Legbatterij-kippen => het was een 1-april grap :(

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
Buzzypazz
Berichten: 100
Lid geworden op: 15 mar 2008 11:50
Land: BE
M/V: V

Legbatterij-kippen => het was een 1-april grap :(

Berichtdoor Buzzypazz » 28 mar 2008 16:38

Dit jaar worden 500 batterijkippen verdeeld tussen de inwoners uit de buurt. Ze zijn allemaal 2 jaar oud.
:?:
Kunnen deze dan nog leggen?
en broeden?
is het verstandig om zo'n kippen tussen andere (vrijere) kippen te zetten?
Laatst gewijzigd door Buzzypazz op 01 apr 2008 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
monstertruckess
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 mei 2006 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: Tongeren
Contacteer:

Berichtdoor monstertruckess » 28 mar 2008 16:48

hey
weet je ook vanwaar dit initiatief komt ?
Ik volg het niet zo maar heb gister gezien op Youtube dat ze in de USA ook al legbatterij-kippen kunnen krijgen om een leuk(er) leventje na hun pensioen te hebben.

Kan het alleen maar toejuichen want batterijen lijken me een hel te zijn *gruwel*

Gebruikersavatar
monstertruckess
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 mei 2006 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: Tongeren
Contacteer:

Berichtdoor monstertruckess » 28 mar 2008 16:58

sorry dat ik een vraag beantwoord met een vraag maar ik heb even gegoogled. Diest heeft enkele jaren geleden een duizendtal kippen uit de batterij uitgedeeld maar je moet opletten :

http://www.billyreynders.be/Het%20Volk% ... -afval.htm

Gebruikersavatar
wodkacola
Berichten: 6605
Lid geworden op: 11 nov 2006 14:23
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Wingene

Berichtdoor wodkacola » 28 mar 2008 17:23

leghybride's van 2 jaar oud, zijn eigenlijk nog weinig waard. het is een afval product wat niet meer als ruim een euro opbrengt.

de legkracht is als je ze krijgt al gezakt naar onder de 50% en constant minder worden.

eigenlijk hebben die dieren geen nut meer, want ze kosten een hoop voer om er nog een eitje uit te krijgen.




daarintegen, krijg je een harstikke grappig en bijdehand beestje. die makkelijk in de omgang zijn. als je ze voor het eerst tussen je kippen zet, dan kan dat even strubbelingen geven, ze is gewend om van zich af te bijten, maar naar een paar dagen zal dat weer normaal zijn.

broeden zullen ze niet doen. dat doen die rassen toch al niet, en ze heeft nog nooit een andere hen zien broeden.

tango
Berichten: 97
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Land:
M/V: V
Locatie: utrechtse heuvelrug

Berichtdoor tango » 28 mar 2008 17:29

Ik heb er een maand geleden 3 uit een legstal gekocht, deze waren toen 18 weken ( wel een stuk jonger dus) maar die pasten zich erg snel aan. Ik had verwacht dat ze veel zenuwachtiger zouden zijn , maar binnen een paar dagen zaten ze bovenop mijn voeten . Binnen 10 minuten was de eerste worm gepakt. Ik heb er ook drie van 2 jaar en die leggen zeker nog wel eieren, misschien iets minder dan in het eerste jaar , toen waren het er volgens mij 365 per jaar.
Broeden doen leghybrides zowiezo niet snel . Van de 6 hennen heb ik er in twee jaar 1 broeds gehad , helaas onbevruchte eitjes .
.

Kitty
Berichten: 834
Lid geworden op: 09 dec 2007 10:21
Land:
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor Kitty » 28 mar 2008 18:06

monstertruckess schreef:sorry dat ik een vraag beantwoord met een vraag maar ik heb even gegoogled. Diest heeft enkele jaren geleden een duizendtal kippen uit de batterij uitgedeeld maar je moet opletten :

http://www.billyreynders.be/Het%20Volk% ... -afval.htm


dat hebben ze hier in de gemeente ook eens gedaan maar dat is dan ook voor de GFT-afval op te eten van een gezin en niet voor de eieren. Wat ik heel dom van die gemeentes vind is dat ze de mensen niet wat voorlichten. Dat kan je duidelijk ook afleiden uit het artikel. Het zou nuttiger zijn om de mensen duidelijk te maken welk leven deze dieren gehad hebben en dat ze een aanpassingsperiode nodig hebben. En dat ze niet kunnen overleven op GFT-afval alleen ... :roll:

weer een voorbeeld van goeie wil maar ondoordacht handelen ... :|

Gebruikersavatar
perk
Berichten: 167
Lid geworden op: 25 mar 2008 10:19
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor perk » 28 mar 2008 20:24

ettelijke jaren geleden deed men dit ook hier, je kan nog de folder online vinden http://home.scarlet.be/~fr027311/Downlo ... Folder.pdf

het was volgens mij vooral ter vermindering van het GFT afval, alsof je je dieren de hele tijd afval wil voorzetten... lijkt me toch wat in de richting van dierenmishandling. Wij gooiden ook wel wat overschot in het hok, maar beschouwen het kippenhok toch niet als alternatief voor de GFT container.

Patrick

Gebruikersavatar
monstertruckess
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 mei 2006 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: Tongeren
Contacteer:

Berichtdoor monstertruckess » 29 mar 2008 12:21

lol
Ik ben verhuisd naar een rijhuis met een millimeter tuin, dus kippen gaan we hier niet houden (gelukkig is het tijdelijk).. maar we hebben nu zo'n kleine GFT-container en in de zomer KRIOELT het van de maden. Die container kan zichzelf bijna wegdragen, het zijn er echt veel !
Dus kippen zouden wel handig zijn want er is toch heel wat voedingsafval (en toch doe ik mijn best om zuinig te zijn met kostbaar voedsel..).

En tis fun om spaghetti-rest aan de kippen te geven. Das bijna zo van: hand met bakje spaghetti zo ver mogelijk van rest van lichaam houden, dan omkiepen (zien dat je geen kip raakt want die staan er altijd onder) en dan snel wegrennen :-D

Gebruikersavatar
nlnosey
Berichten: 5035
Lid geworden op: 14 mar 2005 21:10
Land:
M/V: V

Re: Legbatterij-kippen

Berichtdoor nlnosey » 29 mar 2008 12:25

Buzzypazz schreef:.....Kunnen deze dan nog leggen?
en broeden?
is het verstandig om zo'n kippen tussen andere (vrijere) kippen te zetten?
De leg zal inderdaad wat minder zijn, maar ze kunnen prima tussen de andere kippen.
Wat ik zel heel mooi vind is dat je ze helemaal ziet herstellen van de legstalperiode.
Krijg je ze met kale kont en kale nek dan zitten ze vaak na een half jaar weer helemaal in een mooi veren pakje. :-D

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Berichtdoor Robbedoes » 29 mar 2008 15:40

monstertruckess schreef:lol
Ik ben verhuisd naar een rijhuis met een millimeter tuin, dus kippen gaan we hier niet houden (gelukkig is het tijdelijk).. maar we hebben nu zo'n kleine GFT-container en in de zomer KRIOELT het van de maden. Die container kan zichzelf bijna wegdragen, het zijn er echt veel !
Dus kippen zouden wel handig zijn want er is toch heel wat voedingsafval (en toch doe ik mijn best om zuinig te zijn met kostbaar voedsel..).

En tis fun om spaghetti-rest aan de kippen te geven. Das bijna zo van: hand met bakje spaghetti zo ver mogelijk van rest van lichaam houden, dan omkiepen (zien dat je geen kip raakt want die staan er altijd onder) en dan snel wegrennen :-D

Dat is inderdaad veel plezier beleven ,maar spaghetti moet je niet te veel geven hoor anders lopen ze in no-time er als zombies bij en zijn ze moddervet :lol:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten