Geurhinder kippen - wat te doen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
SirBjorn

Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor SirBjorn » 15 jul 2008 20:36

Hallo,

We hebben sinds een jaar kippen, doch deze zomer ondervindt onze buurvrouw (wiens tuin aan onze ren aanpaalt) geurhinder van onze drie kippen. Ik zette tussen onze ren & uitloop en haar haag reeds een aantal plastic platen, zowel tegen als op de kooi. De geurhinder blijft echter hangen : als ze in haar tuin zit komt de walm haar tegemoet, niet alleen als er wind staat.

Weet er iemand hoe deze geurhinder ontstaat (we kuisen het hok iedere week) en hoe dit te verhelpen? Op andere sites las ik al dat het mss komt omdat wij poldergrond hebben en er door de regen moddervorming is wat tot geurhinder leidt...

Zijn er mensen die soortgelijke problemen gekend hebben? Bestaan er speciale afsluitingen die geur tegengaan?

Alle raad is welkom!

Groetjes,

Bjorn & Ilona

Gebruikersavatar
magreth rozenveld
Berichten: 6694
Lid geworden op: 20 mei 2006 20:41
Land:
M/V: V
Locatie: Maarheeze

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor magreth rozenveld » 15 jul 2008 20:55

De legplank dagelijks schoonmaken, eventueel met een sopje.
Mits dat de geur uit het nachthok komt.

Als het de ren is zou je kunnen overwegen geurende planten te plaatsen.

Hopelijk heb je er iets aan, hier ruik ik het nachthok.
Nou ja, dat stinkt gewoon, totdat ik het schoonmaak.
Drollen ruiken nu eenmaal :geenidee:

Gebruikersavatar
nel
Berichten: 9257
Lid geworden op: 27 sep 2002 10:26
Land: NL
M/V: V
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor nel » 15 jul 2008 20:59

Strooi je voer in de ren?
Dat gaat ontzettend stinken op den duur...zo'n vieze zure lucht.

Gebruikersavatar
brahmatje
Berichten: 1423
Lid geworden op: 04 jan 2004 15:46
Land:
M/V: V
Locatie: Putten
Contacteer:

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor brahmatje » 15 jul 2008 21:14

Misschien helpt het om een deel van de ren te overdekken.

Als er nu een gedeelte van de klei vervangen wordt door zand ontstaat er een droge ren die veel minder geuroverlast geeft.

Kenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:50
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Kenner » 15 jul 2008 21:49

Kippen ruik je , zoals je 'n natte hond ook ruikt !Maar tussen het kunnen ruiken en stinken zit 'n groot verschil !
Allereerst moet je niet te veel kippen houden op de beschikbare ruimte. Wij hebben 4 hennen lopen op ongeveer
75 vierkante meters buiten ren , welke is beplant . Hier ruik je niets ! Het nacht hok en de overdekte ren is 'n ander
verhaal .Als we dit niet bijhouden , gaat het echt stinken ! Dus wekelijks komt er nieuwe bodem bedekking , welke
bestaat uit een zandlaag van ongeveer 5 Cm. Waar we kippengrid doorheen harken . Ook worden dan de mestplanken
schoon gemaakt evenals de leg kisten. Het vuile zand wordt afgevoerd naar het gemeente depot . Dit doen we met
onze aanhanger . ;)

Gebruikersavatar
shamma
Berichten: 916
Lid geworden op: 16 feb 2007 10:06
Land:
M/V: V
Locatie: Voerendaal, NL en Aachen, D

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor shamma » 15 jul 2008 21:54

Wij hadden bij ons vorige huis ook een stinkende ren. Hij werd altijd vlink nat bij regen.
Onze ren nu stinkt niet meer. Het dak is maar op ca 1,30m hoogte en er staat een tuja naast, die de regen van de zijkant af houd. Het enige wat hier nu nog stinkt zijn de muizen(urine), die in het nachthok wonen.

Dus ik denk als je hem droog houd, dat hij niet meer stinkt.

Groet Shamma

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor Ron » 15 jul 2008 22:14

Gehakseld hout (houtsnippers) als bodembedekking van de ren nemen.
Omdat ze constant hierin scharrelen gaat de ontlasting naar beneden .
Dit zal een stuk minder ruiken. Positieve ervaring mee en hier lopen er een stuk of 60 op het gehakselde hout.


Mensen zoals de buren heb je altijd, die zullen altijd last blijven houden. Wat je ook doet.

Gebruikersavatar
2men
Berichten: 1660
Lid geworden op: 31 okt 2006 15:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor 2men » 16 jul 2008 02:14

geurverfrissers heb ik in mijn hok staan....


komt de lavendel je tegemoet als je de deur opendoet



maar ja... daar heb je voor de buitenren niks aan....wij hebben een dikke 20 cm houtsnippers in onze buiten verblijven en bij het naar binnen doen voor de nacht, trek ik de hark er door heen zodat ze de ochtend weer schoon beginnen.

blijft het lekker schoon... en bemest de grond langzamerhand ook...

elk jaar word deze laag bij gevuld door een dikke laag verse snippers

Gebruikersavatar
baru0501
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20 jun 2008 22:21
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Warfstermolen (Friesland)
Contacteer:

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor baru0501 » 16 jul 2008 07:45

Dat geurprobleem lijkt me inderdaad erg vervelend en dan kunnen die houtsnippers een mooie oplossing zijn. Maar kunnen de kippen dan nog wel scharrelen zoals het eigenlijk bedoeld was? Want er is toch niet lekkerder dan in de aarde wroeten naar insecten en wormpjes lijkt mij (voor een kip dan hè ;) )
Nou zal het hier wel mee vallen met de geuroverlast hoop ik: ik heb maar 4 kuikens en ook maar 4 buren en mijn buurman houdt kippen, koeien en varkens. En die ruik ik ook niet.
En anders ga ik denk ik maar aan de lavendelzakjes. Kun je in de ren ook gewone lavendel planten of is dat giftig voor de kippen? Anders zou dit misschien een oplossing zijn?

Gebruikersavatar
malle molen
Berichten: 6398
Lid geworden op: 10 mei 2007 12:52
Land:
M/V: V
Locatie: Niederrhein (Duitsland)

Re: Geurhinder kippen - wat te doen?

Berichtdoor malle molen » 16 jul 2008 08:25

Hier hebben we ook een laag houtsnippers in het uitloopgedeelte,daar zitten juist de meeste beestjes onder,de kippen scharrelen zich rot :lol: (en het blijft lekker schoon).
De mestplank wordt iedere dag even schoongemaakt,kleine moeite.
En overdag staat het raam van het hok altijd open,als ik het hok in kom ruik ik geen mest (en mijn neus is in orde ;) ).
Ventileren is erg belangrijk,ga zelf maar eens op het toilet zitten na een ''lang bezoek'',ook al heb je doorgetrokken (de mestplank is dus weer schoon).....als er niet geventileerd wordt ,ben je blij dat je weer naar buiten kunt :mrgreen:


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten