haan valt mij aan, wat nu doen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
ghost
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 okt 2011 11:16
Land: Belgie
M/V: V

haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor ghost » 04 apr 2012 09:44

Hallo,

Ik heb 2 sabelpootkrielhaantjes en 1 van hen valt mij sinds kort aan als ik in het kippenhok kom. Ze leven al meer als 1 jaar samen en hebben nog nooit gevochten en deze week wel. De gene die het gevecht begint is ook de gene die mij plots aanvalt. Nu vind ik het nog niet erg nu dat ik nog een lange broek draag maar wat in de zomer als de korte broek er is?
Kan iemand mij raad geven als ik hem dit kan afleren? Of moet ik het even laten en is hij aan het proberen als ik dit toe laat?

graag jullie mening

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor gonda » 04 apr 2012 09:48

stamp nooit, sla nooit met een stok, giet er nooit water over.....
MAAR neem hem wel op, stel hem gerust, en aai hem onder zijn kin...soms onder zijn vleugels, en dan ook veel tegen hem praten...zachtjes

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor buldog » 04 apr 2012 09:57

gonda schreef:stamp nooit, sla nooit met een stok, giet er nooit water over.....
MAAR neem hem wel op, stel hem gerust, en aai hem onder zijn kin...soms onder zijn vleugels, en dan ook veel tegen hem praten...zachtjes


Helemaal mee eens.
Op het moment dat je hem opneemt, ben jij in controle.
En hij moet zich overgeven.
Zodra hij dat doet merkt hij, door je gedrag en stemgeluid, dat je geen kwaad in zin hebt.
En dat jij de baas bent.

Gebruikersavatar
viefpief
Berichten: 8226
Lid geworden op: 13 jan 2012 18:20
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Betuwe

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor viefpief » 04 apr 2012 11:46

Het handigst kun je hem oppakken als die (net) op stok zit, dan hoef je hem niet te "vangen" en dat bespaart wat stress. Fladderen gaat ie sowieso doen maar je moet hem echt goed vast blijven houden. Meestal stoppen ze na 5 tellen en hebben ze door dat ze nergens heen gaan. Als hij je echt zo aanvalt zal die je waarschijnlijk ook wel proberen te pikken als je hem vast hebt. Handigste is om gewoon te zorgen dat ie nergens bij kan, dus bijvoorbeeld niet met je arm om hem heen zodat ie je arm voor zijn neus heeft. Maar aangezien het een kriel is zul je hem waarschijnlijk niet zo vasthebben.
Je kan denk ik het beste langzaam heen en weer lopen/ijsberen (lijkt mij dat het dan wat minder aanvallend overkomt omdat het wat afleidt, maar ik ben er niet helemaal zeker van) en ondertussen wat sussende en geruststellende geluiden maken en hem voorzichtig een beetje overal aanraken (let op je vingers als je aan de zijkant van zijn lijfje komt want als hij daar zin in heeft zal die je pikken). Belangrijk is in ieder geval dat je rustig bent terwijl je hem vast hebt. Begrijpelijk dat de adrenaline door je lijf giert als die heeft zitten fladderen en schreeuwen in je handen, maar zodra die stil zit moet je even rustig ademhalen.
Laatst gewijzigd door viefpief op 04 apr 2012 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ghost
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 okt 2011 11:16
Land: Belgie
M/V: V

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor ghost » 04 apr 2012 11:49

Al heel fel bedankt voor jullie raad, ga het eens uitproberen.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor gonda » 04 apr 2012 12:19

viefpief schreef:Het handigst kun je hem oppakken als die (net) op stok zit, dan hoef je hem niet te "vangen" en dat bespaart wat stress. Fladderen gaat ie sowieso doen maar je moet hem echt goed vast blijven houden. Meestal stoppen ze na 5 tellen en hebben ze door dat ze nergens heen gaan. Als hij je echt zo aanvalt zal die je waarschijnlijk ook wel proberen te pikken als je hem vast hebt. Handigste is om gewoon te zorgen dat ie nergens bij kan, dus bijvoorbeeld niet met je arm om hem heen zodat ie je arm voor zijn neus heeft. Maar aangezien het een kriel is zul je hem waarschijnlijk niet zo vasthebben.
Je kan denk ik het beste langzaam heen en weer lopen/ijsberen (lijkt mij dat het dan wat minder aanvallend overkomt omdat het wat afleidt, maar ik ben er niet helemaal zeker van) en ondertussen wat sussende en geruststellende geluiden maken en hem voorzichtig een beetje overal aanraken (let op je vingers als je aan de zijkant van zijn lijfje komt want als hij daar zin in heeft zal die je pikken). Belangrijk is in ieder geval dat je rustig bent terwijl je hem vast hebt. Begrijpelijk dat de adrenaline door je lijf giert als die heeft zitten fladderen en schreeuwen in je handen, maar zodra die stil zit moet je even rustig ademhalen.

sorry, maar dit werkt niet, als je de haan niet onmiddellijk oppakt als hij aanvalt, dan maakt hij niet de link naar aanvallen en baas zijn, dus het heeft totaal geen zin om die haan van zijn stok te gaan halen als het donker is. integendeel je wekt averechtse gevoelens bij hem op
een haan zeker zo'n kleine kan onmiddellijk opgepakt worden als hij aanvalt...
DUS onmiddellijk opnemen en doen zoals hierboven door mij geschreven op het moment dat hij aanvalt, en niet anders
het kan ook geen kwaad als hij je probeert te pikken, door de reactie van: ik aai hem onder de kin of onder zijn vleugels, geeft je een contra reactie, en op dat moment moet hij voelen dat jij de baas bent

Aangezien ik met vechters hanen werk, denk ik niet, maar ik spreek uit ervaring...

Gebruikersavatar
judith77
Berichten: 351
Lid geworden op: 22 feb 2011 19:49
Land: nl
M/V: V

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor judith77 » 04 apr 2012 12:28

Het zijn nu toch 2 haantjes die bij elkaar zitten op dit moment?? Komt het niet gewoon daardoor, de desbetreffende haan wil zich bewijzen. Mss moet je de hanen uit elkaar halen en apart zetten, dan heeft de aanvallende haan iig geen reden meer om zich te bewijzen.

Verder denk ik ook dat het advies van Gonda de enigste juiste is, oppakken en gerust stellen, zodat hij weet dat iig jij de baas bent.

Gebruikersavatar
de canteclear
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 nov 2007 06:28
Land:
M/V: V
Locatie: richmond

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor de canteclear » 06 apr 2012 00:24

laatst flink in de kuiten gepikt door de haan en ,geloof me, ik had geen enkele behoefte hem eens gezellig onder de kin te gaam aaien of liefjes toe te spreken.
Flinke schop kan hij krijgen en het helpt meteen.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor José » 06 apr 2012 00:51

de canteclear schreef:laatst flink in de kuiten gepikt door de haan en ,geloof me, ik had geen enkele behoefte hem eens gezellig onder de kin te gaam aaien of liefjes toe te spreken.
Flinke schop kan hij krijgen en het helpt meteen.

Ja, maar blijft dat helpen of is het een oplossing voor dat moment?

Ik heb ze hier ook gehad, 3 stuks. Hanenpubers, en inderdaad elkaars concurrent waarbij 1 natuurlijk de underdog was.
En die kon uithalen. Het begon naar mijn toen 11 jarige dochter, daarna de oppas blijvende littekens op haar hand, ik had nergens problemen mee als ik de ren binnen kwam.
Totdat... inderdaad blote benen. Zeer bedreigend blijkbaar, die witte benen in het voorjaar. Ik heb het geweten.
Maar hij ook. Ik heb me tot de tanden gewapend, heerlijk warm weer, met een dik donsjack, spijkerbroek met lange onderbroek, laarzen tot aan de knieën en handschoenen. Ik ben opnieuw de ren in gegaan. Meteen viel hij me aan. Oppakken was totaal niet aan de orde, hij sprong tot een meter hoog en bleef aanvallen.
Op een bepaald moment kon ik precies tussen zijn poten door mijn laars onder zijn buik zetten. Heb hem toen een klein beetje vliegles gegeven. Dus niet geschopt maar op de schoen genomen en een kleine zwieper gegeven waardoor hij een paar meter verderop landde. Over. Intimideren door ze op te pakken kan, maar moet wel mogelijk zijn. En dat is het niet altijd. En dan werkt deze methode ook.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: haan valt mij aan, wat nu doen?

Berichtdoor Ricck » 06 apr 2012 01:24

de canteclear schreef:laatst flink in de kuiten gepikt door de haan en ,geloof me, ik had geen enkele behoefte hem eens gezellig onder de kin te gaam aaien of liefjes toe te spreken.
Flinke schop kan hij krijgen en het helpt meteen.


Ik wip hem meestal omhoog met mijn voet en dan is het weer een tijd over, maar inderdaad wat je zegt; ik aait hem ook niet onder zijn kin aangezien dat beest me dan probeert te pikken. ;)


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten