Mutserige verhalen

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
chika
Berichten: 134
Lid geworden op: 12 mei 2011 07:01
Land: nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor chika » 23 aug 2011 22:06

vandaag harde regen hier. wat doen de prachtige 2 baardkuifkrieltjes? juist ja, ze blijven er vrolijk in staan.. en zien er daarna uit als de helft van zichzelf en doorweekt. tsss. ze kunnen natuurlijk schuilen in de overdekte ren, in het nachthok of gewoon ergens tussen de struiken ofzo..maar nee...

Gebruikersavatar
mevrouw de haan
Berichten: 415
Lid geworden op: 17 aug 2011 22:32
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor mevrouw de haan » 26 aug 2011 20:48

Sinds twee weken heb ik 3 jonge wyandotte-hennetjes en ik blijf me verbazen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een heel 'voor-het-slapen-gaan ritueel'. Ze gaan steevast rond half negen 's avonds richting nachthok, maar voor het zover is dat ze ook daadwerkelijk naar binnen gaan zeg.... mijn hemel wat een gemuts!! Dikke Molly wordt zo'n 10 minuten vantevoren onrustig, beetje heen en weer dreutelen, een soort hindernisbaan afleggen over tuinstoelen en picknicktafel en Polly en Mevrouw de Haan proberen haar bij te houden onder een hoop gemompel en gepiep en getok. Er volgt nog een schijngevecht, ze tikken met z'n drieën tegen het raam voor hun graantjes, en als klap op de vuurpijl stappen ze samen nog even een rondje door de keuken om vervolgens luid piepend en kreunend van het ene been op het andere te wiebelen net zo lang tot ik met ze meeloop met de kreet 'hup dames, naar bed'! Dan is het eindelijk zover. Polly gaat als eerste het trappetje op, dan volgt dikke Molly. Binnen is het een heel geschuifel, gebonk en gemopper. Mevrouw de Haan wacht onder aan de trap met uitgestoken nek tot alles rustig is en stapt dan waardig de trap op om in redelijke stilte haar plaats in te nemen. :saint: Het is elke aond een bron van vermaak. Ik vraag me toch af hoe ze het doen als ik een avond weg ben en ik ze niet naar bed kan brengen. Het is duidelijk gewoon gemuts want als ik dan laat thuis kom is de hele boel in diepe rust. Nu al verwend! :whoea:

Gebruikersavatar
laikaschat99
Berichten: 3996
Lid geworden op: 23 sep 2010 19:45
Land: Belgie
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor laikaschat99 » 26 aug 2011 21:18

Ik heb vandaag ook wat voorgehad. Ik heb enkele Engelse kipjes die regelmatig ontsnappen. Vandaag waren er weer 3. 2 zijn zelf teruggeraakt. 1 niet. Ik vond het zo zielig dat het kleine nog niet helemaal volgroeide kipje daar langs de draad liep. Dus ik naar buiten. Een kleine blokade gemaakt en het kipje er proberen in te jagen. Niet gelukt dus. Het enige wat ik kreeg was enkele vleugels in mijn gezicht. :gutgut:
Toen kreeg ik hulp van mama. Wij met de draad de weg geblokkeerd tussen de draad van het hok en de hoge haag. Ik ging, het kipje ontsnapt door een piepklein gaatje. Dus wij erop nieuw achterna. Het gaatje dichtgekregen door een los klein poortje tegen te plaatsen. Weer er achterna en toen ontsnapte hij door onder de haag te kruipen. Ik achter de haag kruipen. Nog enkele keren hetzelfde ritueel. Dan met voedsel en een open poort geprobeerd maar ons konijn zit in dat hok. En ik wilde niet dat hij ontsnapte. Dus weer het eerste geprobeerd. Weer enkele keren mislukt. Daarna moest ik het kipje volgen achter de haag op de prikkende takken. De haag gaat de hele tuin door dus dat was nogal pijnlijk. Maar toen is het gelukt. Eindelijk. ;)

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor con1954 » 26 aug 2011 22:04

mevrouw de haan schreef:Sinds twee weken heb ik 3 jonge wyandotte-hennetjes en ik blijf me verbazen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een heel 'voor-het-slapen-gaan ritueel'. Ze gaan steevast rond half negen 's avonds richting nachthok, maar voor het zover is dat ze ook daadwerkelijk naar binnen gaan zeg.... mijn hemel wat een gemuts!! Dikke Molly wordt zo'n 10 minuten vantevoren onrustig, beetje heen en weer dreutelen, een soort hindernisbaan afleggen over tuinstoelen en picknicktafel en Polly en Mevrouw de Haan proberen haar bij te houden onder een hoop gemompel en gepiep en getok. Er volgt nog een schijngevecht, ze tikken met z'n drieën tegen het raam voor hun graantjes, en als klap op de vuurpijl stappen ze samen nog even een rondje door de keuken om vervolgens luid piepend en kreunend van het ene been op het andere te wiebelen net zo lang tot ik met ze meeloop met de kreet 'hup dames, naar bed'! Dan is het eindelijk zover. Polly gaat als eerste het trappetje op, dan volgt dikke Molly. Binnen is het een heel geschuifel, gebonk en gemopper. Mevrouw de Haan wacht onder aan de trap met uitgestoken nek tot alles rustig is en stapt dan waardig de trap op om in redelijke stilte haar plaats in te nemen. :saint: Het is elke aond een bron van vermaak. Ik vraag me toch af hoe ze het doen als ik een avond weg ben en ik ze niet naar bed kan brengen. Het is duidelijk gewoon gemuts want als ik dan laat thuis kom is de hele boel in diepe rust. Nu al verwend! :whoea:


Wat een geweldig leuk verhaal.... :-D
En wat bijzonder dat ze al zo hun ritueel hebben en zo tam zijn.
Ik heb zelf ook drie dames kippen en het is ook wel enigzins herkenbaar. :mrgreen:
Prachtig, het is echt genieten om zo kippen te houden. :ilove:

Gebruikersavatar
mevrouw de haan
Berichten: 415
Lid geworden op: 17 aug 2011 22:32
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor mevrouw de haan » 26 aug 2011 22:23

Het is inderdaad breed genieten, nog leuker dan ik dacht! Na 20 jaar een 'kippen-wens' is het er eindelijk van gekomen. Het zijn drie ongelofelijk eigenzinnige dreutels. Ze zijn ook voor de duvel nog niet bang. De twee honden, 10 en 4 jaar, en de twee katten, beiden 15 jaar (en allemaal ook al zo lang hier thuis), hebben vanaf dag 1 niets in te brengen. De dames gebruiken de grootste en oudste hond gewoon als opstapje als ze in de tuin ligt te slapen :sleeping:. Dat is ook heel mooi om te zien, die vreedzame co-existentie in mijn tuin. De kippen scharrelen en maken zich druk om iets dat ik nog niet snap, de poezen liggen lui te kijken, de oude hond snurkt en de jonge hond speelt wat met een balletje. Zo nu en dan strijken er nog eens wat duiven neer en het mag allemaal mee-eten. Heerlijk om daar rustig tussenin te zitten met een kopje koffie. :koffie:

Gebruikersavatar
con1954
Berichten: 3686
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:16
Land: nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor con1954 » 26 aug 2011 23:04

Je hebt het ook echt getroffen met deze 3 kipjes zo te lezen... :-D

Hier ongeveer hetzelfde, alles loopt ook los door de tuin.
De konijnen, kippen, 2 katten en 1 hond die ook alles goed vind.

En het mooiste is dat ze ook in elkaar hokken zitten.
B.v.:
Vandaag lagen er 2 eitjes in het konijnenhok. :mrgreen:
De konijnen zijn ijverig tunnels aan het graven in de kippenren. :grinnik:
De poes ligt heerlijk te slapen in het konijnenhok. :sleeping:
De kippen eten soms samen met de konijnen uit de bakjes van de konijnen. :eet:
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je kan er echt uren naar kijken. Soms neem ik wat te lezen mee naar buiten, maar kom nooit verder dan 1 bladzijde.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor Isabel » 27 aug 2011 08:41

con1954 schreef:Je kan er echt uren naar kijken. Soms neem ik wat te lezen mee naar buiten, maar kom nooit verder dan 1 bladzijde.

Hier hetzelfde: ik neem me voor om in de tuin te gaan studeren, maar de enige studie die ik volg is "Hoe gedraagt de kip zich?" :mrgreen:

Gebruikersavatar
JustKarin
Berichten: 2925
Lid geworden op: 19 apr 2011 15:57
Land: NL
M/V: V
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor JustKarin » 27 aug 2011 14:20

Oh ja herkenbare leuke verhalen weer!
Waar is die koffie Mevrouw de Haan? Ik kom er aan!

Gebruikersavatar
kiekenboerinneke
Berichten: 9901
Lid geworden op: 14 jun 2010 20:13
Land: belgie
M/V: V
Locatie: Antwerpse Kempen
Contacteer:

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor kiekenboerinneke » 27 aug 2011 20:39

Dat wil ik ook eens zien: een hond als opstapje... :gutgut:
Hier heeft de hond vandaag als kippenherder gefungeerd...
Ik ga controleren op eitjes, en het hekje blijft openstaan... Wij moesten nadien weg, dus moest me al wat haasten, en hup al de kipjes de tuin in...
Onze hond liep ook in de tuin ( nog een laatste "piske" voor hij in de veranda gezet werd ) en ging gelijk achter de kipjes aan... ( als hij een speelse bui heeft, jaagt hij ze graag een beetje op om te zien wat ze doen )
Hup, alle kipjes gauw terug de ren in... :mrgreen:

Gebruikersavatar
bubbelsnl
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 aug 2010 14:44
Land: NL
M/V: V
Contacteer:

Re: Mutserige verhalen

Berichtdoor bubbelsnl » 27 aug 2011 22:10

Ik kan er echt voor gaan zitten om onze hanen te bekijken. Hoe ze de hele dag druk zijn het hun hennen te behagen, hoe ze ze 's avonds binnen roepen om op stok te gaan, hoe ze stukjes brood klein maken zodat hun dames de kruimels zo weg kunnen happen, hoe ze macho op het trappetje over hun harem uitkijken. Prachtig.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 8 gasten