18 apr 2009 12:14

Ten eerste; mijn kippen zitten niet in een afgesloten rennetje!

Alle dieren hebben beweging nodig en recht op vrijheid. Ze hebben een groot nachthok om droog en veilig in te slapen.
Verder zijn ze vrij om te gaan en te staan waar ze willen.

Balthazar heeft mij niet meer aangevallen.
Mocht hij het ooit weer doen; prima, kom maar op; ik kan hem hebben ;)

Ik fok niet met hem, kinderen (ook grote!) zijn welkom op eigen risico.
En we zijn gewoon een grote, gezellige familie.
Ieder met een eigen karakter.
Ik, en elk dier hier aanwezig.
En zo hoort het!

Ik geniet van alle dieren. Heel lieve dieren, maar ook alle dieren die zich gewoon prettig gedragen, zoals de natuur hun dat ingeeft.
Ik heb een konijn; Hamilton; was ongelofelijk vals gemaakt door 3 gillende kleine kleuters uit het gezin waar ze uit kwam.
Het arme dier was zo gestrest, dat ze zelfs blaadjes andijvie grommend aanviel!

Bij mij thuis is ze tot rust gekomen, en bijt nooit meer!
Ze wil niet knuffelen, zelfs niet worden geaaid.
Maar dat hoeft toch niet?

Ze is tevreden, op haar gemak, en ik geniet van haar. Met een beschadigd zieltje, maar dat geeft niets.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten