slachtadressen voor haantjes per regio?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Iet
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2013 16:31
Land: nederland
M/V: V

slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor Iet » 16 mei 2013 14:40

Hallo ervaren kippenhouders,

Eerst even voorstellen: Over een tijdje krijgen wij, volstrekt onvervaren overigens maar heb al flink rondgeneusd op dit forum, van een fokker kuikentjes (die nu nog worden uitgebroed), twee stuks om precies te zijn. (Tuin is te klein voor méér dan dat.) En omdat het zijdehoentjes betreft, wil hij wachten tot ze 12 weken oud zijn zodat hij met énige zekerheid kan zeggen dat het hennetjes zijn. Dat schijnt echter lang niet altijd goed te gaan, en voor je het weet zit je tòch met 1 of 2 hanen in een buurt waar de mensen je waarschijnlijk naar het leven gaan staan als er iets kraait. (Ook al maken hun kinderen nog veel meer lawaai)

Die fokker is dan bereid ze terug te nemen, maar omdat bijna iedereen al een hanenoverschot heeft, gaan ze dan waarschijnlijk "de natuur" in (voor de vos). Hij is zelf namelijk niet in staat om te slachten en ik, als vegetariër, al helemáál niet. Ken ook niemand die dat zou doen. Toch zou ik het liefst willen dat een haantje dat ik hier met liefde heb grootgebracht, snel en humaan aan zijn einde komt, en niet persé de vossenpopulatie enorm doet toenemen... maar, eenmaal geslacht, tot vlees kan dienen voor mens of dier. (En liefst niet levend verslonden door een slang of zo brrrr). Of is het loslaten in de natuur in een buurt waar vossen zitten wèl een goede oplossing volgens jullie? Hoe is het leven voor een haantje in de vrije natuur tot hij gepakt wordt door een vos? En doodt een vos de dieren snel? Of een hond die misschien wel levend voer krijgt? Is dat volgens jullie juist wèl een diervriendelijke oplossing omdat het "de natuur" is? Ik hoor graag jullie mening.

Regeren is vooruitzien, dus ik vraag me bij voorbaat af: Is het mogelijk per regio (Ik woon in Noord-Limburg, Nederland) een lijst te maken met particulieren hier op het forum (of elders) die haantjes graag (zonder vergoeding) aannemen om zelf te slachten en op te eten danwel aan zijn carnivoren te geven na de slacht? En dan wellicht met een aparte vermelding "ook zijdehoentjes"? Want ik begrijp dat veel kip-eters hier ook wel afgeschrikt worden door de zwarte kleur van het vlees? Poeliers hier in de buurt slachten niet meer zelf, heb iedereen al gemaild. Dat gebeurt allemaal machinaal en waarschijnlijk ver weg van hier.

Dank alvast, mede namens al diegenen die zich waarschijnlijk ook afvragen hoe ze zo diervriendelijk mogelijk van hennetjes die tòch haantjes bleken, af kunnen komen. (En dan zijdehoentjes die zo lastig te onderscheiden zijn qua geslacht, in het bijzonder.) Er zijn vast wel echte volbloed natuurmensen en kleine boeren die hiervoor in zijn, maar wáár? Halal slagers misschien zelfs?

mvg,
Iet :-)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor brenda17 » 16 mei 2013 16:56

Een fokker die zijn dieren loslaat in de natuur om als vossenvoer te dienen? Wat is dat voor een fokker? Zoiets doe je gewoon niet.

Iet
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mei 2013 16:31
Land: nederland
M/V: V

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor Iet » 16 mei 2013 17:22

Hallo Brenda,

Ik zie dat jij zelf ook fokker bent in Limburg (Nl of België?), ook zijdehoentjes zie ik. Hoe ga jij dan om met het teveel aan hanen? Slacht jij ze zelf en zou ik, mochten de hennen toch hanen blijken te zijn, daarvoor dan bij jou terecht kunnen? Of heb je een dermate groot erf dat het niet uitmaakt hoe veel hanen er rondlopen? Als je iemand weet in de regio Noord-Limburg, die zijdehoentjes zelf slacht en eet, heel graag! Want dat heb ik liever dan dat het levend in een enorm reptiel verdwijnt. Al hóóp ik het natuurlijk zelf nooit nodig te hebben, dat de hennetjes gewoon hennetjes zijn.

De (ook hobby-)fokker weet overigens geen andere oplossing, krijgt het zelf niet voor elkaar om te slachten en hij zou zelf ook wel blij zijn met een adres om haantjes naar toe te brengen namelijk. Uiteraard probeert hij ze ook altijd eerst te verkopen of weg te geven, maar dat lukt maar zelden...Het is een te zachtaardige jongen vrees ik, die dan maar hoopt dat de haantjes het nog lang redden op eigen kracht, en snel gedood zullen worden.
Maar dit is overigens precies de reden waarom ik zelf nooit zou gaan fokken, ook niet als ik op een ruimer perceel zou wonen. (Tenzij ik iemand zou kennen die ze graag eet en zelf slacht.)

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor brenda17 » 16 mei 2013 17:28

Ik fok niet met zijdehoenders, die lopen wel bij ons in de weide.

Zelf breng ik mijn hanen naar een dierenpark waar ze als voederdier gebruikt worden, maar alvorens ze gevoerd worden, worden ze eerst een kopje kleiner gemaakt in het dierenpark zelf. Breng ze er altijd levend naartoe.

Enkel is dit voor de fokker waar jij naartoe gaat geen oplossing. Want ze eten geen zijdehoenders omdat dat een ander kleur vlees is. Daarnaast nemen ze geen dieren aan van gewone mensen. zelf werk ik daar dus ik weet dat de dieren medicatie vrij moeten zijn en gezond moeten zijn. Want anders kunnen de roofdieren in het park zelf ook ziek worden.

Maar de dieren in een bos neerzetten als vossenvoer, dat gaat me echt te ver. Dat vind ik géén goede fokker.

Dit is wel een goede fokker uit Limburg van de zijdehoen: http://zijdehoenders.com/

Gebruikersavatar
buldog
Berichten: 7075
Lid geworden op: 11 apr 2005 22:36
Land: Friesland
M/V: M
Locatie: (Frl)
Contacteer:

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor buldog » 16 mei 2013 17:45

Wat die man , want fokker wil ik het niet noemen, doet is gewoon zijn hanen dumpen.
En het voor zichzelf en anderen goedpraten als de vossen voeren.
Nou als er al een vos loopt dan zal hij er misschien één voor eten pakken en de rest de strot doorbijten en laten liggen rotten.
Dit slaat echt nergens op wat hij doet.

Maar terug naar het onderwerp.
Voor sommigen misschien een goed idéé, maar ik ken niemand voor op de lijst.
Ik doe het voor mijn eigen dieren maar na al die jaren nog steeds met een knoop in mijn maag.
Het is mijn verantwoording, maar voor een ander ga ik het niet opknappen.

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor brenda17 » 16 mei 2013 18:11

Ik denk zelf als zo'n lijst komt... dat diegene dood gegooid met mails of telefoontjes of men de hanen kan brengen.
Leuk werk is het niet.

Denk dat iedere fokker of diegene die gewoon voor de lol een nestje uitbroed zelf een oplossing moet zoeken voor de hanen.

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 18:38

Iet schreef:Hallo ervaren kippenhouders,

Eerst even voorstellen: Over een tijdje krijgen wij, volstrekt onvervaren overigens maar heb al flink rondgeneusd op dit forum, van een fokker kuikentjes (die nu nog worden uitgebroed), twee stuks om precies te zijn. (Tuin is te klein voor méér dan dat.) En omdat het zijdehoentjes betreft, wil hij wachten tot ze 12 weken oud zijn zodat hij met énige zekerheid kan zeggen dat het hennetjes zijn. Dat schijnt echter lang niet altijd goed te gaan, en voor je het weet zit je tòch met 1 of 2 hanen in een buurt waar de mensen je waarschijnlijk naar het leven gaan staan als er iets kraait. (Ook al maken hun kinderen nog veel meer lawaai)

Die fokker is dan bereid ze terug te nemen, maar omdat bijna iedereen al een hanenoverschot heeft, gaan ze dan waarschijnlijk "de natuur" in (voor de vos). Hij is zelf namelijk niet in staat om te slachten en ik, als vegetariër, al helemáál niet. Ken ook niemand die dat zou doen. Toch zou ik het liefst willen dat een haantje dat ik hier met liefde heb grootgebracht, snel en humaan aan zijn einde komt, en niet persé de vossenpopulatie enorm doet toenemen... maar, eenmaal geslacht, tot vlees kan dienen voor mens of dier. (En liefst niet levend verslonden door een slang of zo brrrr). Of is het loslaten in de natuur in een buurt waar vossen zitten wèl een goede oplossing volgens jullie? Hoe is het leven voor een haantje in de vrije natuur tot hij gepakt wordt door een vos? En doodt een vos de dieren snel? Of een hond die misschien wel levend voer krijgt? Is dat volgens jullie juist wèl een diervriendelijke oplossing omdat het "de natuur" is? Ik hoor graag jullie mening.

Regeren is vooruitzien, dus ik vraag me bij voorbaat af: Is het mogelijk per regio (Ik woon in Noord-Limburg, Nederland) een lijst te maken met particulieren hier op het forum (of elders) die haantjes graag (zonder vergoeding) aannemen om zelf te slachten en op te eten danwel aan zijn carnivoren te geven na de slacht? En dan wellicht met een aparte vermelding "ook zijdehoentjes"? Want ik begrijp dat veel kip-eters hier ook wel afgeschrikt worden door de zwarte kleur van het vlees? Poeliers hier in de buurt slachten niet meer zelf, heb iedereen al gemaild. Dat gebeurt allemaal machinaal en waarschijnlijk ver weg van hier.

Dank alvast, mede namens al diegenen die zich waarschijnlijk ook afvragen hoe ze zo diervriendelijk mogelijk van hennetjes die tòch haantjes bleken, af kunnen komen. (En dan zijdehoentjes die zo lastig te onderscheiden zijn qua geslacht, in het bijzonder.) Er zijn vast wel echte volbloed natuurmensen en kleine boeren die hiervoor in zijn, maar wáár? Halal slagers misschien zelfs?

mvg,
Iet :-)


Welkom Iet op deze site :duimop:

Kom zelf ook elk jaar in noord-limburg.
America om het slotconcert van Rowwen Heze te beleven.
Mooi gebied daar in de Peel.
Geloof ook best dat daar veel vossen leven...
maar wat die fokker zegt is natuurlijk de grootste onzin die er is.
Wel een hele goedkope manier om van je hanen af te komen.
Een vos zal de haan dan wel in 1 keer zijn nek breken dus de haan zal niet lijden.
Een roofvogel en een hond ook wel maar het is niet de manier natuurlijk.
Maar er zal toch wel 1 boer bij jullie in het prachtige noord limburg zijn die de haan even wil slachten.
De plaatselijke slager moet zeker iemand weten als die het zelf niet wil doen.

sjoerd jan
Berichten: 2237
Lid geworden op: 03 feb 2009 21:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor sjoerd jan » 16 mei 2013 18:47

brenda17 schreef:Ik denk zelf als zo'n lijst komt... dat diegene dood gegooid met mails of telefoontjes of men de hanen kan brengen.
Leuk werk is het niet.

Dan moet je de juiste persoon vinden, mij pa vind het leuk werk. Ik snap het ook niet helemaal :P maar ik help wel, vind het altijd erg lekker.
Die wil ook wel een ploegje jonge hanen hebben, mits er wat vlees aan zit. Zelfs zijdehoenders. Ligt nu ook eentje in de koelkast, die moeten we vanavond nog even klaarmaken.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor Ricck » 16 mei 2013 20:51

Ik ken ook zo'n fokker die ze in een natuurgebied zet ofzo.. vreemd, maarja. Je kan zelf toch wel een haantje afmaken... je hoeft hem niet per sé op te eten. Zwartvlees ziet er maar vies uit..

Misschien bij een restaurant vragen, sommige restaurants serveren zwart vlees, wie weet.

henkzeeland
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 sep 2011 17:08
Land: Nederland
M/V: M

Re: slachtadressen voor haantjes per regio?

Berichtdoor henkzeeland » 16 mei 2013 20:59

Ricck schreef:Ik ken ook zo'n fokker die ze in een natuurgebied zet ofzo.. vreemd, maarja. Je kan zelf toch wel een haantje afmaken... je hoeft hem niet per sé op te eten. Zwartvlees ziet er maar vies uit..

Misschien bij een restaurant vragen, sommige restaurants serveren zwart vlees, wie weet.


Zulke restaurants ben ik nog nooit tegen gekomen ....

Chinezen eten wel Zijdehoenders en geloven dat het donkere vlees geneeskrachtige eigenschappen heeft.
Je kunt het ook zelf leren eten, want het smaakt net als gewoon kippenvlees: heel lekker.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten