Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Joke Brasser » 01 aug 2010 00:47

Niemand kan ontkennen, ook Nycle en RH niet, dat we dieren voor een goedkoop stukje vlees tot dingen hebben gemaakt. Net als een batterij of een tennisbal gooien we het op een hoop. Als iemand in deze branche werkt dan went dat waarschijnlijk anders zou je er niet in "kunnen" werken......lijkt mij.

De bevolking hoeft niet gevoed te worden met goedkoop vlees. Dat is een drog reden.
Er zijn eiwitten verkrijgbaar in andere vormen.
Ik ben geen vegetarier maar lang geleden opgevoed met beter weinig en goed dan veel en goedkoop/slecht.

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Joke Brasser » 01 aug 2010 01:16

Verleden week viel de buizerd aan op de kuikens van moeder kip Lisa. Lisa verdedigde haar jongen door de buizerd aan te vallen die een makkie had door op te vliegen en bovenop haar te landen. Toen ik aangerend kwam was zij al behoorlijk wat veren kwijt.
Overal gezocht naar haar kuikens maar die waren nergens te ontdekken.
Lisa zat daarna onder de bessenstruiken en liet zich niet meer zien.
Toen ik zo'n 1,5 uur later haar kuikens had gevonden, heb ik haar opgepakt en naar die plek gebracht maar intussen hadden de kuikens zich verplaatst. Zij is normaal gesproken een fiere kip die voor geen kleintje vervaard is maar nu liep zij sjokkend met haar kop naar beneden terug naar de bessenstruiken.
Helemaal verklaarbaar als je daarvoor gevochten hebt met een buizerd.
Voordat zij de bessenstruiken had bereikt, had ik haar kuikens uit de sloot haar richting op gejaagd.
Lisa draaide zich om, richtte zich op en haar sjokkende tred veranderde in een spontane run richting haar kuikens.
Het is lastig om vreugde te beschijven maar dat is wat ik zag. Van de kuikens maar veel meer van moeder kip. Daarna liep zij parmantig met de kuikens achter haar aan richting bessenstruiken waar zij de rest van de dag onder hebben doorgebracht.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Jack de Mos » 01 aug 2010 01:21

Dat is dan wat jij ziet, die 'vreugde'. Ik zie dan gewoon een kip die haar kuikens beschermt, tegemoetkomt en die uit bescherming dicht bij haar wilt hebben.

Ach, ieder zijn mening he

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19200
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Isabel » 01 aug 2010 09:35

Als ik het verhaal van Joke lees, lees ik dat de kip verdrietig is omdat ze denkt dat haar kuikens dood zijn of in ieder geval weg zijn. Verder zie je de verandering als ze haar kuikens ineens weer ziet. Beesten - en in dit geval kippen - hebben meer gevoel dan je denkt.

Reken maar dat als iedere doorsnee super of dito slager verplicht foto's moet ophangen hoe dat "lekkere" stukje vlees daar terecht is gekomen, er heel wat mensen geen vlees meer kopen. Wij zijn erg behendig in het kop in het zand steken: als we het niet zien, is het er niet.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 01 aug 2010 10:13

Mensen zouden vaker hun eigen dieren moeten slachten. Ik denk, dat ze veel minder vlees zouden eten.
Ik kan niks met huilende en verdrietige kippen zoals jullie die beschrijven. Volgens mijn opvatting leven ze hun instincten uit. Voor ons mensen om deze instincten een zo'n gunstig mogelijke omstandigheden te geven. Veel ruimte, goed voer, dekking, zand om een zandbad te kunnen nemen enz. Een kip is voor mij geen troeteldier.
Ze zorgen hier voor eieren en zo nu en dan voor goed biologisch vlees. Ik moet er zorgen, dat de club niet te groot wordt. De stand is hier dan ook een "ouderwets" toom. 6 á 7 hennen en een haan. Ja, ook hier op het erf wordt gereguleerd.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19200
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Isabel » 01 aug 2010 10:18

Met hoe jij met jouw kippen omgaat, is ook helemaal niets mis mee Nyckle. Voor zover ik het althans kan zien. Het gaat Marit er om hoe de industrie met beesten omgaat. Heel veel mensen zijn geneigd om daarvoor de ogen te sluiten.

Gebruikersavatar
Aukios
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24 apr 2009 15:04
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Rivierengebied, Gelderland

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Aukios » 01 aug 2010 11:05

Dit is natuurlijk een discussie die eindeloos door kan gaan, want ieder heeft zijn eigen mening en gevoelens.

Hier komt toch de mijne; Ik eet geen vlees en af en toe wel vis (niet die op uitsterven staat of veel bijvangst hebben, etc) en ik voel me daar goed bij. Het idee dat ik zou mee werken aan de bio industrie maakt mij misselijk. Ik heb niets tegen vlees eten, maar niet vlees waar dieren massaal voor moeten lijden. Ik wil mijn kinderen niet vega opvoeden, maar wel met biologisch vlees. Het is jammer dat het niet goedkoop is, maar dan leef ik voor de rest maar wat minder luxe. Dat Lessalines het vermenselijkt vinden sommige raar, maar ik kan dat goed begrijpen. Hoe weten wij nu precies wat kippen voelen en weten... Waarom zit er verschil tussen je eigen kippen die het goed moeten hebben en tussen plofkippen...volgens mij geen. Ik ga met mijn kippen om zoals Nyckle schreef en als er in 3 jaar een keer een haan word geslacht vinden mijn vrienden het zielig, zelf eten ze plofkippen tjaaa...soms een vreemde wereld.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 01 aug 2010 12:18

Wat een mooi verhaal, Joke. Ik denk dat iedereen die echt wil kijken naar z'n dier ontdekt dat deze dieren gevoel hebben. Het mag als je een mooi verhaal schrijft over een poes of een hond met gevoelens van verdriet of vreugde. En het mag ineens niet als we een mooi verhaal schrijven over een kip. En volgens mij is dat alleen maar omdat het anders moeilijk te verkroppen is omdat we beseffen dat we een bewust dier een vol leven van vreugde hebben ontnomen alleen maar om het te doden en op te eten. Zo simpel is het.

Ik heb hier de laatste tijd kippen gadegeslagen die hun (levens)maatje verloren zijn (er zijn de afgelopen 2 weken drie beestjes ingeslapen of gestorven). Lady Jane verliest haar Zorro. De hele dag brachten ze door apart van de groep. Toen Zorro nog leefde maar 's nachts in de keuken doorbracht, zat Lady Jane nog steeds in hun eigen kamer op stok. De dag dat ik Zorro heb laten inslapen en even voor Lady Jane neerlegde voordat ik hem begroef, besloot ze de nacht door te brengen bij de anderen op stok. Dat kan natuurlijk toeval zijn. Ik denk van niet.

Bo en Belle kwamen hier samen toen ze nog jong waren. Ze waren altijd samen. Gewoonte of bekendheid? Ik denk van niet. Ze hoefden niet samen te blijven want er zijn genoeg andere kippen waar ze zich op den duur bij hadden kunnen aansluiten. Toch verkozen deze twee bij elkaar te blijven. Was dat toch een vorm van vriendschap, met andere woorden gevoel? Als Belle begon te broeden zat Bo er vaak een beetje triest bij. Nu is Belle er niet meer. Wat gaat er precies in dit beestje om? Ik weet het niet. Een kip kan nu éénmaal niet huilen en ook niet lachen. Natuurlijk is het gemakkelijk je eigen gevoelens van verlies/verdriet te willen vertalen in de gevoelens van dit beestje. Dat probeer ik juist niet te doen.

Ik denk dat dieren sterker zijn dan mensen maar ook dat ze zich niet door hun emoties zouden kunnen laten leiden. Dat zou het einde van hun soort betekenen. De overlevingsdrang is toch altijd nog groter. Maar dit betekent niet dat ze geen emoties hebben.

Gelukkig zijn we nu zo ver dat er steeds meer wetenschappers zijn die het taboe van het antropomorfisme hebben doorbroken. Zij proberen er achter te komen, door gedragingen te observeren, te luisteren naar de geluiden die dieren maken. En bij hennen wordt al veel onderzoek gedaan. In verschillende delen van de wereld worden de geluiden op een rij gezet die kippen maken in specifieke zo ook stress situaties. Dit willen ze gebruiken in de bio-industrie. Zodat de boer kan inspringen als er onrust of stress is in de schuur. Maar dit is allemaal nog in een beginstadium.

En ja ik neem die wetenschappers wel heel erg serieus. Het zou naar mijn gevoel kortzichtig zijn om niet verder te willen kijken dan je neus lang is.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 01 aug 2010 14:51

RH schreef:
lessalines schreef:
Kijk, en daar kan ik dus met mij hoofd niet bij. Hoe kan het dier dat jij in je achtertuin houdt, nu zo anders zijn dat dat dier dat je in die grote schuur houdt. En waarom heeft dat dier meer recht op een goede behandeling dan dat dier in die grote schuur.
Er is geen verschil. Het zijn allemaal kippen. Misschien de één mooier dan de andere, maar de binnenkant, is precies hetzelfde.


Wel als je hier met je hoofd niet bij kan dan zou je eens moeten gaan kijken wat er de laatste 100 jaar met Nederland is gebeurt.
Als je alles belicht dan weet je waarom het allemaal zo gekomen is.

Echter ik hoef niet de bevolking te voeden dus ik kan op de mooie ouderwetse boeren manier kippen houden.
Tentoonstellingen doen is het kleinste gedeelte van de hobby uiteraard.


Geen reactie hierop lessalines??

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 01 aug 2010 15:06

Nee RH, hier heb ik geen reactie op omdat je zelf wel weet dat dit soort discussies al heel wat keren zijn gehouden op dit forum. Als je een antwoord wilt op je vraag ga dan maar even zoeken naar wat ik al vele keren eerder heb geschreven.

Maar daarvoor kwam ik hier niet terug.

Ik wilde nog even terugkomen op de wetenschappers en hun onderzoek naar bewustzijn en gedrag van kippen. Het is juist mede door dit wetenschappelijk onderzoek dat er nu zo veel gebeurt ten voordele van de kip, zoals geen legbatterij meer in de nabije toekomst. Ik ben net bezig met het bijlezen en aanvullen van mijn site en ik vind deze site: http://www.appliedanimalbehaviour.com/search/quick. Zoek eens onder hens of animal consciousness.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten