Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor kiekenboerinneke » 31 jul 2010 21:31

Dagdagelijkse kost voor mij, op de baan zie je zoveel dode beesten liggen....Zowel wilde als tamme.Toch word ik er telkens even stil van, zeker als je weet dat het mss iemand zijn huisdier is geweest.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nel » 31 jul 2010 21:49

Joke Brasser schreef:
kleiwegt schreef:Ook ik vind het erg voor zo;n kip die zo maar alsof het niks is langs de weg ligt.
Ik zal ook nooit snappen dat anderen mensen dat raar vinden.
Ze doen het af als onbelangrijk/is toch maar een dier.
Ze hebben geen respect voor de dieren ,en dus ook niet voor de mening van een mens dit het zich wel aantrekt.
Ik


Compassie ofwel medegevoel met wat leeft.....dat is wat Marit voor mij beschrijft.
Sommige mensen hebben er meer van dan anderen en dat kan bedreigend zijn
Dat een kip geen gevoel heeft is natuurlijk onzin.
Wil iemand het instinct noemen.......ook goed.
Veel mensen laten zich leiden door hun instinct ipv door gevoel.
Wat is het verschil?



Mooi verwoord Joke.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19200
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Isabel » 31 jul 2010 22:01

lessalines schreef:Nee RH, het zou niet goed zijn er mee te stoppen. Dit is de realiteit en inderdaad een drama voor de kip in kwestie. En er zijn niet veel mensen die dit telkens zien. Ik wel, dus doe ik er wat mee. En niet alleen hier. Want dit is niet te rechtvaardigen.

Al raak ik maar één persoon met deze 'ware' beelden. Dat is voor mij voldoende. En waar zou het beter zijn dan op een kippenforum om andere beelden te laten zien van kippen. Kippen die niet veel anders zijn dan dat kippetje dat bij ons kippenliefhebbers en fokkers in de tuin rondlopen. Kippen die behandeld worden alsof ze niets zijn, een paar pootjes en een platgewalst lijf. Het is een wereld van verschil.

Iedereen heeft met de bio-industrie te maken of je nu wilt of niet.

Heb je er moeite mee, kijk dan niet en negeer het dan gewoon.

Amen.

Ik sluit me hier geheel bij aan: ik ben juist "blij" dat er mensen - zoals Marit - zijn die je met de neus op de feiten drukken. Nee, laten we allemaal ons kop in het zand steken en net doen of deze wereld niet bestaat. Lekker makkelijk.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 31 jul 2010 22:02

jo-corine schreef:
Nou nou moet dat nu weer zo? :roll:
Je kan toch ook dit topic gewoon overslaan, niet lezen en niet reageren.


We kunnen inderdaad een Ja en Amen forum er van maken.
Helaas is dat mijn aard niet.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 31 jul 2010 22:11

Isabel schreef:
lessalines schreef:Nee RH, het zou niet goed zijn er mee te stoppen. Dit is de realiteit en inderdaad een drama voor de kip in kwestie. En er zijn niet veel mensen die dit telkens zien. Ik wel, dus doe ik er wat mee. En niet alleen hier. Want dit is niet te rechtvaardigen.

Al raak ik maar één persoon met deze 'ware' beelden. Dat is voor mij voldoende. En waar zou het beter zijn dan op een kippenforum om andere beelden te laten zien van kippen. Kippen die niet veel anders zijn dan dat kippetje dat bij ons kippenliefhebbers en fokkers in de tuin rondlopen. Kippen die behandeld worden alsof ze niets zijn, een paar pootjes en een platgewalst lijf. Het is een wereld van verschil.

Iedereen heeft met de bio-industrie te maken of je nu wilt of niet.

Heb je er moeite mee, kijk dan niet en negeer het dan gewoon.

Amen.

Ik sluit me hier geheel bij aan: ik ben juist "blij" dat er mensen - zoals Marit - zijn die je met de neus op de feiten drukken. Nee, laten we allemaal ons kop in het zand steken en net doen of deze wereld niet bestaat. Lekker makkelijk.


Je hoeft mij er niet met de neus op te drukken want ik werk in deze associale bedrijfstak.

Ik ben dus echt op de hoogte van alles wat hier in gaande is.

Alleen thuis hou ik op een andere manier kippen.
Dit is hobby en is niet te vergelijken met waar ik in werkzaam ben.
Werk en hobby moet je gescheiden kunnen houden.

Eens dat iedereen verantwoordelijk is voor de Bio-industrie.
En wanneer hiervoor een andere manier voor is, zal ik de laatste zijn die er op tegen is.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 31 jul 2010 22:16

Ik ben er nu al een tijdje mee bezig en ik heb boeken in huis (op dit moment even uitgeleend) van wetenschappers die zeggen dat dieren en ook vogels en kippen een gevoel van geluk hebben.
Pleasurable Kingdom: Animals and the Nature of Feeling Good (MacSci) [Hardcover] van Jonathan Balcombe


Dus maak mij niet wijs dat een kip geen gevoel van vreugde en verdriet heeft. Het is een feit dat dat voor een hele lange tijd onderschat is en vervolgens onderdrukt omdat mensen toch graag met een goed geweten vlees willen eten.

Het feit dat het steeds dezelfde mensen zijn die zo reageren op een topic als deze geeft voor mij aan dat ze zich toch op de één of andere manier voelen aangesproken en terecht.

Het is een aanval op de huidige boeren in deze industrie. Het houden van te veel dieren in een grote ruimte is tot daar aan toe, maar het laten liggen van kadavers in een stal met duizenden dieren bedoeld voor consumptie is denk ik toch ook iets om aandacht aan te besteden. Deze dieren leven niet alleen in hun eigen uitwerpselen maar ook nog eens op hun eigen dode soortgenoten. Kun je je de vliegen en maden voorstellen in dit soort jaargetijden? Ik wel. Geen wonder dat het eten van kippenvlees de grootste oorzaak van ziektes is. Eet smakelijk zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door lessalines op 31 jul 2010 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 31 jul 2010 22:19

RH schreef:
Isabel schreef:
lessalines schreef:Nee RH, het zou niet goed zijn er mee te stoppen. Dit is de realiteit en inderdaad een drama voor de kip in kwestie. En er zijn niet veel mensen die dit telkens zien. Ik wel, dus doe ik er wat mee. En niet alleen hier. Want dit is niet te rechtvaardigen.

Al raak ik maar één persoon met deze 'ware' beelden. Dat is voor mij voldoende. En waar zou het beter zijn dan op een kippenforum om andere beelden te laten zien van kippen. Kippen die niet veel anders zijn dan dat kippetje dat bij ons kippenliefhebbers en fokkers in de tuin rondlopen. Kippen die behandeld worden alsof ze niets zijn, een paar pootjes en een platgewalst lijf. Het is een wereld van verschil.

Iedereen heeft met de bio-industrie te maken of je nu wilt of niet.

Heb je er moeite mee, kijk dan niet en negeer het dan gewoon.

Amen.

Ik sluit me hier geheel bij aan: ik ben juist "blij" dat er mensen - zoals Marit - zijn die je met de neus op de feiten drukken. Nee, laten we allemaal ons kop in het zand steken en net doen of deze wereld niet bestaat. Lekker makkelijk.


Je hoeft mij er niet met de neus op te drukken want ik werk in deze associale bedrijfstak.

Ik ben dus echt op de hoogte van alles wat hier in gaande is.

Alleen thuis hou ik op een andere manier kippen.
Dit is hobby en is niet te vergelijken met waar ik in werkzaam ben.
Werk en hobby moet je gescheiden kunnen houden.


Kijk, en daar kan ik dus met mij hoofd niet bij. Hoe kan het dier dat jij in je achtertuin houdt, nu zo anders zijn dat dat dier dat je in die grote schuur houdt. En waarom heeft dat dier meer recht op een goede behandeling dan dat dier in die grote schuur.
Er is geen verschil. Het zijn allemaal kippen. Misschien de één mooier dan de andere, maar de binnenkant, is precies hetzelfde.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 31 jul 2010 22:32

lessalines schreef:
Kijk, en daar kan ik dus met mij hoofd niet bij. Hoe kan het dier dat jij in je achtertuin houdt, nu zo anders zijn dat dat dier dat je in die grote schuur houdt. En waarom heeft dat dier meer recht op een goede behandeling dan dat dier in die grote schuur.
Er is geen verschil. Het zijn allemaal kippen. Misschien de één mooier dan de andere, maar de binnenkant, is precies hetzelfde.


Wel als je hier met je hoofd niet bij kan dan zou je eens moeten gaan kijken wat er de laatste 100 jaar met Nederland is gebeurt.
Als je alles belicht dan weet je waarom het allemaal zo gekomen is.

Echter ik hoef niet de bevolking te voeden dus ik kan op de mooie ouderwetse boeren manier kippen houden.
Tentoonstellingen doen is het kleinste gedeelte van de hobby uiteraard.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 31 jul 2010 23:49

Ik zou te ver gaan.
Laatst gewijzigd door nyckle op 01 aug 2010 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Jack de Mos » 01 aug 2010 00:41

Jack, dieren hebben wel degelijk ook gevoel of emoties of hoe je het ook wilt noemen. Ook kippen. Bijvoorbeeld:
-Een kip die superblij is rent rond met haar kop omlaag en fladderende vleugels.
- Je kunt een kip aaien, zachtjes onder het oog en dat vinden veel kippen (niet allemaal) fijn. Ze blijven dan doodstil zitten en ontspannen zichtbaar.
- Sommige kippen, laatst kwam het nog langs, genieten intens als je ze droogföhnt. Isabel, mijn eerste zijdehoen vond dat ZALIG! Ze ging er echt voor staan


Nou Lies, ik heb er eens over nagedacht :P
Een aantal dieren heeft toch wel gevoel, zit ik me te bedenken. Denk aan primaten en walvisachtigen.

Maar ik twijfel toch nog over de kip. Zo heb ik zelf nog nooit een blije kip gezien! Kun je dan mij eens een voorbeeld geven van een blije kip, eens kijken of ik het daarmee eens ben. Er zit altijd een dierlijk instinct achter, naar mijn huidige mening. Eens kijken of dat bij te stellen is.

Ik ben nu eenmaal niet zo van het vermenselijken van kippen. Ach ja.

Gr. Jack

p.s: En dat iemand een boek erover geschreven heeft, die beweert dat een kip wel gevoel heeft, negeer ik een beetje. Ik heb wel vaker boeken gelezen waarvan niets klopte, of waar veel wetenschappers het niet mee eens zijn. Er worden vaker boeken uitgegeven waar niet iedereen het mee eens is.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten