haan agressief

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
de canteclear
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:28
Land:
M/V: V
Locatie: richmond

haan agressief

Berichtdoor de canteclear » 29 mar 2012 06:46

Mijn doorgaans hele makke haan heeft me nu al een paar keer in de kuiten gepikt. is dit normaal in de lente, en gaat het weer over?

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: haan agressief

Berichtdoor MIC » 30 mar 2012 11:59

Mijn doorgaans hele makke haan ...

Ik vrees dat ik een hoop vragen heb om 'te proberen' een antwoord te vinden.
Hoe oud is je haan, hoe lang heb je hem?
Was hij misschien aan het slapen en schrok hij de 1ste keer, waardoor nu een foute reflex is ontstaan ?
Is het puur de jonge kerel die voor het eerste blote kuiten zie (mijn gelakte tenen moesten ze hier ook eerst allemaal eens pikken ... je weet nooit dat het iets lekkers is hé :gna: ) m.a.v. is het echt agressief gedrag ?
Hoe was jouw reactie na de 1ste keer ? Bang /agressief blijft het negatieve tussen jullie spelen. Ik heb misschien een aparte reactie met mijn dieren: ik buk me en spreek ze zacht aan wanneer zo iets gebeurt want er is uiteindelijk echt geen reden om me aan te vallen. Ik zou het vertrouwen properen te herstellen, zeker als je zegt dat hij voordien een lieve haan was. Ook even goed in het oog houden of hij iets onder de leden heeft. (luisjes, waar ze soms nerveuser van zijn ? )

Gebruikersavatar
RoelD.
Berichten: 2076
Lid geworden op: 12 okt 2002 19:37
Land:
M/V: V
Locatie: Noortuk

Re: haan agressief

Berichtdoor RoelD. » 31 mar 2012 00:36

Ik heb zo af en toe nog wel eens een jonge felle Hollandse krielhaan die tegen mijn handen probeert te boksen bij het voeren of verschonen van het water. Ooit gaf ik in zo´n geval een tik terug, wat in veel gevallen niet echt een oplossing was en het soms alleen maar erger maakte. Als er nu zoiets gebeurt, pak ik het dier op neem even de tijd om gelijk even rustig de vleugels te bekijken even controleren op luizen en mijten. En vervolgens heeft hij dan wel respect voor mij(n handen) en laat me dan ook meestal voor lange tijd rustig voeren, etc.

Als ik een hen oppak, en meneer zijn hen wil verdedigen, dan heb ik daar geen probleem mee en zal daar dan ook niks aan doen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: haan agressief

Berichtdoor Jan Bollen » 31 mar 2012 08:31

1 gouden regel : altijd eerst de haan eten geven. Wachten tot hij aan de voerbak staat eer je er iets in doet. Hem eens in je voerbakje laten kijken wat je ze gaat geven en zo. Als je respect heb voor je haan zal hij je ook respecteren. Hij is de ploegbaas, de tussenpersoon tussen de chef en zijn hennen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten