echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor Lies » 23 jul 2012 20:51

henkzeeland schreef:Het interesseert bijna niemand of het insecten dan wel spinachtigen zijn.

Ehm :? Vallen spinachtigen ook niet onder de insekten? En zijn mijten niet veel harnekkiger en lastiger te bestrijden dan luizen?

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor José » 23 jul 2012 21:01

Wat een onzin is dit! Je noemt een mug toch ook geen vlieg en een mens geen gorilla. (Hoewel sommige mensen er wel iets van weg hebben). Wat is er nou zo moeilijk aan een beest bij de juiste naam noemen? Hardnekkige weigering?

De taal verloedert toch al zo. Zorgvuldige taal is een taboe aan het worden, of op z'n minst een kansloos verhaal.

Ik ga zitten wachten op de eerste die een Maraboe een boemerang gaat noemen. Maar ja, dat kan je dan nog dyslexie noemen :gluiplach:

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor henkzeeland » 23 jul 2012 23:38

Lies schreef:
henkzeeland schreef:Het interesseert bijna niemand of het insecten dan wel spinachtigen zijn.

Ehm :? Vallen spinachtigen ook niet onder de insekten? En zijn mijten niet veel harnekkiger en lastiger te bestrijden dan luizen?


De spinachtigen en de insecten vormen twee aparte, taxonomisch 'gelijkwaardige', groepen die beide behoren tot de klasse van de geleedpotigen.

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor alain vdb » 23 jul 2012 23:43

Het is inderdaad bloedmijt en geen luis...maar in de volksmond spreekt men van bloedluis...de duivenmelker hier om de hoek spreekt ook van bloedluizen...net zoals we clark zeggen tegen vorkheftruck, poclain tegen een graafmachine, kodak tegen een fototoestel...is dat verkeerd? Ik weet het niet...zolang we elkaar begrijpen niet? Maar ik ga erop letten geen bloedluis meer te schrijven/zeggen/gebruiken ;) Maar luizen leven van bloed...spinachtigen doen dit volgens mij niet...leven van een gastheer...zou het dus niet kunnen dat het een luis/mijt is met twee poten teveel? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor Lies » 23 jul 2012 23:47

kodak tegen een fototoestel...is dat verkeerd?
Kodak bestaat niet meer ;) dus fout ja :mrgreen:

henkzeeland schreef:
Lies schreef:
henkzeeland schreef:Het interesseert bijna niemand of het insecten dan wel spinachtigen zijn.

Ehm :? Vallen spinachtigen ook niet onder de insekten? En zijn mijten niet veel harnekkiger en lastiger te bestrijden dan luizen?


De spinachtigen en de insecten vormen twee aparte, taxonomisch 'gelijkwaardige', groepen die beide behoren tot de klasse van de geleedpotigen.

Oh ja dat was 'm! Ik verwarde geleedpotigen en insecten met elkaar. Nu weet ik het weer. Dank u :worship: Doe mij maar insecten

tukkie
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 feb 2011 20:59
Land: nederland
M/V: V

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor tukkie » 23 jul 2012 23:54

Laats had ik ook een flinke plaag van de bloedmijten/luizen hoe je ze ook wilt noemen was ten einde raad de dames wouden ook haast niet meer in het nachthok.

Kreeg een tip van vaders: nachthok in de hoeken en zeker de zitstok regelmatig inspuiten met water en gloor (op zeer sterke basis en uiteraard hok even goed luchten voordat de dieren erin gaan voor de nacht. Alleen dat was het ook niet.

Toen zelf aan het smeren geweest met knoflook deze gehakseld en de wanden en zitstok ingesmeerd met deze brij.
het is een lastig en een giga gesmeer, nu doe ik een teentje knoflook ( wel met handschoenen aan) kapot schuren op de zitstok en wanden

En raar maar waar ben ze niet meer tegen gekomen, dit is geen oplossing want ze zullen vast verstoppen in kiertjes, maar treft ze niet meer direkt in het hok aan. Hopelijk krijgen we weer een flinke winter en dat ze kapot vriezen.

Nogmaals dit is niet de oplossing! maar de kippen gaan weer helemaal happy op stok en ik zie echt geen bloedluizen in het hok. Hier doe ik het voorlopig mee, want ik zelf ben een beetje huiferig om met heftige middelen te werken

Gebruikersavatar
JoRoKy
Gebanned
Berichten: 1120
Lid geworden op: 29 sep 2011 14:10
Land: Nederland
M/V: M

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor JoRoKy » 24 jul 2012 09:54

"...net zoals we clark zeggen tegen vorkheftruck, poclain tegen een graafmachine, kodak tegen een fototoestel..."

Ik noem ze gewoon heftruck en graafmachine :)

Ow en vergeet Spa rood en Spa blauw niet voor alle mineraalwaters.
En walkman tegen alle merken draagbare muziekspelers terwijl die alleen van Sony was/is.

And so on :)

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor José » 24 jul 2012 10:13

kipperdekip schreef:Sorry hoor, maar wat doet het er in vredesnaam toe HOE je het noemt!!! :crazyeyes: We weten toch allen waar we het over hebben. En de nieuwkomers die hier gaan lezen zijn ook niet van gisteren hoor!! :gutgut:

Hoe vind jij als vrouw het als iedereen je met 'meneer' gaat aanspreken? Gewoon, omdat je ook zo'n geval op 2 benen bent en het dus blijkbaar niets uitmaakt?! :roll:
En het lieveheersbeestje wordt vanaf nu regenworm genoemd, want het maakt toch niet uit...
Wat is er mis met een beetje zorgvuldigheid waardoor iedereen weet waar het over gaat?

Gebruikersavatar
Mutsi
Berichten: 1023
Lid geworden op: 15 okt 2011 17:45
Land: BE
M/V: V

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor Mutsi » 24 jul 2012 15:58

Lies schreef:
kodak tegen een fototoestel...is dat verkeerd?
Kodak bestaat niet meer ;) dus fout ja :mrgreen:


Kodak is fout, maar niet om de reden dat het niet meer bestaat (off topic: Bestaat het echt niet meer?). Kodak is, zoals bic (voor balpen) een woord dat hier (als in België en misschien delen van Nederland) gebruikt wordt.

Het is fout in de zin dat het niet standaardtalig is. Buiten die kwestie vraag ik mij eigenlijk af of je wel van fout of juist kunt spreken. Kodak wordt in plaatselijke talenvarianten op het Standaardnederlands veelvuldig gebruikt en bijna iedereen zal je verstaan als je het gebruikt.

Dit is wat me ook ergert aan juist-foutdiscussies. In het Standaardnederlands is het woord kodak fout, maar in alle andere Nederlandsen in België is het een vaak voorkomend woord. Mensen vergeten wel eens dat het Standaardnederlands een stándaard is (dus een variant die de voorkeur geniet in formele aangelegenheden) en niet HET Nederlands. Met andere woorden: Standaardnederlands (wat door veel mensen gewoon 'Nederlands' genoemd wordt) is een maatstaf, geen dictator!

En dit was even mijn frustratie die ik kwijt moest in verband met de al te simpele afwijzing van een woord (kodak) dat ik nooit in een essay zal gebruiken, maar dat ik niet onder stoelen of banken zal steken in een vriendschappelijk gesprek, zèlfs al is het een gesprek met iemand die het afwijst zonder boe of ba.

Moet het allemaal steriel en afgewogen zijn? Mogen de gezellige woorden en nostalgische taalkronkels niet meespelen? Geen creativiteit? Absoluut niets van eigen inbreng? Allemaal voorgekauwde woorden die "goedgekeurd" zijn? Wist je trouwens dat in België naar het Groene Boekje geluisterd wordt bij spelproblemen en dat men in Nederland naast het Groene ook een ander Boekje gebruikt, namelijk het Witte? Het is maar even om te zeggen dat zelfs DE Standaardtaal (HET Nederlands dat hier zo aangehangen wordt) niet zo vast staat en ondubbelzinnig is als je zou denken, hoor! Alles is relatief!

Phoe, het moest me even van het hart. En oh, we doen hier echt wel ons best, hoor, op dit forum. Of dacht je dat jij en je tot mijn dagelijkse Nederlands behoort? :gluiplach:

Overigens ben ik het met José eens in de bloedmijt/-luiskwestie om dezelfde reden die zij hier vermeldt, maar wijs ik de bloedluis niet af (net door het veelvuldige gebruik en het feit dat iedereen je wel begrijpt, ook al moet je in een zinnetje uitleggen dat het een mijt is en geen luis). Dit fenomeen komt toch heel vaak voor in dierkundige termen en in andere natuurgerelateerde vaktermen. Zoveel kleine beestjes die eigenlijk niet zijn wat de naam doet vermoeden, zoveel planten die niet behoren tot de plantengroep waarvan hun naam beweert dat ze er wel toe behoren. En elke keer leggen mensen het dan even uit. Geen probleem, het kost alleen wat meer moeite. Maar misschien onthouden mensen wel beter de naam van een dier of een plant als je hen op een foutje wijst dan als je meteen de juiste naam gebruikt en ze het maar van de eerste keer moeten onthouden. ;)

kipperdekip
Berichten: 606
Lid geworden op: 16 mei 2012 10:20
Land: nederland
M/V: V

Re: echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor kipperdekip » 24 jul 2012 18:58

José schreef:
kipperdekip schreef:Sorry hoor, maar wat doet het er in vredesnaam toe HOE je het noemt!!! :crazyeyes: We weten toch allen waar we het over hebben. En de nieuwkomers die hier gaan lezen zijn ook niet van gisteren hoor!! :gutgut:

Hoe vind jij als vrouw het als iedereen je met 'meneer' gaat aanspreken? Gewoon, omdat je ook zo'n geval op 2 benen bent en het dus blijkbaar niets uitmaakt?! :roll:
En het lieveheersbeestje wordt vanaf nu regenworm genoemd, want het maakt toch niet uit...
Wat is er mis met een beetje zorgvuldigheid waardoor iedereen weet waar het over gaat?

Beste Jose (zucht)....

Het gaat hier over een groot probleem waar sommige mensen mee kampen in hun hok. Deze mensen proberen daar een oplossing voor te vinden en ervaringen te delen. Daar gaat het om (nogmaals zucht). De ene heeft hier een oplossing voor, en de ander weet weer meer van een ander onderwerp. Verder zal het (veel) mensen een biet zijn hoe die dingen genoemd worden. Ze zijn lastig en soms een groot probleem, die mening delen we in ieder geval ;) . Misschien is het voor u wel een heel belangrijk item terwijl ik denk..... pfffff lekker boeien hoe je de beestjes noemt. Maar dat geeft niets hoor! :mrnono:

En voor het geval u mij verkeerd begrijpt........ u heeft helemaal gelijk. Yep u heeft helemaal gelijk... :duimop:
Kunnen we dan nu weer nuttige info delen zodat we elkaar heel, heel misschien weer verder kunnen helpen!

Fijne avond :-D


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten