Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 03 aug 2010 16:23

Gisteren bracht schoondochter ons twee verkeerd gesexte hanen. Wat doe je dan. Ja, ik heb ze geslacht. Ik zal er echter geen bek op zetten. Ze maken hier wel eens kip klaar. Kunnen ze zelf die beesten eten.
Bij het slachten, kwam ik diverse onderhuidse bloedingen tegen. Blijkbaar opgelopen bij het vangen.
Je moet zo maar rekenen, als er zoveel dieren gekweekt worden, kan het Nooit goed gaan. Zelfs heb ik mijn twijfels al bij de zogenaamde diervriendelijke methodes.
Ik weet wat mijn kippen hebben gegeten en zal dus dubbel en dwars genieten van hun vlees. Dit jaar zuinig aan. Het zijn er 4 voor de pot. Als ik dan in mijn bedje lig en mijn maaltijd overdenk dan zal ik denken: "Hanen jullie waren om op te vreten!!" Volgen seizoen hoop ik toch stiekem op wat meer overschot . :-D

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor José » 03 aug 2010 16:51

Na 9 bladzijden discussie (zeker interessant) lees ik dat het kadaver nog steeds voor het huis ligt te rotten.
Mijn simpele vraag aan Lessalines is dan: als je zo strijdt tegen respectloze omgang met dieren, waarom heb je het kadavertje dan niet even een respectvolle begrafenis gegeven?

Gebruikersavatar
Ruben
Berichten: 4993
Lid geworden op: 09 okt 2002 10:04
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Geel
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Ruben » 03 aug 2010 16:54

lessalines schreef:Meestal gaat een kip niet in één klap dood. Kan natuurlijk, maar kan ook niet.

Klopt en dit dier zal zich niet prettig gevoeld hebben de dagen voor zijn dood, net zoals elk ander levend wezen dat niet plotsklaps dood valt. Maar om daarom direct van dierverwaarlozing te spreken, dat is wel kort door de bocht.

Een ziek kuiken in een stal van enkele tienduizenden, daar is weinig aan te doen door een boer, zelfs eentje die het heel goed meent met zijn dieren. Hij kan onmogelijk elk ziek kuiken apart in quarantaine zetten, de bedrijfsdierenarts laten komen die een aangepaste behandeling opstelt en medicatie voorschrijft. Dat is economisch en praktisch niet haalbaar.
Nu zou je dan kunnen zeggen dat het ligt aan de grote aantallen, dat het logisch is dat zo een kuikentje in tienduizenden niet opvalt en dat die aantallen dus omlaag moeten. Dit kan in de huidige economische context echter niet. Anderzijds hoeft dit aantal niet het probleem te zijn: er zijn verschillende "dierenvrienden" die zelfs niet zien als hun dieren ziek zijn, zelfs al zijn het er maar een handvol. Zo'n boer heeft meer ervaring en ziet dat vaak sneller. Hij kan dan kiezen om het direct op te ruimen of te zeggen "kom, we geven hem het voordeel van de twijfel en hopelijk is hij morgen beter". Dat kan goed of slecht uitdraaien voor het dier.

lessalines schreef:Daarbij komt dan ook nog dat de dieren hier alle ruimte hebben om te verdwijnen in een bosje als ze zich niet goed voelen, want dat doet een zieke kip. In deze stallen hebben ze die mogelijkheid niet.

Moet je mij eens vertellen welk kuiken zich gaat verstoppen in een bosje... :roll:
Die blijft bij de groep, de moeder, de broertjes en zusjes. Doet die dat niet, dan is het stilletjes creperen en wachten tot een roofdier hem vindt. Of een aaseter.

lessalines schreef:Dus kip ligt met pijnlijke poten door z'n gewicht, kan niet meer opstaan, soortgenootjes moeten over hem heen (want dit beest heeft al redelijke proporties aangenomen, dus veel plaats om te bewegen is er niet meer in die stal), om naar de drink- en waterbakken te kunnen komen. Over het vervolg denk ik maar liever niet meer na.

Hoe groot is hij? Op de foto heeft het al sterk ingedroogde poten, maar die zien er nog vrij smal uit, dus op basis hiervan zou ik hem een week of 3-4 inschatten.
Straf dat je op basis van deze foto kan zien dat het dier door zijn poten gegaan is en niet meer kon opstaan. Voor hetzelfde geld had het last van een of ander bacterietje, is daarvan achteruit gegaan, verzwakt en dan vertrappelt e.d. Of sudden death: hart begeven omdat het de stevigste van de groep was. En wie weet is hij gesneuveld vlak naast het eten of drinken. Het blijft puur gokken naar de omstandigheden...

lessalines schreef:De boer in kwestie heeft hier een duidelijke overtreding begaan om het gebied van dierenwelzijn Ruben. Daar kan je niet onderuit. Het welzijn van een dier in de bio-industrie wordt meestal gemeten op 2 zaken: Is het dier gezond? en heeft het dier wat hij nodig heeft om z'n dier-specifieke gedragingen te kunnen uitvoeren? Dit dier was allereerst niet gezond en kreeg daarvoor niet de nodige verzorging/handeling om het uit z'n lijden te verlossen.

Je moet je woorden correct kiezen, Marrit. De boer heeft geen duidelijke overtreding begaan op het gebied van dierenwelzijn, het dierenwelzijn van dit dier is geschonden geweest. Dat is iets totaal anders, dan een "overtreding" begaan. Net zo min als iedereen hier op het forum die wel eens een dood dier heeft gehad niet noodzakelijk "een overtreding op het gebied van dierenwelzijn" heeft begaan. Als jij uw zieke kip onder de struik laat zitten en het dood terug vindt, heb jij dan ook een overtreding begaan op vlak van dierenwelzijn?
Er is een kuiken (levend of dood) aan zijn aandacht ontsnapt en dat dat diertje niet 100% gezond was, lijkt vrij waarschijnlijk. Nogmaals, voor de rest blijft het gokken...

Het bepalen van het dierenwelzijnsniveau gebeurt trouwens iets uitgebreider dan dat, afhankelijk van het lastenboek.

lessalines schreef:Maar natuurlijk laten we hopen dat het een hartaanval heeft gehad en dat het in één klap dood was. Dat is natuurlijk de gemakkelijkste weg om ons geweten te sussen en om gewoon door te gaan op de weg die is ingezet.

Voor mij moet er niet gesust worden, elke kip hier op het bord komt uit de eigen ren. Het dier kan ook verstikt zijn of half levend opengepikt door zijn soortgenootjes. Jammer voor hem, maar eigenlijk niets ongewoons aan. Kijk een keer naar National Geographic, geeft je een ander beeld van de wereld.

lessalines schreef:Voor mij is dit weer een teken van achteloosheid en onzorgvuldgheid van een ongekwalificeerde boer met zijn dieren.

En voor mij is dit een teken van iemand die blijkbaar niet zo goed met zijn buur overweg kan. Maar wie ben ik ;)

lessalines schreef:Het aanhalen van de natuur, ook al vele malen gebeurd in dit soort discussies, is in dit geval niet relevant

Grappig dat "de natuur" hier niet relevant is, terwijl ze zich wel "natuurlijk" moeten gedragen en een "menselijke verzorging" moeten krijgen als er iets mis mee is tot ze terug 100% gezond zijn, wat als natuurlijk beschouwd wordt... Het gaat hier om de dood van een jong dier waar iets niet helemaal mis mee was, natuurlijker kan bijna niet. Wat daar in die stallen gebeurt, is eigenlijk juist het omgekeerde: onnatuurlijk veel dieren in leven houden dankzij voldoende eten en drinken, een dak boven hun hoofd (hier zou ongeveer 20% van de mensen al jaloers op zijn)...
5% uitval, ik daag iedereen uit om het zelf met zijn dieren te halen.

Ga het doctoraat van Bubier eens lezen als ik tijd en goesting heb. Conclusies worden vaak overgenomen zonder ze correct te interpreteren, misschien ook in dit geval.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor lessalines » 03 aug 2010 17:18

Jose, dat zal ik ook nog wel doen als de boer in kwestie het dier niet zelf eens op komt halen, ook al omdat het een bron van ziektes kan zijn voor andere dieren.

Ruben, als je het onderzoek te pakken krijgt ben ik wel geïnteresseerd. Marian Stamp Dawkins is een bekende maar ook kritische op het gebied van dierenwelzijn, dus wat zij schrijft vertrouw ik wel.

Verder, jongens en meiden, ik ben erg blij geweest met jullie reacties. Maar hoe meer ik hierover nadenk hoe meer walging ik ervan krijg. Dus sta mij AUB toe niet te meer te hoeven reageren op deze discussie. Jullie kunnen natuurlijk nog doorgaan als jullie willen. Ik ben over dit dier uitgepraat en wil dit graag even vergeten en leukere dingen gaan doen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19200
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Isabel » 03 aug 2010 20:09

Verstandige keus Marit. :-)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor brenda17 » 03 aug 2010 20:18

Er is zoveel onheil op de wereld voor dieren...
Slachthuizen in België waar ze op de 'moslim-manier' slachten, dus zonder verdovingen.
Chineese fokkerijen voor vleeshonden. Ook in China plukken ze gewoon honden van straat die nog halsbanden dragen om ze naar slachthuizen te brengen.
De kippenindustrie.
De varkenindustrie waar de zeugen in kleine kooien gehouden worden net als de rest.
en ga zo maar door..

klaasj
Berichten: 132
Lid geworden op: 14 okt 2006 13:02
Land:
M/V: V

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor klaasj » 03 aug 2010 21:30

Zo schokkend zijn de foto's niet, dode vogels ziet iedereen haast dagelijks en iedere meegaande dierenliefhebber die zelf deelneemt in het verkeer als chauffeur of passagier heeft een flink aandeel in het veroorzaken van het leed dat de dierlijke verkeersslachtoffers ten deel valt. Kijk je naar de natuur dan zie je dieren soms ook niet zo prettig aan hun einde komen. Geen excuus om voorbij te gaan aan leed dat te voorkomen te valt maar een beetje relativeren is ook wel op zijn plaats. Of stap anders maar niet in een auto, trein of vliegtuig en maak geen gebruik van electriciteit die door hoogspanningskabels van A naar B gezonden wordt want dan ben je ook mede schuldig aan dierenleed dat er net zo min plezierig uitziet als de "schokkende" foto's van het opgedroogde vogelskeletje.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 03 aug 2010 22:44

Ik kan er eigenlijk niks aan toevoegen. Marit verwacht waarschijnlijk dat buurman dat lijkje weghaalt. Ik denk dat het wel zal verteren. Ondergaan in as. Net als zoveel bio-dieren waar zij voor vecht. Typisch, dat dit dier voor haar deur vergaat tot niks. Geen tranen, begrafenis, bloemen en tranen. Wel veel poeha. Drama. Ik denk, dat dit bij Marit pas. Net als het passen, als een discussie op gang is. Dan moet er even tijd zijn voor leuke dingen.
Wat ik zie is een emotioneel incontinent mens. Daar is niks mis mee hoor. Ik denk echt wel dat het een heel lieve vrouw is. Soms de draad kwijt. Dat kennen we allemaal.

Gebruikersavatar
Joke Brasser
Berichten: 556
Lid geworden op: 05 jul 2006 23:10
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Stegeren, Overijssel

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor Joke Brasser » 04 aug 2010 00:09

Nycle, ik moet even kwijt dat ik een deel van je bericht onaangenaam en ongepast vind.
Wanneer er een discussie plaats vindt, hoef je het niet met elkaar eens te zijn of te worden. Voorop staat dat je fatsoenlijk blijft en niet op de man (hier vrouw) speelt zoals in dit laatste bericht.

nyckle
Berichten: 3004
Lid geworden op: 30 mei 2006 19:29
Land: nl
M/V: M
Locatie: friesland
Contacteer:

Re: Wat ben ik? - foto's zijn heel erg schokkend

Berichtdoor nyckle » 04 aug 2010 00:31

Ik zeg wat ik denk. dat is mijn vrijheid. Volgens mij heb ik niks slechts gezegd over een persoon. Ik meen echt wat ik zeg. Dit is geen aanval op een persoon.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten