Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 01 aug 2010 18:22

En zelf vond ik oa dit.

Working for a dustbath: are hens increasing pleasure rather than reducing suffering?

Tina M WidowskiCorresponding Author Informationemail address, Ian J.H Duncan

Accepted 3 January 2000.
Abstract

Dustbathing is one of the major behavioural systems of domestic fowl that is constrained by commercial caging systems. Although research conducted over the last 20 years has revealed a great deal about causation of dustbathing, attempts at measuring the importance to hens of having access to dustbathing substrate have proven difficult. Various economic techniques, operant conditioning and learning trials have been used to determine whether hens have a ‘need’ for dustbathing substrate or ‘think’ about dustbathing in the absence of substrate. In this study, we measured hens' willingness to work to obtain substrate for dustbathing using a vertically swinging door to which weights could be added. Hens were trained to push through the door to enter a goal box containing peat moss. The hens were subjected to two series of trials to compare the maximum weight that they would push to open the door when living in a cage and deprived of dustbathing substrate, with the maximum weight that they would push when living in a pen furnished with litter and a dustbath (non-deprived). Of the 10 hens that opened the door for access to peat moss, six hens pushed more weight when deprived, three hens pushed more weight when non-deprived and one hen pushed an equal amount of weight. Overall, the hens tended to push more weight (860±95.6 vs. 682.5±83.3 g; P<0.10, one-tailed paired t-test) and tended to make more attempts to open the door (P<0.10) when they were deprived than when they were non-deprived. Significantly more trials resulted in dustbathing when hens were deprived (P<0.01) suggesting that following deprivation, the hens were, in fact, more motivated to dustbathe. The results of these trials indicate that although deprived hens may be more motivated to dustbathe, and that most hens may be willing to work to obtain a dusty substrate when they can see it, they are not necessarily willing to work harder when they are in a state of deprivation than when they have recently dustbathed. These results are very difficult to explain using a ‘needs’ model of motivation in which deprivation leads to a state of suffering. They are much more consistent with an ‘opportunity’ model of motivation in which performance of the behaviour, when the opportunity presents itself, leads to a state of pleasure.


Bron: http://www.appliedanimalbehaviour.com/a ... 5/abstract

De conclusie uit bijvoorbeeld dit onderzoek is dat een kip niet alleen een zandbad neemt uit pure noodzaak, om schoon te zijn en te blijven, maar dat ze het ook doet voor haar plezier. En plezier is een gevoel, een emotie. En degenen die op die manier naar hun kippen willen kijken zullen dit ook herkennen. Het plezier dat een kip kan hebben bij het liggen in het zand in het zonnetje, bij het vinden van een lekker hapje, bij het uitlaten uit de ren, noem maar op. Als je dat niet wilt of kan zien in je kip, dan mis je veel. Dan zou ik daar eens wat tijd voor nemen. Want het is de moeite waard. En dan laat je die kippenbout misschien wel staan. En ben je éénmaal over die drempel om geen kippenbout meer te willen eten dan sta je je toe om nog meer te willen zien. En dan kan je die ellendige foto's die ik hier plaats ook beter verteren. Want je weet dat jij daar niet aan meewerkt.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 01 aug 2010 19:15

De conclusie uit bijvoorbeeld dit onderzoek is dat een kip niet alleen een zandbad neemt uit pure noodzaak, om schoon te zijn en te blijven, maar dat ze het ook doet voor haar plezier. En plezier is een gevoel, een emotie. En degenen die op die manier naar hun kippen willen kijken zullen dit ook herkennen. Het plezier dat een kip kan hebben bij het liggen in het zand in het zonnetje, bij het vinden van een lekker hapje, bij het uitlaten uit de ren, noem maar op. Als je dat niet wilt of kan zien in je kip, dan mis je veel. Dan zou ik daar eens wat tijd voor nemen. Want het is de moeite waard. En dan laat je die kippenbout misschien wel staan. En ben je éénmaal over die drempel om geen kippenbout meer te willen eten dan sta je je toe om nog meer te willen zien. En dan kan je die ellendige foto's die ik hier plaats ook beter verteren. Want je weet dat jij daar niet aan meewerkt.



Juist doordat ik weet wat voor leven mijn kippen hebben gehad smaken ze extra lekker. Een van de reden dat ik ben gaan jagen is dat ik niet mee wil doen aan de bio-industrie.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Lies » 01 aug 2010 20:47

Nou Lies, ik heb er eens over nagedacht
Een aantal dieren heeft toch wel gevoel, zit ik me te bedenken. Denk aan primaten en walvisachtigen.

Maar ik twijfel toch nog over de kip. Zo heb ik zelf nog nooit een blije kip gezien! Kun je dan mij eens een voorbeeld geven van een blije kip, eens kijken of ik het daarmee eens ben. Er zit altijd een dierlijk instinct achter, naar mijn huidige mening. Eens kijken of dat bij te stellen is.

Ik ben nu eenmaal niet zo van het vermenselijken van kippen. Ach ja.


Ik ben ook niet zo van het opplakken van menselijke etiketjes op dieren, nee, bepaald niet. En je appèl ( ;) ) om mij eventjes wat super concrete voorbeelden te laten geven ervaar ik als een moeilijke opgave. Ik had al aangegeven dat kippen als ze echt blij zijn supersnel naar voren rennen met de kop omlaag en de vleugels wijd gespreid. Dat is vreugde, zeker weten! Het is een enorm energiek en expressief gebaar wat je niet kan misstaan. Ook een kip die in het zand ligt te badderen is gelukkig, dat straalt ze uit. Je kan dat aanvoelen als je gevoelig bent voor dergelijke uitstraling (energie) om het zo te zeggen.

Jack, probeer eens om op een intens ontspannen manier vogels (kippen) te aaien onder het oog en kijk hoe ze reageren als ze dit van jou accepteren. Papegaaiachtigen zitten eindeloos lang elkaar te poetsen, vlooien en dat gedrag is heus niet alleen maar ter bestrijding van vuil en parasieten.. Het moet gewoonweg ook als prettig ervaren worden ter bevestiging van de (levenslange) band die ze als koppel hebben. Misschien kan je dit zelfs doortrekken naar mensen die intimiteit nodig hebben om een relatie langdurig te bestendigen.

Ik trek deze vraag liever in een ruimer biologisch (natuurlijk) verband omdat het dan wat gemakkelijker wordt. Natuurlijk leven dieren en mensen (!|) volgens instincten maar er is meer denk ik. In aanmerking genomen dat levende wezens positiever reageren op bevestigende prikkels ipv afbrekende stel ik me voor dat er meer is. Simpelweg omdat gedrag wat als prettig ervaren wordt steeds getoond zal worden en een blijvend karakter zal aannemen. Prikkels die als prettig worden ervaren zullen veelal levensverlengend werken neem ik aan en vanuit die gedachte is het dus niet vreemd dat dieren weldegelijk fijne gevoelens kunnen ervaren die hun gedrag (ter overleving) in gunstige zin beïnvloeden.

Pfff, je zet me aan het denken en ik ben moe, hopelijk is bovenstaande enigszins te snappen. Zoniet moet ik verder denken en het beter verwoorden. Hoor het wel..

Ohja, een voorbeeld, heel bijzonder en val me hier niet op aan want het is me te dierbaar. Noor, mijn fantastische Noor, het sebrightkipje dat heel ziek is geweest heeft het op een gegeven moment voor elkaar gekregen om mij - dom mensenkind dat ik ben- duidelijk te maken dat zij door mij wilde worden opgepakt en dat ze mijn reikihanden om haar heen wilde. Ze deed dat door idioot dicht bij me te gaan staan en te blijven. Ze keek me aan. Ik dacht hè??? Wat wil jij nou? Moet ik je oppakken? En toen zei mijn gevoel van ja. Ik pakte haar op en ze nestelde zich in mijn armen en mijn handen die ik om haar heen legde werden heel erg warm, heet zelfs van de reiki energie die ging stromen. Noor hing helemaal ontspannen in mijn armen toen. Haar oogjes gingen dicht. Na een minuut of 20 was het ineens genoeg. Ze deed haar ogen open, rekte zich uit en sprong uit mijn armen.
Dieren zijn niet gek en Noor moet de reiki-energie en de koestering als positief hebben ervaren. Instinct, jazeker want dieren zijn meer gericht op basic dingen dan wij mensen maar daarnaast vond ze het gewoon ook heel erg fijn!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 01 aug 2010 22:08

lessalines schreef:Nee RH, hier heb ik geen reactie op omdat je zelf wel weet dat dit soort discussies al heel wat keren zijn gehouden op dit forum. Als je een antwoord wilt op je vraag ga dan maar even zoeken naar wat ik al vele keren eerder heb geschreven.


Oftewel je weet niet meer wat je moet schrijven.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 01 aug 2010 22:44

Lies, dit gaat me helemaal boven mijn pet en ik snap er geen jota van.

Het doet me bijna denken aan de man die zelfmoord wou plegen. De man zat in een rolstoel. Elke keer ontsnapte hij aan zijn begeleiders. Stond hij weer met zijn rolstoel tot aan de assen in de vijver.

Hoe weet jij nou wat die kip wou. Gevoel zeg je. daar kan ik inkomen. Maar het blijft jou gevoel en niet van de kip.

Ik ben het met je eens als je zegt, dat een kip langer leeft als het zijn kippen behoeften kan doen. Dan bedoel ik niet alleen een hoopje op de grond.
Maar als mens kun je nog zo hoog vliegen met esoterische gedachten en het beste voorhebben met de landbouw en veeteelt. Als je een ziekte in je kippenhok hebt dat dodelijk is voor alle na-komende dieren, heb je een andere kluif. Daar helpt niks tegen.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Jack de Mos » 01 aug 2010 23:25

Nou Lies, dat is een lang stuk. Maar ik het gelezen hoor!

Tja, ik moet toegeven dat papegaaien zeker een vorm van gevoel hebben. En die vertonen zo'n intelligent gedrag. Prachtig! En nu ik erover nagedacht heb, geef ik zeker toe dat er meer gevoelens bij dieren komen kijken dan ik in eerste instantie dacht.

Ik heb wel eens intens zo'n hennetje onder haar ogen gestreeld. Het leek erop dat ze dat heerlijk vond, haar oogje ging helemaal dicht. Maar dan keek ik naar de andere kant van haar kopje, en dat oog stond wagenwijd open.
Nu kan dat twee dingen betekenen denk ik dan, of de kip geniet ervan en houdt één oog hopen voor waakzaamheid, of de kip beschermt haar gevoelige oog tegen bescherming van jouw vinger. Wat is het dan?!

En zo'n kip die dan op je af komt rennen? Jij ziet dat als een blije kip, toch? Ik zie dat dan als een kip die wat lekkers wilt en alleen aan zichzelf denkt :P. Maar goed, wie weet zit er meer achter dan dat ik zie.

Oh Lies, ik zal je niet op dat onderwerp aanvallen hoor. Sowieso vind ik het fijn dat wij gewoon kunnen discussiëren ;) .

Ik heb ook Sebrights gehad, en die kunnen een geweldig karakter hebben. Maar ik vraag me dan af, of ze niet gewoon bescherming zocht bij je, en dat wij mensen dat dan als een gezellige of knusse omhelsing zien. Begrijp je?
Of dat ze instinctief of iets dergelijks aanvoelde dat de warmte haar goed zou doen.

Ik heb even moeten opzoeken wat Reiki energie is en wat het betekent. Nu durf ik niet op dat gebied met je te discussiëren, dat gaat me te boven, maar het lijkt me wel interessant om er eens wat meer over te leren.
Ik lees als één van de eerste dingen dat Reiki niet wetenschappelijk bewezen is :P. Maar goed, er zal meer zijn.

Gr. Jack

p.s: Mensen kunnen zich ook zeer instinctief gedragen, helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 493
Lid geworden op: 29 jul 2007 11:44
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Gelderland

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Marian » 01 aug 2010 23:34

nyckle schreef:
De conclusie uit bijvoorbeeld dit onderzoek is dat een kip niet alleen een zandbad neemt uit pure noodzaak, om schoon te zijn en te blijven, maar dat ze het ook doet voor haar plezier. En plezier is een gevoel, een emotie. En degenen die op die manier naar hun kippen willen kijken zullen dit ook herkennen. Het plezier dat een kip kan hebben bij het liggen in het zand in het zonnetje, bij het vinden van een lekker hapje, bij het uitlaten uit de ren, noem maar op. Als je dat niet wilt of kan zien in je kip, dan mis je veel. Dan zou ik daar eens wat tijd voor nemen. Want het is de moeite waard. En dan laat je die kippenbout misschien wel staan. En ben je éénmaal over die drempel om geen kippenbout meer te willen eten dan sta je je toe om nog meer te willen zien. En dan kan je die ellendige foto's die ik hier plaats ook beter verteren. Want je weet dat jij daar niet aan meewerkt.



Juist doordat ik weet wat voor leven mijn kippen hebben gehad smaken ze extra lekker. Een van de reden dat ik ben gaan jagen is dat ik niet mee wil doen aan de bio-industrie.


Goh, deze had ik nog niet gehoord van jagers :frons:

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 01 aug 2010 23:48

RH schreef:
lessalines schreef:Nee RH, hier heb ik geen reactie op omdat je zelf wel weet dat dit soort discussies al heel wat keren zijn gehouden op dit forum. Als je een antwoord wilt op je vraag ga dan maar even zoeken naar wat ik al vele keren eerder heb geschreven.


Oftewel je weet niet meer wat je moet schrijven.


Het is niet duidelijk wat je impliceert RH. Maar als je bedoelt dat jij met je bio-industrie het voedselprobleem oplost of opgelost hebt dan kan ik heel kort zijn. Integendeel. Voor het produceren van vlees is veel meer land en water nodig dan voor plantaardig voedsel: voor één kilogram vlees moet 10 kilogram graan in de vorm van veevoeder gebruikt worden. Het voedselprobleem los je dus niet op door meer en meer dieren te fokken.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 01 aug 2010 23:51

Marian schreef:
nyckle schreef:
De conclusie uit bijvoorbeeld dit onderzoek is dat een kip niet alleen een zandbad neemt uit pure noodzaak, om schoon te zijn en te blijven, maar dat ze het ook doet voor haar plezier. En plezier is een gevoel, een emotie. En degenen die op die manier naar hun kippen willen kijken zullen dit ook herkennen. Het plezier dat een kip kan hebben bij het liggen in het zand in het zonnetje, bij het vinden van een lekker hapje, bij het uitlaten uit de ren, noem maar op. Als je dat niet wilt of kan zien in je kip, dan mis je veel. Dan zou ik daar eens wat tijd voor nemen. Want het is de moeite waard. En dan laat je die kippenbout misschien wel staan. En ben je éénmaal over die drempel om geen kippenbout meer te willen eten dan sta je je toe om nog meer te willen zien. En dan kan je die ellendige foto's die ik hier plaats ook beter verteren. Want je weet dat jij daar niet aan meewerkt.



Juist doordat ik weet wat voor leven mijn kippen hebben gehad smaken ze extra lekker. Een van de reden dat ik ben gaan jagen is dat ik niet mee wil doen aan de bio-industrie.


Goh, deze had ik nog niet gehoord van jagers :frons:


Waar kun je beter biologisch vlees krijgen dan? Zelfs niet bij de bio-slager. Ja, als je vegetariër bent, kan ik me die frons voorstellen. Ik doe het liever zelf. doden en slachten. Geen andere handen aan het vlees wat wij hier eten. Ander mensen hebben liever een sojaburger. Best hoor. Maar daar kleeft ook al bloed aan tegenwoordig. Moeilijk dat kiezen tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Lies » 01 aug 2010 23:54

Hoe weet jij nou wat die kip wou. Gevoel zeg je. daar kan ik inkomen. Maar het blijft jou gevoel en niet van de kip.
Ja, dat is discutabel en in elk geval niet rationeel en logischerwijs te verklaren. Toch denk ik dat er sprake is van een soort wisselwerking en dat mens en dier als ze daar gevoelig voor zijn kunnen communiceren met elkaar door lichaamstaal natuurlijk maar ook door telepathie.




Jack schreef:
Ik heb wel eens intens zo'n hennetje onder haar ogen gestreeld. Het leek erop dat ze dat heerlijk vond, haar oogje ging helemaal dicht. Maar dan keek ik naar de andere kant van haar kopje, en dat oog stond wagenwijd open.
Nu kan dat twee dingen betekenen denk ik dan, of de kip geniet ervan en houdt één oog hopen voor waakzaamheid, of de kip beschermt haar gevoelige oog tegen bescherming van jouw vinger. Wat is het dan?!
Ja, daar heb je een punt. Kippen verzorgen elkaar onderling. Ze pikken vuil op de kop rond de ogen weg bij elkaar en dan staat degene die verzorgd wordt doodstil met gesloten oog. Dat kan het ook zijn, eerlijk is eerlijk. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat kippen sommige dingen gewoon als fijn ervaren.



En zo'n kip die dan op je af komt rennen? Jij ziet dat als een blije kip, toch? Ik zie dat dan als een kip die wat lekkers wilt en alleen aan zichzelf denkt . Maar goed, wie weet zit er meer achter dan dat ik zie.
Ik denk dat je nu iets anders bedoelt dan ik probeerde te beschrijven. Ik bedoel een kip die gewoon met gekke kop ineens in het rond rent, niet doelgericht. Ze rent om zich te uiten.



Oh Lies, ik zal je niet op dat onderwerp aanvallen hoor. Sowieso vind ik het fijn dat wij gewoon kunnen discussiëren .
:-D



Ik heb ook Sebrights gehad, en die kunnen een geweldig karakter hebben. Maar ik vraag me dan af, of ze niet gewoon bescherming zocht bij je, en dat wij mensen dat dan als een gezellige of knusse omhelsing zien. Begrijp je? Of dat ze instinctief of iets dergelijks aanvoelde dat de warmte haar goed zou doen.
Dat dus zeker maar ze kon naar mij duidelijk maken wat zij wilde, wat ik heel bijzonder vond want dan is er contact. En instinctief iets bij de mens zoeken waarvan je als kip weet dat je er van opknapt dat gaat toch net iets verder dan gewoon instinct toch? Niet vanwege het 'aanvoelen' wat nodig is maar wel omdat het gezocht wordt bij de mens. Dat ervaar ik als bijzonder. En dat ze ervan genoot was voor mij duidelijk. Ze ontspande zichtbaar.



Ik heb even moeten opzoeken wat Reiki energie is en wat het betekent. Nu durf ik niet op dat gebied met je te discussiëren, dat gaat me te boven, maar het lijkt me wel interessant om er eens wat meer over te leren.
Ik lees als één van de eerste dingen dat Reiki niet wetenschappelijk bewezen is . Maar goed, er zal meer zijn.
Haha, ach ja niet bewezen. Ik stoor me daar niet meer aan tegenwoordig omdat ik zelf zo vaak al heb meegemaakt dat allerlei dingen op dit gebied gewoon werken en juist dieren er heel erg open voor staan. Het was bijzonder toen ik voor het eerst met reiki iets probeerde te doen. Ik legde mijn hand op een vinger van iemand die exceem had wat dan altijd 3 dagen bleef jeuken. Maar toen dus niet. Het exceem trok direct weg en het bleef weg. Wonderlijk!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 2 gasten