Krijsende kip

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
b4rb4r4
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2007 00:34
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Krijsende kip

Berichtdoor b4rb4r4 » 18 jun 2008 00:12

De laatste tijd wordt mijn hoofddame, Penny, steeds luidruchtiger. Ze gaat om de haverklap vreselijk krijsen en dat houdt ze ook lang vol (15 - 20 minuten aan een stuk). Kip de Haan gaat soms naar haar toe en lijkt haar te willen afleiden of kalmeren, door eten aan te wijzen of haar op te schuiven met zijn vleugel. Helpt bijna nooit. Mijn andere kip, Noortje, staat dan gewoon naar Pen te kijken, met een blik van "Nou moe?" De andere twee doen dus niet mee (alleen als er echt iets engs is, zoals de buurpoes op het dak van de nachthok).

Wie iemand waarom Penny dit doet? Het is iets van de laatste tijd (weken), terwijl ze al anderhalf jaar bij me is en nooit eerder zo raar deed. Ik heb haar een maand geleden broedsaf gemaakt, door haar een dag of 4 bij mij in een hondenbench in de keuken te houden. Zou het broedsaf maken haar hormonen in de war sturen, waardoor ze vreemd doet?

Er zijn hier heel veel kauwtjes en eksters, die meedingen naar de kippenvoer, maar ik zorg ervoor dat de kips elke dag genoeg krijgen. Geen van de kips lijkt bang voor de wilde vogels te zijn, dus dat is het ook niet. Ik word er beetje radeloos van: de herrie is erg irritant, die gaat de hele dag door, en ik ben bang dat de buren - die het niet erg vinden dat Kip de Haan om halfzes 's morgens gewoon zijn job doet - hierover wel gaan klagen. Hun favoriete zitplek is namelijk aan de andere kant van de schutting van de kippenren.

Alle suggesties om Pen te kalmeren zijn meer dan welkom!

Groetjes van Barbara

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Lies » 18 jun 2008 01:47

Kan het zijn dat ze honger heeft? Heb je haar borstbeen gevoeld? Een worminfectie kan hongerig maken en zodanig een hoop gekrijs veroorzaken.. Of wil ze aandacht? Ik heb er hier zo één en die heet Noor ;) Als zij iets wil en dat niet direct krijgt is het Leiden in last. Oftewel een hoop herrie!

Hoe is het met de pikorde gesteld? Is die soms veranderd sinds haar broedsheid en sinds je haar eruit haalde? Dat kan een verklaring zijn. Wat ook kan is dat ze eraan gewend is om op gezette tijden uit de ren te mogen gaan. Doe je dat dan een keer niet, mag je wel oordoppen nemen ;) Maar het lijkt me dat dan al jou kippen een keel op zouden zetten.

Groetjes,

Lies

Gebruikersavatar
b4rb4r4
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2007 00:34
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Re: Krijsende kip

Berichtdoor b4rb4r4 » 19 jun 2008 23:35

Dank je, Lies, voor je suggesties. Aan wormen had ik nog niet gedacht, dat kan ik gaan onderzoeken.
Het gekke is, vanavond is Pen INEENS stil! Ongelofelijk, na al die weken.
Het viel me op, dat ik al een tijdje mevrouw niet had gehoord, dus ging ik kijken. Meestal, als ze me ziet, schiet ze gelijk in het rooie, maar nu keek ze me gewoon rustig aan. Tok, zei ze, meer niet. Ik haalde een handje graan en dat at ze rustig op, samen met Kip en Noor, zonder commentaar.
Misschien heeft buurman een handje Valium over de schutting gegooid... :twisted:
Ik hoop, hoop, hoop, hoop dat ze zo rustig blijft. Wat een opluchting, zeg.

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Lies » 20 jun 2008 01:55

Die termijn van een aantal weken kan goed kloppen! Een kip gewend aan een bepaald ritme krijst als het ritme ineens verdwijnt en dat is na 2 tot 3 weken over. Heb je ze misschien onbewust aan iets nieuws gewend?

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Robbedoes » 20 jun 2008 06:44

Het kan ook zijn dat er in het blikveld vanuit het hok of de ren iets veranderd is een object in de tuin of een hijskraan in de buurt,ik heb zolang een oude koelkast in de tuin en daar zijn ze ook erg druk om geweest,dat vonden ze gek of zo iets

Gebruikersavatar
b4rb4r4
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2007 00:34
Land:
M/V: V
Locatie: NH

Re: Krijsende kip

Berichtdoor b4rb4r4 » 20 jun 2008 11:33

Lies en Robbedoes, jullie hebben het allerbei bij het goede eind! :gulzig: Verandering! Blikveld! Ik ben sinds twee maanden hier aan het renoveren - binnen en buiten. Ik heb steeds opgelet, hoe de kippen erop reageerden, of ze gingen stressen. Dat was de eerste maand niet, terwijl juist dan veel werd gesloopt en de gevel werd gereinigd (herrie!). Ze liepen gewoon in de ren te scharrelen, alsof er niets aan de hand was. Ik dacht, dat is dan OK.
Dan werd Penny een maand geleden broeds; ik heb haar broedsaf gemaakt en daarna begon het gekrijs. Zo, wat is er gisteren veranderd? De steiger, die zeker een dag of tien naast de ren stond, is gistermiddag weggehaald. Dat moet 'm zijn! Vandaag is madam nog steeds rustig. Ik ben zo blij! :-D Ik was echt bang haar weg te moeten doen. Dank jullie wel!

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Robbedoes » 20 jun 2008 13:56

b4rb4r4 schreef:Lies en Robbedoes, jullie hebben het allerbei bij het goede eind! :gulzig: Verandering! Blikveld! Ik ben sinds twee maanden hier aan het renoveren - binnen en buiten. Ik heb steeds opgelet, hoe de kippen erop reageerden, of ze gingen stressen. Dat was de eerste maand niet, terwijl juist dan veel werd gesloopt en de gevel werd gereinigd (herrie!). Ze liepen gewoon in de ren te scharrelen, alsof er niets aan de hand was. Ik dacht, dat is dan OK.
Dan werd Penny een maand geleden broeds; ik heb haar broedsaf gemaakt en daarna begon het gekrijs. Zo, wat is er gisteren veranderd? De steiger, die zeker een dag of tien naast de ren stond, is gistermiddag weggehaald. Dat moet 'm zijn! Vandaag is madam nog steeds rustig. Ik ben zo blij! :-D Ik was echt bang haar weg te moeten doen. Dank jullie wel!
mooi eind goed al goed dus weer plezier met een rustig kipje gr.Rob

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Lies » 20 jun 2008 15:00

Hahaha, beter een steiger weg dan de kip :lol:

Tsja, dieren hebben meestal wel een reden voor het gedrag dat ze vertonen :-D

Gebruikersavatar
Robbedoes
Berichten: 8693
Lid geworden op: 28 apr 2006 06:39
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Leiderdorp rand van het groene hart

Re: Krijsende kip

Berichtdoor Robbedoes » 20 jun 2008 15:02

Lies schreef:Hahaha, beter een steiger weg dan de kip :lol:

Tsja, dieren hebben meestal wel een reden voor het gedrag dat ze vertonen :-D

De meeste mensen ook hoor Lies ;)

kaavya
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2008 12:53
Land:
M/V: V

Re: Krijsende kip

Berichtdoor kaavya » 22 jun 2008 13:09

Hier heb ik hetzelfde probleem. Ik heb nu de parasol weggehaald en daarna was het gestopt. Ik hoop dat dat het was.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten