Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Esje » 21 nov 2010 21:05

Hoi iedereen,

Ik heb een duif gevonden (aangereden, gebroken vleugel en dus meegenomen in de fietstas). Hij/zij hinkt wat rond in de tuin en eet goed. Het plan is dus dat hij bij onze krielkipjes blijft wonen. Ik wil graag dat de nieuweling niet afgemaakt wordt door de 2 dames die hier al zijn. Hoe moet ik haar nu introduceren? Ze heeft al een mooie naam: Charlotte (heeft mijn dochter bedacht). Ik heb 2 buitenrennen die normaal aan elkaar verbonden zijn en allebei dus voor de kipjes zijn. Nu zijn ze gescheiden en heb ik Charlotte in de buiten-buitenren gezet en de dames kunnen vrij dichtbijkomen in de overdekte buitenren. Wanneer kan ik ze bij elkaar zetten? Charlotte is nu nl niet snel met haar gebroken vleugel en pijnlijk pootje. Ze slaapt gewoon in het zand. Ik hoop dat ze het niet te koud krijgt daardoor. Kan dat geen kwaad?

groetjes,
Esje

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor sjoerd jan » 21 nov 2010 21:09

Ik zou haar eerst naar een dierenarts of vogelasiel brengen in verband met de gebroken vleugel.
Als ze niet snel is zou ik haar nog niet bij de kippen zetten. Kippen kunnen krengen zijn...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19203
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Isabel » 21 nov 2010 21:12

Ik weet niet waar je woont, maar ik zou de duif zo snel mogelijk naar een vogelopvang brengen. Die weten precies hoe ze de duif kunnen behandelen en daar komt 'ie ook bij soortgenoten te zitten.
Voor nu zou ik de duif in een grote doos/kooi doen met genoeg eten en drinken. De duif is al wat zwak en kan warmte (niet al te warm!) goed gebruiken.

Gebruikersavatar
milan_
Gebanned
Berichten: 1249
Lid geworden op: 29 jul 2009 22:14
Land: belgie
M/V: M

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor milan_ » 21 nov 2010 22:11

Is de duif geringd ?
Er bestaat een site waar je de eigenaar kan zoeken van de duif als ze geringd is.
Je kan zeker een duif bij kippen houden, maar zorg dat de duif een eigen hok heeft waar de kippen niet inkunnen, en een partner voor de duif.

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Kikie » 21 nov 2010 22:15

Als het een wilde duif is dan zou ik het dier naar een vogelopvangcentrum brengen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14497
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor lnge » 21 nov 2010 23:38

milan_ schreef:Is de duif geringd ?
Er bestaat een site waar je de eigenaar kan zoeken van de duif als ze geringd is.

De site: http://www.npo.nl/

Als de duif niet geringd is of je kan de eigenaar niet vinden, breng de duif dan naar de vogelopvang.
Hier vind je een lijst met alle vogelopvangen in Nederland: http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19203
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Isabel » 22 nov 2010 18:02

Hoe is het nu met de duif, Esje?

Esje
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2008 20:12
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Esje » 22 nov 2010 19:13

Hoi iedereen,

De dierenarts zei direct dat ze hem zouden afmaken bij de vogelopvang ivm de gebroken vleugel (daar is nl niets aan te doen, ze zal nooit meer kunnen vliegen).
Mijn buurman heeft duiven (VEEL!!) en heeft er verstand van. Hij heeft nog gekeken en hij zei dat het een tamme duif was (een bijzondere soort uit Turkije) maar dat sommige mensen hun duiven niet ringen (in de stad). Er zaten dus ook geen ringen om de poten. UIteraard was mijn eerste gedachte de vogelopvang en de dierenarts, maar die maken hem af. De suggestie was dus snel om hem te laten wonen bij mijn krielkipjes. Dus vandaar de vraag: hoe lang moet ik wachten totdat ze elkaar lang genoeg hebben aangekeken en de duif bij de kippen zetten (zodat ze ook warmer kan zitten).
Het gaat goed met de duif. Ze hinkt wat minder en blijft minder in een hoekje zitten. Eet goed en zit graag tegen het hek waar de kippen zijn. Alsof ze daarheen wilt. Ze was haar veren aan het verzorgen en ze is ook wel erg mooi.

Groetjes,
Esther

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19203
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor Isabel » 22 nov 2010 19:19

Ok, je houdt de duif. Maar is er nog wel een kans dat ze kan vliegen..? Kippen kunnen echte krengen zijn en andere dieren, lees zwakkere, flink te grazen nemen. Als de duif nooit meer kan vliegen, is ze een makkelijke prooi. Persoonlijk zou ik de duif apart te houden en een soortgenoot erbij te nemen. En ze uiteraard alle ruimte geven en ze niet in een kleine kooi stoppen. :-)

Gebruikersavatar
milan_
Gebanned
Berichten: 1249
Lid geworden op: 29 jul 2009 22:14
Land: belgie
M/V: M

Re: Nieuwe bewoner (=duif), hoe wennen?

Berichtdoor milan_ » 22 nov 2010 20:19

Turkse Tortel misschien ?

Een volledig grijze duif met een zwarte ring in de nek, deze duiven mag je enkel houden indien ze correct geringd zijn...
Als het een Turkse Tortel is betekent dit dat je ze niet kan uitwennen en ze zowieso wegvliegt als je ze niet in een voliere houd.

mvg. Milan


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten