Vechten hennen om het leiderschap?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Gypsy
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2006 22:46
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Lingewaard

Berichtdoor Gypsy » 13 jul 2007 17:33

Loex schreef:Tot een chabo haan van het ene moment op het andere de drie hanenkuikens te lijf ging, waarna de drie minihaantjes elkaar van het ene moment op het andere tot bloedens toe te lijf gingen.

Denk jij ook dat de volwassen haan eventuele concurrentie wil kelen?
Loex schreef:Heb ze uit de ren gehaald en met de knokkende kuiks voor de tv gezeten terwijl ze elkaar echt vast hadden als pitbuls. Zit je daar met een soort hanenknoop van 3 pissige kuikens in je handen, terwijl je de ene los had, pakte de ander de ene alweer..

:-D Precies, zo ging het bij mij ook. Ik denk wel dat als je ingrijpt het alleen maar langer duurt. Er is een duidelijk verschil tussen een (1) doldrieste haan die zijn nageslacht wil kelen en (2) kuikens die de pikorde willen bepalen. In het eerste geval moet je, vind ik, wel ingrijpen.
Thoyo schreef:ik heb nog nooit een haan gehad die agressief deed tov kuikens, behalve de sebright haan van mijn moeder die de kuikens van de ko's probeert aan te vallen .. al een geluk dat er een draad tussen zit of hij kreeg 3 ko shamo hennen en een ko shamo haan op zijne sus :p

maar die smeerlap doet tegen alles agressief :s

:grinnik:

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Berichtdoor basselierke » 13 jul 2007 17:48

ik heb respect voor mensen die ook vriendelijk zijn tegenover andere mensen ,

wel !sorry siety! , maar het was gewoon , ja ... kweet niet , liep toen waarschijnlijk beetje vies ....... :roll:

maar sommige mensen => (niet siety) , willen gewoon soms hun gelijk halen en omdat ze , zoveel ouder zijn dan mij , ja gewoon baasje willen spelen zeker , zoals robevis , een aantal maanden geleden ...

Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

Berichtdoor Loex » 13 jul 2007 17:54

@gypsy.. wat je niet moet vergeten is het natuurlijk gedrag.. een haan zit niet te wachten op concurrentie. Dus ja het is natuurlijk gedrag als ie ziet -van het ene moment op het andere- dat er haantjes zijn. Hersens van kippen zijn niet bijzonder ontwikkeld en vooral gericht op voortbestaan. Dwz het recht van de sterkste. Dus dat wordt knokken.

Als het onschuldig uitgeknokt kan worden op jonge leeftijd is er dan ook niet veel meer aan de hand dan wat beschadigingen.

Wat ik nog even wil benadrukken is het ene op het andere moment. het is net als met honden.. men zegt dan: 'dat doet ie anders nooit'.

Dat is een klassieke opmerking in veel hondenparkjes gehoord....

Maar het is opbouwen naar een gedrag, net zo als die haan dat deed, het is wat de 'baas' niet ziet. Het zijn de spanningen onderling, je moet dat leren 'zien'.

Gebruikersavatar
Seth
Berichten: 1666
Lid geworden op: 02 apr 2007 12:28
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Houten(utrecht)
Contacteer:

Berichtdoor Seth » 13 jul 2007 23:25

basselierke schreef:ik heb respect voor mensen die ook vriendelijk zijn tegenover andere mensen ,

wel !sorry siety! , maar het was gewoon , ja ... kweet niet , liep toen waarschijnlijk beetje vies ....... :roll:

maar sommige mensen => (niet siety) , willen gewoon soms hun gelijk halen en omdat ze , zoveel ouder zijn dan mij , ja gewoon baasje willen spelen zeker , zoals robevis , een aantal maanden geleden ...


geen ouwe koeien uit de sloot halen ;)
sommige mensen willen hun gelijk halen omdat ze gelijk hebben, en jij hebt dat ook ;) (niet negatief bedoelt)

Gebruikersavatar
mac
Berichten: 3014
Lid geworden op: 24 mar 2006 22:53
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Groningen

Berichtdoor mac » 14 jul 2007 17:20

Gypsy schreef:
mac schreef:wat een stommerd van een haan heb jij :roll:
de meesten zijn heel zacht aardig tegen kuikens.
die andere twee zullen twee haantjes zijn denk ik.


Mac, heb je 1 haan of heb je er meer?
Heb je vaker kuikens gehad?

Het zou kunnen dat jullie pasgeboren kuikens (gesext) bekeken worden. Dat betekent dat de haantjes verwijderd worden en dat jullie alleen hennetjes hebben. Misschien heeft een volwassen haan dat in de gaten.
Het zou me nml. niet verbazen als een volwassen haan alleen manlijke kuikens om zeep helpt, vandaar.


ik heb een aantal kuikens gehad en heb nu nog wat.
hennetjes en haantjes vechten om de rangorde.
ik heb zelf geen haan.
vind wel erg jammer mag het mag niet.

Gebruikersavatar
Gypsy
Berichten: 192
Lid geworden op: 28 jul 2006 22:46
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Lingewaard

Berichtdoor Gypsy » 15 jul 2007 22:39

Loex schreef:Wat ik nog even wil benadrukken is het ene op het andere moment. het is net als met honden.. men zegt dan: 'dat doet ie anders nooit'.

Dat is een klassieke opmerking in veel hondenparkjes gehoord....

Maar het is opbouwen naar een gedrag, net zo als die haan dat deed, het is wat de 'baas' niet ziet. Het zijn de spanningen onderling, je moet dat leren 'zien'.


Klopt Loex, 'dat doet ie anders nooit'. Maar ik weet nu wel wat ik aan mijn haantje heb. Ik ben veel samen met de kippen en ken zo onderhand alle geluiden die ze maken en de betekenis daarvan.
Vanmiddag is 1 van de kleine kuikens (3 weken) door een gaatje in het gaas gekropen en natuurlijk wist hij/zij niet meer terug te komen dus ..... PIEPPIEP!!! We hebben de kleine weer teruggezet en het gat gedicht. Ik verwacht geen dankjewel van de kloek maar dat ik naderhand aangevallen word ook niet. Inderdaad, ze hebben niet veel hersens!!! :-D

mac schreef:
Gypsy schreef:
mac schreef:wat een stommerd van een haan heb jij :roll:
de meesten zijn heel zacht aardig tegen kuikens.
die andere twee zullen twee haantjes zijn denk ik.


Mac, heb je 1 haan of heb je er meer?
Heb je vaker kuikens gehad?

Het zou kunnen dat jullie pasgeboren kuikens (gesext) bekeken worden. Dat betekent dat de haantjes verwijderd worden en dat jullie alleen hennetjes hebben. Misschien heeft een volwassen haan dat in de gaten.
Het zou me nml. niet verbazen als een volwassen haan alleen manlijke kuikens om zeep helpt, vandaar.


ik heb een aantal kuikens gehad en heb nu nog wat.
hennetjes en haantjes vechten om de rangorde.
ik heb zelf geen haan.
vind wel erg jammer mag het mag niet.


Ik vind onze haan wel erg mooi om te zien. Lief zoals hij voor de dames zorgt. Vanaf vandaag wordt het gelukkig allemaal iets minder ingewikkeld want er is er een hok vrijgekomen. We hebben, zoals afgesproken, de grote kuikens naar hun nieuwe adres gebracht. Dat er hanen tussen zitten was geen probleem. Ik ben blij dat ze een goed thuis hebben gekregen en een lekker tuintje om in te scharrelen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten