echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

echte bloedMIJT PLAAG (bekend als bloedluis)

Berichtdoor MIC » 03 jul 2012 12:58

Topics genoeg over bloedluizen uiteraard, ik ken het probleem maar al te goed want we kunnen toch jaarlijks vechten we met dit probleem maar we krijgen het niet meer baas deze keer, ik heb de indruk dat de bloedluizen hier aan alles al resistent zijn geworden ... de biokill, de veerust, de (duiven?)poeder, de javel, de dettol, het frietvet, de brander die wekelijks door de hokken gaat... NIETS baat. We zijn al weken dagelijks aan het vechten in het hok van Tweety en hoe bizare ook bij Gerard hok was er niets (ook dagelijk controle)maar sinds ons verlof wel de laatste 14 dagen dus, een ramp nu. Gerard wil niet in het hok maar moet voor de vos, arme man is oud en heeft geen extra reserve, gisteren zag ik de 2 zwaarste kippen al met bleke kammen en lellen :cry: terwijl we maar vechten !
Ik heb de tip van Inge nog niet geprobeerd: spiritus met zeep, dat zal ik zeker ook doen.
Jan wil DIATOM bestellen, heeft iemand goede ervaring hiermee ?

ps. Titel aangepast in bloedmijten, want het zijn uiteraard mijten = kleine spinnetjes
Laatst gewijzigd door MIC op 23 jul 2012 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor José » 03 jul 2012 13:06

Geen ervaring met Diatom. Misschien toch die tip van as van houtskool (barbecue) in het hok verstuiven?! Kan voor de kippen niet veel kwaad denk ik, en anders de kippen tijdelijk in een ander hok huisvesten en het eigenlijke hok net zo lang behandelen tot het beheersbaar is en de kippen weer zijn bijgekomen.

Gebruikersavatar
sjoeke
Berichten: 2518
Lid geworden op: 03 jun 2010 19:35
Land: belgie
M/V: V
Locatie: kemzeke

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor sjoeke » 03 jul 2012 14:39

ik zou een noodren en een ander kippehokje maken zodat de kippen zowiezo goed zitten voor een week of 2.het besmette hok zou ik toch met goeie insecticide aanpakken (desnoods een paar keer doen) want ik denk dat het zonder grof geschut niet zal lukken.doe ook de buitenkant/onderkant van het hok mee.pas daarna het hok branden.

Gebruikersavatar
MIC
Berichten: 1295
Lid geworden op: 10 mei 2007 00:47
Land:
M/V: V
Locatie: antwerpen

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor MIC » 03 jul 2012 23:21

weer een andere witte poeder gehaald, spiritus wou hij niet gebruiken door het gebruik van branders en door de frietvet die we gisteren uit het hok lieten lekken zagen de kippen (vooral de haan) er helemaal niet uit.
De kippen hadden al wel een rodere kammen vandaag: Vit C pilletjes gegeven, convalecense, look in water (krijgen ze regelmatig) Gerard was miserabel en gewoon uitgeput, vuurrode kam dat wel maar dat vet en de staart kipte naar links en hij ging liggen met zijn snuit op de grond... onze oude rakker kan dit niet aan.

Jan is ze gaan binnen brengen, kwam thuis en ging direct douchen het kriebelde overal. Het gaat niet om 1000de bloedluizen maar 100.000de heel het tuinhuis is vol. In ieder tand-groof plank zitten ze en onder ieder balk of plakje. Uiteraard breek je zo'n tuinhuis met volledige veranda niet in een weekendje af en staat er geen nieuwe 's avonds terug klaar. En als ik de plaag zo zie: ongeacht de moeite die we dagelijks doen vermeningvuldigd het zich telkens x 10, het lijkt dweilen met de kranen open :( Ik vrees dat ons enigste optie is: heel de tuinhuis en veranda af te breken en af te branden is en een nieuwe te zetten, natuurlijk is dit niet op een weekendje gefixt !

Vermits ieder tuinhuis een tand groof systeem is kunnen we weer voor idem probleem komen, zijn Ytong blokken veilig tegen bloedluizen ???

Gebruikersavatar
alain vdb
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 sep 2011 17:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor alain vdb » 04 jul 2012 07:39

Kan je de naden met silicone niet dicht maken?
Heb je al een universeel insecticide gebrobeerd? Ik had vorig jaar hetzelfde probleem en heb gewoon een insecticide genomen van bij de aveve, dosis iets hoger en met de drukspuit erop...kipjes wel een weekje weg houden. En alles was weg, heb wel om de twee dagen gespoten. Dit jaar niks van bloedluis...hout vasthouden ;)

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor Jan Bollen » 04 jul 2012 07:53

De meeste tuinhuizen hebben een mooi geraamte wat je kan laten staan. Behandelen met olie of ander vet als houtbescherming en er dan platen tegen zetten. Die betonplex- platen zijn redelijk duur maar houden wel lang. Als je platen gebruikt heb je weinig naden te behandelen. Voor de kippen hoeft geen isolatie of spouwmuur, alleen zorgen voor ventilatie. Argex-blokken hebben ook veel naden, je zou dan alles moeten glas schuren en verven.
Platen kan je op maat laten zagen en als je niet ver van een doe-het-zelf zaak woont kan je er eerst een paar plaatsen om te zien of het wel goed past en dan kan je verder.

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor buldog » 04 jul 2012 08:10

Als je geen probleem hebt met een chemisch middel dat slecht is voor het milieu dan zou ik gewoon parasit-ex gebruiken.
Wel moet dan je hok goed afsluitbaar zijn omdat het werkt op basis van het gas dat vrij komt.
Voordeel van gasdamp is dat het in alle naden en kieren komt.
Je woont in Belgie waar het volgens mij nog gewoon te verkrijgen is.
Anders kun je het uit Duitsland laten komen.
In Nederland is het al jaren verboden.
Maar na 1 of 2 keer gebruiken ziet je hok zwart van de dode bloedluis.
Na 72 uur nog een keer herhalen en je zult je kipjes weer zien opleven.
(tijdens de 8 uur behandeling en enkele uren verluchten kunnen de kippen niet in het hok).

sjackie
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2012 01:14
Land: Nederland
M/V: M

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor sjackie » 04 jul 2012 13:29

Als je een reserve hok heb waar de kippen een week in kunnen verblijven zou je het hok helemaal in de verf kunnen zetten (meerdere lagen dikke verf) zodat alle kieren dicht zitten, lijkt mij sterk dat de mijt dat overleeft.
Als je het hok luchtdicht kan maken zou je ook droogijs (CO2) kunnen gebruiken dat dood alles wat ademd.

Succes.

Gebruikersavatar
Jack de Mos
Berichten: 1353
Lid geworden op: 02 apr 2009 01:35
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Spaubeek

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor Jack de Mos » 04 jul 2012 14:17

Ik gebruik hier gewone dasty en vooralsnog werkt dat prima

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: echte bloedluis PLAAG

Berichtdoor Lies » 04 jul 2012 16:50

Ik gebruik hier gewone dasty


Bedoel je de keukenreiniger die zo goed ontvet? Dat is volgens mij best wel een heftig middel. Vandaar ook dat het werkt..

Mic, naast bestrijden ed zou ik je kippen knoflook geven (niet teveel natuurlijk). Dat maakt dat de bloedluizen de kippen niet meer bijten omdat ze op de loop gaan voor knoflook. En het is goed voor de weerstand van je kippen. Zou ze ook vitaminen geven en extra dierlijke eiwitten. Dit naar aanleiding van je verhaal dat het met Gerard (haan) echt niet goed gaat.

Kun je de stok niet insmeren met vaseline en zo de luizen wat weghouden van je kippen?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten