Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 29 mei 2023 11:04

Hen idd. Zal binnenkort wel gaan leggen met zo'n mooie kam. ;)

En dat je andere hen broeds wordt heeft absoluut niets te maken met of deze haan of hen is.
Een haan zou je op deze leeftijd ook al horen kraaien en zien treden hebben en zou niet te vergeten een prachtige staart hebben. Zou je niet kunnen missen hoor. :mrnono:

Loez
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2023 12:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Loez » 22 jun 2023 11:13

Afbeelding

Hoi,

Ik heb drie kuikens. 2x lakenvelder. Volgens de verkoper 2 hennen, maar klopt dit? Eentje lijkt volgens mij( maar ben nog een enorme leek op kippen gebied) toch een beetje op een haantje ( groter, rode kam). Ze zijn nu ruim 4 weken oud.
Het gele kuiken is een wyandotte. Via een broedmachine uitgebroed. 4 weken oud. zijn er al kenmerken zichtbaar van een haan of een hen?

Groetjes Loes

Loez
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2023 12:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Loez » 22 jun 2023 11:14

Afbeelding

https://postimg.cc/gallery/vcBXC3Q

Hoi,

Ik heb drie kuikens. 2x lakenvelder. Volgens de verkoper 2 hennen, maar klopt dit? Eentje lijkt volgens mij( maar ben nog een enorme leek op kippen gebied) toch een beetje op een haantje ( groter, rode kam). Ze zijn nu ruim 4 weken oud.
Het gele kuiken is een wyandotte. Via een broedmachine uitgebroed. 4 weken oud. zijn er al kenmerken zichtbaar van een haan of een hen?

Groetjes Loes

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Kip La La » 22 jun 2023 11:53

Ik kan je afbeeldingen niet zien maar met vier weken een rode kam duidt wel op een haantje ja.

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 22 jun 2023 13:53

Loez schreef:Afbeelding

Hoi,

Ik heb drie kuikens. 2x lakenvelder. Volgens de verkoper 2 hennen, maar klopt dit? Eentje lijkt volgens mij( maar ben nog een enorme leek op kippen gebied) toch een beetje op een haantje ( groter, rode kam). Ze zijn nu ruim 4 weken oud.
Het gele kuiken is een wyandotte. Via een broedmachine uitgebroed. 4 weken oud. zijn er al kenmerken zichtbaar van een haan of een hen?

Groetjes Loes


Dat lijkt me idd een haan.
En ze lijken me ook ouder dan 4 weken. Maar het zou kunnen dat ze snel ontwikkelen. Het zijn nu ook niet overduidelijke foto's.
Op die jonge leeftijd kunnen ze nooit met 100% zekerheid sexen hoor. Er kunnen altijd foutjes tussen zitten.

Aan een wyandotte waag ik me niet op basis van die foto's.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 22 jun 2023 14:32

https://postimg.cc/gallery/vcBXC3Q

link aanklikken en dan kun je ze zien ;)
lakenvelder waarschijnlijk haan en hen.
wyandotte komt slecht in de veren en dus grote kans dat het een haantje is.

Loez
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2023 12:43
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Loez » 22 jun 2023 17:25

Oke, dank jullie wel voor de reacties

Brahma-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2023 10:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Brahma-newbie » 28 jun 2023 21:33

Help!

Wij hadden 2 Brahma (grote) kuikens gekregen van onze gastouder voor onze oudste die haar kortgeleden heeft moeten verlaten omdat hij vier werd. Nu blijkt, na een week of 12, dat een van de twee een haantje is. Prima, maar aangezien we inmiddels een behoorlijke voilere en buitenren hebben gemaakt willen we er eigenlijk ook de voordelen (eitjes!) van hebben. We hebben er dus een derde bij opgehaald van hetzelfde broedsel (onze gastouder broed altijd rond pasen eitjes uit met de broedmachine samen met haar gastkindjes)

Enfin. Ik heb degene van de drie meegenomen waarvan ik dacht dat het een kip was, maar nu ‘ze?’ bij mijn mini toom is gezet twijfel ik. Ik ben totaal geen kenner: wie kan me helpen?

De donkere, Tokkie, is de haan. Duidelijk te zien aan gedrag, hoog op de poten, knalrode duidelijke lellen, nog steeds weinig staart en grove poten.

De buff, Tweety, is overduidelijk een kip. Oranje roze beginnende lelletjes maar niets spannends, brede staart, lage houding en weinig voetbevedering.

Maar dan de witte… die hebben we Kukeltje genoemd, maar is nogal een mix? Meer staart dan Tokkie, maar minder dan Tweety, laag op de poten naar wel duidelijke en rode lellen (kan dat zijn omdat ‘ze’ wit is?) wat minder felle poten dan de haan en het lijkt ook minder grof, maar omdat deze is opgegroeid bij de gastouder (waar ze minder uitgebalanceerde voeding krijgen dan hier) is deze ook een stukje kleiner wn veel minder dik in de veren.

Ze zijn allemaal van pasen, dus rondom de 15 weken oud.

Wie kan helpen? Is Kukel (de witte dus) een Brahma kip of haan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4310
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 28 jun 2023 22:00

Ik weet het niet.
Vind het moeilijk te zien op de foto. Ik zie geen duidelijke sierveren.
Tis wel erg rood voor een hen van 15 weken. Zeker van een Brahma.
Maar dat geen raszuivere brahma's hoor. Duidelijk niet. Sommige rassen zijn sneller volwassen en hebben grotere lellen.

Maar vechten ze ook?
Een haan van 15 weken accepteert een andere onbekende haan niet zomaar, zou ik denken...

Brahma-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 jun 2023 10:42
Land: Nederland
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Brahma-newbie » 28 jun 2023 22:21

Pearlsofpassion schreef:Ik weet het niet.
Vind het moeilijk te zien op de foto. Ik zie geen duidelijke sierveren.
Tis wel erg rood voor een hen van 15 weken. Zeker van een Brahma.
Maar dat geen raszuivere brahma's hoor. Duidelijk niet. Sommige rassen zijn sneller volwassen en hebben grotere lellen.

Maar vechten ze ook?
Een haan van 15 weken accepteert een andere onbekende haan niet zomaar, zou ik denken...


Echt? Oh.. die van onze gastouder zijn 100% raszuiver maar dat zijn Columbia in de standaard zwart/witte kleurslag. Deze zijn van een van haar hennen, maar de haan van de buurman heeft zich ermee bemoeit haha. We hadden witte verwacht; dat liep even anders. Ik had begrepen dat de buurman ook raszuiver heeft.

Ze vechten niet. Ik heb de nieuwe er zonder pardon en overdag bij gezet. ‘Het’ wordt nog niet echt meegenomen in het gezelschap, maar ze laten ‘het’ wel gewoon eten en drinken, en op een enkel pikje na zo af en toe doen ze de nieuweling niets. Kukel is heel erg onderdanig, als een van de twee in de buurt komt gaat die weg of plat ‘liggen’ zeg maar. Pikt ook totaal niet terug. Ik twijfel dus ook met name door de grootte en roodheid van de lellen


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten