Vreemd kippen gedrag bij benadering?

Onderwerpen die NIET onder de onderstaande categorieën vallen.
José
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Vreemd kippen gedrag bij benadering?

Berichtdoor José » 13 aug 2016 23:01

Wat ik bedoel is niet onderdanig gedrag ivm treden door een haan of dat ze daarmee een vergelijking trekt. Het lijkt meer onderdanig gedrag ingegeven door angst, radeloosheid, het gevoel niet weg te kunnen komen. Paniek op voorhand, om onduidelijke reden. En dat kan best door letsel aan de kop zijn ontstaan. Maar misschien ook gewoon een 'bouwfoutje' in haar belevingswereld. Hoe dan ook, het is zeker geen normaal kippengedrag in de geschetste situatie.

danielb
Land: Belgie
M/V: M

Berichtdoor danielb » 13 aug 2016 23:12

een verwonding hoeft na genezing niets meer te vertonen,maar er kan wel een pijnlijk gevoel inzitten.
als bijvoorbeeld een zenuw geraakt is bij een mens dan kan dit gewoon normaal genezen zijn of gevoelloos worden of juist gevoeliger en dus pijnlijker bij aanraking.
misschien kan je eens aan de kop van je kip voelen.
een onschuldig overgebleven bolletje na een verwonding kan ook pijn veroorzaken door bijvoorbeeld treding van de haan. (is maar een extra voorbeeld hoor)
maar dus ook een zenuw dat geraakt is en dat kan je natuurlijk niet voelen bij die kip,maar je kan wel een reactie zien eventueel.
ik ben wel curieus naar de foto,maar daar ga ikzelf niet aan kunnen zien wat er juist geraakt is bij die hen.
maar het gedrag is deze hen pas beginnen te vertonen na de verwonding he???
zo heb ik het toch verstaan.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 14 aug 2016 08:44

Ik heb dit gedrag hier toch al eens vaker gezien, niets aan de hand.
Volgens mij onderdanig gedrag maar dat is wat ik er van maak.
Het is ook niet altijd dezelfde hen die het doet en naar hanen toe heb ik het nog nooit gezien.
Wel als haan haar al bij de kop vastheeft, dan zul je zien dat ze zich met kop naar haan toedraaien, kop laag houden en achterwaarts weg proberen te komen als ze niet getreden willen worden.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 14 aug 2016 09:36

Ik heb het bij mijn kippen ook wel eens gehad, meestal steeds de zelfde hen. De bedoeling erachter lijkt mij om "ongedeerd weg te komen".

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 14 aug 2016 09:58

Het is op het forum vaker besproken.
De ene keer werd het aan vitaminetekort toegeschreven, de andere keer aan onderdanig gedrag.
Mijn dominantste hen doet het ook.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 14 aug 2016 15:00

Bij vitamine tekort (vit E) doen de kippen het alsmaar, niet alleen als je de kip benadert. Zo'n kip heb ik ook gehad en dat is inderdaad over gegaan met vit E.

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 14 aug 2016 15:06

Ah oké.

Spanksel

Berichtdoor Spanksel » 14 aug 2016 22:23

Toch vind ik het erg interessant om al deze verschillende argumenten te lezen!

Ik heb vanmiddag nog eens opgelet en wanneer de hond haar voorbij liep, liep ze gewoon normaal van de hond weg, zoals alle andere kippen weglopen; hoofd omhoog, vooruit lopen en ontwijken.

Wat betreft de haan heb ik haar een enkel moment samen met de haan gezien, waarbij de haan voorop liep en zij scharrelde er rustig achteraan. Er was daar ook geen andere kip bij in de buurt te bekennen op dat moment.

Ik moet nog even uitzoeken waar ik een foto kan uploaden van de verwonding. Deze is niet echt duidelijk, maar je ziet wel vers bloed achter de kam zitten.

José
Contacteer:

Berichtdoor José » 14 aug 2016 23:10

Dan zou je toch gaan denken dat ze noch de haan, noch de hond een bedreiging vindt. Maar jou blijkbaar wél.
Misschien ben je in haar beleving gewoon angstaanjagend groot. Als de verwonding de oorzaak zou zijn zou ze het gedrag ook bij de haan en de hond hebben, lijkt mij dan.

Jan Sch
Land: limburg
M/V: M

Berichtdoor Jan Sch » 15 aug 2016 09:46

Er is gewoon iets mis. Zou de verwonding kunnen zijn, beschadiging ? Zou wat levertraan, of zonnebloemolie geven voor vitamine E. Dit kun je dan wat aan het gemengd graan toevoegen. Bij kleine hoeveelheden kan dit geen kwaad. Ga echt niet aan een bedreiging denken. Dus ben daar maar over gerust.

Terug naar “Kippen Algemeen”