voor het eerst kippen waar te beginnen?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Queenmiep
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2013 19:53
Land: nederland
M/V: V

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 22:17

rotterdam, hoeveel kost dat dan incl materiaal? de afmetingen zijn perfect.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Ricck » 16 mei 2013 22:23

Hoi,

Lees je goed in.. kijk hier vooral rond, kijk bij ziektes en haal eventueel alvast wat tegen coccidiose in huis als je beslist met jonge dieren te beginnen. Koop goed uitgebreid voer zodat ze nooit wat tekort komen, het liefst met vlokkreeftjes erin zodat ze altijd dierlijke eiwitten tot hun beschikking hebben. Zorg daarna voor elke dag vers water en hou het proper door op een verhoging te zetten. Zo'n 3m2 is genoeg voor 3-4 kleine kippen denk aan Antwerpse Baardkriel, Serama, Hollandse Kriel. Serama kan ik je aanbevelen als het je gaat om tamheid, zoek goed rond voor een goede fokker die er veel verstand van heeft. Zo ben je zeker dat je geen zieke dieren in huis haalt en heb je altijd 1 iemand die je sowieso kan helpen. Zet je hok op een verhoging, zodat ze er onder kunnen scharrelen. Dan bespaart ruimte. Je kan er dan ook eten&drinken onder zetten zodat het niet nat regent. Probeer het nachthok zo droog mogelijk te houden en volledig tochtvrij, dat is echt de pest voor kippen. Zorg daarnaast dat alles af is voordat je de kippen haalt, probeer je kippen het zo goed mogelijk te maken qua verzorging -en probeer iemand te vinden die erop kan passen als je een weekje weg bent !

Veel plezier en succes met je hobby! ;)

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 22:33

Queenmiep schreef:rotterdam, hoeveel kost dat dan incl materiaal? de afmetingen zijn perfect.


Shit 010...daar mag ik eigenlijk niet komen...haha!

Maar dat word veel te duur is alleen al 45 minuten tot 1 uur rijden als de A4 niet vast staat.
Maar aan Materiaal ben je toch wel rond de 300 euro kwijt.
Ik heb er ook 3 glazen panelen voor zitten tegen wind en regen.
Dat zie je alleen niet zo goed
Links aan de zijkant zit een paneel en rechs aan de zijkant en rechts voor zit een glazen paneel.
Afbeelding
Afbeelding

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 22:54

Ricck heeft het allemaal goed uitgelegd zoals het moet :duimop:
Alleen die katten en Seramas gaan niet goed komen denk.
Een Serama is ongeveer zo groot al een gemiddelde duif.
Dus die speelse katten van jou zouden het wel eens heel leuk speelgoed vinden als je ze los in je tuintje laat lopen :gluiplach:

Als je nu eens wat inspiratie wilt op doen van de soorten kippen.
Ga dan eens langs bij www.dierenhandelhoogendoorn.nl in Stolwijk.
Is niet zo ver bij jou vandaan en daar kan je een hoop mooie kippen zien en een hoop Info op doen :duimop:
Kijken mag...kopen is niet verplicht ;)
Ik heb er zelf ook wat dieren vandaan.

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Centauri167 » 16 mei 2013 23:26

Queenmiep schreef:nog een belangrijke vraag, ik heb een konijnen ren wat aansluit aan de kippenren, kunnen kippen en konijnen samen? dan zouden ze samen namelijk iets meer dan 6m² hebben.


Koop U een tuinkabouter in de vorm van een kip, spaart je veel kosten uit en zorgt ervoor dat je de kippen niet als sardientjes in een blik gaat behandelen.

Wees toch geen egoïst, als je ergens de plaats niet voor hebt, laat het dan.

Geef beter je konijnen die extra ruimte, hebben zij tenminste al iets plaats ...

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Ricck » 16 mei 2013 23:31

Ik raad je toch ten zeerste aan bij een fokker te gaan kijken, aangezien die weet wat er scheelt aan zijn bloedlijn, als je dan met iets zit heb je sowieso altijd een vast contactpersoon !
6m2 .. Hoeveel konijnen heb je? En wat voor ondergrond, 6m2 is niet zoveel dus makkelijk te overkappen wat ik zou doen als ik jou was, want konijnen schijten en graven alleen maar je krijgt er nog geen eens een ei voor terug. Je zou ook kunnen opsplitsen, 3m2 konijn, 3m2 kip? Met creative scheiding tussen de rennen.
Konijnen kunnen niet zo goed tegen kippenvoer hoorde ik, zelf nog nooit last van gehad is er hier nog nooit 1 dood van gevallen die stiekem in het kippen hok liep te snoepen, maar je zou bijvoorbeeld een schutting van 1,20m hoog maken in je ren. Dan kunnen je kippen er wel overheen, maar je konijnen blijven dan in hun eigen stukje ren en kunnen dus niks van de kippen eten en daarnaast knabbelen ze niet je hele kippenhok verrot.

Beste zou ik ze scheiden, dus 3m2 en 3m2 of je konijnen weg doen.. kippen zijn leuker ;) ;)

ik heb volgensmij nog nooit zoveel in 1 topic geschreven hahah

Centauri167
Berichten: 781
Lid geworden op: 18 jun 2008 15:45
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Centauri167 » 16 mei 2013 23:32

brahmaserama schreef:Ricck heeft het allemaal goed uitgelegd zoals het moet :duimop:
Alleen die katten en Seramas gaan niet goed komen denk.
Een Serama is ongeveer zo groot al een gemiddelde duif.
Dus die speelse katten van jou zouden het wel eens heel leuk speelgoed vinden als je ze los in je tuintje laat lopen :gluiplach:

Als je nu eens wat inspiratie wilt op doen van de soorten kippen.
Ga dan eens langs bij http://www.dierenhandelhoogendoorn.nl in Stolwijk.
Is niet zo ver bij jou vandaan en daar kan je een hoop mooie kippen zien en een hoop Info op doen :duimop:
Kijken mag...kopen is niet verplicht ;)
Ik heb er zelf ook wat dieren vandaan.


Waarom zou je dat nu in godsnaam doen ??

In een ander topic valt er te lezen hoe je er de gezonde dieren moet uitkiezen, niet echt een goede reclame of wel ?

Wat ik hier echt niet snap op dit forum, waarom hollen jullie nu zo graag naar winkels waar ze de dieren verkopen die fokkers onder hun eigen naam niet willen verkopen.

Op dit forum zitten er zelf veel ervaren fokkers, zo fokt Bulldog bv. Serama's.

Gebruikersavatar
Ricck
Berichten: 2469
Lid geworden op: 20 aug 2011 21:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Nederland

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Ricck » 16 mei 2013 23:33

Centauri167 schreef:Op dit forum zitten er zelf veel ervaren fokkers, zo fokt Bulldog bv. Serama's.

Precies, doe elkaar liever een plezier dan die commerciële mensen :-)

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor brahmaserama » 16 mei 2013 23:34

Centauri167 schreef:
Queenmiep schreef:nog een belangrijke vraag, ik heb een konijnen ren wat aansluit aan de kippenren, kunnen kippen en konijnen samen? dan zouden ze samen namelijk iets meer dan 6m² hebben.


Koop U een tuinkabouter in de vorm van een kip, spaart je veel kosten uit en zorgt ervoor dat je de kippen niet als sardientjes in een blik gaat behandelen.

Wees toch geen egoïst, als je ergens de plaats niet voor hebt, laat het dan.

Geef beter je konijnen die extra ruimte, hebben zij tenminste al iets plaats ...


En zo is het :duimop:

Queenmiep
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 mei 2013 19:53
Land: nederland
M/V: V

Re: voor het eerst kippen waar te beginnen?

Berichtdoor Queenmiep » 16 mei 2013 23:44

ik zal inderdaad de tuinkabouter even overwegen.. uhm..nee, toch maar kipjes.
maar mijn konijnen hebben een uitgegraven stuk van ook 3m². dus de kippen krijgen het ietsje groter, en indd 3 kleintjes. nu dus niet naar de winkel, maar de fokker, ik zou graag wyandotte krielen hebben, iemand een idee?


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten