voor het eerst kippen waar te beginnen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Queenmiep
Land: nederland
M/V: V

voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 21:20

Hallo allemaal, Nieuw hier.
Ik ga eindelijk starten met kippen, ook heb ik 3 katten waarvan er 1 helemaal gek is op alles wat beweegt en er dan ook graag achterna gaat, dus helaas, kippen moeten in een ren, met natuurlijk een hok. Overdag, als ik er bij ben, en ze tam zijn, laat ik ze los in de tuin en kunnen ze lekker scharrelen in het gras.
Nu weet ik dan nog helemaal niets, en alle tips zijn welkom, vanaf welke kip tot het voer en alles er tussen in. Mijn eisen zijn er dan ook, het moeten kipjes (2/3?) zijn die blij kunnen zijn in een ruimte van 1m breed 1.5m hoog en 3.3m lang, hier moet dus ook nog het hok op. er is nu op de grond alleen maar aarde, maar ga er grasmatten op leggen. Ik had een hok gezien, van 1x1m met een ren van 1.78, alleen op de foto leek de hoogte erg weinig.
Graag zou ik kippen willen die makkelijke beginners kippen zijn, heb toch te maken met buren,dus die het meest rustig zijn, ik vind het wel leuk, maar er wonen nogal uitslapers hier.. hoop eisen, maar daartegen zullen ze het goed krijgen :) alvast bedankt voor het antwoorden!

Corrine78
Land: Nederland

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Corrine78 » 16 mei 2013 21:30

Ik heb ook nog niet zo lang kippen. Voordat ik begon heb ik heel veel gelezen en gezocht op dit forum. Heel veel van geleerd. Ga voorlopig een het forum doorzoeken, je zult merken dat je snel wijzer wordt.

Ik ben overigens begonnen met wyandotte krielen. Leuke en gezellige kipjes, waren snel tam, leuk voor de kids. Je ruimte is niet heel groot, maar als ze regelmatig naar buiten kunnen moet 3 wel kunnen. Mij is verteld dat je beter 3 dan 2 kipjes kan houden ivm de onderlinge verstandhoudingen in de toom.

Veel plezier met info verzamelen en aanschaffen!

S-n-oepkip
Land: Nederland

Berichtdoor S-n-oepkip » 16 mei 2013 21:34

Hoi, welkom hier!
Poe, nog geen 4 vierkante meter, dat is wel weinig! Hoeveel ruimte hebben ze als ze in de tuin mogen? Ennuh, gras.... Ik heb mijn kipjes (3 Barnevelders) in een ren met 10 m2 gras, ze mogen vrijwel de hele dag de ren uit naar een grotendeels bestrate tuin van ongeveer 30 m2. Ze lopen hier sinds Pasen en het gras is er al aan. Wist ik van tevoren hoor, jij nu ook ;) De rest van de plantjes waar ze bij kunnen zijn ook mooi afgegraasd..
Wat je ook doet, ik zou in ieder geval een hok op hoge poten kopen zodat ze daaronder ook nog kunnen scharrelen. Je krijgt vast nog meer adviezen, succes!

Queenmiep

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 21:48

dank jullie voor de reacties. het worden in ieder geval krielkipjes. en denk toch dat ik dat hok aanschaf, daar zit ook ruimte onder het hok en dan wat uitbreiden. De wyandotte had ik indd ook al op het forum gevonden, dus deze zullen het worden. en dan 3 beter dan 2? ok dus ben al heel wat verder nu :) Maar deze kippen zijn springers? of vliegen? want hoe hoog moet het dan worden? ik las ook ergens dat ik in ieder geval wat spulletjes in mijn medicijnkastje moest hebben, wat? Heeft iemand een goed adres voor mij voor spullen, voer, dierenarts in zuid-holland rotterdam? en wat voor voer is het beste? zou graag de eitjes eten natuurlijk, nu heb ik mij laten vertellen de eierschalen terug te geven voor de kalk? en wat betreft de bodem in ren en hok? zaagsel/stro in het hok? en beetje zand in de ren om zich 'te wassen'?

Queenmiep

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 21:50

nog een belangrijke vraag, ik heb een konijnen ren wat aansluit aan de kippenren, kunnen kippen en konijnen samen? dan zouden ze samen namelijk iets meer dan 6m² hebben.

brahmaserama
M/V: M

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 21:54

Queenmiep schreef:Hallo allemaal, Nieuw hier.
Ik ga eindelijk starten met kippen, ook heb ik 3 katten waarvan er 1 helemaal gek is op alles wat beweegt en er dan ook graag achterna gaat, dus helaas, kippen moeten in een ren, met natuurlijk een hok. Overdag, als ik er bij ben, en ze tam zijn, laat ik ze los in de tuin en kunnen ze lekker scharrelen in het gras.
Nu weet ik dan nog helemaal niets, en alle tips zijn welkom, vanaf welke kip tot het voer en alles er tussen in. Mijn eisen zijn er dan ook, het moeten kipjes (2/3?) zijn die blij kunnen zijn in een ruimte van 1m breed 1.5m hoog en 3.3m lang, hier moet dus ook nog het hok op. er is nu op de grond alleen maar aarde, maar ga er grasmatten op leggen. Ik had een hok gezien, van 1x1m met een ren van 1.78, alleen op de foto leek de hoogte erg weinig.
Graag zou ik kippen willen die makkelijke beginners kippen zijn, heb toch te maken met buren,dus die het meest rustig zijn, ik vind het wel leuk, maar er wonen nogal uitslapers hier.. hoop eisen, maar daartegen zullen ze het goed krijgen :) alvast bedankt voor het antwoorden!

Welkom op de site miep de koningin
Ik denk dat de Serama wel wat voor jou is...Indien je het niet voor de eieren doet.
En aangezien je niet veel ruimte hebt en niet teveel overlast wil maken.

Dit hok is 3 meter lang x 160 hoog en 1 meter breed en goed voor 4 Serama kippetjes max.
Afbeelding

Dit zijn mijn Seramas...twee hanen en een hen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn de kleinste kippen ter wereld en erg makkelijk in de omgang en verzorging.
Dus Ideaal voor een beginneling met weinig ruimte.
Erg leuke kippetjes...Google ze maar eens.

Queenmiep

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 22:01

zo'n hok moet ik hebben! lijkt simpel gemaakt :D

brahmaserama

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 22:11

Queenmiep schreef:nog een belangrijke vraag, ik heb een konijnen ren wat aansluit aan de kippenren, kunnen kippen en konijnen samen? dan zouden ze samen namelijk iets meer dan 6m² hebben.

Het kan wel als je genoeg ruimte hebt.
Maar jij hebt maar 6 vierkante meter en dus zou ik dit ABSOLUUT NIET DOEN.
Dit is veel te krap voor kippen en konijnen bij elkaar...dat gaat niet goed komen.
Kippen en konijnen zijn territorium dieren die graag hun eigen plekje hebben.
Dat kan wel als ze ruimte genoeg hebben.
Bij mij gaat het goed maar ik heb 80 vierkante meter voor mijn kippen en konijnen.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door brahmaserama op 16 mei 2013 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Queenmiep

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 22:15

wauw, wat mooi!!! Zo krijgen mijn dieren het ook, ooit :D echt heel mooi! dus ik houd ze apart. dank je voor de tip!

brahmaserama

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 22:16

Queenmiep schreef:zo'n hok moet ik hebben! lijkt simpel gemaakt :D

Wil m wel komen maken hoor ;)
Weet niet waar je woont?

Terug naar “Kippen Algemeen”