Verzamel topic is het een hen of haan?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 09 mei 2021 22:19

amai...ze groeien goed.
eerste 3 waarschijnlijk hanen en de laatste 3 waarschijnlijk hennen.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor mellinda » 10 mei 2021 09:25

Ik weet niet of het mogelijk is om nu al te zien hen of haan op 1 week tijd? We hebben er 3 met haantjes gedrag :/
Het zijn wel allemaal schatjes. Helaas nog geen foto van de bek kunnen trekken, ze zijn me te snel af.
De hele donkere met streep heeft een lange doorlopende streep maar da's op deze foto niet zichtbaar gezien ze met opgetrokken vleugeltjes staat. Van haar zijn we vrij zeker dat ze een hennetje is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 10 mei 2021 10:34

Als je op de staartjes en vleugels afgaat zijn de bovenste 2 hennetjes en het onderste een haantje. Middelste durf ik niet zeggen. Maar ik heb mij daar ook al grondig aan mispakt gehad, aan die methode, dus kan zeker nog verkeerd zijn..
Verder valt er toch nog niets te zien aan een kuiken op deze leeftijd hoor. En haantjesgedrag doen hennekuikens ook. Als ze klein zitten wil wat meer ruimte al eens helpen maar zeker niet altijd.

Chabo en overig
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:02
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Chabo en overig » 12 mei 2021 20:07

kuikentjes van 3-8 weken oud.

haan van legkippen (geen ras kip)
Afbeelding

haan van legkippen (geen ras kip)
Afbeelding

Zottegemse hoen haan
Afbeelding

Chabo X Sabelpootkriel hen
Afbeelding

Legkip wit hen
Afbeelding

legkip hen
Afbeelding

Esse
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Esse » 12 mei 2021 23:11

Ik ben hier ook met een vraag over haan of hen. Van een aantal ben ik zeker, maar van veel twijfel ik (terug)

Reeks A: 12 weken oud
1: Araucana patrijs (hen) X Marans tarwe (haan) - ik dacht hen, maar nu niet meer zeker
2: idem als 1
3: mengelmoesje (Marans, Sussex, New Hampshire) - kreeg erg snel een uitgesproken kam, ik dacht dus haan, maar nu twijfel ik terug - geen broertjes/zusjes om te vergelijken
4: Marans koperhals (hen) X Cream legbar - ??
5: Araucana patrijs (hen) X Marans tarwe - ik dacht haan, maar nu twijfel ik...

Afbeelding


Reeks B: 5 weken oud - allemaal raszuiver araucana (blauwtarwe hen X wildkleur) - behalve nr.6 (barnevelder X araucana)
1, 3, 4 en 5 dacht ik hen als ze jonger waren, nu twijfel ik
6: kruising met barnevelder, ik vrees een haantje

Afbeelding

Reeks C: 5 weken
1, 2, 3 en 4: raszuivere Marans, 3 & 4 = hennen, 2 = haan, 1 = twijfelgeval
5 & 6: kruising Dorking zilverpatrijs met Araucana wildkleur, ik denk 5 = haan, 6 = hen (maar hoop omgekeerd)

Afbeelding

Een lange post, maar wat denken jullie? Ik zou stilaan willen uitmaken welke ik ga houden (er mogen 2 hanen blijven) en welke ik weg doe. Alvast bedankt om jullie kennis en ervaring te delen!

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 mei 2021 23:33

Ik vrees 3 hanen bij je Marans.. 4e een hen..
Bij je araucana's nummers 3 en 5 hennen, de rest haan.. Bij de oudere kuikens is dat mengelmoes een haan, maar de rest weet ik echt niet..
Misschien kun je bij kuikens A 1,2 en laatste nog iets met de kleur van de ouders afleiden.. Of de kleur van de kuikens 1 en 2 zelf. Heb je een foto van het volledige dier? Patrijs en tarwe geeft normaal herkenbare patronen bij de haan.

Esse
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Esse » 18 mei 2021 22:30

Pearlsofpassion schreef:Ik vrees 3 hanen bij je Marans.. 4e een hen..
Bij je araucana's nummers 3 en 5 hennen, de rest haan.. Bij de oudere kuikens is dat mengelmoes een haan, maar de rest weet ik echt niet..
Misschien kun je bij kuikens A 1,2 en laatste nog iets met de kleur van de ouders afleiden.. Of de kleur van de kuikens 1 en 2 zelf. Heb je een foto van het volledige dier? Patrijs en tarwe geeft normaal herkenbare patronen bij de haan.


Dankjewel voor de info alvast.
Even wat tijd gemaakt om foto's te maken van de volledige kuikens A 1 & 2. De ene heeft iets meer bruin dan de andere (nr.2 heeft dus iets meer bruin) voor de rest zie ik -als beginner- weinig grote verschillen. Ze zijn erg nieuwsgierig naar camera, dus moeilijk er volledig op te krijgen :gutgut:

Afbeelding
Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4350
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 19 mei 2021 01:59

Links is zeker een haan (meer zwart dus), hennen hebben nooit zo'n verenkleed.. De rechtse is het van de tekening (nog) niet met zekerheid te zeggen, maar het is wel verdacht voor haan dat er zwart op de borst en buik opduikt. En aangezien dat dier er verder hetzelfde uitziet als de linkse zou ik maar van een haan uitgaan.

Esse
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jun 2020 12:55
Land: Belgie
M/V: V

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor Esse » 19 mei 2021 09:58

Pearlsofpassion schreef:Links is zeker een haan (meer zwart dus), hennen hebben nooit zo'n verenkleed.. De rechtse is het van de tekening (nog) niet met zekerheid te zeggen, maar het is wel verdacht voor haan dat er zwart op de borst en buik opduikt. En aangezien dat dier er verder hetzelfde uitziet als de linkse zou ik maar van een haan uitgaan.


Bedankt voor de uitleg. Wat ik dus vreesde. Al twee jaar op rij het merendeel hanen uitgebroed :?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Verzamel topic is het een hen of haan?

Berichtdoor danielb » 19 mei 2021 12:50

duidelijk 2 hanen.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten