kippen op vakantie

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Gebruikersavatar
claudiaenandre
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:36
Land: nl
M/V: V

kippen op vakantie

Berichtdoor claudiaenandre » 26 aug 2012 12:00

Wanneer wij op vakantie gaan, worden onze 3 Brahmahennen goed verzorgd door een buurvrouw 2 huizen verderop. Nu moet ze daarvoor wel elke dag naar ons toekomen. Is niet altijd handig en we voelen ons een beetje bezwaard voor de dagelijkse zorg die we vragen. Nu heeft zij binnenkort ook kippen. Ze hebben een stuk wei afgezet van ongeveer 1000m2. Zou het mogelijk zijn om onze 3 hennen tijdens een vakantieperiode bij haar kippen te zetten? We zouden eventueel zelfs het kippenhok er neer kunnen zetten. Of zouden we er beter voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een stuk af te zetten, zodat beide 'groepen' ieder hun eigen stuk hebben? Ik had al op internet rondgekeken voor kippenpension, maar een ren van 1,5 bij 2,9 meter: daar word ik niet echt blij van..... Iemand goede tips, ideeen??
Alvast bedankt, Claudia

Geert R
Berichten: 515
Lid geworden op: 17 mar 2011 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor Geert R » 26 aug 2012 13:08

Het beste is dat ze thuis kunnen blijven . Een verhuis brengt steeds stress met zich mee .Daarom dat kippen van de leg gaan bij een verhuis.
Moeten ze toch verhuizen dan lijkt mij dat ze appart houden met die van de buurvrouw het beste is .
Plaats je 2 groepen bij elkaar dan gaat de rangorde moeten bepaald worden . Bij thuiskomst als de groep terug gesplitst word moet weer de rangorde in de 2 groepen bepaald worden

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor buldog » 26 aug 2012 13:18

Helemaal met Geert eens.
Beter had ik het niet kunnen verwoorden. :gulzig:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor lnge » 26 aug 2012 13:25

Ik ga er toch even tegenin. Ik heb hier ook een paar jaar achter elkaar kippen te logeren gehad. Ik heb het op beide manieren gedaan, toen het er maar 3 waren heb ik ze gewoon bij mijn eigen kippen gezet, wat prima ging. En toen ze met meer kwamen heb ik ze een eigen hok en ren gegeven. De kippetjes moeten het wel naar hun zin gehad hebben, want ik werd meteen beloond met eitjes.
Als je zeker weet dat de kippen van beide partijen gezond zijn kan het nmi best.
Overigens, toen de kippen terug gingen, heb ik ze zelf gebracht, en omdat ik daar een aantal uren ben gebleven zag ik ook dat de kippen daar meteen weer in hun normale doen waren.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor Ron » 26 aug 2012 15:30

Ik heb momenteel hier ook dieren van een ander. Deze zitten apart en
ze vermaken zich prima. Maar ze zijn wel gestopt met leggen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor lnge » 26 aug 2012 15:50

Uit nieuwsgierigheid heb ik even gegoogled naar dat kippenpension. Ik vind het zo verkeerd nog niet:
http://www.vogelpension.nl/kippenpension.html

Gebruikersavatar
claudiaenandre
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 jul 2011 21:36
Land: nl
M/V: V

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor claudiaenandre » 26 aug 2012 17:57

ik had de site van vogelpension.nl ook gevonden. Ik vond de maten voor een ren (1,5 x 2,9) toch niet echt 'je van het'. Zeker niet voor een paar weken. Daarnaast is het voor ons ook te ver, maar goed. Toch bedankt voor het kijken! Onze Brahma's zijn al niet van die leggers, dus 'van de leg raken' is niet supervervelend. De gedachte dat ze zich met hun eigen hok (en misschien s'avonds verhuizen?) misschien wat sneller weer op hun gemak voelen??? En het is maar 2 huizen verder...... ;) Misschien is een apart stuk voor ze maken bij de buren dan toch het 'prettigst'?

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor lnge » 26 aug 2012 18:05

Misschien is een apart stuk voor ze maken bij de buren dan toch het 'prettigst'?

Als het om een paar weken gaat, en het is mogelijk een stuk apart voor ze te maken, zou ik dat gewoon doen. Voor de buurvrouw is het makkelijker, en er is ook meer toezicht op je kippen.

Gebruikersavatar
karuna
Berichten: 1288
Lid geworden op: 16 aug 2005 22:29
Land:
M/V: V
Locatie: Doesburg

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor karuna » 28 aug 2012 08:46

Ervaring leert dat ze het heel erg goed hebben in het pension. Het is geen permanent woonverblijf maar een tijdelijke oplossing waar je zeker weet dat de kipjes goed verzorgt worden. Het is idd kleiner dan ze hier hebben maar het is fris, licht schoon en genoeg aandacht. Ook voor oudere kipjes.

Eerder gingen we met ze naar een hondenpension dat ook zelf kippen fokte. Deze zijn er helaas mee gestopt. Daarna een paar keer bij een kippenforummensje inclusief een langere periode van een paar maanden ivm verhuizing. Toen overgestapt naar het vogelpension. De eerste keer was hun tweede kippenkoppeltje. Toen nog in een deel van het verblijf van hun eigen kippen. Toen voor ons inclusief een paar kuikens onder de warmte plaat.

Sinds die tijd een keer vorig jaar een andere oplossing gezocht dichterbij maar de kipjes hebben het daar niet best gehad. :( . Niet nagekomen wat beloofd ivm verblijf. Ivm een alu voliere weggestopt in een hokje van 1 bij 1 zonder daglicht en zelfs water.

Dit jaar weer voor de grote vakantie richting vogelpension. Moeten alleen nog even bepalen of we een of twee rennen gaan gebruiken ivm de jonkies nog. Eventueel zetten zij ze nog over in een tweede verblijf mocht het nodig zijn.op de jonkies na zijn ze autorijden gewend. Alleen leggen ze meestal niet in een periode. Ook niet als we weg zijn en ze thuis blijven. Dit jaar neem ik wel hun eigen legnest mee. :gulzig:

Voor kortere vakanties of afwezigheid doet iemand uit de buurt het. Die komt een paar keer per week langs voor controle. De dames zitten dan in hun binnen verblijf noodgedwongen voor hun eigen veiligheid.

Heb je de mogelijkheid bij je buurvrouw zo dichtbij als kippenliefhebber dan zou ik ook een stukje afzetten.

Nynke
Berichten: 1220
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:04
Land: Nederland
M/V: V

Re: kippen op vakantie

Berichtdoor Nynke » 28 aug 2012 11:18

Dat vogelpension ziet er goed uit !! Jammer dat het zo ver weg is (van Rotjeknor), anders zou ik het zeker overwegen voor mijn eigen kippies !!
Nu komen de buren 2 keer per dag, we gaan over 3 weken een weekje weg. Dan zijn de kuikens ook wat groter, 19 weken ongeveer, en is de kip die nu uit logeren is ook weer thuis gewend.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten