Hele agressieve haan

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
xSky
Berichten: 83
Lid geworden op: 17 jun 2009 07:56
Land: Nederland
M/V: M

Hele agressieve haan

Berichtdoor xSky » 21 aug 2009 10:11

Ik heb een hele agressieve haan in het hok. Hij word nu 3 jaar denk ik en het is een Hollandse Kriel haan. Wat kan ik hieraan doen, hij springt zo tegen me benen op en pikt er in, en ook tegen je schoenen. Ik neem nu een stok mee in het hok, om hem uit de buurt te houden, maar ik hoop dat er een andere oplossing is??
Hebben jullie een idee?

Joeri...
Berichten: 1778
Lid geworden op: 11 aug 2009 00:00
Land: be
M/V: M

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor Joeri... » 21 aug 2009 10:28

Gelukkig dat het "maar" een krielkip is. Stel je voor dat het een araucana is van een aantal jaren en kilotjes. Zo had ik er hier een zitten. Heb geprobeerd deze gedragstoornis af te leren (soms harde hand). Helaas niet gelukt. Heb hem weggedaan, dochter durfde niet meer in ren en ik vond bebloede benen ook niet zo fijn. Ik weet niet hoe het komt dat sommige hanen erg agressief kunnen zijn. Op dit ogenblik heb ik een cochinkriel haan lopen die naar mijn dochter toe erg agressief reageert, naar mij toe niet. Dit geraakt opgelost denk ik. Hij merkt dat zij achteruit gaat voor hem en vertoont haantjesgedrag.
Aan sommige hanen kan je het zien van als ze kuiken zijn, andere ontwikkelen het op latere leeftijd. Hoe het komt weet ik niet. Maar ik lees met je mee, ben nieuwsgierig naar oplossingen.

AsEeL
Berichten: 26
Lid geworden op: 28 apr 2008 19:02
Land:
M/V: V
Locatie: België

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor AsEeL » 21 aug 2009 14:36

Heb ook zo een haan gehad. Was heel agressief en totaal niet meer leuk om de kippen nog te voeren.
Het beest vloog steeds op en pikte voor dood op me in. Was op een dag ooit zo kwaad op hem dat ik hem op een bezem wipte en hem een meter of 3 in de lucht schoot en hij zowat 10 meter verder weer landde op zijn poten. Hij was even bedaard maar het hielp niet hoor...

Heb hem op een avond uit het hok genomen en paar kilomters verder hem de vrijheid gegeven in een bos.
Klinkt wat zielig maar ik zag geen andere oplossing.

Een vriend van me heeft een inmense brahma haan en die kerel is poeslief...

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor Lies » 21 aug 2009 14:58

Waarschijnlijk reageert de haan op iets in jou houding. In dit topic staat in de laatste pagina's interessante informatie over gedrag en wat je zelf er aan kan doen om je haan weer kalmer te krijgen.
viewtopic.php?f=2&t=37493&st=0&sk=t&sd=a&hilit=agressief+Mavis&start=100

Gebruikersavatar
nina70
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 apr 2009 12:00
Land: nl
M/V: V

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor nina70 » 21 aug 2009 15:33

Moeilijk altijd die agressieve hanen. Ineens komt er iets in me op van toen ik lang geleden stage liep in Diergaarde Blijdorp. Er staat me bij dat ze een nachtzwaluw hadden die meisjes met een staart aanviel . Waarom ? Joost mag het weten. Ik heb ook zo'n haan gehad, en ik heb hem mooi weer terug gestuurd naar de vorige eigenaar. Ik heb een kind hier rond lopen en ik kreeg er zelf een zenuwinzinking van (bij wijze van spreken dan). Ik heb nu de liefste haan van de hele wereld en volgens mij doe ik niets anders dan bij die andere haan...

Marti
Berichten: 7330
Lid geworden op: 22 jan 2006 14:47
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Nijmegen

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor Marti » 21 aug 2009 18:21

Er zijn onlangs pagina's vol geschreven met tips en advies; meestal reageert de haan op iets in ons gedrag. Pas dat aan en het probleem is opgelost ...

Scroll eens door de onderwerpen in dit topic heen, er staan meerdere topics open hier over.

gijsbert1978
Berichten: 673
Lid geworden op: 28 mar 2009 22:58
Land: NL
M/V: M
Locatie: Ermelo

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor gijsbert1978 » 21 aug 2009 18:54

ik ga ook voor een FAQ

kom deze vraag vaker tegen, maar moet mezelf er ook nog doorheen worstelen :D

Yola
Berichten: 609
Lid geworden op: 18 jun 2008 12:08
Land:
M/V: V

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor Yola » 21 aug 2009 21:30

Heb gisteren een gesprekje gehad met mijn agressieve haan, en hem verteld wat hem te wachten stond als ie me nog een keer te grazen zou proberen te nemen, vandaag gedroeg ie zich keurig ;)

Maar goed even zonder dollen, ik heb vandaag meerdere malen de haan opgezocht en geroepen, heb verder niets gedaan dan rustig naar hem toelopen en wat tegen hem kletsen, geen agressie.
Pretendeer nu niet de oplossing gevonden te hebben maar vond het wel bijzonder en snap om eerlijk te zijn niet wat hem nu getriggerd moet hebben om eerst wel zo agressief te laten reageren en nu (vandaag dan) niet.
Ik wacht het af!!

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor Lies » 22 aug 2009 12:36

Yola schreef:Heb gisteren een gesprekje gehad met mijn agressieve haan, en hem verteld wat hem te wachten stond als ie me nog een keer te grazen zou proberen te nemen, vandaag gedroeg ie zich keurig ;)

Maar goed even zonder dollen, ik heb vandaag meerdere malen de haan opgezocht en geroepen, heb verder niets gedaan dan rustig naar hem toelopen en wat tegen hem kletsen, geen agressie.
Pretendeer nu niet de oplossing gevonden te hebben maar vond het wel bijzonder en snap om eerlijk te zijn niet wat hem nu getriggerd moet hebben om eerst wel zo agressief te laten reageren en nu (vandaag dan) niet.
Ik wacht het af!!



Dieren voelen verdraaid goed aan of het je ernst is ja of nee... je zal zien, de eerstkomende keer dat jij er met je hoofd niet bij bent of je niet goed voelt dat hij dan weer een keer zoiets uithaalt.
Zodra ik zelf met mijn hoofd er niet bij ben komen de buurkatten weer klieren bij de kippen. Ze voelen feilloos aan wanneer er ruimte is om dat te doen. Ben ik geconcentreerd en fit dan halen ze het niet in hun koppen.
Je kunt met je houding (erboven staan) 'fatsoen' afdwingen om het zo op zijn menselijks te zeggen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Hele agressieve haan

Berichtdoor José » 22 aug 2009 15:33

Onze haan is niet echt agressief te noemen, maar ook geen doetje en 60 cm hoog. Wat ik merk is dat het heel belangrijk is om hem als eerste te groeten. Hij herkent duidelijk zijn naam, dus als ik maar eerst "goeiemorgen Hendrik" zeg is hij heel rustig en vindt het goed dat zijn dames dicht bij me komen. Hij staat het dan van een paar meter verderop te bekijken.
Als ik "gewoon" binnenloop en vergeet te groeten komt hij pal voor mijn voeten bij de deur staan, opdringerig zelfs en kijkt me echt heel boos aan. Klinkt misschien wat raar, maar je ziet echt wel verschil.

Verder is van de grotere kuikens haantje Fluffie momenteel ineens heel brutaal met pikken naar benen en schoenen.
In ieder geval niet terugdeinzen, maar rustig blijven staan of nog een stapje extra naar hem toe lopen. Dan deinst hij terug en is het weer over.

T 'is wat, die macho-mannen :cool:

Maar ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt als je zo gepikt wordt door ze. Om over kleine kinderen maar te zwijgen, moet er niet aan denken dat ze aangevallen worden.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten