Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 20 jan 2022 20:36

Dus je hoopt dat het een haan is? En dat ie misschien geen harde kraaier wordt? :P
Zou kunnen, ik vind 8 maanden al wel oud maar misschien kan dat bij zijdehoentjes en kraaien wordt ook meer en luider in de lente, net als treden. Dus in maart of april zou je't wel zeker moeten gaan weten.

Een rode kam klinkt wel haantje, zeker als ie het al sinds hij een maand of 2 was, heeft.

Zwiebel
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mei 2021 09:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Zwiebel » 21 jan 2022 16:10

Tja, ik had afgelopen jaar in totaal 6 zijdehoender haantjes uit het ei. De eerste begon al met 5 of 6 weken (extreem vlugge jongen) en rond week 14 kraaiden ze allemaal, althans iets wat er op lijkt.
Lijkt me toch wat sterk dat het een haan is en hij nog altijd niet kraait. 'swerelds eerste niet kraaiende haan? :gulzig: Of het is inderdaad een zachte kraaier. De ene haan is de ander niet natuurlijk. Ik heb er hier nu 2 rondlopen, de ene kraait aanzienlijk vaker dan de ander.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Sil1972 » 21 jan 2022 16:28

Hij heeft nochtans echt een heel rode kam. Ik reken toch goed he, 6 juni uit het ei, is begin feb 8 maanden. Zo vreemd. De andere 3 hebben een donkere kam. Er zijn er die al eitjes hebben gelegd, alhoewel mijn andere kippen nu een stop hebben.
Voor mij hoeft hij niet te kraaien, dan heb ik geen problemen meer met de buren. Maar een haan die niet kraait, dat bestaat niet denk ik.
Mijn vorig haantje viel mijn kinderen aan, en heb hem laten inslapen. En hij had ook een kip een rugletsel gegeven door het vele paren. En hij sliep buiten. Moest hem altijd in zijn hok zetten 's avonds, zodat het geluid toch iets gedempt was voor de buren. En de dame die op de kippen kwam letten, die wilde hem niet meer optillen, want hij zat haar telkens achterna tot aan de poort. :gna: Heb wel een hele dag gehuild na het spuitje. Is niets voor mij haantjes doodmaken. Hij vertrouwde mij wel, daarom dat het zo pijnlijk was voor mij.
Eerlijk, vind een haan wel leuk. Hun gedrag in de gaten houden en zo. Mijn kippen zijn nu veel bitsiger tegen elkaar zonder haan. Dus ik wacht nog wat af, hij moet toch eens beginnen kraaien. Toont ook nog helemaal geen paargedrag.
Maar het wordt dan weer wat ingewikkelder, het gekraai, de buren, enfin we zien het wel hoe het loopt. Is ook een kuiken van de agressieve haan, ik las wel eens dat agressiviteit wordt doorgegeven.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 jan 2022 16:39

Als je meerdere hanen in elkaars buurt houdt, kraaien ze wel aanzienlijk meer dan als hij alleen is.
Dat scheelt enorm. Ik weet niet of er nog in je buurt wonen?
Uit het zicht of als ze elkaar wel kunnen zien scheelt ook al veel.
Dus als hij de enige haan is, is het niet zo gek als hij in de winter overdag niet kraait. Maar ik zou idd verwachten dat hij nu al 's ochtends wel een poging zou ondernemen. In het begin is dat iets vrij lachwekkend, maar er zijn hanen bij wie dat zo een schol keelgeschraap blijft. Misschien hoor je dat in het hok niet (of slaap je dan nog) en is het een zachte kraaier.
Treden zie ik in de winter ook zelden of nooit bij m'n hanen. Dat komt binnenkort wel terug.
Zowiezo doen ze dat meer als je' t niet ziet, dan als je erbij bent.

Hoelang is die kam al zo rood?
Kan het ook een hen zijn die aan de leg gaat met een iets grotere kam dan je andere hennen? Is het normaal een raszuiver dier?

Aggressiviteit hoeft niet doorgegeven te worden hoor.. Dat hangt van zoveel factoren af. Karakter (wat erfelijk is) is maar 1 factor.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Sil1972 » 21 jan 2022 16:42

Misschien ben ik gewoon mis, heb ik 4 hennen. Vanavond in 't hok ga 'k nog eens naar hun kammetje kijken. :ilove:

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Sil1972 » 21 jan 2022 16:52

Ze zijn niet meer zuiver, als je bedoelt dat kleur met kleur heeft gepaard?
Buf hen met patrijs haantje.
Kuiken zijn wit, en ze zijn enorm groot ook, veel groter dan de moeder hen.
Alleen wat donkere veertjes aan de zijkant bij sommigen.

Zou dan wel geluk hebben gehad om 4 hennen uit het ei te hebben. Anderzijds doet het me wel wat, idee dat er geen haantje zou bij zijn. Rood kammetje merkte ik enkele maanden geleden op.

En geen andere hanen in de buurt.
Vorige haan kraaide genoeg, zelf 's morgens vroeg in zijn hok. Ook al was het donker.
Nogal wat lawaai in de straat. Waarschijnlijk daarom.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 21 jan 2022 17:02

Nee, ik bedoelde raszuiver. Kleur maakt niet uit.
Omdat de kam soms raar kan gaan doen als je verschillende kammen kruist.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor tuff cookie » 21 jan 2022 18:31

Kun je een foto van het haantje/kip plaatsen ? Misschien kunnen we er iets aan zien.

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Sil1972 » 21 jan 2022 20:56

Hoe voeg je een afbeelding toe? Img ? maar snap niet wat ik moet doen :?:

Sil1972
Berichten: 17
Lid geworden op: 01 dec 2021 13:11
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Sil1972 » 21 jan 2022 21:28

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten