Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 02 aug 2010 00:19

lessalines schreef:
RH schreef:
lessalines schreef:Nee RH, hier heb ik geen reactie op omdat je zelf wel weet dat dit soort discussies al heel wat keren zijn gehouden op dit forum. Als je een antwoord wilt op je vraag ga dan maar even zoeken naar wat ik al vele keren eerder heb geschreven.


Oftewel je weet niet meer wat je moet schrijven.


Het is niet duidelijk wat je impliceert RH. Maar als je bedoelt dat jij met je bio-industrie het voedselprobleem oplost of opgelost hebt dan kan ik heel kort zijn. Integendeel. Voor het produceren van vlees is veel meer land en water nodig dan voor plantaardig voedsel: voor één kilogram vlees moet 10 kilogram graan in de vorm van veevoeder gebruikt worden. Het voedselprobleem los je dus niet op door meer en meer dieren te fokken.


Laten rotten van vlees is dus ook zonde. Uit laten mergelen van dieren ook. Als voorbeeld de oostvaardersplassen. Deze dieren zijn gestorven zonder bio-industrie. 1000 dieren op z'n minst! Ik zal maar geen berekening maken. Een heckrund is al snel 600 kg. Weg laten creperen en rotten dat noem ik pas zonde! Alles met goedkeuring van de Pvdd. Voortaan bij mij de partij van de dode dieren.
Ik kan me helemaal voorstellen, dat iemand tegen de bio-industrie is. Ook nog dat iemand besluit om geen vlees te eten. Maar goed vlees weg te laten rotten en eerst nog dieren te laten creperen? Dan moet je wel een hele rare natuurliefde. de Pvdd noemt dit sterven n.l. natuur.

Het begon met een dood kippetje. Jammer! gestorven voor de bio-industrie. Ik vraag me af, of je de beelden van de Oostvaardersplassen wel gezien hebt. Minstens zo erg en schokkend als dat ene dode kippetje wat je hebt geplaatst.
Laatst gewijzigd door nyckle op 02 aug 2010 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nel » 02 aug 2010 00:26

Het begon met een dood kippetje. Jammer! gestorven voor de bio-industrie. Ik vraag me af, of je de beelden van de Oostvaardersplassen wel gezien hebt. Minstens zo erg en schokkend als dat ene dode kippetje wat je hebt geplaatst.


Nyckle, zo hebben we allemaal ons ding.

Marit zet zich in voor de bio industrie, een ander voor de walvissen, weer een ander is tegen bont, en mijn buurvrouw zet zich in voor het welzijn van zwerfkatten.
Dat betekent niet dat al het andere dierenleed aan je voorbij gaat, maar je kunt moeilijk over álles schrijven. Dan heb je aan 1 leven niet genoeg.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 02 aug 2010 00:38

Ik ben tegen de bio-industrie. Laat dat duidelijk zijn. Verkwisting van leven is helemaal een zonde.

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nel » 02 aug 2010 00:40

Verkwisting van leven is helemaal een zonde


Precies. En ik weet wel dat je daar zo over denkt ;)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ron » 02 aug 2010 01:27

lessalines schreef:
Het is niet duidelijk wat je impliceert RH. Maar als je bedoelt dat jij met je bio-industrie het voedselprobleem oplost of opgelost hebt dan kan ik heel kort zijn. Integendeel. Voor het produceren van vlees is veel meer land en water nodig dan voor plantaardig voedsel: voor één kilogram vlees moet 10 kilogram graan in de vorm van veevoeder gebruikt worden. Het voedselprobleem los je dus niet op door meer en meer dieren te fokken.


En wederom onzin verkondigen.
Voerconversie vleeskuikens staat op 1.33

geslacht worden ze rond de 2300 gram.

Dus nooit en te nimmer zal het een 10 kg graan per 1 kg vlees kosten.

Aub schrijf waarheden, ipv dit zorgt ervoor dat mensen je serieus nemen en blijven nemen.

Echter wat je zo goed vind: de biologische kip met vrij uitloop.
Die verbruikt 11,95 kg voer.

Gewoon vleeskuiken in een stal verbruikt nog geen kwart hiervan.

Oftewel met jouw redenering is het beter om juist geen biologische kip te eten maar normale vleeskuikens.
Dit bespaard namelijk een 75% aan granen.

Gebruikersavatar
marjolijn1957
Berichten: 5915
Lid geworden op: 12 jan 2009 12:01
Land: NL
M/V: V
Locatie: Vlakbij een zeer bekend knooppunt in het midden van NL

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor marjolijn1957 » 02 aug 2010 13:56

RH schreef:Wat een Prachtig Drama kan je er van maken.
Mijn complimenten hiervoor.

Het moet toch een enorme voldoening geven om blijven te hameren op de bio-industrie.
Niet dat het helpt maar daar doe je het ook niet voor natuurlijk. Het is een persoonlijke oorlog tegen
de huidige boeren bedrijven.

En wat het mooiste is dit is een kippen site voor liefhebbers en fokkers, die überhaupt niets met
de bio-industrie te maken hebben.
Misschien zou je eens moeten gaan Topic's plaatsen op een forum voor Streakers en andere dier extremisten.


Ik vind je reaktie wel heel erg vreemd.
Beetje struisvogelpolitiekachtig, als je snapt wat ik bedoel, zoniet denk er dan maar eens over na.
Misschien moet je je eens verdiepen in de overige berichten die anderen schrijven en dan pas een oordeel vellen.

Ik heb respect :respekt: voor Marit zoals zij zich inzet om op haar manier de bio industrie in Frankrijk onder de aandacht probeert te brengen.
Als niemand ooit iets doet dan weet je ook zeker dat er nooit iets gebeurt.
Jouw antwoord plaats het geheel wel in een totaal verkeerd daglicht.

@ Marit. Het blijft vervelend om dit soort dingen te zien en te vinden. Het gaat idd bizar toe op dat soort bedrijven en vergelijkbare bedrijven.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 02 aug 2010 14:24

@RH

Allereerst de cijfers 10 kg voer voor 1 kg vlees is voor alle dieren, niet alleen kippen. (je zou kunnen beginnen m'n berichten eerst goed te lezen)

Staat jullie conversieratio van 1.33 ook in het Guinness Book of Records? Het laagste wat ik hier heb kunnen vinden is: 1.7 bron:Worldpoultrynet


Het is niet een goede maatstaf om de conversiefactor droog voer te geven voor het hele gewicht van een kip, aangezien het grootste gedeelte van het gewicht van een kip bestaat uit water. Dus moet je het totaal aantal caloriën/eiwitten/vetten/koolhydraten dat je geeft als voer vergelijken met de caloriën/eiwitten/vetten/koolhydraten van het eetbare gedeelte van de kip. Ik heb het in mijn redenering over eetbaar vlees (nogmaals beter lezen). Jij praat over het gewicht van een hele kip waarvan dus een groot gedeelte niet wordt gegeten.

Aangezien ik zo vriendelijk ben geweest op je verzoek in te gaan om op jou statements te reageren, zou ik jou nu willen verzoeken deze vragen te beantwoorden, want dan kunnen we pas echt gaan rekenen:


Met die spectaculaire cijfers die jij mij geeft, vertel ons dan eens wat voor voer jullie gebruiken, van welke fabrikant en welke voersamenstelling het heeft: caloriën/eiwitten/vetten/koolhydraten per 100 gram voer?

En vertel ons ook eens hoeveel van die kip van 2300 gram die jullie kweken nu echt eetbaar is?

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Jack de Mos » 02 aug 2010 16:14

Nou Lies,

ik ga toch eens kritisch kijken naar mijn kippen en er met een 'open mind' naar kijken. Eens kijken of ik het gedrag van ze ook blij ga noemen. Maar ja, misschien zijn de kippen hier helemaal niet blij als ze mij zien, ;)

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ruben » 02 aug 2010 16:46

"10 kg voer voor 1 kg vlees bij alle dieren" klopt niet, tenzij bij extensieve houderij. Varkens zitten rond 2,4, bij runderen heb je een sterke rasafhankelijke schommeling, dus daar kom je aan hogere conversies (rond de 7 gemiddeld), maar daar zit dan weer ruwvoer bij dat de mens niet kan/wil eten, dus dat vervormt uw gegevens. Dit inclusief voederen van ouderdierpopulatie (ook hier verschil tussen Nelore en BWB).

1,33 lijkt me ook veel, 1,63 lijkt me meer realistisch, misschien typfout? Onder 1,7 was enkele jaren geleden al mogelijk, dus ze zullen nu nog lager zitten, aangezien de broilers op dezelfde leeftijd ondertussen al weer een paar honderd gram meer wegen.

Of je het nu hebt over droog voer of niet zal niet veel verschil maken bij de meeste landbouwhuisdieren. Het klopt dat dit water uw voederconversie enigszins kan vervormen: bij zalm bv. kan je zelfs een negatieve voederconversie halen: je steekt er dus minder voeder in dan je er kilo's vlees uit haalt. Logisch, want je geeft gedroogd (voornamlijk) vismeel en die filet bestaat voor pakweg 70% uit water. Hoe dan ook valt water niet onder "10 kg voer", zowel technisch als in een concurrentiediscussie (graan voor mens vs graan voor dier). Of op dit moment toch nog niet.
Met efficiëntiegetallen moet je goed kijken naar wat er in zit. Voederconversie is een getal typisch voor de producent zelf: hoeveel moet ik er in steken en hoeveel haal ik er uit. Zichtbare tonnen voeder in de voorraden en tastbare kilo's vlees op de uitbetaling. Hierbij wordt geen rekening gehouden met droge stof, want daar heeft een boer niets aan. Je zou ook kunnen kijken naar droge stof, maar uiteindelijk eten wij (en de dieren) geen droge stof, idem voor puur eiwitpoeder, eten we ook niet. En eiwit is daarom nog geen verteerbaar eiwit en de aminozuursamenstelling van het ene product verschilt van het andere.
Energiegehalte hangt af van eiwit- en vetgehalte en van de manier waarop je als mens metaboliseert. En dan zeg je ook niets over de gebruikte energie in het productieproces, wat je dan ook voor alles zou moeten doen, ook voor de biologische kiwi's die overkomen uit Nieuw-Zeeland, voor de appelen en peren die hier soms meer dan 6 maanden in de cellen bewaard worden of van de komkommer die hier met veel energie in een serre geteeld wordt, maar wat uiteindelijk ook maar "water met een jasje" is.

Het "eetbaar gedeelte" hangt af van wat je onder die definitie verstaat en dat varieert van de afzetmarkt. In China worden de kippenpoten ook gebruikt, ik vermoed dat hier weinig mensen er om staan te springen om daar vb. soep van te koken. Maar het "eetbaar gedeelte" en zeker het "bruikbaar gedeelte" is bij kip heel hoog, weet de percentages niet meer vanbuiten, maar ik dacht dat er van kip maar enkele percentjes werden weggegooid, dus meer dan 90% gebruikt: versnijden, MDM, vetextractie, petfood... En de rest als brandstof onder de vorm van beendermeel.
Ook "vlees" hangt af van de definitie. Als ik kippen slacht, gaat er heel veel verloren ten opzichte van iemand die winkelkip koopt. Via diverse technieken (o.a. MDM) probeert men zoveel mogelijk van het karkas af te halen, maar of dit nog onder uw definitie van "vlees" valt, weet ik niet. Hoe dan ook, dat wil niet zeggen dat we het daarom niet eten. Je moet naïef zijn om te geloven dat als je chicken nuggets of kippenworst eet, dat je dan "vlees" als "puur spierweefsel" eet, zeker als het om goedkopere merken gaat. Kleine stukjes kraakbeen, aders, vetrandjes... kan je allemaal eten, kan je nog vanalles uithalen.

Een kip kan je inderdaad niet voor 100% opeten, maar een appelboom ook niet. En over het "nut" van wijngaarden kan je ook discussiëren.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Lies » 02 aug 2010 16:55

Jack de Mos schreef:Nou Lies,

ik ga toch eens kritisch kijken naar mijn kippen en er met een 'open mind' naar kijken. Eens kijken of ik het gedrag van ze ook blij ga noemen. Maar ja, misschien zijn de kippen hier helemaal niet blij als ze mij zien, ;)


:-D Ben benieuwd!


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten