Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kitkat » 05 mei 2021 22:40

Hoi,

De hen op de foto is de kloek maar niet de moeder. Deze kloek is inderdaad koekoek. De kuikens zijn parelgrijskoekoek, maar het valt me op dat er ook 2 donkere tussen zitten. Ze zouden kleur- en fokzuiver moeten zijn. Ik informeer nog eens rond het feit dat er ook zuiver koekoek kon uitkomen. Hoe dat weer in elkaar zat met de ouders.

De donkere kuikens hebben nog geen veren op de vleugels en geen staartje, maar misschien dus toch hennen dan.

Ik vind het allemaal best ingewikkeld, maar wel boeiend!

Pearlsofpassion schreef:Bij zuiver koekoekkleurige ouders zijn de donkere kuikens normaal hennen en de lichtere hanen.
Maar je bent niet zeker van de kleurzuiverheid van de vader als ik het goed begrijp? Bedoel je met 'drager' zijn van koekoek dat hij maar 1 koekoekgen heeft ipv 2 en dus een zgn 'donkere koekoek' is?
Of is het iets met het parelgrijsgen? De hen ziet er mij wel ontzettend donker uit om parelgrijs te zijn. Dat is het volgens mij niet hoor. Drager van parelgrijs kan ook, dan kan ze wel parelgrijze kuikens geven in combi met een parelgrijze (of drager) haan.. Parelgrijs is recessief.

Er zitten wel grijze kuikens bij he, maar ik weet niet hoe een koekoekkuiken er normaal uitziet.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 05 mei 2021 22:43

als zuivere koekoek kuikens zeer jong zijn,dan hebben de haantjes een grotere gele plek op de kop of ook deels gelig over het lichaam. (rest van het lichaam is zwart)
als ze ouder worden,dan kijkt men naar de algemene donkerheid van de koekoekskleur en die is
dus in het algemeen wat lichter bij de hanen.

hoe het bij parelgrijs koekoek zit weet ik niet,maar als dat ongeveer in dien aard is,dan zouden de meest gelige kuikens waarschijnlijk de haantjes zijn en de grijzere de hennetjes.
is maar een gedacht hoor.


als je trouwens koekoek x parelgrijs koekoek doet,dan krijg je koekoek kuikens (die split zijn voor parelgrijs).

als je koekoek (split voor parelgrijs) x koekoek (split voor parelgrijs) doet,dan krijg je 1/3 koekoek en 1/3 koekoek (split voor parelgrijs) en 1/3 parelgrijs koekoek.

parelgrijs koekoek x parelgrijs koekoek geeft altijd parelgrijs koekoek.

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kitkat » 05 mei 2021 23:00

Dankjewel Daniël - verhelderend!

De fokker heeft al laten weten dat al zijn hennen zuiver parelgrijskoekoek zijn alsook 2 hanen. Die zullen allemaal zuiver parelgrijskoekoek zijn. Echter hij heeft ook 1 koekoek haan x parelgrijskoekoek hennen. Als ik dus een koekoekkuiken zou krijgen zal deze inderdaad uit die laatste toom komen met nakomelingen die split zijn voor parelgrijs.

Ik zal binnenkort eens betere foto’s proberen nemen van de kuikens ifv haan of hen topic.

danielb schreef:als zuivere koekoek kuikens zeer jong zijn,dan hebben de haantjes een grotere gele plek op de kop of ook deels gelig over het lichaam. (rest van het lichaam is zwart)
als ze ouder worden,dan kijkt men naar de algemene donkerheid van de koekoekskleur en die is
dus in het algemeen wat lichter bij de hanen.

hoe het bij parelgrijs koekoek zit weet ik niet,maar als dat ongeveer in dien aard is,dan zouden de meest gelige kuikens waarschijnlijk de haantjes zijn en de grijzere de hennetjes.
is maar een gedacht hoor.


als je trouwens koekoek x parelgrijs koekoek doet,dan krijg je koekoek kuikens (die split zijn voor parelgrijs).

als je koekoek (split voor parelgrijs) x koekoek (split voor parelgrijs) doet,dan krijg je 1/3 koekoek en 1/3 koekoek (split voor parelgrijs) en 1/3 parelgrijs koekoek.

parelgrijs koekoek x parelgrijs koekoek geeft altijd parelgrijs koekoek.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 mei 2021 08:06

Bij 2 split ouders krijg je wel maar 1/4 parelgrijs koekoek, 2/4e split en 1/4e koekoek dieren.
Das wel maar een detail voor jou natuurlijk, want niet eens van toepassing, maar goed.

Ik denk dat je binnenkort vanzelf wel gaat zien welke de haantjes en de hennetjes zijn. :puh2:

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor protaq » 06 mei 2021 09:11

Hoi iedereen,

Ik heb dit weekend 2 cochin kuikentjes gaan kopen.
Wanneer ze net uitgekomen zijn heb ik niet gevraagd :roll:
Wel zouden het met 99% zekerheid hennen zijn, maar dan ga je net zien dat ik die 1% heb ;)

Nu wilde ik al even wat opzoeken hoe ik zelf kon zien (na enkele weken) of het hennen of hanen waren.
Las ik dat je hier aan bijvoorbeeld de vleugels al heel snel kan zien wat het is.
Als ik dan kijk naar het verschil in beide vleugels word ik an wat bang dat de zwarte een haantje kan zijn :cry:

Of is wat ik las foute info? Vorige keren als ik kuikentjes had moest ik echt wel heel wat weken wachten voor er duidelijk gezien kon worden wat het was.
Hierbij wat foto’s, hopelijk lukken ze.
Alvast bedankt voor de reacties.


https://myalbum.com/photo/JKYzkfqj9cym/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/PqBvSofFR5sX/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/5sgBKF8vBgXG/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/6Vgjm5y54CPJ/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/N2ptzaKRASEF/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/N2ptzaKRASEF/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/KSHSTBvP3cna/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/EUbkoNaGw4Xt/1k0.jpg

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 mei 2021 10:54

Waarom ga je jezelf nu zorgen gaan maken?
Blijkbaar zijn er cloaca gesexed en dat is, als het goed gedaan is, idd betrouwbaar.
Als je binnen 5 weken een duidelijke kamgroei krijgt, is tijd genoeg om je zorgen te maken. ;)
Adhv veren en staarten kan je in een grote groep al eens over wat kuikens zeker zijn. Maar zo met 1 of 2 kuikens zegt dat echt niets.. Zeker als je niet weet hoe oud ze precies zijn..

Ik denk dat het wel eens zou kunnen dat je zwartje een krulveer is. En vandaar wat gekke veertjes krijgt..
Das tegenwoordig zo'n rage onder de cochin krielen. Zijdevederige Cochins bestaan trouwens ook..

protaq
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 apr 2012 22:36
Land: belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor protaq » 06 mei 2021 11:19

Pearlsofpassion schreef:Waarom ga je jezelf nu zorgen gaan maken?
Blijkbaar zijn er cloaca gesexed en dat is, als het goed gedaan is, idd betrouwbaar.
Als je binnen 5 weken een duidelijke kamgroei krijgt, is tijd genoeg om je zorgen te maken. ;)
Adhv veren en staarten kan je in een grote groep al eens over wat kuikens zeker zijn. Maar zo met 1 of 2 kuikens zegt dat echt niets.. Zeker als je niet weet hoe oud ze precies zijn..

Ik denk dat het wel eens zou kunnen dat je zwartje een krulveer is. En vandaar wat gekke veertjes krijgt..
Das tegenwoordig zo'n rage onder de cochin krielen. Zijdevederige Cochins bestaan trouwens ook..



Dankjewel voor je reactie.
Ik koop al enkele jaren enkele kuikentjes. Het eerste jaar was er uiteindelijk toch een haan bij. Deze zijn spijtig genoeg niet door iedereen graag gezien, maar naar onbekende doen kan ik dan ook weer niet.
De jaren nadien had ik een betrouwbaar iemand gevonden die me inderdaad telkens hennen bezorgde.
Deze persoon is spijtig genoeg hiermee gestopt en test ik nu voor de eerste keer iemand nieuw. Hopelijk ook betrouwbaar maar vandaar dus mijn zeer snelle bezorgdheid.
Zeker gezien het grote verschil in veren.
Maar ik begrijp dat het nu nog heel vroeg is.
Ik wacht nog geduldig af en ga er alles aan doen om ze toch al gelukkig te houden :)

Nogmaals dank.

Kitkat
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jan 2021 17:51
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kitkat » 06 mei 2021 13:29

Pearlsofpassion schreef:Bij 2 split ouders krijg je wel maar 1/4 parelgrijs koekoek, 2/4e split en 1/4e koekoek dieren.
Das wel maar een detail voor jou natuurlijk, want niet eens van toepassing, maar goed.

Ik denk dat je binnenkort vanzelf wel gaat zien welke de haantjes en de hennetjes zijn. :puh2:


Bedankt! Misschien fok ik zelf door dus kan nog interessant worden, maar dat is voer voor een ander topic hier.

Fijn forum! Heb al heel veel gelezen.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 06 mei 2021 14:35

Pearlsofpassion schreef:Bij 2 split ouders krijg je wel maar 1/4 parelgrijs koekoek, 2/4e split en 1/4e koekoek dieren.




klopt.
was een foutje van mij.

Freggel
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 jan 2014 12:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Freggel » 09 mei 2021 15:45

Inmiddels zijn deze Mechelse Koekoekkuikens een week of 8, de onderlinge verschillen steeds groter. Ik vermoed dat er 3 hanen tussen zitten, maar voor ik een nieuw thuis voor ze ga zoeken, zou ik willen vragen of jullie je licht er eens op willen schijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 14 gasten