Hanen en buren

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
Mino
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2010 22:50
Land:
M/V: M

Hanen en buren

Berichtdoor Mino » 13 aug 2014 17:49

Een paar maanden geleden kreeg ik een paar kuikens waarvan er 2 hanen zijn.
Verschillende buren hebben geklaagd over het gekraai. De wijkagent is ook al langsgeweest om te zeggen dat hanen in een woonwijk niet kan.
Nu is dat geklaag wel opgehouden nadat ik de hanen elke avond opsloot in een hok (waar ze nu zelf al in gaan als het donker wordt). De wijkagent zei dat hij ging afwachten of er nog klachten gingen komen.
Nu ga ik een week op verlof maar helaas is er niemand die ze even een weekje kan bijhouden.
Zelf heb ik totaal geen last van de hanen maar helaas wel van onverdraagzame buren. Ik zou ze het liefst gewoon houden (de hanen, niet de buren).

Iemand een idee wat de (vreedzame) mogelijkheden zijn? Ik dacht aan een kinderboerderij maar volgens mij hebben die al hanen genoeg.

Els71
Berichten: 700
Lid geworden op: 23 jul 2014 12:27
Land: Belgie
M/V: V

Re: Hanen en buren

Berichtdoor Els71 » 13 aug 2014 19:47

Ik vind uw buren niet onverdraagzaam.

Leghorn99
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 aug 2014 13:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hanen en buren

Berichtdoor Leghorn99 » 13 aug 2014 20:30

Ik betwijfel of het slim is om de dieren te houden.
Vooral omdat er waarschijnlijk ook gevechten gaan komen tussen de hanen.
Ik zou in uw geval minimaal 1 haan wegdoen voor de veiligheid.
Meestal zal een haan ook minder krijgen als hij geen " antwoord" krijgt op zijn roep.

Wij hebben geen last van de buren (over hanen dan :frown: ) wan hun hebben er zelf ook een stuk of 30 lopen om te slachten.
In een woonwijk komt het meestal toch niet goed.
Probeer anders als de hennen al aan de leg zijn een keer wat eitjes uit te delen aan de buren.
Dat kan nog wel eens helpen!! :duimop:

Groeten en veel succes

JarnoB
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 nov 2013 09:56
Land: nederland
M/V: M

Re: Hanen en buren

Berichtdoor JarnoB » 13 aug 2014 21:38

Ligt denk ik ook een beetje aan het ras.
Ik woon midden in een nieuwbouwwijk.
Mijn seramahaantje heeft nog nooit voor klachten gezorgd.
Er hebben hier een poosje 2 hanen gezeten , niks geen gevechten.
Het ene ras is verdraagzamer als de ander , het ene ras kraait ook harder als de ander.
Het kraaien kan zelfs per haan verschillen.

Gebruikersavatar
susiepolletje
Berichten: 645
Lid geworden op: 20 mei 2012 11:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hanen en buren

Berichtdoor susiepolletje » 13 aug 2014 23:43

2 Hanen is geen goed idee. Deze gaan inderdaad tegen elkaar op kraaien. Ééntje wegdoen of slachten, de andere ophokken tot ongeveer negen uur 's ochtends en dan lijkt het met dat je geen problemen meer met de buurtgenoten krijgt...

Gebruikersavatar
hennk
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 aug 2014 20:18
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Leeuwarden

Re: Hanen en buren

Berichtdoor hennk » 15 aug 2014 20:08

JarnoB schreef:Ligt denk ik ook een beetje aan het ras.
Ik woon midden in een nieuwbouwwijk.
Mijn seramahaantje heeft nog nooit voor klachten gezorgd.
Er hebben hier een poosje 2 hanen gezeten , niks geen gevechten.
Het ene ras is verdraagzamer als de ander , het ene ras kraait ook harder als de ander.
Het kraaien kan zelfs per haan verschillen.


JarnoB schreef:Ligt denk ik ook een beetje aan het ras.
Ik woon midden in een nieuwbouwwijk.
Mijn seramahaantje heeft nog nooit voor klachten gezorgd.
Er hebben hier een poosje 2 hanen gezeten , niks geen gevechten.
Het ene ras is verdraagzamer als de ander , het ene ras kraait ook harder als de ander.
Het kraaien kan zelfs per haan verschillen.


Dat geloof ik. Ik heb zijdehoenders en het is hier geen enkel probleem om hanen bij elkaar te zetten (behalve de pikorde, dat gebeurd toch wel maar bemoei ik mij daar zo weinig mogelijk mee). Als dat is gebeurd scharrelen de hanen zij aan zij (zijdehoenderras) en ook mijn austrlorp.
Ik zit in een woonwijk en heb echt nog nooit een klacht gehad. (moet ook wat geluk hebben denk ik). Wat ik wel hier doe is dat het nachthok pas 's ochtends om ongeveer 8 uur open gaat (weekend 9.30 uur). Hij kraait dan ook binnen 5 minuten.
8 uur in de stad, rijden de treinen alweer, is de school open, vliegen de straaljagers weer, overstemmen de roeken en meeuwen mijn kippen, het is allemaal subjectief. Het gekraai valt dan wat weg in de stadsgeluiden. Het is wat anders als je buurman ploegendiensten draait en net uit de nachtdienst komt. Wil hij graag slapen denk ik. Een optie kan zijn om de haan op die dagen even in de voortuin te laten.
Maar als ik de jurisprudentie over dit onderwerp zo bekijk valt of staat het met de maatregelen die je als hanenhouder zelf doet. (ik praat over de stad)
Voor zover ik de jurisprudentie over dit onderwerp (stadse hanen) heb kunnen analyseren kun je de volgende dingen doen om sterker te staan als het er op aankomt, ( plus tip onderaan dit bericht).
- isoleer je nachthok met geluidsisolerende platen,
- doe het nachthok pas laat open (er zijn automatische openers in de handel)
- beschouw je haan als huisdier en benoem het ook zo (en blijf daar bij)
- bij klachten blijf rustig en hou het gesprek gaande (zet niet de hakken in het zand)
- wees gewillig om aanpassingen te doen (en doe dat ook)
- Maak een keus, kies voor je hanen of voor je buren (is persoonlijk)
- verdedig jezelf met argumenten die controleerbaar zijn ((erg) belangrijk))
- laat emotie los
- vergeet niet dat je buren wel eens heel valide argumenten kunnen hebben die ook persoonlijk kunnen zijn dus wees zelf objectief
- beperk je tot 1 haan
- Als er een klacht is ga eerst even zitten en een kopje thee drinken en verplaats jezelf in diegene die de klacht heeft geponeerd.
Tja, en als laatste, als er klachten zijn wil je het er op aan laten komen? Is een goede buur inderdaad beter als een verre vriend? ligt ook aan de buur denk ik. Dat moet ieder voor zichzelf bepalen maar mijn haan gaat niet zonder slag of stoot weg.
Wat anderen ook zeggen een haan in de woonwijk is echt niet kansloos maar ook niet kansrijk.
En laten wij eerlijk zijn, stadse kinderen denken dat eieren uit de supermarkt komen, die kinderen hebben geen weet en vaak de ouders ook niet. ( dat is echt een sterk argument)

En dan de tip die ik eerder in dit bericht heb belooft. Ik spreek nog steeds over stadse hanen.
Download het gratis programma audacity http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl en installeer het.
Met dit programma kun je geluiden opnemen die controleerbaar zijn. Ik laat dit verder buiten beschouwing. Nu kun je met behulp van microfoon of webcam een geluidsopname maken van de situatie met jouw kippen.
Hang de microfoon of webcam in je slaapkamer.
Start het programma, links onder in beeld staat projectfrequentie, zet dit op 8000 hz. Dan kies opnemen en laat de opname een hele week draaien. Na een hele week opnemen krijg je goed inzicht of je buren een terechte klacht hebben of dat jij de situatie goed schat.

succes

Henk

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Hanen en buren

Berichtdoor Martine M » 15 aug 2014 22:31

hennk schreef:En dan de tip die ik eerder in dit bericht heb belooft. Ik spreek nog steeds over stadse hanen.
Download het gratis programma audacity http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl en installeer het.
Met dit programma kun je geluiden opnemen die controleerbaar zijn. Ik laat dit verder buiten beschouwing. Nu kun je met behulp van microfoon of webcam een geluidsopname maken van de situatie met jouw kippen.
Hang de microfoon of webcam in je slaapkamer.
Start het programma, links onder in beeld staat projectfrequentie, zet dit op 8000 hz. Dan kies opnemen en laat de opname een hele week draaien. Na een hele week opnemen krijg je goed inzicht of je buren een terechte klacht hebben of dat jij de situatie goed schat.

succes

Henk


Denk dat je dan beter de webcam bij de buren in de slaapkamer gaat hangen anders heb je nog geen inzicht of ze een terechte klacht hebben, (ben alleen niet helemaal zeker of ze dat graag gaan hebben :gutgut: ).
In uw eigen slaapkamer hoor je het namelijk zelf en dat behoeft dus volgens mij geen opname. :mrgreen:

Gebruikersavatar
diablodamian
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:30
Land: belgie
M/V: M
Locatie: België Moen

Re: Hanen en buren

Berichtdoor diablodamian » 16 aug 2014 08:39

Problemen met hanen gekraai?

ik zelf woon in een nieuwe wijk. De wijk bevat een rechte staat,
aan de weerzijden staan 6 huizen. Ik zelf woon einde van de straat
en was als eerste bewoner van de nieuwe wijk. Wat dus veel voordelen met zich meebrengt .

maar ik ben pas 2jaar later kippen gaan houden. Dit omdat heel de tuin nog moest
aangelegd worden. Dus hierbij had ik al goede contacten met de buren en bewoners
iedereen Kent elkaar hier, en af en toe is er een babbel met een frisse pint, in een van die vele gesprekken
heb ik een gevraagd aan verschillende bewoners, zou je het erg vinden
moest er bij mijn kippen een haan lopen. Ze Zijden neen als we er geen last van hebben.
ik zei tis goed, van het moment dat het stoort laat mij het weten en we eten dan kip op de bbq.
ze lachten eens goed. Maar tot nu 2 jaar later nog steeds geen klachten,
ik vraag het ook af en toe eens als één van de bewoners zie.

vroeger had ik een andere haan die van een boerderij kwam een Cochin haan.
en nu een Sumatra zwarte haan, en zeggen ze wel dat deze minder luid en minder kraait.

maar bij mij staat het goede contact met de geburen,bewoners op de eerste plaats.

DUS: aan u de keuze, de geburen op de eerste plaats of de haan.
als het de haan wordt, spreek tegen u geburen, hou er een gezellige babbel mee.
en stel hun de vraag. Zodus hebben ze mee beslist en weten ze dat ze niet mee
moeten reclameren over de haan,maar verdraagzaam zullen moeten zijn.

SUCCES!

JarnoB
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 nov 2013 09:56
Land: nederland
M/V: M

Re: Hanen en buren

Berichtdoor JarnoB » 16 aug 2014 14:11

hennk schreef:
JarnoB schreef:Ligt denk ik ook een beetje aan het ras.
Ik woon midden in een nieuwbouwwijk.
Mijn seramahaantje heeft nog nooit voor klachten gezorgd.
Er hebben hier een poosje 2 hanen gezeten , niks geen gevechten.
Het ene ras is verdraagzamer als de ander , het ene ras kraait ook harder als de ander.
Het kraaien kan zelfs per haan verschillen.


Dat geloof ik. Ik heb zijdehoenders en het is hier geen enkel probleem om hanen bij elkaar te zetten (behalve de pikorde, dat gebeurd toch wel maar bemoei ik mij daar zo weinig mogelijk mee). Als dat is gebeurd scharrelen de hanen zij aan zij (zijdehoenderras) en ook mijn austrlorp.
Ik zit in een woonwijk en heb echt nog nooit een klacht gehad. (moet ook wat geluk hebben denk ik). Wat ik wel hier doe is dat het nachthok pas 's ochtends om ongeveer 8 uur open gaat (weekend 9.30 uur). Hij kraait dan ook binnen 5 minuten.
8 uur in de stad, rijden de treinen alweer, is de school open, vliegen de straaljagers weer, overstemmen de roeken en meeuwen mijn kippen, het is allemaal subjectief. Het gekraai valt dan wat weg in de stadsgeluiden. Het is wat anders als je buurman ploegendiensten draait en net uit de nachtdienst komt. Wil hij graag slapen denk ik. Een optie kan zijn om de haan op die dagen even in de voortuin te laten.
Maar als ik de jurisprudentie over dit onderwerp zo bekijk valt of staat het met de maatregelen die je als hanenhouder zelf doet. (ik praat over de stad)
Voor zover ik de jurisprudentie over dit onderwerp (stadse hanen) heb kunnen analyseren kun je de volgende dingen doen om sterker te staan als het er op aankomt, ( plus tip onderaan dit bericht).
- isoleer je nachthok met geluidsisolerende platen,
- doe het nachthok pas laat open (er zijn automatische openers in de handel)
- beschouw je haan als huisdier en benoem het ook zo (en blijf daar bij)
- bij klachten blijf rustig en hou het gesprek gaande (zet niet de hakken in het zand)
- wees gewillig om aanpassingen te doen (en doe dat ook)
- Maak een keus, kies voor je hanen of voor je buren (is persoonlijk)
- verdedig jezelf met argumenten die controleerbaar zijn ((erg) belangrijk))
- laat emotie los
- vergeet niet dat je buren wel eens heel valide argumenten kunnen hebben die ook persoonlijk kunnen zijn dus wees zelf objectief
- beperk je tot 1 haan
- Als er een klacht is ga eerst even zitten en een kopje thee drinken en verplaats jezelf in diegene die de klacht heeft geponeerd.
Tja, en als laatste, als er klachten zijn wil je het er op aan laten komen? Is een goede buur inderdaad beter als een verre vriend? ligt ook aan de buur denk ik. Dat moet ieder voor zichzelf bepalen maar mijn haan gaat niet zonder slag of stoot weg.
Wat anderen ook zeggen een haan in de woonwijk is echt niet kansloos maar ook niet kansrijk.
En laten wij eerlijk zijn, stadse kinderen denken dat eieren uit de supermarkt komen, die kinderen hebben geen weet en vaak de ouders ook niet. ( dat is echt een sterk argument)

En dan de tip die ik eerder in dit bericht heb belooft. Ik spreek nog steeds over stadse hanen.
Download het gratis programma audacity http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl en installeer het.
Met dit programma kun je geluiden opnemen die controleerbaar zijn. Ik laat dit verder buiten beschouwing. Nu kun je met behulp van microfoon of webcam een geluidsopname maken van de situatie met jouw kippen.
Hang de microfoon of webcam in je slaapkamer.
Start het programma, links onder in beeld staat projectfrequentie, zet dit op 8000 hz. Dan kies opnemen en laat de opname een hele week draaien. Na een hele week opnemen krijg je goed inzicht of je buren een terechte klacht hebben of dat jij de situatie goed schat.

succes

Henk


Ik had laatst familie uit schevening op visite .....
Ze dachten dat de haan al lopend eitjes uit kon poepen , ze wisten het verschil niet eens tussen een haan en een hen.
Ze durfden zelfs een vers eitje niet aan te raken....

Gebruikersavatar
diablodamian
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 mei 2011 16:30
Land: belgie
M/V: M
Locatie: België Moen

Re: Hanen en buren

Berichtdoor diablodamian » 16 aug 2014 16:29

Hahaha zo zie je dat de dag als vandaag de mensen niet meer weten waar de eieren vandaan komen.
dat ze al denken dat een haan al lopend eieren legt. Haha haha.


Terug naar “Kippen Algemeen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten