Waarom? nu met foto's (kan schokkend zijn)

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Waarom? nu met foto's (kan schokkend zijn)

Berichtdoor lessalines » 13 jun 2009 23:28

Ik weet het. Dit onderwerp hoort hier niet thuis, maar als ik het onder bio-industrie plaats dan wordt het toch niet gelezen. En het gaat ook niet eens over een kip, maar over een kalkoen!

Ik kan het wel uitschreeuwen: Hoe laag kan een mens zinken om dit een dier aan te doen. En waarom komt dit nu op mijn pad? Ik heb er geen woorden voor en dat blijkt wel want ik weet gewoon niet hoe ik moet beginnen.

Vanmiddag op weg naar de supermarkt lag er langs de weg iets wits in de berm. Toen we er voorbij reden zag ik uiteindelijke een kop uit het gras steken. Het was een kalkoen. 'Stop!', riep ik tegen Nigel, 'daar ligt een kalkoen naast de weg.'

Bij de eerstvolgende kruising heeft hij kunnen zwaaien. Het beestje lag te hijgen van de hitte, want het was hier erg warm vandaag. Toen ik het oppakte aan z'n vleugels, bungelde z'n poot onder z'n zware lijfje. En ik voelde ook iets nattigs op z'n buik. Met de kalkoen op m'n schoot zat ik op de achterbank en we gingen rechtsomkeerds naar huis. Onderweg merkte ik al dat er beestjes begonnen te krioelen langs m'n benen. Dit beestje zat onder de mijt.

Het was overduidelijk. Dit was een kalkoen uit de bio-industrie. Bij het inladen van de containers was dit beest buiten de container terecht gekomen en al bungelend aan z'n poot de vrachtwagen ingetild. Kun je je dat voorstellen? Onderweg naar de slachterij heeft hij zo een tijdje gebungeld en heeft hij zich uiteindelijk losgewurmd en is hij langs de weg terechtgekomen.

Daar sta je dan. Wat te doen met een kalkoen, op een zaterdagmiddag als alle dierenartsen vrij zijn. Terwijl ik het arme beestje, dat omging van de dorst wat water gaf, is Nigel gaan bellen. Via de dierenbescherming kregen we contact met de dienstdoende dierenarts. We konden meteen komen en ze zouden alles kunnen doen wat nodig was.

We waren tot van alles bereid en we hadden er veel voor over. 'We moeten het zeker een kans geven', zei Nigel nog. ' Dat hij het zo ver heeft geschopt, dat hij uit die vrachtwagen heeft kunnen vluchten om zich de slacht te besparen is al heel wat.'

Maar het heeft niet mogen baten. Toen hij/zij uiteindelijk op de behandeltafel lag bleek niet alleen z'n poot te zijn gebroken. Maar z'n hele buik lag open en erger nog. Dit beestje heeft daar al een paar dagen liggen creperen, in de hitte, zonder water. De open wond op z'n buik was dood en zwart en wemelde van de vliegeneieren.

Er zat niets anders op dit arme beest zo snel mogelijk te verlossen van z'n pijn. Dat is dus ook meteen gebeurd. Onder flinke verdoving (de da gaf hem een verdoving voor een 30 kilogram wegende hond en zelfs daarmee was het beestje nog niet helemaal weg) is hij rustig ingeslapen.

Ik ben er nog kapot van. Hoofdschuddend en met tranen in m'n ogen schrijf ik dit allemaal op. Gelijk toen we thuis waren ben ik onder de douche gaan staan. Ik moest het allemaal even van me af laten stromen. Echter, de geur van het beestje laat me niet los: het zoete mestgeurtje dat iedereen wel kent die kippen heeft als hij het hok voor een tijdje niet heeft schoongemaakt. Het is overbodig te zeggen dat het beest niet veel veren had. Maar wat ik niet snel zal kunnen vergeten zijn z'n ogen. Die bange blik van een dier in nood. Die blik sprak boekdelen.

En om het allemaal in z'n perspectief te plaatsen. Het is een wereld van verschil zoals wij (en ik incluis) ons zorgen maken om onze eigen kipjes als ze iets hebben. Maar de realiteit is dat er ondertussen miljoenen dieren creperen en bezwijken ten koste van dat stukje vlees op ons bord.
Laatst gewijzigd door lessalines op 15 jun 2009 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Waarom?

Berichtdoor lnge » 13 jun 2009 23:50

Het arme dier had één geluk, dat jij het hebt gevonden. Dat het niet nog langer heeft hoeven lijden daar in die berm en het was waarschijnlijk nog wel veel erger voor hem geworden.
Ook was het maar heel even, hij heeft toch even mogen ervaren dat niet alle mensen beesten zijn. Dat iemand zich toch nog om hem bekommerde.
Of het nou in Frankrijk of in Nederland is, overal wordt zo respectloos met slachtdieren omgegaan. Dat is de reden dat ik het niet meer eet, omdat ze niet zelden voor hun dood ook nog eens mishandeld worden.
Dat verdienen ze toch niet :(

Gebruikersavatar
tokkietok
Berichten: 2349
Lid geworden op: 25 jul 2008 01:47
Land: nederland
M/V: V
Locatie: stellendam

Re: Waarom?

Berichtdoor tokkietok » 14 jun 2009 01:17

tja ze zeggen niet voor niets het ergste beest is de mens .
:frown: en zo gaat het inderdaad met veel meer beesten.
schofterig is het.

Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 488
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:20
Land:
M/V: V
Locatie: Elsloo

Re: Waarom?

Berichtdoor Ria » 14 jun 2009 10:08

Wat een vreselijke ervaring. Het ergste is, nog, dat dit niet een incident is, maar vaker voorkomt, dan we denken.
Hier draait mijn maag van ondersteboven.

Geloof het, of niet, ik heb dit eens meegemaakt, met een koe, die uit de vrachtwagen viel en in het wild losliep, tussen het verkeer. Notabene, een spoorwegovergang over vluchtte. Je moet er niet aan denken, dat op dat moment een trein zou passeren.Een flink bloedend achterbeen. Dit blijft je altijd bij. Gelukkkig, is ze gevangen, zonder persoonlijke ongelukken.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Waarom?

Berichtdoor lessalines » 14 jun 2009 11:42

Dit soort ervaringen laten je inderdaad niet snel los. Ik heb het een keer eerder van verre gezien, toen ze de kalkoenen inlaadden. Eentje bungelde er aan de achterkant nog aan één poot uit. Met afgrijzen heb ik staan kijken. Toen ik op het punt stond er naartoe te lopen om er iets van te zeggen, was het al dood. Dat beestje heeft toen geluk gehad. Ze hebben het beest toen van de vrachtwagen gehaald.

Ik ga dit melden bij de inspectie hier in de buurt. Dat zal wel niemand doen, maar er zijn regels waar men zich aan te houden heeft. Men zal dan misschien z'n schouders ophalen maar het is de moeite waard. Ik wil hier meer van weten.

Inge, toen ik kip heb laten staan was de stap ook kalkoen niet meer te willen eten makkelijk gemaakt. Kalkoenen blijken hele leuke en nieuwsgierige beesten te zijn. Terwijl de kippen in de bio-industrie van de eigenaar wegvluchten, komen kalkoenen juist op je af, tot het opdringerige toe. ;)

Het was allemaal erg naar, maar nog het ergste voor het dier.

jo-corine
Berichten: 9167
Lid geworden op: 02 jun 2004 11:02
Land:
M/V: V

Re: Waarom?

Berichtdoor jo-corine » 14 jun 2009 11:48

Triest heel triest. :( :cry:
Gelukkig heb jij het dier meegenomen en heeft het niet hoeven creperen tot de dood!


Wij vonden vorig jaar een legbatterij-kip langs de weg in de buurt van zo'n "fabriek".
Kip in de fietstas meegenomen naar huis. Stukje afgezet in de kippenren en daar heeft ze een week of 4 gewoond. Omdat ze veel te groot was voor de kipjes van mij hebben we haar naar de kinderboerderij gebracht. Bezoek de plek wekelijks en ze maakt het nog steeds goed.

san
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 jun 2007 10:42
Land:
M/V: V
Locatie: zuid-holland

Re: Waarom?

Berichtdoor san » 14 jun 2009 12:53

@Marit, omdat jij hier voor open staat heb je de kalkoen gevonden en heb je de kalkoen uit haar lijden kunnen laten verlossen.
Waarschijnlijk zijn er meer auto´s langsgekomen maar jij zag de kalkoen.
Maar wat een vreselijke rotervaring voor de kalkoen en voor jou.
Sterkte!
Ben benieuwd of er iets met je klacht gedaan wordt.

Gebruikersavatar
lessalines
Gebanned
Berichten: 3120
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:34
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Waarom?

Berichtdoor lessalines » 14 jun 2009 12:55

Wat ik eigenlijk niet snap en ook eigenlijk weer wel is dat niemand in die paar dagen het beestje heeft gezien en er iets aan heeft gedaan. :?:

San, je was me net voor en je geeft het antwoord: omdat ik er voor open sta. Het was voor het beest misschien beter geweest dat een boer het dier had meegenomen, het snel de kop had omgedraaid. Ik kon het niet. Dit was het beste wat ik kon doen.

Bedankt voor jullie medeleven. Mag ik eerlijk zijn? Ik ben er echt nog kapot van. :(

kleiwegt
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 mei 2009 08:58
Land: nederland
M/V: V

Re: Waarom?

Berichtdoor kleiwegt » 14 jun 2009 21:56

Bah wat is de mens toch een verschrikkelijk beest.
Dat er zo wordt omgesprongen met geweldige dieren.
In nederland mag niks,overal zijn er regels voor.
En dit schijnt men gewoon te vinden.
Gaat altijd om geld,veel productie ten koste van de dieren.
Ik ben blij dat ik vega ben en dus niet meedoe aan deze praktijken.
Ik zou zeggen eet vegetarische of gewoon een dagje zonder vlees.
Dat is de beste manier om de dieren te beschermen tegen de beesten

gr Elly :halloo:

Gebruikersavatar
tokkietok
Berichten: 2349
Lid geworden op: 25 jul 2008 01:47
Land: nederland
M/V: V
Locatie: stellendam

Re: Waarom?

Berichtdoor tokkietok » 14 jun 2009 22:09

@elly dit vindt niemand gewoon alleen de mensen die deze beesten vervoeren of laten vervoeren .
hoe meer beesten hoe meer geld en nu in deze moeilijke tijden gebeurt het nog veel meer ook.
ten koste van al deze beesten.
men doet dit gewoon stiekum omdat het officieel niet mag .
dagelijks worden er miljoenen beesten gemarteld doordat ze gewoonweg met te veel te gelijk worden vervoerd .
en inderdaad zoals je zelf al zij alleen maar voor het geld er wordt niet meer gekeken naar de beesten.

en @lessalines ik hoop dat je kan uitvogelen waar dit beest vandaan is gekomen en dat je er werk van kan maken.
ik heb ook al veel kentekens doorgegeven van veevervoerders die met overvolle wagens reden.
met zn allen kunnen we er best wel een hoop tegen houden denk ik.
maar er moet wel daadwerkelijk wat aan gebeuren.
Laatst gewijzigd door tokkietok op 15 jun 2009 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten