Had wat vragen over mijn nieuwe hobby.

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
johnny10
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2008 21:39
Land:
M/V: V
Locatie: almere

Had wat vragen over mijn nieuwe hobby.

Berichtdoor johnny10 » 28 apr 2008 19:43

Al vast bedankt om mijn vragen te beantwoorden.
heb veel informatie gevonden in de webpagina
maar blijf toch met wat vragen zitten ...
wil ongeveer 10 kippen houden .heb een schuurtje met daaraan een buitenren getimmerd ..alles volgens plan .
het schuurtje staat op een terrein 900m kwadraad met een hek erom heen 2 meter hoog .
mijn eerste vraag.... als ik de kippen koop hoe lang moet ik ze dan in het schuurtje op sluiten voordat ze buiten op het terrein kunnen rondlopen .
moet ik ze doen elke avond weer opsluiten in het schuurtje of moeten ze eerst wennen (en voor hoe lang) voordat ik ze buiten laat lopen ...of gaan ze vanzelf weer het schuurtje in .
mijn tweede vraag.... moet ik een haan erbij nemen heb gelezen dat een kip ook eieren legt zonder bevrucht te zijn door een haan is dat waar?????
mijn derde vraag.... leg een kip altyd op de zelfde plaats een ei moet ik nestjes bouwen waar ze het ei in kunnen leggen .
vierde vraag ....hoe kan ik zien of het een haan is of een kip moet mijn kippen nog kopen .zodat ik niet zo met 10 hanen zit????????
vijfde vraag......is het nu 1 of 2 of 3 keer te eten geven volgens mij iedereen doet het anders .....

dat was het voor het moment zal wel meer vragen hebben een
maal dat ik de kippetjes heb..

wil iedereen bedanken die mij antwoord geeft op mijn vragen .
johnny

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Berichtdoor Ron » 28 apr 2008 20:25

Opsluiten hoeft niet. Zet ze allemaal in het schuurtje en zet hier eten neer voor ze.
Gelijk kan je dan de deur openen zodat ze lekker naar buiten kunnen.
Misschien moet je ze de eerste avonden even weer binnen zetten maar dat is maar tijdelijk.

Een haan heb je alleen nodig wanneer je kuikens wil. Een hen legt met of zonder haan gewoon haar eieren.

Een legnest (of in jouw geval zou ik 3 legnesten nemen) is makkelijk voor je zelf.
De hennen leggen hier hun eieren in zodat je niet de gehele 900 m2 af hoeft te zoeken naar eieren.

Hanen en hennen kun je onderscheiden alleen dit verschilt per ras.
Makkelijker is te vragen om 10 hennen en gelijk te vragen of als er toevallig een haan bij zit of je die dan kan omruilen voor een hen.

Hier krijgen ze 's ochtends legkorrel en 's avonds wat gemengd graan eten.
Zeker als ze 900 M2 leven dan scharrelen ze zelf ook een hoop eten bij elkaar.
Maargoed er zijn 100 of meer manieren voor het voeren.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Berichtdoor Jan Bollen » 28 apr 2008 22:01

Zoek eerst eens een mooi ras uit, dat je zelf graag ziet en waar je echt met plezier naar kunt kijken. De ene ziet graag een vechter en een andere zo een lekkere dikke Cochin. Als je 10 kippen zet hoef je al niet te kijken naar het aantal eieren dat ze leggen,die krijg je nooit op.

Gebruikersavatar
liefbeesje
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 feb 2008 12:26
Land:
M/V: V
Locatie: Twente

Berichtdoor liefbeesje » 29 apr 2008 07:57

Ik heb ze zelf 2 dagen binnen gehouden en toen losgelaten. Heb ze 's avonds nooit hoeven vangen.

Ze leggen bij mij in een legnest, wat ik gemaakt heb van een houten groentekist. Om te voorkomen dat ik eieren moet gaan zoeken op het terrein laat ik ze pas los als er gelegd is. Eerst deed ik dat niet en "verdwenen" de eieren. Gisteren hebben we eindelijk ontdekt waar ze gebleven waren: in een stil hoekje achter een baal zaagsel. :roll:

Gebruikersavatar
Mar2
Berichten: 381
Lid geworden op: 10 dec 2007 20:45
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Berichtdoor Mar2 » 29 apr 2008 08:14

Lief beesje zegt
in een stil hoekje achter een baal zaagsel.


Jij hebt slimme hennetjes :-D

Marja

rvw
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 apr 2007 20:40
Land:
M/V: V
Locatie: zwanenburg

Re: Had wat vragen over mijn nieuwe hobby.

Berichtdoor rvw » 29 apr 2008 08:44

mijn eerste vraag.... als ik de kippen koop hoe lang moet ik ze dan in het schuurtje op sluiten voordat ze buiten op het terrein kunnen rondlopen

ik zou ze een dag of 2 in de schuur met ren laten.
1: om even bij te komen van de verhuizibg.
2:zodat ze weten dat er iets beschuts is om de nacht in terug te trekken.
3: om eitjes in te laten leggen.


moet ik ze doen elke avond weer opsluiten in het schuurtje of moeten ze eerst wennen (en voor hoe lang) voordat ik ze buiten laat lopen ...of gaan ze vanzelf weer het schuurtje in .


ik sluit mijn kippen om 2 redenen `s nacht op.
1:voor de katten.
2: ik heb een haan en woon in een simpel rijtjeshuis,
ik zou dan last krijgen met mijn buren om het vroege gekukel.
om 10 uur laat ik ze altijd los.


mijn tweede vraag.... moet ik een haan erbij nemen heb gelezen dat een kip ook eieren legt zonder bevrucht te zijn door een haan is dat waar?????
mijn derde vraag.... leg een kip altyd op de zelfde plaats een ei moet ik nestjes bouwen waar ze het ei in kunnen leggen .

een kip legt ook eieren zonder haan.
en mijn kippen leggen altijd binnen,maar niet altijd op dezelfde plek.
als het lukt is het makkelijker voor jou als ze binnen gaan leggen.
anders moet je lopen zoeken :)


vierde vraag ....hoe kan ik zien of het een haan is of een kip moet mijn kippen nog kopen .zodat ik niet zo met 10 hanen zit????????

is bij elke kip anders,bij een jonge zijdehoen is het bijvoorbeeld niet te zien.
bij de meeste kippen volgens mij moeilijk,maar hier heb ik niet zo een verstand van.

vijfde vraag......is het nu 1 of 2 of 3 keer te eten geven volgens mij iedereen doet het anders .....

ik heb van die torens die ik vul.
als het op is vul ik bij, of ik schud het even zodat het naar beneden zakt.
soms is dat elke dag, soms om de dag ofzo.

dat was het voor het moment zal wel meer vragen hebben een
maal dat ik de kippetjes heb..

wil iedereen bedanken die mij antwoord geeft op mijn vragen .
johnny

graag gedaan en heeeel veel succes ermee.
kies uit alle antwoorden, het antwoord waar jij je goed in vind, want het meeste zal niet verkeerd zijn.
[/quote]

Gebruikersavatar
Vorwerk
Berichten: 127
Lid geworden op: 18 mar 2008 11:01
Land:
M/V: V
Locatie: Puiflijk

Berichtdoor Vorwerk » 29 apr 2008 11:12

Om te zien wat een haan is en wat een kip is het volgende: Bij hanen beginnen de kammen al heel snel te groeien, terwijl dit bij de kippen nog niet echt het geval is. Met drie weken kan je bij haantjes al duidelijk het kammetje zien. Kijk anders ook eens bij broedpagina.nl. hier vindt je heel veel informatie. Pas als een kip gaat leggen beginnen de kammetjes rood te kleuren. Hieraan kan je dus zien dat ze tegen de leg aan zitten. Meestal rond een maand of zes. Ligt aan het ras.

Ik heb mijn kippen in het begin een paar dagen binnen in het nachthok gehouden, daarna lekker naar buiten, maar snachts weer naar binnen. Op een gegeven moment hebben ze het zelf in de gate, en gaan ze zelf naar binnen. In het nachthok heb ik ook de nestkastjes zodat ze daar de eieren kunnen leggen. Ik heb er in het begin wat kunsteieren in gedaan, zodat ze weten waar ze moeten zijn als het zover is.

Bij mij hebben de kippen altijd beschikking over legkorrels, die zitten in zo'n torentje, dan geef ik ze een keer per dag een handje gemengd gebroken graan. Niet te veel van geven want daar worden ze gauw te dik van. Verder altijd voldoende schoon water en wat groenvoer. Wat een kip niet eet mag ie niet hebben. Ze krijgen bij mij, klaver, paardenbloem, brandnetel, sla, andijvie, kool, gras etc. OOk af en toe wat meelwormen, daar zijn ze echt woest op. Verder moeten ze altijd kippegrit hebben en om ze mooie en goede eieren te laten leggen i.v.m. de schaal, maal ik eierschalen fijn en doe dat bij het grit. Zo komen ze aan de kalk die ze nodig hebben om eieren te kunnen leggen.

Heel veel succes

Vorwerk


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten